Vad är fortfarande roliga i Monty Python and the Holy Grail - Analys
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Vad är fortfarande roligt i Monty Python and the Holy Grail
Mareld  18/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Låter kanske som en dum fråga. Men jag funderar.

Alltså många tycker filmen är rolig. Det är ett påstående jag utgår ifrån. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att folk äldre än 13 skrattar åt typ riddaren som blir avhuggen kroppsdelarna eller den gamle som inte riktigt är död. Ja, mer än på det där jobbiga vi-citerar-Monty-Python-utanför-sin-kontext-blink-blink-för-vi-ärpopulärkulturella-teknologer-sättet.

Så jag undrar vilka scener och skämt som fortfarande fungerar egentligen. Tycker ni?
Jag har inte tänkt på det så mycket men kommit fram till att kommentaren om att Kung Artur nog är en kung eftersom han inte har skit över hela sig nog är ganska rolig.
Inlägget är ändrat 2/1 2011.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

JagÄrFilm  18/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Fransmännen som retar riddarna är jävligt roliga och scenerna runt det.
Riddaren vid bron som blir lemlestad är ju fruktansvärt rolig. Antagligen den scen som står sig bäst även med dagens perspektiv.
Klapprandet med kokosnötter är kul. Riddarsången är väldigt kul.
Häxprocessen är kul.

Och annat som jag antagligen inte kommer på nu.
Veckla ihop

Du tycker inte att exempelvis riddarsången är en smula sliten, förbrukad och allmänt gjord?
Veckla ihop

Jasså, i vilket sammanhang? Har inte hört nån riddarsång.
Veckla ihop

JontePonte  18/11 2008 | Stäng | Nästa nya
riddarna på Camelot sjunger, varpå Arthur konstaterar: "on second thought let's not go to Camelot. 'Tis a silly place" eller liknande...
Veckla ihop

Jo men jag undrar varför riddarsång skulle vara "sliten, föbrukad och allmänt gjord". Kommer ihåg det från filmen, men kritiken borde ju innebära att riddarsången tjatats ut(av andra också)?

Mareld  19/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Jag tänkte på det och kom fram till att den nog kanske inte tjatats ut.
scener som funkar:

*anarkisterna som samlar dynga
*fransmännen
*Sir Robins sångare
*häxtestet
*"let's not argue about who killed who"
*holy handgrenade
*frågorna vid bron
*gud i himlen

scener man är trött på:

*knights who say "ni"
*inledningstexterna
*slutscenen
*trehövdade riddaren
*vakterna som inte fattar
*tim som aldrig slutar kasta eld

Tack. Jag tror jag håller med på de flesta.
Bra sammanfattning! Håller nog med i stort.

Jag gillar också riddarsången, kokosnötterna och den allmänna stämningen i filmen.
Veckla ihop

JontePonte  20/11 2008 | Stäng | Nästa nya
kokosnötterna, ja. men har aldrig gillat riddarsången

Noseman 2005  21/11 2008 | Stäng | Nästa nya
"We are the knights of Camelot..." Den framförs så käckt. Dessutom gillar jag när de gör sin can-can dans på bordet... :)
Veckla ihop

bnw  21/11 2008 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Trött på för att du sett dem för många gånger, eller var trött på redan från början?

JontePonte  21/11 2008 | Stäng | Nästa nya
ja, delvis för många gånger, men det betyder också att de aldrig funkat lika bra eftersom de inte höll så länge... fast alla skämt e ju mer eller mindre slitna i filmen...
Håller med till större delen av listan, men vill lägga till scenen med de sexuellt upphetsande damerna som vill ligga med en av riddarna. Mycket roligt. Vidare tycker jag det är kul med scenen med John Cleese som springer och springer, men han kommer ingenstans. Sist men inte minst så är slutet fantastiskt!

