Folkpartiet: "Hög tid för flexibla nattstopp för bussar!"

"Mellan 20 och 30 procent av Stockholms invånare avstår någon gång under året från kollektivtrafiken för att de känner sig otrygga", skriver Birgitta Ohlsson, Hanna Gerdes och Daniel Forslund (FP).


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Följ Birgitta Ohlsson på Twitter: @birgittaohlsson 
Följ Hanna Gerdes på Twitter: @HannaGerdes 
Följ Daniel Forslund på Twitter: 
@liberaldaniel 

Telefonlurenklistrad vid örat och samtal med en vän. Nycklarna som inbillat försvarsvapen ihanden. Språngmarsch i stället förpromenad så att man kommer fram så snabbt som möjligt. Oroliga blickar överaxeln om någon följer efter. Så beskriver många kvinnor och unga stockholmarevägen hem från busshållplatsen på natten.

Varjedag avstår många stockholmare från resor i kollektivtrafiken på grund av en känslaav otrygghet, i synnerhet resor sena kvällar och nätter. Mellan 20 och 30procent av Stockholms invånare avstår någon gång under året från att åkatunnelbana, pendeltåg eller buss för att de känner sig otrygga. Det tycker viär oacceptabelt. Därför föreslår vi att det införs flexibla nattstopp för alla nattbussari Stockholms ytterstad!

Nattstopptillämpas redan i flera städer runt om i Sverige med lyckat resultat. Idénkommer ursprungligen från Kanada och går ut på att en ensam resenär kan begäraatt bli avsläppt mellan två hållplatser. Rent praktiskt bedömer chauffören omdet är trafiksäkert och släpper sedan av resenären även om det inte är vid enfast hållplats. Flexibla nattstopp har bidragit till ökad trygghet på fleraplatser där det har införts. Ett exempel är Växjö, där flexibelt nattstopp idagtillämpas både i stads- och regionbusstrafiken mellan kl. 21.00 – 04.00. Sedan2008 finns även nattstopp på alla busslinjer i Kalmar. Där har antaletresenärer som åker kollektivt på natten ökat sedan nattstopp infördes.

Envälfungerande nattrafik i Stockholm är en central trygghetsfråga och enförutsättning för att få fler att kunna välja ett miljömässigt och långsiktigthållbart resande. En trygg nattrafik är också en viktig jämställdhetsfråga föratt öka kvinnors känsla av fri rörlighet i det offentliga rummet.

Förökad trygghet i kollektivtrafiken krävs många åtgärder. SL erbjuder bådetrygghetsvärdar som finns tillgängliga ute i kollektivtrafiken liksom enspeciell Trygghetscentral  som resenärerna kan ringa till dygnet runt för att anmälahotfulla situationer eller begära hjälp. Polisens volontärer erbjuder ocksåtjänsten ”Nattknappen Stockholm” dit alla oroliga kan ringa för att få sällskapi telefon medan man promenerar hem på helgnätter. Dessa satsningar ärfantastiska, men det krävs mer.

Vikommer med gemensamma krafter arbeta för att flexibla nattstopp införs även avSL under nästa mandatperiod!

Birgitta Ohlsson (FP)
demokrati-och EU-minister, riksdagskandidat
Hanna Gerdes (FP)
viceordförande FP Skarpnäck, kandidat till kommunfullmäktige
Daniel Forslund (FP)
1:evice ordförande FP Stockholms stad, landstingskandidat

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Bör flexibla nattstopp för bussar införas?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.