Nato
Sverige måste lägga mer på vägunderhåll enligt en ny analys - Foto: Johan Nilsson/TT

Sveriges vägar duger inte för Nato

11 procent av det svenska vägnätet är i mycket dåligt skick, och underhållsskulden kommer att fördubblas till 2033. Det slår en ny analys från branschorganisationen Transportföretagen fast i en ny analys. Enligt organisationens vd Marcus Dahlsten är detta också ett problem för vårt nya Nato-medlemskap.


Att skicket på de svenska vägarna lämnar en del att önska vet nog de flesta trafikanter, och enligt en ny analys från Transportföretagen beror detta på att för lite pengar allokeras till vägunderhåll.

Man uppskattar att 11 procent av det svenska vägnätet är i mycket dåligt skick.

Elbilar på rea: Upp till 41 procent rabatt på privatleasing

Underhållsskulden skenar

Mellan 2022 och 2023 ökade underhållsskulden, alltså kostnaden för alla investeringar och allt underhåll som inte är gjort men bör göras, från 16,5 till 19,1 miljarder kronor.

Transportföretagen uppskattar att det skulle behöva läggas 2,3 miljarder kronor extra varje år för att underhållsskulden ska sluta växa.

Om dagens utveckling fortsätter uppskattar man att underhållsskulden ökar till 46 miljarder kronor år 2033, medan antalet vägar i mycket dåligt skick beräknas växa till 25 procent under samma period.

Att skulden väntas öka så kraftigt beror på att reparation är dyrare än underhåll, och man tvingas således öka budgeten för att kompensera för tidigare uteblivet underhåll.

Däckbyte på bilen? Då riskerar du saftiga böter

Vägarna duger inte åt Nato

Enligt Transportföretagens vd Marcus Dahlsten är det eftersatta vägunderhållet ett särskilt stort problem med tanke på Sveriges sprillans nya Nato-medlemskap.

– Sveriges Natomedlemskap har gett ytterligare ett argument till varför vi behöver satsa mer på underhållet. Vår analys visar att vårt svenska vägnät, som är byggt av generationer före oss, inte lever upp till de krav som Natomedlemskapet ställer på oss. Det behövs en långsiktig och finansierad underhållsplan för det svenska vägnätet med målet att halvera underhållsskulden till år 2030, säger Marcus Dahlsten.

Skärpta kontroller av reseavdraget – 5 av 6 godkänns inte

Problemet bekräftas av myndighet

Transportföretagens farhågor kring vägnätets betydelse ur ett Nato-perspektiv bekräftas av ett antal rapporter från Försvarsberedningen, som har slagit fast att ett flertal viktiga väg- och järnvägssträckor kommer att behöva rustas upp.

Några berörda vägsträckor är enligt Svenska Dagbladet E22 mellan Norrköping och Malmö via Kalmar, och E14 som går från Sundsvall till Trondheim i Norge via Östersund och Åre.

Huruvida de vägsträckor som måste rustas upp i och med Nato-medlemskapet är de som i dag är i mycket dåligt skick är dock oklart.

Laddföretagens krångel saboterar för elbilarna

Bil