Mareld  26/11 2010 | Stäng | Nästa nya
Men det är ju så slitet. Det fria, spontana och oväntade måste väl förlora färgen?
Håller med, men vill byta ut knights who say "ni" med gud i himlen.
Fast riddarna som inte fattar något håller ju för alltid! Det är alltid kul när folk pratar om varandra :)
Eller vänta, menar vi riddarna som inte fattar som i vakterna som ska vakta prinsen eller vad han är som inte vill gifta sig? Det var de jag tänkte på i varje fall. De är awesome.
Ditt inlägg fick mig att tänka på den här.

Det ligger onekligen något i det.
Jag tycker nog at den vita mördarkaninen har några humoristiska poänger.

Atreu  18/11 2008 | Stäng | Nästa nya
The holy handgranade! :)
Jag är kanske inte mentalt över 13 men har levt ett antal år längre än så och tycker fortfarande att riddarscenen är jättekul. :)
Veckla ihop

Du är farligt nära att vara teknolog nu!
Veckla ihop

Atreu  19/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Farligt nära men ändå inte helt där? :)
Veckla ihop

Jag ser teknolog mer som ett sinnestillstånd än en studieinriktning. Ett tillstånd som innebär att man förstår fördelarna med studentoveraller, tycker studentspex kan vara lite roliga ändå, gillar typ svarte riddaren och mördarkaninen i filmen, osv.
Hur nära du egentligen är vågar jag inte gissa på.
Veckla ihop

Studentoveraller är ju verkligen inte min grej men studentspex har jag väl tyckt något varit roligt ibland och MP gillar jag, hur mycket detta gör mig till teknolog kan jag själv inte avgöra.
Veckla ihop

Du tycker bergis att Parfymen, Tärningsspelaren och Alkemisten är bland de bästa böcker du läst också.
Veckla ihop

Parfymen helt ok.
Tärningsspelaren är riktigt bra
Alkemisten är ju en jäkla skitbok, 2000-talets mest överskattade skulle jag säga.

Sedan ser jag verkligen ingen koppling mellan dessa flumböcker och teknologer, den typen av böcker är det snarare mina vänster, drogliberala, lärarvänner som läser.
Veckla ihop

Riktiga humanistböcker skulle jag nog snarare säga...
Veckla ihop

Lärare är inga riktiga humanister, lärare kommer antagligen få jobb!

:)

Sell outs helt enkelt?

Men du gör det med de slitna skämten i MPatHG?
Empiriska studier har visat att vissa titlar är återkommande när teknologer ska tala litteratur. Typ de nämnda, Liftarens guide till galaxen, Dumskallarnas sammansvärjning, American Psycho och antagligen några till.
Veckla ihop

HHGttG absolut, dumskallarnas sammansvärjning vet jag inte ens vad det är(och jag skulle tippa på att jag träffar/träffat fler teknologer än du) och AP förstår jag inte alls vad du får ifrån...

Om du säger Ringen trilogin och HHGttG så lär du få in typ 99% av alla teknologer i din fålla...
Veckla ihop

Du får inte vara med och bestämma. Du är jävig.
AP är ju precis samma form av såndär någorlunda oslätstruken storsäljande genrelitteratur som vi rör oss inom.

Sagan om Ringen rör sig inom lite andra preferenser. Fantasynörderiet har en kategori överordnad teknolog-stämpeln.
Veckla ihop

Jag ändrade mig. Du kan få bestämma lite då.
Förutom Atreus förslag så kan jag också rekommendera Discworld och annan fantasy till listan. Generellt sett så tror jag att alla långa bokserier är ett plus, möjligtvis med undantag för På spaning efter den tid som flytt utgör ett undantag.
Veckla ihop

Om ni båda säger det kan jag ommöblera, med viss ovilja.

Åh, vad fint det hade varit att få höra folk snacka sig saliga över PSEdTsF. Mycket hade varit förlåtet då.
Veckla ihop

Jag har bara träffat en person i mitt liv som jag vet har läst igenom hela den... :)

Ihsahn  19/12 2008 | Stäng | Nästa nya
När jag pluggade litteraturvetenskap hade jag doktorander som höll i föreläsningarna kring Proust utan att ha orkat ta sig igenom alla delar. Om jag inte minns fel sa de till och med att det är en bokserie som ingen orkar sig igen.
Hej Mareld, vad roligt att du är tillbaka på forumen! Nu la du ut ett Proust-bete och då måste jag hugga.

