Ni har säkert hört talas om planking. Människor lägger sig raklånga, med armar och händer utmed sidorna och ansiktet nedåt, på olika mer eller mindre namnkunniga platser och låter sig fotograferas. Bilderna läggs upp på internet, någon ser den – and repeat. Idén har skapat många submemes, såsom horsemanning (två personer poserar så det ser ut som den ena deltagarens huvud är av) och owling (samma som med planking, fast att man sitter som en uggla istället). Sin vana trogen har svensk media varit duktiga på att på ett rättvist sätt täcka fenomenen.

Det tråkiga är att planking, owling, horsemanning och alla andra idéer som med stor sannolikhet kommer följa i den första fånighetens fotspår samtliga bär tecken på att vara så kallade forced memes. Ett forced meme är, enligt de allvetande genierna borta på Know Your Meme, något som en eller flera personer försöker tvinga in i nätkulturen. Det sprids alltså inte spontant, eftersom det är så kul, sevärt eller välgjort, utan verkar bara stort eftersom att memets uppfinnare och dennes närstående engagerar sig så hårt i att sprida det intrycket. Tänk Sverigedemokraternas nätstrategi, liksom. Horsemanning. tvingades på oss av nättrendsajten Buzzfeed, och owling har av ovan nämnda experter på Know Your Meme förklarats som ett sådant:

Owling is what we call a ‘forced meme,’ [Ben Huh, founder of the Cheezburger Network] said. “It’s the idea that we’re going to try to make something happen in reaction to something else.

Planking, detta memes moderskepp, är följaktligen det enda som inte på en gång kan avfärdas som ett krystat meme (som jag härmed deklarerar att forced meme ska översättas). Men det faller inte någon av de två viktigaste memeuppslagsverken Encyklopedia Dramatica och Oh Internet i smaken. Personligen tycker jag det är ganska intetsägande, vilket också är anledningen till att jag inte täckt det på min blogg.

Ett pågående meme som har allt som planking och dess systrar saknar är det kring konservatorn Chuck Testa. Allt började i förrgår, med en reklamfilm:

Filmen är gjord av succéduon Rhett & Link, lågbudgetfilmskapare som gjort sig ett namn via Youtube, och de imponerar brallorna av mig med ovanstående alster helt enkelt för att den visar att de fattat allt. Kunden är perfekt: en lokal uppstoppare, världens underligaste profession, med ett lite kufiskt yttre. De hanterar hemmagjordheten med perfekt fingertoppskänsla, det känns varken för pajigt eller för konstruerat, och gör filmen sympatisk och lätt att ta till sig. Och de har sist men verkligen inte minst i ”Nope, Chuck Testa” hittat ett grundläggande skämttema som är lätt att duplicera. Något som bevisas i att det på de 24 timmarna som gått (!) sedan filmen upptäcktes av Reddit har paroderats…

…och paroderats …

…och paroderats (här i innovativ kombination med ett annat nyligt minimeme).

Ja, ”Nope! Chuck Testa” var så välgjort och initierat genomfört att det för ungefär 13 timmar sedan fick en egen Know Your Meme-sida. De två topposterna på Reddits förstasida just nu är Chuck Testa-relaterade, Twitter svämmar över av referenser och flera inflytelserika bloggar, t.ex. The Daily What och Feber har skrivit om filmen. Chuck själv verkar inse att hans affär kan komma att få fler kunder i framtiden:

Såväl plankingens som Chuck Testas framgångar går att förklara med ungefär samma modell. Det hela bygger på en lättfattlig och underhållande idé. Att göra sin egen version är praktiskt okomplicerat men kan med lite kreativitet bli nästan roligare än ursprunget. Skillnaden är så enkel att det sistnämnda faktiskt är kul – och att man anar att det ligger en större kunskap om vad the netizens vill ha i bakgrunden. Marknadsföring på nätets villkor. Det är mer beundransvärt än att ligga i horisontell ställning på vilken plats som helst.