Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
7
reaktioner idag

Sverige gör allt för att försvåra för utländska lärare

Ismet Aslan: "Med alla dessa meriter ansåg jag det vara självklart att jag skulle ansöka om lärarlegitimation"

Ismet Aslan vill ha sin lärarlegitimation

Ismet Aslan

Som bekant är lärarbristen i Sverige stor. I och med många ensamkommande flyktingbarn slussas allt mer till kommuner kommer lärarbehovet bli ännu större i vårt land de närmaste åren. Sverige är med andra ord i akut behov av kompetenta lärare.

Ändå underlättar inte det svenska utbildningsmyndigheterna på något sätt för att fler ska bli lärare.

Tvärtom. Svenska myndigheter gör allt för att försvåra för lärare med utländsk bakgrund att få lärarlegitimation, trots tillräckliga meriter.

Jag är ett levande exempel på detta fenomen som jag tycker borde kallas statlig diskriminering eller strukturell diskriminering.

Sedan fem år arbetar jag som hemspråkslärare i Stockholm. Jag har kandidatexamen från Flinders University of South Australia där jag studerade Computer Science och 45 högskolepoäng i pedagogik. Dessutom har jag en Master of Information Technology vid Charles Stuart University.

Dessförinnan har jag 106 högskolepoäng från Stockholm universitetet och pedagogik och specialpedagogik. Utomlands har jag arbetat som IT-lärare och konsult. Jag arbetstränade på Konstfack nästan ett år där jag arbetade med att videofilma och redigera instruktionsfilmer.

Med alla dessa meriter ansåg jag det vara självklart att jag skulle ansöka om lärarlegitimation. Intet ont anande skickade jag min ansökan om lärarlegitimation med min meritlista till Skolverket. Till min stora besvikelse fick jag avslag så fort som brevet landat hos Skolverket.

Jag tyckte och tycker fortfarande att avslaget var märkligt eftersom jag var övermeriterad. Jag blev chockerad och visste inte vad jag ska göra. Här stod en man i sin bästa ålder och ville arbeta som lärare och bidra till samhällsutvecklingen men fick kalla handen.

Det som gjorde mest ont var att avslaget inte byggde på någon utförlig förklaring. Jag gav inte upp. Jag överklagade Skolverkets avslag till Förvaltningsrätten. Samma nekande svar där. Hela min värld rasade samman.

I chocken ringde jag upp domaren som undertecknat avslaget i Förvaltningsrätten för att få en förklaring och få höra avslaget grundade sig på. Tro mig eller ej, han kunde inte svara på min fråga, än mindre förklara den som förstört mitt liv. Än idag har jag en känsla av att han inte hade läst mina handlingar särskilt noga.

Jag umgås dagligen med lärare. Jag känner många som har fått lärarlegitimation fastän de har studerat mindre än jag eller inte alls arbetat inom utbildning särskilt länge.

Vissa har fått lärarlegitimation baserad på deras arbete och erfarenhet men definitivt utbildning. Ytterligare har samma kompetens som jag och har fått lärarlegitimation.

Efter att ha tänkt länge har jag med sorg i hjärtat hamnat i följande slutsats: I Sverige finns två rättsystem. Ett för svenskar och ett för invandrare.

Hade vi levt i ett icke-diskriminerande system hade en lärare med 400 högskolepoäng för länge sedan fått en lärarlegitimation

Ismet Aslan

Håller du med?

Mer:

Sopa inte den strukturella rasismen under den blågula mattan