Här är den i tecknad form.

Mer törs jag inte skriva här för då kan jag bli snippad för att ha gått för långt från ämnet. Hårda värld. Annars hade jag gärna snackat mig salig.
Använder vi verkligen den typen av akronymer på svenska? Är det inte en väldigt amerikansk variant. Speciellt det där med versaler på inledningsbostäverna förutom på småord. Inte ens engelsmän gör ju så.

Mareld  25/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Jag amerikaniserades avsevärt när de fick en så snygg presidentfamilj.
Vad är det för fel på Proust nurå?
Du glömde Millenniumtriologin.

Veckla ihop

Det är väl mest svennar som läser moderna svenska deckare?
Och naturvetare om jag inte fått något om bakfoten.

NFM  29/12 2008 | Stäng | Nästa nya
Va? Naturvetare läser väl inte deckare! Förutom Hans-Uno Bengtsson som väl läste en hel del Sherlock Holmes... Men inte svenska deckare iaf!
teknologer och humanister: same shit different names. jävla studentyngel. snart måste vi väl betala deras samlagsrum med våra skattepengar.

Mareld  20/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Det ligger onekligen något i det.
Hmmfr, vilorum heter det!
samlaga där folk ska vila? eller hålla likvaka där folk ska samlaga?
KEEPER: What is your favorite color?
GALAHAD: Blue. No yel-- Auuuuuuuugh!

KEEPER: What is the air-speed velocity of an unladen swallow?
ARTHUR: What do you mean? An African or European swallow?
KEEPER: What? I don't know that! Auuuuuuuugh!

självklart sagt på "det där jobbiga vi-citerar-Monty-Python-utanför-sin-kontext-blink-blink-för-vi-ärpopulärkulturella-teknologer-sättet".
=)

Det ante mig!
Galahads svar är faktiskt skitroligt! :)
Det är ju rätt töntigt.... men det är också väldigt kul =) Det mesta...
Finns inga rätt och fel här.

Humor, oavsett ålder, kommer alltid att vara subjektivt. Men visst finns det en risk för åldersbias i genren, ja menar, Hasse & Tage och Jerry Lewis känns ju inte skitkul för mig direkt..
Veckla ihop

vad menar du? är du för ung eller för gammal för Hasse&Tage? själv har jag känt mig lagom gammal för dem sedan yngre tonåren typ
Veckla ihop

WillyV  20/11 2008 | Stäng | Nästa nya
För ung..

Dessutom, för någon som skrattar åt Happiness, Bad Santa, Betnér och vissa scener i Schindler's List så är Hasse & Tage rätt "off".

har inte koll på dessa förutom betner, och hans "humor" imponerar inte riktigt på mig. att du inte gillar Hasse&Tage e jag med på, men förstår inte hur det relaterar till din ålder. Jag är yngre än dig om din profil talar sanning.
Jag skrattar aldrig åt Solondz filmer, men jag gillar dem oerhört. Jag tror inte tanken är att skämten skall vara speciellt roliga. Hoppas verkligen inte det i alla fall. :)
Veckla ihop

Mareld  22/8 2010 | Stäng | Nästa nya
2008 är preskriberat vill jag bara säga.
Haha! Den här skulle man tydligen inte ha bumpat...
Du har givetvis rätt (så mycket du nu kan ha rätt för att inte börja få fel).

Men det finns annat också än humorns själva åldrande. Jag tror faktiskt att det många gånger är Monty Pythons skämt snarare än deras humor som åldrats. Att vara drastisk, oväntad och lite sådär utballad förlorar ju i viss mån poängen om det blir slitet allmängods.
Skönt att äntligen ha en medhållare här. En av de mest övervärderade filmerna. Nördhumor!
Veckla ihop

jlam  21/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Varför har inte alla min humor?!
För att dess bieffekter: korpulerande i allmänna rum är straffbart.
Veckla ihop

jlam  30/12 2008 | Stäng | Nästa nya
Det är inte bara (det förmodade?) stavfelet där som gör att jag inte riktigt hajar din poäng, måste jag säga.
det är därför jag inte skrattar åt dina skämt, för jag har inte råd att köpa så mycket mat.
Veckla ihop

jlam  2/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Nu har ni båda tappat mig.
:) skämtet var snarare för tråkigt än för avancerat för att förstås.
Veckla ihop

cajac  4/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Nejdå – roligt!
tack, egentligen var det nog mest ett neurotiskt försök att försöka leda tråden ännu längre ifrån obehagliga snuskigheter.
Veckla ihop

cajac  6/1 2009 | Stäng | Nästa nya
Såvida det inte rinner till någonting ytterligare så tror att snuskigheterna är på upphällningen.
du säger det :)
Varför inte ta en titt på Excalibur? Sen är The Holy Grail som ny igen.
Veckla ihop

Mareld  24/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Jag ska nog göra det någon gång.
Veckla ihop

Mareld  27/11 2008 | Stäng | Nästa nya
Antagligen.
Veckla ihop

Mareld  08:17 5/2 | Stäng | Nästa nya
Jag har sett Excalibur! Den fungerade nästan som en alldeles utmärkt parodi på Graal-filmen
coolt! jag får nog ta och se den nångång.
Det är tillräckligt larvigt för att man ska sänka garden och bara skrattar!
Min flickvän såg den för första gången för nån månad sen. Hon är 25. De scener som gick bäst fram vad jag kan minnas är:

The Black Knight
Bring out ye dead!
Shrubbery
Cleeses massaker
Häxtestet
3 frågor

ja... typ alla de scener man tyckte var bäst när man såg den som barn och fortfarande älskar :) Hon har bra smak min flickvän.
Det är ju sjukt roligt att de blir tagna av polisen på slutet också. Alltså, jag tycker att hela filmen fungerar utomordentligt än idag. Problemet är det omvända - att vi är så himla trötta på just dessa sketcher eftersom vi sett dem n antal gånger. Jämförelsen är inte helt korrekt, men jag gör den ändå: Stackars Dennis innehåller i mångt och mycket samma sorts humor, och den känns fortfarande fräsch. Skillnaden är väl att den senare har en riktig storyline.

Det finns en speciell förklaring bakom det faktum att jag så gott som varje vecka exponeras kraftigt för Galenskaparna och After Shave. Dessa har jag väldigt svårt för. Och gör inte de ungefär samma sak? Monty Python-gänget gör det så mycket osmakligare, bara, och då funkar det. Galenskaparna har en ibland mer uttalat politisk-existentialistisk dimension, också.

Gröne_Orm  17/12 2008 | Stäng | Nästa nya
Om man ibland ruinerar sig på det makalösa flipperspelet Medeival Madness borde man f.ö. vara antingen 1) ännu mer trött på denna humor eller 2) dum i huvudet. Och det sista skriver jag inte under på.
Jag såg den (för vilken gång i ordningen vet jag inte) alldeles nyss, och jag törs svara att den är nästan oavbrutet rolig. Vad som skiljer Python från teknologer är inte vad de säger och gör, utan hur det sägs och görs.

Jag tror att det mesta i filmen skulle kunnat ha skrivits och framförts av teknologer, men det hade förmodligen inte lockat till särskilt många skratt. Vidare hade inte ett par ordinära studentspexare kunnat knyta ihop allt med den finess som kännetecknar stora komiker.

Man kan även jämföra Papphammar med vanlig buskis. Vad än Åsa-Nisse, Stefan & Krister eller Emir Hysterica gör så blir det aldrig kul. Det räcker nämligen inte med att bara dratta på ändan – man måste göra det skickligt och smakfullt.
Veckla ihop

Ihsahn  25/12 2008 | Stäng | Nästa nya
Kan du utveckla det där, jag förstår itne riktigt vad du menar med liknelsen att teknologer hade kunnat skriva samma sak men misslyckats?

Jag såg lite Papphammar för någon månad sedan, och måste säga att det åldrats illa. Det var inte ett dugg roligt att se honom stå och kränga bestick utan skaft...

Gordyal  25/12 2008 | Stäng | Nästa nya
Humor måste kunna levereras. Med en riktigt bra komiker blir nästan alla skämt roliga, medan mediokra komiker kan döda ett roligt skämt.
Jag tycker nog att Emir kan leverera. Annars håller jag med dig helt och fullt!

Studentspex borde för övrigt förbjudas!

Noseman 2005  26/12 2008 | Stäng | Nästa nya
Svaret var alltså riktat till Gordyal. Jag missade med pekaren...
en underskattad scen är den med drakskeppet på slutet som går över vattnet till den pampiga musiken. då skrattade jag försvarslöst.
Jag har relativt nyligen sett om monty python filmerna och kan konstatera att dampriddaren med avhuggna lemmar är rolig. Kan inte komma på en enda scen till som håller idag för mig.
"Bruksanvisningen" till den heliga handgranaten är (och har alltid varit) min absoluta favorit. Inte bara texten utan även Palins sätt att framföra den. Måste ha varit ruskigt svårt att hålla masken under inspelningen av den scenen. Fullkomligt lysande.

Som tvåa kommer Cleeses franske riddare. En perfekt symbios av en idiotisk dialog och ett fullkomligt vrickat beteende av Cleese.
Tacka vet jag Lorry.
Stönet som frambringas när planen med träkaninen fallerar, det håller jag fortfarande högt.
Finns 10-15 s in i det här klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=zo_0kL2l8bg

Sjökakan  31/12 2010 | Stäng | Nästa nya
Nu måste jag lägga mig i ....(sorry jag är ny här så ni får läxa upp mig om jag beter mig olämpligt!! ;-).......)
"Vad som är roligt i M.P?!?!?"
Jo ALLT!!!! :D

Såg Holy Grail så sent som igår och jag skrattade ganska gott.... :)

Gott nytt år förresten, inte många timmar kvar på gamla hederliga 2010
Det finns ju mycket roligare grejer, men grejen är väl den att Monty Python-gänget är pionjärer inom sådan slags humor, därav tycker alla det är kul iochmed att det är så kultförklarat och framförallt för att hela gänget är ett par jävligt sköna komiker/skådespelare.
Veckla ihop

Mareld  6/1 2011 | Stäng | Nästa nya
Folk kan väl ge respekt för ett väl utfört arbete och gå vidare?
Jag tycker att det är en väldigt bra film oberoende av dess filmhistoriska sammanhang. Däremot finns det ju tonvis av annan film som jag tänkt samma sak om. Är allergisk mot hänvisningar till hur bra det var för sin tid.

film_Alex  22:42 20/1 | Stäng | Nästa nya
+1 till det sistnämnda.

Kan en film enbart vara "bra för sin tid" så finns det inget bestående värde ändå.
Tyste riddaren som blir lemlästad är ju en av filmhistoriens mest vansinnigt roliga scener. Fången som stampar takten för sig själv nere i den tysta fängelsehålan är också fantastisk.
Veckla ihop

Mareld  24/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Så fruktansvärt tyst är han väl inte? Och hur fantastiskt är det egentligen efter att man sett det 13 gånger och hört det refereras till minst 206 gånger?
Veckla ihop

ThePatient  24/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Fortfarande fantastiskt, eftersom det är så enkel humor, den bara hugger en i magen.

Mareld  24/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Hugger i magen och hugger i magen, äsch, it's only a fleshwound.
-But mother...!

Och när träkaninen kommer tillbakaflygande.
Veckla ihop

Mareld  25/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Och du tycker inte att det hela känns lite slitet?

bytat  25/3 2011 | Stäng | Nästa nya
din mamma!
Nää, jag har aldrig känt någon som citerar den. Och jag har bara sett den ett fåtal gånger.
Förklara för mej vad du menar med slitna skämt.

