I den franska McDonaldsreklamen försöker man visa en mer öppen attityd mot homosexualitet.
1 av 3
I den franska McDonaldsreklamen försöker man visa en mer öppen attityd mot homosexualitet.
2 av 3
3 av 3

McDonalds gayreklam stoppas i USA

Reklamen i kampanjen "Come as you are", med gaytema, passade inte de kristna cheferna i USA.


CHICAGO. Franska McDonalds har, i syfte att visa en mer öppen inställning till homosexualitet, gjort en reklamkampanj kallad "Come as you are".

I filmen visas en tonårig pojke som tillsammans med sin pappa besöker en McDonalds-restaurang.

Medan pappan beställer mat i kassan pratar hans son med sin pojkvän på telefon.

McDonalds har länge kämpat för att profilera sig som företaget som är öppet för alla typer av människor och "Come as you are"-kampanjen är en del i detta.

Filmen har under en tid visats i fransk TV utan att det väckt större uppståndelse. Men när den hamnade på Youtube med engelsk text blev reaktionerna desto fler.

Don Thompson, operativ chef på McDonalds, förklarar att han är kristen och att filmen inte kommer att visas i USA.

Det blir en kulturell krock, anser han. Man vill inte riskera uppröra amerikanska högerextremister, trots att reklamen inte mottagit någon negativ kritik alls i Frankrike.

Bland amerikanska kommentatorer råder delade meningar. Vissa anser att McDonalds gjort rätt, andra ironiserar över det faktum att man bara tycks våga stå upp för homosexuellas rättigheter i Frankrike men inte i USA.

Se filmen här:

/
/
/
/
USA
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!