Kampanjen som gjort succé.
1 av 14
Kampanjen som gjort succé.
Pinsamt lågt intresse från politikernas sida.
2 av 14
Pinsamt lågt intresse från politikernas sida.
Över 4000 svenskar skrev under för 1000 timmar skolidrott.
3 av 14
Över 4000 svenskar skrev under för 1000 timmar skolidrott.
Till och med lärare so undervisar i andra ämnen pushar för dubbla idrottstimmar.
4 av 14
Till och med lärare so undervisar i andra ämnen pushar för dubbla idrottstimmar.
Mobbing förekommer  – men det är någonting varje skola måste ta tag i.
5 av 14
Mobbing förekommer – men det är någonting varje skola måste ta tag i.
Läsarna diskuterade med varandra i kommentarsfälten.
6 av 14
Läsarna diskuterade med varandra i kommentarsfälten.
Rektorerna fick visa vart de stod.
7 av 14
Rektorerna fick visa vart de stod.
Cancerforskarna snappade upp kampanjen och klev på.
8 av 14
Cancerforskarna snappade upp kampanjen och klev på.
Skolan som lyckats införa det vi strävar efter uttalade sig.
9 av 14
Skolan som lyckats införa det vi strävar efter uttalade sig.
Runt 7000 personer gick med i facebookgruppen "Alla vi som vill dubbla skolidrotten2
10 av 14
Runt 7000 personer gick med i facebookgruppen "Alla vi som vill dubbla skolidrotten2
Succé.
11 av 14
Succé.
12 av 14
13 av 14
Kändisarna var med oss.
14 av 14
Kändisarna var med oss.

Miljonsuccé för #1000timmar skolidrott

Nyheter24:s succékampanj drog ett enormt engagemang.


I dryga två veckors tid har Nyheter24 drivit kampanjen #1000timmar med syftet att dubbla den schemalagda idrotten i grundskolan. Tillsammans samlade vi ihop forskare, rektorer, lärare och ungdomar som fick ge sin syn på saken. Och de flesta av dem hade en minsta gemensamma nämnare – de vill dubbla skolidrotten till 1000 timmar.

Kampanjen #1000timmar har sammanfattningsvis kommit med några otroligt viktiga ståndpunkter gällande, rörelse, hälsa och skolidrott.

1. Närmare 300 000 såg Nyheter24:s första teaserfilm inför kampanjen – 6 000 av dem delade den

2. Profiler som Ingemar Stenmark, Pia Sundhage, och Marie Serneholt har ställt sig bakom kampanjen – totalt visades kändisarnas filmer 517 851 gånger


3. Bara Pia Sundhage fick närmare 90 000 visningar


3. Gruppen "Alla vi som vill dubbla skolidrotten" har i skrivande stund närmare 7 000 "likes" på Facebook

4. Kampanjen nådde närmare en miljon människor på Facebook redan första veckan


5. Över 4 000 svenskar har skrivit på för mera idrott


6. 3 av 4 svenska rektorer vill införa mer schemalagd idrott i grundskolan


7. Trots det stora intresset så bryr sig inte politikerna om skolidrotten

8. Cancerforskare uppmärksammade och hakade på kampanjen


9. Likaså gjorde överläkare

Nyheter24 kommer att fortsätta driva frågan om mer skolidrott i jakt på en förändring. Har du åsikter, tankar eller frågor så maila in till redaktionen så kan vi tillsammans fortsätta mot målet att dubbla idrottstimmarna.


/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!