För mej är ett slitet skämt ett skämt som använts upprepade gånger i andra sammanhang. Ett specifikt skämt vid ett specifikt tillfälle i en specifik film blir, enligt mitt förmenande, aldrig slitet. Däremot kan du själv se det upprepade gånger så du till slut upplever det som slitet. Du kan också ha sett originalskämtet efter "kopiorna". Då är det din "erfarenhet" som påverkar hur du uppfattar "originalet".

Man kan heller inte (fortfarande enligt min uppfattning) lasta ursprunget för andras kopierande. Det skulle möjligen vara att originalet var så jävla bra att det av nån sorts nödtvång upprepats femtielva gånger av andra och att de i stället skulle ha skapat sämre skämt som ingen ville upprepa. Men det klingar i mina öron en aning kontraproduktivt.
Inlägget är ändrat 29/3 2011.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Mareld  29/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Grejen är ju den att det inte är ett universellt omdöme jag frågar om. Monty Python har en grundmurad position i sin del av kulturhistorien. Jag har sett en hel del av de någorlunda samtida Carry On-filmerna på senaste tiden och det är uppenbart hur nydanande MP är. Men på en rent personlig nivå tänker jag att det måste bli svårare att uppskatta den ursprungliga humorn om man ytterst många gånger hört folk citera de där riddarna som inte kan prata ordentligt eller så. Jag förstår liksom inte vad den stora grejen med att vår erfarenhet påverkar hur vi ser på saker och ting. Jag förutsätter att folk skrattar och tycker grejer är roliga just i enlighet med sina erfarenheter och referensramar.

Monty Python bygger ju en hel del av sin humor på det spontana infallet, det orimliga, det oväntade. 2011 är det inte längre nyskapande att knacka hästljud med kokosnötter, för vi har sett det nu, till leda. När man kan alla skämten, kan citera långa haranger och vet allt om duvornas möjligheter att bära med sig nötter -- då tänker jag mig att någonting humorn gått förlorat.

Så även om skämten i sig inte blir slitna blir vår uppfattning av dem det, och det är det enda jag tycker räknas.
Veckla ihop

Matewan  29/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Man får tydligen vara tacksam att man inte har några nördiga citatfreaks i sitt umgänge. Men jag vill nog hävda att det inte är skämten som blivit slitna. Det är snarare jag (eller du) som förändrats.
Veckla ihop

Mareld  29/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Passa dig för studenter, det är värsta sorten! Det kan jag hålla med dig om. Fast det hade nog känts bättre om det varit skämten och inte vi som blivit slitna.

Matewan  29/3 2011 | Stäng | Nästa nya
Börja inte grubbla på det nu. Det hinner du med, tids nog.
om du placerar ev. slitage hos mottagaren befinner väl sig även ev. humor där.. = inga skämt är roliga.
jag roas av Sir Lancelots entusiasm då han stormar träskborgen.
För mig är det inget snack om att det roligaste i filmen är presentationen av Roger the Shrubber:

"ROGER: Are you saying 'nee' to that old woman?
ARTHUR: Um, yes.
ROGER: Oh, what sad times are these when passing ruffians can say `nee'
at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing
is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under
considerable economic stress at this period in history.
ARTHUR: Did you say `shrubberies'?
ROGER: Yes, shrubberies are my trade -- I am a shrubber. My name
is Roger the Shrubber. I arrange, design, and sell shrubberies."

Mareld  2/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Och du tycker inte att det börjar bli väl gammalt vid det här laget? Humor lär ju åldras dåligt har jag hört.
Nu umgås jag inte så mycket med teknologer, ja inte så mycket överhuvudtaget får man väl säga, och den jag pratar mest med då och då för tillfället har inte ens sett Pythonfilmerna.

