Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 2 398 Besökare idag: 8 947
annons
annons
Svensk 70-talsmusik, hjälp önskas - Allmänt
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Svensk 70-talsmusik, hjälp önskas
Gordyal  3/9 2008 | Stäng | Nästa nya
Jag har under en tid ägnat mig åt att försöka göra en sammanställning av de största, kändaste och/eller viktigaste svenska låtarna från 70-talet. Det blir en salig blandning av svensktoppshits, pop, punk, proggrock med mera.

Men nu har jag kommit till en punkt då jag behöver tips och förslag utifrån. För att inte påverka kunniga och hjälpsamma filmtipsare för mycket, så håller jag de redan klara titlarna för mig själv. Åttiotvå låtar (med totalt sextiotvå g/a) är redan klara.

Jag skulle vilja att alla som vill och kan, bidrar med förslag på låtar och/eller g/a som borde finnas med. Det gäller inte bara att få med de "viktigaste" låtarna, utan även de "viktigaste" g/a. Det finns ju massor av låtar som är större än g/a:n, medan det finns g/a som är stora trots att de inte har några kändare låtar bakom sig. (Det är förmodligen fler som vet vad Born to be wild är för låt, än vad det är som känner till bandet Steppenwolf. Och "alla" känner ju till Iron Maiden, men många kan inte nämna en enda av deras låtar)

Ett sätt att bidra till detta projekt är att skriva listor. Här följer några förslag:

* De 25 största svenska hitsen från 70-talet
* De 25 största svenska g/a från 70-talet (kompletterat med låtar)
* De 25 mest klassiska svenska 70-talslåtarna
* De 25 viktigaste "ickekommersiella" svenska g/a från 70-talet (kompletterat med låtar)
* De fem största låtarna med de X största g/a

...eller lite smalare...
* De tio största svenska punklåtarna från 70-talet
* De tio mest klassiska melodifestivalslåtarna från 70-talet
* De tio största instrumentala svenska 70-talslåtarna

osv...

Tack på förhand.
Veckla ihop

Mareld  3/9 2008 | Stäng | Nästa nya
Återkommer snart med några listor.

Jobbar på det nu. Tror inte att jag kan bidra så mycket om du vill ha "bra" musik, men listor är roligare i grupp. Har kommit fram till att inte tipsa om Pugh eftersom du nog redan kan allt och dessutom ogillar den fräsiga Dingalinga Lena.
De mest klassiska 25 bitarna:
Fredrik Åkares morgonpsalm - Cornelis Vreeswijk
Nu är det gott att leva - Olle Adolphson
Det Blir Alltid Värre Framåt Natten - Björn Skifs
Sången om Stalin - Knutna nävar
Befria södern - Freedom singers
Visa om imperialismens taktik - Turid
Noaks ark - Svante Turesson
Moster Marta - Carl Anton
Drömmens skepp - Staffan Percy
Gamla älskade barn - Barbro Hörberg
Sången om reaktionen - Röda stjärnan
Den stora dagen - Jigs
Från ett enskilt rum på Sabbatsberg - John Holm
Jag vill dö - KSMB
Eiffeltornet - Ted Gärdestad
Jannelåten - Stoffe Svensson
Did You Give the World Some Love Today Baby - Doris
Han måste gå - Gunnar Wiklund
Flugan - Ragnar Borgendahl
Idag sköt jag ihjäl en okänd man - Roger Johnson
Nu knakar det i välfärsstatens fogar - Mikael Wiehe
Kalla kriget - Blå tåget
Två tungor - Fred Åkerström
Missan spinner - Philemon Arthur & the Dung
Ellen sa nej! - Sånger om kvinnor

Gordyal  4/9 2008 | Stäng | Nästa nya
Sången om Stalin är given – tack för den!

Sedan är det flera intressanta tips som är värda att kolla upp.
10 mest klassiska punkbitarna:
Jag vill dö - KSMB
Förortsbarn - KSMB
Bohman - KSMB
Skjut en snut - Ebba Grön
ABAB - KSMB
Militärlåten - KSMB
Hårding - KSMB
MUF - KSMB
Snutar är nazister - Trams
En glad amatör - Tage Danielsson
Nä dra mej baklänges på en kall pilsner, vad skådar man om inte ännu ett listprojekt =) Shit, moules frites! Jaha, då får man be att återkomma, men så sa jag inför OS-tipset (ledsen att peta i variga sår) och inför den nyssaste dgsf-omgången också, och därav blev intet. Jag vill i alla fall få med en låt: Röda bönor - Det ska bli slut på rumban

Jag funderade på den, om den verkligen var mer värd än deras Diskoteksjakt. Den har ju det episka som tar den till en högre nivå..
De fem största låtarna med de 1 största g/a:

1 desertören - kjell höglund
2 slutstrid - kjell höglund
3 maffian - kjell höglund
4 tibetanskt te - kjell höglund
5 nattlig episod med alkemisten karl marx - kjell höglund

De 5 mest klassiska svenska låtarna:

1 man vänjer sig - kjell höglund
2 häxprocess - kjell höglund
3 sista valsen - kjell höglund
4 slutstrid - kjell höglund
5 nåt jag inte kommer ihåg vad det hette - ett rockband
Nationalteatern - Barn av vår tid
Veckla ihop

Given och gjuten.
Veckla ihop

Robby  4/9 2008 | Stäng | Nästa nya
Jo, jag anade faktiskt detta. =)

Inget tips/förslag är för självklart.
Vad jag ännu inte riktigt är nöjd med i min lista är bristen på visor, samt låttitlar från g/a som borde finnas representerade. Så vad jag vill är att få dessa frågor besvarade:

1. Ted Gärdestad
Sol, vind och vatten och Jag vill ha en egen måne är redan med på listan, men minst en låt till bör vara med. Jag väljer mellan Eifeltornet, Angela och Satelit. Har ni några bra argument för/mot dessa låtar?

2. Janne Schaffer och Björn J:son Lindh
Båda dessa g/a bör finnas med på listan, men med vilka låtar och varför just dessa låtar?

3. Lill Lindfors
Behövs hon verkligen på en 70-talslista, och i så fall med vilken låt?

4. Cornelis Vreeswijk
En gigant på 70-talet – men mest med sina 60-talslåtar. Han måste självklart finnas representerad, men med vilken låt?

5. "Visor"
Nu är det ju ganska svårt att dra en exakt gräns mellan visa och låt. På listan finns redan bland annat Änglamark (S-B Taube), Jag ger dig min morgon (F Åkerström). Jag vill även ha med Nu är det gott att leva (O Adolphson), men jag hittar inget årtal för den. Fler förslag, tack!

Gordyal  5/9 2008 | Stäng |
4. Cornelis
KLAR
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor