Volvo EX30
Volvo EX30 är märkets viktigaste modell på länge. - Foto: Volvo

Volvo EX30 provkörd – ett ergonomiskt mörker?

Volvos eldrivna minsting EX30 är en av märkets viktigaste modeller på länge. Vi har provkört märkets nya minsting i Barcelona.


Volvo fokuserar likt många andra bilmärken på suvar i olika storlekar, och nya EX30 är den minsta suven som man någonsin har byggt.

Bilen utmärker sig också genom att vara den första Volvon som är byggd på ägarkoncernen Geelys elbilsplattform SEA, som introducerades år 2021 med den kinesiska elbilen Zeekr 001.

Mycket fokus under utvecklingen av EX30 har enligt Volvo legat på hållbara material och produktionsprocesser.

En av tre systerbilar

Närmast besläktad är Volvo EX30 med koncernsyskonen Zeekr 001 och Smart #1, och något oväntat har de tre modellerna lanserats ungefär samtidigt.

Prismässigt ligger instegsmodellen av EX30 med det minsta batteriet strax över motsvarande Smart #1. Zeekr X finns bara med ett större batterialternativ, och är runt 60 000 kronor dyrare än Volvon i jämförbar specifikation.

Zeekr X är också runt 20 centimeter längre än Volvo EX30 vilket ger bättre innerutrymmen.

Ser ut som en Volvo

Den som är bekant med Volvos formspråk från de senaste åren ser snabbt till vilken familj EX30 hör, och i mina ögon är den en av de mest tilltalande vagnarna märket tillverkar idag.

Jag tycker också att den slår sina två Geely-syskon på fingrarna i termer av utseende.

EX30 känns direkt igen som en Volvo

Designen är ren och snygg med korta överhäng, en låg taklinje och en bred spårvidd.

Fronten saknar helt en kylargrill, då det helt enkelt inte behövs på en elbil, men ser ändå inte tom ut tack vare en stor Volvo-logga.

Ombonat men omständigt

Det rena, skandinaviskt präglade designspråket går igen inuti bilen, där man också säger sig ha tagit inspiration från Sverige för materialen.

Exempelvis kan man välja till dekorpaneler tillverkade av lin, och hårdplasten på den nedre halvan av instrumentbrädan och dörrarna har en struktur hämtad från en sten i Mariestad.

Volvo säger sig ha tagit inspiration från Sverige för sin nya bil. Foto: Volvo

Vad som gjorde just den specifika mariestadska stenen speciell hade Volvo inget svar på, men poängen är att plasten ska vara enkel att återvinna och därför saknar ytbeläggning.

Man valde därför att ge plasten mer struktur för att ändå se attraktiv ut, men tyvärr är resultatet inte helt olikt svart frigolit vid första anblick.

Trots att man har använt sig av en del enklare material i inredningen känns det emellertid som att byggkvaliteten håller bra klass.

Ett lite väl avskalat upplägg

Det som är värre är att den avskalade attityden även sträcker sig till förarmiljön.

Det mest uppenbara är att det inte finns några mätare framför föraren. I stället har  hastighetsmätaren och annan kritisk information förpassats till den stora MMI-skärmen i mitten – precis som på Tesla Model 3.

Skärmen använder sig av ett Google-baserat MMI-system, och styr det mesta på bilen från inklusive ventilation och förarstödsystem. Det finns alltså knappt några riktiga knappar i kupén, och till och med kontrollerna på ratten är av touchtyp.

Upplägget är inte det mest lättnavigerade, och kan vara väldigt distraherande att använda när man kör.

Otaliga ergonomiska underligheter

Interiören i övrigt är också full av ergonomiska underligheter, och känslan är att man har gått ut lite väl hårt med kostnadsbesparingarna och skalat av interiören för mycket.

Det mest irriterande är att man på samma sätt som i Volkswagen ID.4 bara har två knappar för de fyra sidofönstren. Huruvida de två knapparna ska styra fönstren fram eller fönstren bak styrs med en liten touchknapp som sitter halvt skymd från förarplatsen.

Interiören är väldigt avskalad. Foto: Volvo

Sittpositionen är inte heller optimal. Man sitter ganska lågt bakom ratten, och är man lite längre sitter man därför med nästan helt raka ben med dåligt lårstöd från den korta dynan.

Detta förvånar med tanke på det rykte som Volvo har byggt kring sina komfortabla stolar.

Benutrymmet i baksätet är också begränsat och elimineras i stort sett om föraren är lång, samtidigt som bagageutrymmet är av en fullt användbar storlek.

En trevlig följeslagare genom kurvorna

När man ger sig ut på vägen blir man däremot kompis med EX30 igen, och det beror främst på att chassit är en vettig kompromiss mellan komfort och sportighet.

EX30 är självklart ingen renodlad sportbil, och det behöver den inte heller vara, men den är riktigt kul att kasta genom kruvorna med kvick, fint viktad styrning och ett flinkt chassi.

Samtidigt är fjädringskomforten bra och bilen känns stabil och kontrollerad i högre farter och vid hårdare gaspådrag, vilket är en punkt där släktingen Zeekr X har fått kritik.

EX30 är en trevlig följeslagare på kurviga vägar. Foto: Volvo

Tre drivlinor på menyn

På drivlinefronten finns det två bakhjulsdrivna varianter med olika stora batteripaket att tillgå, samt en fyrhjulsdriven toppmodell.

Räckvidden för de bakhjulsdrivna modellerna ligger på 344 respektive 475 kilometer, medan den fyrhjulsdrivna versionen kommer 450 kilometer.

Den fyrhjulsdrivna versionen av bilen är ärligt talat onödigt snabb, och avverkar 0-100-sprinten på bara 3,6 sekunder. De bakhjulsdrivna varianterna är långt ifrån slöa, och duger fint för vardagsbruk.

Är man inte i behov av fyrhjulsdrift förefaller kombinationen av bakhjulsdrift och stort batteri därför vara det vettigaste valet.

Volvo EX30 övertygar på många punkter. Foto: Volvo

Sammanfattning

Nya Volvo EX30 är en vagn som övertygar på många sätt – inte minst genom sitt formspråk och sina vägegenskaper.

Körställningen är dock en kompromiss, som både gör det svårt för långa att hitta en bra körposition och stjäl en hel del utrymme från baksätet.

Jag blir också besviken på hur mycket man har skalat av från interiören i jakt på kostnadsbesparingar.

Avsaknaden av knappar och instrumenthus är dock knappast värre än i storsäljaren Tesla Model 3, och med ett grundpris på strax över 400 000 kronor är den lilla Volvon definitivt ett intressant alternativ.

Betyg av Volvo EX30: 3/5

Volvo EX30 Single Motor (2024)
Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 343 newtonmeter.
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 5,7 sekunder.
Toppfart: 180 km/h.
Elektrisk räckvidd: 344 km.
Vikt: 1765 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4233/1837/1549 mm.
Pris: från 429 000 kronor

Volvo EX30 Twin Motor Performance (2024)
Motor: Två elmotorer, 428 hästkrafter, 543 newtonmeter.
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h på 3,6 sekunder.
Toppfart: 180 km/h.
Elektrisk räckvidd: 450 km.
Vikt: 1885 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4233/1837/1549 mm.
Pris: från 559 000 kronor


Bil