Såg om filmen igår, höjde betyget från fyra till fem mest för att jag faktiskt hade riktigt roligt. De återkommande "Ursäkta, men jag är inte riktigt död än"-skämten, som vävts ihop med andra skämt (typ "Message for you, sir!") hade jag glömt av. Men det är väl som med musiktrådarna, jag har ju inget vettigt att tillföra där.
Inlägget är ändrat 9/4 2011.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Mareld  10/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Men du har ju ändå vuxit upp i ett 70-90-tal där humorn varit starkt präglad av MP.
Veckla ihop

cajac  10/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Ja, jo det är klart. Eller iallafall humor som förhåller sig till MP-fenomenet på ett eller annat sätt, mer eller mindre lyckat.
Veckla ihop

Mareld  12/4 2011 | Stäng | Nästa nya
När det finns Rolf och Gerhard.
Veckla ihop

cajac  12/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Kom att tänka på Tutta Rolf nu. Kort filmkarriär, men förbaskat bra artistnamn.
Samt Chaplin, Keaton och Lloyd!
Allt är fortfarande roliga.
...
Veckla ihop

Till och med det där med älgarna i förtexten?

Camouflage  17/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Right back at you.
Jag undrar hur gammal trådskaparen är som inte förstår att humor är subjektivt.
Veckla ihop

Hade humor varit objektivt hade jag förutsatt att jag hade rätt. Nu frågade jag ju faktiskt.

Även om det mesta är mer eller mindre subjektivt måste vi även kunna generalisera och se mönster, för att kunna urskilja och tolka vår samtid. Jag vet inte om jag tycker det är värre än att du t.ex. bygger ditt påstående på en förutfattad mening.
Jag är 25 btw, var väl 23 när jag skrev ursprungsinlägget.

Edit: Eller för att tala med Egon Friedell, nu när den gode nanimo vill höja mognaden på den här diskussionen:
"Alla klassificeringar människa någonsin har utarbetat är godtyckliga, artificiella och falska, men enkel reflektion visar också att sådana klassificeringar är användbara, nödvändiga och framför allt oundvikliga eftersom de överensstämmer med en naturlig del av vårt tänkande"
Inlägget är ändrat 12/4 2011.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

jlam  19/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Det här måste iaf vara en internethistorisk milstolpe: du antas (som jag fattar det) vara YNGRE än du är!
http://www.youtube.com/watch?v=dOOTKA0aGI0

Den växer med åren!
Sen fem år är den det enda jag orkar tänka på när lokala, överdrivet involverade, politiskt aktiva ungdomar engagerar mig i diskussioner om diverse politiska/maktstrukturella bryderier.

Ingen av dem uppskattar "There you go, bringing 'class' into it again"

Mareld  19/4 2011 | Stäng | Nästa nya
Då kan man ju tänka sig att filmen skulle bli tråkigare ifall du inte längre träffade några politiskt engagerade ungdomar. Jag menar om anledningen till att humorn växer är att den har en resonansbotten i din tillvaro.
Det har tydligen nämnts en hel del i den här tråden redan, men jag kan åtminstone ta upp John Cleeses aniktsuttryck i häxbränningsscenen och hans gissning vid frågan om vad som också flyter i vatten.
Jag tycker fortfarande att allt är roligt med denna film. Det har inte alltid att göra med skämten i sig, utan om himla bra tajming, att de låter roligt och att de ser korkade ut. Sådana grejer. Ingenting i filmen är dock roligt om någon citerar det, men det har jag aldrig någonsin tyckt heller. Att skratta åt någon som refererar en sketch i en film är helt enkelt inte min grej.
Monty Python är roliga. Även om den har mattats en hel del av att den blivit upprepad av så många, så ofta så är deras komik fortfarande roligt. Speciellt filmerna.
Veckla ihop

Mareld  27/11 2011 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker det är något vitalt i humorn som med tiden gått förlorad. Den bygger så mycket på att vara vild, anarkistisk och överraskande. När den då gått och blivit humoristiskt allmängods försvinner de värdena. Speciellt The Meaning of Life tycker jag förlorar allt mer för var gång jag ser den. Life of Brian är den klart roligaste och Graal-filmen är väl mitten. För att det ska hålla tror jag att jag ville känna av någonting annat än att det bara är absurt. Och i vissa fall, typ riddarna som säger "ni!" gör jag inte det.

