Stridsfordon 90 som tillverkas av försvarsföretaget BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. Arkivbild.
Stridsfordon 90 som tillverkas av försvarsföretaget BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. Arkivbild. - Foto: Jessica Gow/TT

Sverige köper stridsfordon – ger till Ukraina

Försvarets materielverk (FMV) tecknar kontrakt om att köpa in ytterligare stridsfordon 90 från BAE Systems Hägglunds. En del av dessa skänks till Ukraina.


Ukrainakriget har inneburit en kraftigt ökad efterfrågan på stridsfordonet som utvecklas av Hägglunds i Örnsköldsvik.

Nu tar företaget ytterligare en order genom Försvarets materielverk (FMV). Värdet och hur många pansarfordon det handlar om är inte offentlig information, men vd:n Tommy Gustafsson-Rask kallar ordern "substantiell" och säger att den dessutom kan ge ringar på vattnet.

— Vi skriver vad man kan kalla ett ramavtal med FMV. De har ett behov efter att ha skänkt 50 CV90 till Ukraina och har nu fått godkänt för återanskaffning av vagnar, säger han till TT.

Följer efter

Det är också aktuellt att fler länder följer efter och skänker ytterligare stridsfordon till Ukraina. Bland annat har Danmarks statsminister nyligen besökt Örnsköldsvik och Hägglunds i sällskap med statsminister Ulf Kristersson.

Från Ukrainas håll har just stridsfordon 90 hyllats i samband med kriget mot Ukraina, inte bara av soldater vid fronten utan även Ukrainas president.

— Zelenskyj berömde CV90 för att den räddar livet på deras soldater, så skyddsförmågan är en del av det, sedan också att CV90 är utvecklad för extremt god framkomlighet, såväl snö på vintern och myrar på sommaren, säger Tommy Gustafsson-Rask om fordonets fördelar.

För Hägglunds har miljardbeställningar från bland annat Tjeckien och Slovakien gjort att man behövt expandera kraftigt och gått från omkring 800 till dagens drygt 2 000 medarbetare. Den nya beställningen gör att man kommer behöver rekrytera ännu fler, bedömer Tommy Gustafsson-Rask.

— Det gör att vi kanske landar på omkring 2 200 vid årsskiftet, säger han.

Fortsatta utmaningar

Utmaningen för företaget är dock fortfarande leveranskedjorna från underleverantörer, framförallt utanför Sveriges gränser.

— Det är fortsatta effekter efter covid. Även om vi börjar att få en stabilare underleverantörskedja så är det inte som innan. Samtidigt som vi växer måste underleverantörerna öka sin kapacitet.

TT
/