amam  27/11 2011 | Stäng | Nästa nya
ja, tiden går vidare och allting förlorar sin glans. Även Döden ska dö. Sorgligt.
detsamma gäller väl lite killinggängets produktioner.. ju mer samtida och aktuellt det kändes när det begav sig, desto mer avlägsna och förankrade i sin dåtid känns de humoristiska hörnstenarna i backspegeln.
Veckla ihop

Mareld  28/11 2011 | Stäng | Nästa nya
Javisst! I alla fall serierna, på sitt sätt än mer än MP. Där MP bör läsas inom kontexten och inte som Miljöpartiet.

bytat  29/11 2011 | Stäng | Nästa nya
=)
ännu en rykande aktuell hörnsten i backspegeln.
En av mina favoritscener är scenen mellan Arthur och de politiska aktiva lergrävande bönderna.

amam  18:50 3/1 | Stäng | Nästa nya
Fortfarande en av mina favoritscener.
George R.R Martin verkar i alla fall fortfarande tyckt det här var roligt när han skrev A dance with Dragons. Läste i den här tråden tidigare idag och nu satt jag och läste bok och plötsligt är det ordagrant citerat, bara en kort mening men ändå, mitt i Valyria, kanske har de teknologer där också.
Veckla ihop

bytat  21/3 2012 | Stäng | Nästa nya
hur löd citatet?
Veckla ihop

Canomia  21/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Det var fart in your general direction han smög in. Det kan väl inte varit annat än medvetet?
Veckla ihop

bytat  21/3 2012 | Stäng | Nästa nya
nej det måste väl vara en liten homage.. lite nyfiken på hur det funkade i sammanhanget.
Veckla ihop

Canomia  21/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Ett litet utdrag, med varning för spoilers, bakom "visa historik".
Inlägget är ändrat 21/3 2012.
Historik
Göm historik
Det här är of topic nu men efter det här har jag börjat märka lätt omgjorda citat lite då och då, undrar om de fanns i de tidigare böckerna också men jag inte märkte dem? Det är roligt men också lite irriterande då det stör läsupplevelsen. Det var nån känd låttext jag glömt nu och en Shakespearereferens (a pox on both your houses.)

RunRiot  02:09 18/1 | Stäng | Nästa nya
Om vi då ska återvända till ämnet måste jag ju säga att killer rabbitt är jävligt uttjatad och inte särskilt kul.
Svårt att säga vad som är roligast, jag garvar åt det mesta, men föredrar den mer intelligenta humorn som man måste tänka efter lite för att förstå.
Sen tokälskar jag hela Swamp Castle-grejen med grejer som -Who are you? -I'm your son!
jag tycker att det är en underbar film, den är faktiskt en av mina absoluta favoriter.
som vanligt när det gäller python-grabbarna är det absurditeterna som får mig att skratta. tex att ungefär 10 minuter in i filmen står dom ännu å tjafsar om hur kokosnötterna kom till england. i en "vanlig" film skulle dom bett att få möta herren å sen hade han blivit hämtad, inte mer med det.
dessutom så är dom ju pålästa å kan sin historia, många saker i filmen som kan verka helt sinnessjuka är faktiskt inte så långt ifrån hur folk resonerade förr i tiden, tex hur dom skulle komma fram till om connie booth var en häxa eller ej.
jag älskar sångerna, speciellt "brave sir robin"

az  10:06 16/2 | Stäng | Visa arv |
En ganska undangömd grej i Life of Brian är fruktansvärt rolig, men citeras aldrig: När Brian försöker smälta in bland predikanterna säger han "Now hear this! Blessed are they who convert their neighbour's ox, for they shall inhibit their girth, and to them only shall be given--"

Han avslutar aldrig meningen, för att de romerska soldaterna passerar och han kan hoppa ner och gå därifrån, men det är helt och hållet på grund av denna replik som han uppfattas som frälsare, efter att ha behandlats som en idiot när han sade relativt intelligenta och trevliga saker dessförinnan.
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök