Antichrist - Analys
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Antichrist
jssfrk  28/5 2009 | Stäng | Nästa nya
Herrejävlar, jag vet inte ens var jag ska börja...

Men jag kan ju gå ut försiktigt: Var "de tre tiggarna" så uselt animerade med flit? Och i så fall, varför?
Jag tror inte de ville sabba filmens stämning med 3 "bra" animerade djur, hade väl kanske kännts lite missvisande, eller?

Tkr du den var "önödigt" våldsam/äcklig/vidrig eller accepterade du att det var såhär trier ville göra Antichrist?
Var det inte LITE för uppseendeväckande ibland?
Veckla ihop

jssfrk  3/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Sabba stämningen med bra animationer? Som det var nu satt man ju och fnissade och visste inte riktigt var man skulle göra av sig själv efter allt elände.

Det var väl ett par ställen som kändes onödigt explicita, men på det hela taget var det ju inte så äckligt, mest omtumlande och uppslitande. Jag tror dock inte filmen hade lidit om man strök de värsta excesserna, den skulle ändå sitta som en vedklabbe i skrevet.
det jag menade var att de tre tiggarna passade in i resten av filmen.
Undrar dock om filmen hade försämrats på något sätt iofs?
Jag kan säga så här, jag skulle gärna se filmen. OM de strök de värsta scenerna där i slutet som jag redan läst om. Även om resten av filmen är bra så är jag alldeles för känslig för film-våld och skulle bara må dåligt av att se filmen.
Jag bugar och bockar för världens bästa regissör!
film_Alex  8/6 2009 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Lars von Trier har lyckats leverera en riktigt bra film enligt mig. Filmens största styrka ligger i dess foto. Han svänger mellan sensuella och vackra scener till psykologiskt påfrestande scener till rent skräck-äckliga moment man knappt vågar kolla på.

Skådespeleriet var fantastiskt och manuset är spännande. Med andra ord demonstrerar Von Trier ännu en gång sin stora skicklighet i sitt filmskapande.
En riktig liten pärla. Jag tycker att den kan betraktas ur vilket som helst av följande perspektiv:
1) Realistisk (knasig i bollen)
2) Övernaturlig (offer för makterna)
3) Symbolisk
Personligen vill jag anlägga ett amalgam av 1 och 3.

Vissa saker ställer mig dock ändå.

-Tog ungjäveln livet av sig med vilje? Perspektiv 1 öppnar upp för att det bara ser ut så på grund av inbillning, men ändå.
-Varför engagerade han sig så? Motivet verkade inte riktigt vara kärlek, och att ta ut henne i skogen sådär ger mig "dold agenda"-vibbar.
Veckla ihop

deneb  11/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Fundering kring sista frågan: knappast kärlek, mer då ett kliniskt intresse och en vilja att lyckas där övrig vård går bet. Hon sa ju också att han hade blivit väldigt frånvarande och inte brydde sig om sonen och henne sista året.
Jag tolkade det som att han bara ville "återställa" henne, inte för kärlekens skull, utan för att visa att han kunde. Kanske med ett visst mått av sadism också.
Veckla ihop

Gröne_Orm  11/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Till exempel scenen när han ska ha henne att gå mellan två stenar. Jag är litet tveksam till metoden, där.
Veckla ihop

deneb  11/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag minns/vet inte riktigt vad han skulle ha för specifik kompetens eller inriktning, men annars är väl en del av KBT att man ska öva på de jobbiga situationerna för att lära sig att klara av dem. Men man börjar kanske hellre i mindre skala.

Och är det inte också någon form av straff för att hon har varit "olydig" och sprungit till stugan, eller var det något annat?

Hur som helst - hans metoder funkar ju på så sätt att hon upplever sig bli botad. Sen kan man fundera över om det är bra för a) henne b) dem båda c) honom som terapeut osv ...

Gröne_Orm  11/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Det framgår inte tydligt att det skulle vara någon sorts straff, nej. Däremot tycker jag att han suggererar fram en ångest i henne som kanske inte fanns från början.

En tanke jag leker med är att han inte har någon som helst avsikt att bota henne. Antingen det, eller så är han barnsligt naiv.
Håller med om 1 och 3. Den är ju överlastad symboliskt.

Däremot tolkade jag det ju som att hon medvetet tog livet av sonen:

1) Hon visste att han rörde sig fritt när dom sov men berättade aldrig det för maken.
2) Hon såg när han klättrade upp på bordet men struntade i det.
3) Hon lät sonen, hela sommaren på "Eden" (när maken jobabde), ha skorna felvända vilket ledde till en missbildning i foten (enl. obduktionsrapporten) vilket i sin tur ledde till att foten vek sig på fönsterblecket.
Veckla ihop

bytat  3/1 2010 | Stäng | Nästa nya
ang. punkt 3:
att foten vek sig på fönsterblecket skulle alltså vara något hon planerade?
Veckla ihop

WillyV  3/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Det beror på hur mycket man vill tillskriva det onaturliga i filmen eller hur? Om naturen har ett (ont) medvetande så kan den, via modern, "planerat något.

Om hajen i Hajen IV kunde följa efter familjen till Hawaii, om dockor kan knivhugga folk, skeppet Event Horizon hoppa t/r från en helvetesdimension, Cenobiterna skjuta krokar, Jason återuppstå gång på gång, hus vara onda och medvetna (House on the Haunted Hill m.fl.) så är väl allt möjligt i skräckens värld..?

Varför skulle Von Trier annars har skrivit in obduktionsröntgenplåten i handlingen? Sedan säger inte jag att jag "gillar" den lösningen.

bytat  3/1 2010 | Stäng | Nästa nya
tolkade det inte riktigt så utstuderat.. mer att Von Trier ville hinta om att allt inte stod rätt till med kvinnan redan innan olyckan.
Veckla ihop
Antichrist handlar inte om ondska!
film_Alex  15/6 2009 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Innan jag skulle se filmen såg jag till att ducka alla åsikter och recensioner om filmen, men nu har jag läst ikapp den allmänna diskussionen och den allmänna tolkningen tycks vara att Antichrist handlar om ondska. Jag förstår den tolkningen som har gjorts, men så har jag inte alls tolkat filmen.

Mitt intryck av när jag lämnade biografen var att Antichrist handlade om rädsla. Dom frågorna som kom upp i mitt huvud var; vad är rädsla? Och vad gör mig rädd? Jag tycker att Von Trier genomgående i filmen försöker skildra vad rädsla är.

Han gör det genom dialog där Dafoe är psykolog och försöker finna grunden till Gainsbourgs rädsla. Han gör det genom scenografin i läskiga miljöer, t.ex. skogen och mörka tunnlar. Han gör det genom skickligt fotoarbete där han svänger mellan sensuella och vackra scener till psykologiskt påfrestande scener, till rent skräck-äckliga moment man knappt vågar kolla på.

Där nånstans blir man emotionellt och intellektuellt stimulerad att reflektera kring fenomenet "rädsla" som jag anser är filmens genomgående tema - inte minst med tanke på att filmen per definition är en skräckfilm.

Det här med att filmen tar upp ondska tolkar jag också som en del av temat "rädsla". Det som vi uppfattar som ondska är egentligen, en rädsla för oss själva, vår egen natur eller det allmänt naturliga.

Sen upplever jag såklart att det finns många sidospår som man kan glida in på, men ungefär såhär går mina tankegångar efter filmen hur som helst. Vad tycker ni om min tolkning?
Veckla ihop

Jupiter  24/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Mja, det känns som att man får bortse från filmens tydligaste teman för att reducera det hela till att handla om rädsla.

Det första jag tänkte när jag gick ut ur salongen var att von Trier måste ha haft en jävligt dålig relation till sin mamma. Antichrist är, som jag läser den, först och främst en uppgörelse med kvinnan.

Rädslan är i och för sig viktig - men den är instrumentell. Hon är rädd för Eden, paradisträdgården, eftersom hon vet att det är där kvinnan ursprungligen blir förtappad och drar med sig mannen i fallet.

Nu är ju inte mannen utan skuld. Dafoes karaktär är frånvarande och avlägsen, ända fram till att hon blir sjuk. Då blir hon plötsligt intressant, eftersom han får chans att bevisa för sig själv och för världen vilken skicklig psykolog han är.

När hon väl blir botad blir hon därför galen av rädsla över att han ska lämna henne - för vad är hon nu värd, utan sina psykiska problem?

Så slutar det iallafall med att hon blir förtappad och att hon försöker dra med sig mannen i fallet.

Slutscenen i epilogen, när hundratals kvinnor strömmar förbi Dafoe, läser jag som att de också nu är på väg att bli förtappade och onda. Men det kanske är en grund tolkning.

Överlag måste jag säga att det var en oerhört tung upplevelse att se filmen. Jag vet inte när jag känt mig så genuint illa till mods sist. Och det var inte enbart på grund av de grövsta scenerna.

Jag såg Antichrist i lördags. Igår såg jag My Bloody Valentine i 3D. Den kändes som Smurfarna firar jul i jämförelse.
Veckla ihop

film_Alex  3/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Det är en bra analys du gör. Ju mer jag tänker på det, desto svårare blir det att försvara min ursprungliga tolkning, istället för att se det som bara ett sidospår, men jag tänker ändå utveckla lite av mina tankegångar.

Så som jag ser det handlade resan till Eden om att gå till roten av hennes rädsla. Hennes rädsla bottnar i en rädsla för sig själv och sin egen natur.

Han försöker visa henne att det finns ingen anledning att vara rädd för det naturliga. Till en början lyckas han faktiskt eftersom hon blir "botad" och inte längre är rädd för Eden - dvs. sin egen natur. Dessvärre försvinner inte hennes rädsla, utan den byter form och växer som en rädsla för ensamhet. Hon fruktar att bli övergiven av honom och rädslan är såpass stor att hon blir förtappad till ondska.

Man kan väl säga att jag har vänt på det och ser rädslan som tema, medan ondskan bara är instrumentell. Tyvärr har jag däremot ingen bra tolkning av kvinnorna i epilogen eller "de tre tiggarna" för att kunna ge god tyngd i min analys.

Har du några tankar kring "de tre tiggarna" då? Det är ett moment som jag finner är svårtolkat.
Jag kan slänga in ett öre vad gäller epilogen. Där finns i alla fall kristen symbolik: vi får på ett övertydligt sätt se var han blivit huggen i ryggen. Såret sitter så det väcker min association till tappade vingar.

Jupiter  3/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Det är en bra spaning. Det passar också ihop med idén om att kvinnan dragit med sig mannen i fallet från paradiset.
Ja det där var väl observerat... dessvärre talar det mot ursprungliga tolkning. :-P
Tja, jag tycker också att de tre tiggarna är svåra. De refererar sannolikt till en dikt av William Butler Yeats, som finns http://www.online-literature.com/yeats/802/.

Ett nyckelcitat:

"You that have wandered far and wide
Can ravel out what's in my head.
Do men who least desire get most,
Or get the most who most desire?"
A beggar said, "They get the most
Whom man or devil cannot tire,
And what could make their muscles taut
Unless desire had made them so?"

Här handlar det alltså om begär och om att hantera detta begär. I dikten erbjuder kungen en stor summa pengar till den av tiggarna som kan somna inom tre nätter. Men tiggarna sitter bara och funderar på vad de ska göra med pengarna, och försöker hindra varandra från att somna. Det slutar med att ingen får något.

En spontan tolkning för sammanhanget kan då vara att de tre tiggarna symboliserar människans begär att äta det förbjudna äpplet i lustgården, och oförmågan att hantera detta begär. När tiggarna kommer in i filmen säger Gainsborough att någon måste dö, vilket skulle kunna symbolisera förtappelsen och att vi blir utkastade ur Eden.

Jag vet inte om det är en rimlig tolkning eller inte. Det finns mycket som gör att jag är tveksam. Men det är iallafall ett försök.
Veckla ihop

Jupiter  3/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Så misslyckas jag med url-andet igen då ...

Så här då?

film_Alex  9/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Det är bra att du gör försök. =)

Hmm, jo det är väl en rimlig tolkning, men det låter lite långsökt. Varför skulle referensen vara till just den dikten (sin passande titel till trots)?
Kvinnorna i slutet tolkade jag som att de, symboliskt, var alla de kvinnor som blivit mördade av män.

Liksom att "hon" intog sin plats bland likhögarna av mördade kvinnor i en kort, briljant "uppifrån-sekvens" vid det döda trädet alldeles i slutet.
Jag tycker att djuren var väldigt bra animerade! Enda gången det inte såg realistiskt ut var när räven pratade, av förklarliga skäl. Utöver det klippet har jag väldigt svårt att avgöra när djuren var riktiga och när de var animerade. Mycket snygg film måste jag säga! Och inte bara det, spännande, mycket tänkvärd och obehaglig också. Årets bioupplevelse, helt klart!
Veckla ihop

Mareld  19/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag håller med dig, om man bortser från när djuren står bakom ungen som hoppar.

GinNTonic  19/6 2009 | Stäng | Nästa nya
Aha, mmm det kanske stämmer. Men min minnesbild från den scenen är att de var lite spökaktiga och halv genomskinliga. Fortfarande bra animerade men pålagda med någon slags dubbelexponeringskänsla. Men jag kan minnas fel.
Även jag instämmer. Min första tanke var "Hur fan kan dem ha fångat det där på film?" när jag lite senare insåg att det förmodligen var datoranimerat :)
Jag är lite förvirrad över flashbacken i slutet, när barnet hoppar genom fönstret. Såg hon när han klättrade upp på bordet och bestämde sig för att inget göra, eller har jag fått det om bakfoten? Och det faktum att hon satt hans skor bak och fram? Var hon galen från första början?
Så var det. Hennes stora sorg var också en skuld i att inte ha stoppat sonen utan istället forsatt knulla. Ett beteende som kanske etablerades i skogen när hon var där själv med sonen.
Ganska intressant artikel. Men kan man inte även se von Triers utsatta och skambelagda kvinnogestalter deskriptivt soåväl som preskriptivt. Jag har ofta känslan av att han analyserar fenomenet kvinnoförtryck i minst lika hög grad som han försvarar det. De borde åtminstone tagit upp den vinkeln, om inte annat för att vederlägga den.
Inte så imponerad av artikeln, tycker skribenterna att de har ensamrätt på att tolka filmens budskap? För det är ju inte Von Trier själv som "straffar" kvinnan, utan snarare hennes manliga motspelare, som knappast framställls som mer sympatisk än kvinnan.
Att inte erkänna att von Trier återigen offrar kvinnan på sitt altare tror jag faktiskt är ett utslag av att vi tillåter våra stora manliga konstnärer att vara lite extra sexistiska.
Men om kvinnan de facto offras på altare i världen, bör det inte då göras filmer som beskriver denna process? Ska filmerna "låtsas som att allt är bra"?
Veckla ihop

Mareld  29/7 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker nog inte att det ges en realistisk bild av kvinnans situation och ställning i filmen. Klart man kan se det som att vT alltid väljer att utforska kvinnoförtrycket. Så ser jag det nog själv många gånger. Men hans kvinnor är ändå problematiska. Enfaldiga och enkelspåriga, ofta egentligen utan drivkraft utan mer kastade som små knyten utav männen i sin närhet.
Veckla ihop

Hypostas  10/11 2009 | Stäng | Nästa nya
Nja, jag vet inte om jag kan hålla med om det. Tycker att kvinnoporträtten (de kvinnliga protagonisterna) i von Triers tre bästa filmer (Breaking the Waves, Dogville och Dancer in the Dark) är intressanta och fascinerande. Att hans kvinnor sedan blir skändade och utnyttjade och ofta blir en slags "offer" tycker jag snarare är en spark i pungen på alla män. Antichrist är annorlunda, och dessutom en av von Triers sämsta filmer.
Veckla ihop

Mareld  10/11 2009 | Stäng | Nästa nya
Fast det där säger ju i sak inte emot. Du tycker alltså inte att en sådan som Bess i BtW är lite enkelspårig?

Kanske, men jag gillar henne, har för mig att hon framstod som lite lätt efterbliven eller möjligen autistisk... det är ju stellan som är ett svin... men visst sitter man som åskådare och hoppas att hon ska förändras och bryta sig ur förtrycket. Jag byggde åtminstone upp en väldigt stark ilska när jag såg alla de tre filmer jag nämnde.
atminstone i antichrist ar det kvinnan som har fatt konstnarens andedrakt blast i sig, tycker jag. mannen ar mer en rimlig filmkaraktar som anvands for att fora filmen framat.
Den där artikeln läste jag igår och den gjorde mig så arg att jag började fila på ett svarsbrev. Jag blir frustrerad av att de avfärdar en så välgjord och tänkvärd film som kvinnohatande. Visst, von Trier har ofta låtit kvinnorna i sina filmer bli offer eller martyrer, men det är ju för att de är protagonister. Jag menar som publik lider man med dem, och både von Trier och Charlotte Gainsbourg har sagt att den kvinnliga huvudpersonen i filmen antagligen är den Trier mest identifierar sig med.

*SPOILERS följer*

Det är inte heller bara kvinnan som är ett offer i filmen. Även mannen blir ju kastrerad när han får sitt könsorgan krossat och får dessutom benet sönderborrat och blir ihjälslagen med en spade och begravd i en grotta. Han återuppstår sedan och blir på så vis en ganska tydlig Jesussymbol. Detta innebär dock inte att han symboliserar den goda i filmen! Snarare tvärtom, jag menar att strypa sin fru kan väl knappast ses som att vända andra kinden till. Mannen i filmen är den analyserande, han försöker i ord och teorier utröna orsaken till sin frus sjukdom.

Om hon symboliserar den mänskliga naturen, så är han vårt behov att förklara den och skapa regler. Han symboliserar religionen, som är lite av boven i dramat enligt mig. Genom alla tider har mänskligheten fruktat sin egen natur, och vår sexualitet är en viktig och stark del av vår natur. Då kvinnan är vår livgivande hälft och mest påminner oss om vår natur, är det kvinnan som blivit symbol för det onda och systematiskt förtryckts och i många fall avrättats i det godas namn (ofta också i Guds namn) Kvinnans sexualitet är något fult, i bibeln står bl a att kvinnan är oren i ett visst antal dagar när hon haft sin menstruation har jag för mig.

Kvinnan symboliserar naturen, och är själv också rädd för den. Efter att ha studerat historiens förtryck av kvinnor så länge börjar hon till slut skämmas för sin natur samtidigt som hon inte kan göra sig fri från den. Hon börjar tro att hon är ond och det blir till slut en självuppfyllande profetia. I slutet av filmen har både mannen och kvinnan blivit könsstympade och fria från sina drifter. Först efter att mannen blivit kastrerad kan han bli en Jesusfigur, och när kvinnan gör sig av med sina drifter och upphöjs från den det mänskliga av religionen dör hon (när mannen stryper henne lyfts hon upp och dör sedan) Religionen vill gärna se jungfrufödslar och liknande, men någon sådan utväg finns inte, vi är barn av naturen, och om vi frånsäger oss våra drifter kommer vi att dö ut.

Filmen skildrar inte någon könskamp, och har ingen vinnare. Vi är alla förlorare för att vi fruktar vår egen natur. Det är den fruktan som återfinns i de flesta religioner och fortfarande formar könsbilderna i dagens sekulariserade samhälle. För mig är detta en väldigt feministisk film, och jag tycker det är sorgligt att dessa två artikelförfattare är för upptagna med att liksom kvinnan i filmen göra sig själva till offer, istället för att gå lite djupare i sin analys och kunna uppskatta filmen för detta. Men man ser vad man vill se.
Håller med. Väldigt intressant. Tänkte själv i de banorna att kvinnan representerade det djuriska medan mannen stod för det analytiska.

Undrar bara hur du tänker med att alla förlorar. Var inte slutet vinklat som så att mannen fick ett relativt lyckligt avslut? Kändes som att alla de där människorna på något sätt var inre demoner som blev frisläppta.
Veckla ihop

GinNTonic  18/11 2009 | Stäng | Nästa nya
Jag menade att vårt samhälle är väldigt styrt fortfarande av en kristen värdegrund, trots att många av oss inte anser sig vara religiösa. Visst är det inte dåligt alltid, men om vi verkligen vill ha ett jämlikt samhälle måste vi ta ännu mer avstånd från traditionerna. Vi har långt kvar att gå innan kvinnors sexdrift ses på samma sätt som mäns.

Människorna som kom gående på slutet var så vitt jag kunde se alla kvinnor. Jag tolkade det som att det var massa mer kvinnor som mådde dåligt av sin roll i samhället, och var på väg mot eventuell sinnesjukdom. Det visade att det hela inte är över, det är lång väg kvar.

Enligt mig är filmen religionskritisk, och därför har jag också betydligt lättare att relatera till den än Tarkovskijs kristna filmer. Roligt och fräckt av Trier därför att tillägna Tarkovskij Antichrist. Visst, en stor del av det religioner lär ut är vettiga, bra och goda saker, men långt ifrån allt. Helst skulle jag se att alla religioner försvann, religioner har varit och är fortfarande den största orsaken i världen till hat, ondska och rivalitet mellan människor.
Veckla ihop

film_Alex  18/11 2009 | Stäng | Nästa nya
"Helst skulle jag se att alla religioner försvann, religioner har varit och är fortfarande den största orsaken i världen till hat, ondska och rivalitet mellan människor."

Det där skulle jag säga är struntprat. Tittar man på det senaste århundrade så ser man att det knappast är kristendomen som har gett upphov till mänskligt lidande. De två stora mördarideologierna - kommunismen och nazismen - är både ateistiska och materialistiska ideologier.

När nazisterna mördade Europas judar var det tvärt om den katolska kyrkan som räddade runt en miljon judar - mer än någon annan institution.

När kommunisterna i Kambodja genomförde sitt samhällsprojekt var det kristna missionärer som var de första att föra vidare flyktingarnas berättelser till västerländsk media. Jämför det med regeringen Palme som tvärt om erbjöd ekonomiskt stöd till regimen och förskönade skräckväldet.

Det är inte heller någon slump EU grundades tack vare framförallt kristdemokratiska pionjärer. Idag är krig i Europa otänkbart tack vare deras arbete.

Än idag är det kyrkan som står för kanske den största uppoffringen inom det humanitära arbetet i världen.

Kristendomen är tvärt om en av de goda krafterna i världen som står upp mot världens ondska, erbjuder människor trygghet och stärker människovärdet.
Veckla ihop

GinNTonic  18/11 2009 | Stäng | Nästa nya
Men med religioner kvar kommer det för evigt finnas en klyfta kvar mellan människor. Kristendom är mest bra, det håller jag med om, iaf vår moderniserade protestantiska kyrka. Men hade de inte använt sig av våld i sin historia hade de aldrig lyckats bli en världsreligion. Det är mycket pga religioner som vi fortfarande har kvinnoförtryck, könsstympning, tvångsgifte och kastsamhällen. För att inte tala om alla krig som förts mellan olika religionsutövare. Jag tycker det borde vara förbjudet att uppfostra sitt barn religiöst, när man blir myndig kan man få bli religiös om man vill.
Veckla ihop

film_Alex  22/11 2009 | Stäng | Nästa nya
Det jag reagerar mot är din förenkling av religion. Att säga att religion är roten till allt ont är att säga att politik är roten till allt ont. Det är som att säga att det är "politik" som har varit och fortfarande är den största orsaken till hat i världen och rivalitet mellan människor, att det är "politik" som är roten till allt ont, men det går inte att resonera så.

"Politik" är ett samlingsbegrepp som innefattar en enorm mångfald uttryck för mängder av ideologier. På samma sätt är även "religion" ett samlingsbegrepp som innefattar en enorm mängd idétraditioner och trosuppfattningar.

Därför är det inte heller rättvist att du pratar om t.ex. kastsamhällen och försöker tillskriva hinduisk idétradition till samtliga religioner. Det är ungefär lika relevant som att försöka tillskriva gulag som ett uttryck för liberalism. Din jämförelse är inte korrekt och kristen idétradition förespråkar inte heller kastsamhällen utan utgår från varje människas unika värde.

Vad du gör är att sitter och plockar ut russin ur ALLA världens religioner och gör den grövsta av generaliseringar och förenklingar.

Jag håller inte heller med om att kristendomen blev en världsreligion under svärdet. Vilken armé använde sig t.ex. Paulus av när han spred kristendomen i världen? Det var inte förrän kristendomen redan var etablerad som en världsreligion som vissa kristna började använda våld för att uppnå sina syften. För det andra så är icke-våldet en grundläggande del inom kristen idétradition och kristendomen i sig är i grunden ett kärleksbudskap som sprids under pennan (pennan är mäktigare än svärdet).

Det ska absolut inte vara förbjudet för föräldrar att uppfostra sina barn. Det enda alternativet jag ser (och som antar du förespråkar) är att staten ska uppfostra barnen åt dem. Det är ett fruktansvärt odemokratiskt och elitistiskt tänkande som det bottnar i, där man är beredd att sälja ut familjens frihet för att tvinga in barnen i en ideologisk världsbild (läs rena hjärntvätten) som man själv förespråkar. Själv önskar jag att barnen kunde slippa den socialistiska indoktrineringen som redan idag finns etablerad i det svenska samhället.

Vad Sverige behöver är tvärt om mindre socialistisk elitism där man sätter sina ideologiska system framför människan och mer kristen etik som utgår från varje människas unika värde.
Veckla ihop

GinNTonic  22/11 2009 | Stäng | Nästa nya
Ok, jag var lite väl dömande och kastade ur mig ogenomtäkta inlägg. Jag vill mest ha sagt att jag är agnostiker. Men jag skulle gärna tro på något, tycker det är helt ok.

Jag vill egentligen inte övertyga någon om annat än att Antichrist är en bra film, och skulle jag vilja det skulle jag antagligen förlora diskussionen, då du både är mer påläst inom ämnet och argumenterar bättre.
Ingen fara...
film_Alex  28/11 2009 | Stäng | Nästa nya
Tack själv för det ödmjuka svaret! =)

Vi lever i ett samhälle där människor förnekas sin andlighet. Trots att vi kan få i stort sett alla våra materiella behov tillfredsställda så är den vanligaste dödsorsaken bland yngre människor självmord.

Kyrkan är inte bara en plats att finna trygghet. Det är också ett sammanhang där man kan utforska sin andlighet och lära sig hur man utvecklar en relation till Gud. Det är allt för få som talar om detta, men är man nyfiken på att utvecklas lite mer som människa borde man söka sig till en kristen gemenskap.

Frid.
"Tittar man på det senaste århundrade så ser man att det knappast är kristendomen som har gett upphov till mänskligt lidande. De två stora mördarideologierna - kommunismen och nazismen - är både ateistiska och materialistiska ideologier. "

Nazisterna kom till makten med hjälp av antisemitisk propaganda. Judeskräcken var väl inrotad i det tyska folket sedan flera hundra år tillbaka tack vare lutherismen. En av de första texter som Luther skrev var "Om judarna och deras lögner".

film_Alex  25/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Nazisterna kom till makten tack vare flera faktorer, men visst var det så att Luthers negativa texter om judendomen (och även judar) utnyttjades i nazistisk propaganda. De texter Luther skrev i senare delen av sitt liv angående judendomen är en skamfläck bland kristna tänkare och det tänker jag inte argumentera mot.

Med det sagt finns det två viktiga punkter jag vill klargöra.

1. Klander genom association gör inte kristen idétradition klandervärd. Med det menar jag att det var inte Kristdemokratin som förespråkade och genomförde massmördande av judar. Det var inte Kristdemokratin som drev Tyskland in i andra världskriget. Kristdemokratin var tvärt om en av rörelserna för Weimarrepubliken, en rörelse som tack vare nazismen fick sitt parti upplöst, sina medlemmar förföljda och till och med mördade.

Hade Kristdemokraterna fått som de ville hade Weimarrepubliken bestått och jag är övertygad om att borgerlig demokrati hade vart en garant mot det mänskliga lidande den nazistiska regimen orsakade.

2. Den finns väsentliga skillnader mellan Luthers texter och nazisternas rasistiska antisemitism. Luther var emot judendomen och detta bottnade i hans övertygelse om frälsning, som utgår från tron på Jesus Kristus som Messias. Detta är en övertygelse som judar förkastar och som Luther kritiserade med minst sagt kraftiga ordalag. Nazisterna å andra sidan drevs främst av rasistiskt tänkande och en övertygelse om att rena folket på främmande moment som judarna representerade. Som konsekvens fängslade och mördade nazisterna även etniska judar som hade konverterat till kristendomen. Nazisterna ville systematiskt utrota en hel ras medan Luther hade välkomnat deras omvändelse eftersom han drevs av andra motiv.

Så vad vill jag säga med detta? Jo nämligen att bara för att två negativa uttalanden om judar liknar varandra så betyder det inte att de är samma sak. Tänk bara på debatten kring Israel och hur lätt det är att slänga in ordet antisemit eller rasist när debatten hårdnar. Samma gäller för övrigt ordet "islamofobi" när Islam och muslimer kritiseras i olika sammanhang.

Slutligen vill jag bara poängtera att trots motsättningar som emellanåt finns mellan kristna och judar så är den Judeo-kristna vänskapen djupt rotad. En vänskap som märks tydligt i flera sammanhang och som ytterst bottnar i det faktum att vi delar samma heliga skrifter.

.

Ps. Alltid lite intressant när man får återuppta en två år gammal diskussion. Jag hade formulerat mig lite annorlunda idag i det citerade stycket, men andemeningen går fram hoppas jag trots allt.
Mycket fin tolkning!
jag anser precis som du att trier inte egentligen lägger något värde i det "manliga" och det "kvinnliga", utan att han snarare bara sätter de emot varandra som två olika krafter, vilket han också gör med vetenskap mot övernaturligt/religion. om man tittar på flera av hans andra verk kan man tydligt se att han låter sina manliga roller hantera alla problem och allt oförklarligt med en överdriven tilltro till vetenskap och logik. mannens oförmåga i antichrist att bemöta sina egna känslor kring sonens död gör att han istället försöker förklara sorgen och gainsbourgs utspel med vetenskap. om han bara kan rama in allt hon känner och bota henne med sina terapeutiska metoder så kan han lösa problemet. naturens krafter och det oförklarliga använder trier som ett typiskt kvinnligt element. jag tycker att det finns ganska många likheter rent symboliskt och budskapsmässigt mellan antichrist och teveserien riket. läkarna och dafoe är ignoranta mot allt som inte är 100% vetenskapligt och kvinnorna är mycket mer öppna för andliga sidor och männens översitteri blir deras egen undergång när riket helt kaosar ur och naturen kring Eden och gainsbourg slår tillbaka. jag tolkar slutscenen med alla kvinnor som går igenom skogen som alla kvinnor som har fått lida offer och ta skuld när mannens maktbegär och ignorans har behövt spelas ut. jag ser det som att trier tycker ungefär att det finns krafter som vi inte kan förstå fullt ut och det är bara dumt att låtsas som att man kan förklara allt.
Veckla ihop

amam  11/2 2012 | Stäng | Nästa nya
Styckesindelning är din vän.
Sedan tycker jag också att även Triers mest ivriga belackare borde inse att han inte är så genomskinlig att han avslöjar budskapet i sin film redan i titeln, där sista bokstaven formar det kvinnliga venustecknet. Jag tror att filmen är lite av ett test, de som tror eller tycker att filmen säger att kvinnan är ond har misslyckats. De är fast i historiens bild av kvinnan.

Sen är detta såklart min läsning av filmen, och den säger kanske mer om mig än om Trier, han kanske hatar kvinnor, vad vet jag. Men för mig är detta en feministisk och religionskritisk film, och ett mästerverk.

Mareld  1/8 2009 | Stäng | Nästa nya
=)

After an orgy of sadistic violence against her partner, Gainsbourg takes a very large pair of rusty scissors and decides that she can and will do without her clitoris.

Now, this may be an excellent metaphor for the elimination of pleasure in the cinema, but it is not, as it happens, the film's punchline. This comes much later on, a deliberate arthouse pratfall which makes it utterly clear that Von Trier is just messing. Just before the credits, the director flashes up a dedication – to Andrei Tarkovsky, of all the hilariously inappropriate people.

Precis, det där tycker jag är så självklart att det inte ens skulle behöva sägas.
En sak slog mig nyss och det är att jag noterade inte om inledningsscenen figurerar en kondom.

Annars tänkte jag mest säga att jag såg Hiroshima- min älskade härom dagen och den har ju en hel del likheter med Antichrist.
Möjligen av intresse
shesaiddestroy  28/7 2009 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
På grund av halvhjärtat spoilerundvikande har jag inte läst det själv:

http://www.cinestatic.com/infinitethought/2009/07/nature-is-statans-church-lars-von.asp
Ska man bara läsa en sak om Antichrist tycker jag att den här texten av Roger Ebert kandiderar. Där får man både en överblick av vad andra kritiker tyckte, och en otroligt intressant analys av filmen.
Gillade antichrist väldigt mycket, en film som känns så att säga!
Finns saker jag inte är riktigt klar med
1. vad var det för saker som fastnat på hans hand när han hade sovit med den ut genom fönstret?
2. det där med att hon satte på skorna fel på ungen?
3. när han sprutar blod... kan man göra det på riktigt? :|
Veckla ihop

GinNTonic  30/10 2009 | Stäng | Nästa nya
1. Det var nog fästingar skulle jag tro. Med all säkerhet har det någon symbolisk betydelse, men jag har inte kommit fram till tolkning på den ännu.
2. Hon tvingar på barnet skorna fel, och det verkar som Hon har gjort det under lång tid. Vid ett annat tillfälle i filmen säger en läkare att barnets fötter är deformerade, och röntgenbilden påminner om ett par bockfötter. Det kanske är sonen som är antichrist? Mest troligt är väl dock att det är kvinnan som ser sonen som ond, antingen för att han blev till genom hennes "onda" naturliga sexbegär, eller för att han tillhör det kvinnoförtryckande manliga könet.
3. Vet inte, men det är säkert möjligt.

kattuggla  2/11 2009 | Stäng | Nästa nya
spännande...
1. Fästingar?, de är ju pyttesmå :-)

2. Japp.

3. Man kan ju pissa blod, så varför inte...
inte nar du sugit i sig blod.
Alltså, är inte anledningen till att hon blir kockobello av sitt sexbegär för att hon kopplar samman det med deras sons död?

GinNTonic  11/11 2009 | Stäng | Nästa nya
Kanske, men jag tror mer att det är den utlösande faktorn. Hon har ju suttit i stugan länge och forskat på kvinnohat, så pass mycket att hon själv till slut börjar tror på det. Men det är förstås bara en teori.
hon hade väl redan innan sonens död medvetet satt på hans skor på fel fot så att fötterna börjat deformeras?.. något verkar inte ha stått helt rätt till från början.
Veckla ihop

snosk  12/11 2009 | Stäng | Nästa nya
hm ja, fattade inte det som att hon gjorde det medvetet, men det var det?
Veckla ihop

bytat  12/11 2009 | Stäng | Nästa nya
för att fötterna ska ha deformerats måste det iaf ha rört sig om upprepade tillfällen.
Det jag vred på mig mest av i den här filmen var av någon anledning just skogrejen, tror jag. Att bli påtvingad skorna på fel fot känns för mig sjukt obehagligt! Allt annat gav mig en mer påtaglig "det-är-ju-bara-på-film"-känsla...

(...och därmed har jag inte bidragit med något vettigt till diskussionen, men jag ville säga detta ändå. Och, bra film! Tjipp.)
Veckla ihop

sennight  29/5 2011 | Stäng | Nästa nya
(bara för att bidra med något helt ointressant för diskussionen och nästan trotsa forumstrukturen lite: jag tycker inte att filmen var särskilt obehaglig förutom när mannen är i rävgrytet, alltså inte för att han är skadad eller jagad utan för att han är i ett rävgryt. eftersom jag växt upp i skogen har räv- och grävlingsgryt något obehagligt magiskt över sig - för att man som liten varnades att gå nära dem - jag vet dock inte om trier kan tänkas haft någon liknande tanke kring det.)

skugge  13/10 2011 | Stäng | Nästa nya
Trier is watching you..
För min del tycker jag den absolut mest obehagliga/läskiga scenen är Willem Dafoe i slow motion i ett ekollonregn. Hu! Könsstympningarna kan slänga sig i väggen, ekollonregnig Dafoe slår alla rekord.

curtis  15/1 2012 | Stäng | Nästa nya
Håller faktiskt med! Tycker ekollonen som smattrade mot taket var en de starkaste scenerna i filmen.
Veckla ihop
Antichrist vs Possession
MrDurden  12/11 2009 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Är det någon mer än jag som tycker att den är extremt lik Zulawskis Possession? Både vad gäller de religiösa och genusfilosofiska agendorna, men även mer konkreta aspekter som defekta familjeförhållanden, sexualdrift, osv.

Von Trier har väl sagt att filmen tog form genom en personlig depression, och Zulawski har ju sagt att hans film blev en bearbetning av en jobbig skilsmässa.

Själv spelet karaktärerna emellan och dialogen påminner även (enligt mig) - trots om den så klart är något mer komplex i Possession.

Sedan deformiteten samt försummandet hos ett barn.

Självmutilering.

Det abstrakta och eventuellt övernaturliga (eller finns det ens på riktigt?).

Osv.
Veckla ihop

GinNTonic  12/11 2009 | Stäng | Nästa nya
*Lägger Possession i vill se-listan*

Kines  27/8 2010 | Stäng | Nästa nya
*hakar på*
Inte jättelik, men jag skulle gissa att von Trier har sett Possession, hehe, för det känns som att allt jag har sett med von Trier kan härledas till Possession på ett eller annat sätt.
Veckla ihop

Monty_  12/2 2012 | Stäng | Nästa nya
Tycker väl inte heller Antichrist är väldigt lik Possession, även om flera inslag och teman kan kännas igen och von Trier säkert hämtat inspiration från Possession. Att båda filmerna på något sätt speglar vad regissörerna gick igenom för tillfället är jag förstås villig att instämma på, men tycker inte sättet det speglas på i filmerna har allt för många likheter.
Är det någon som har lyssnat på von Triers presskonferens från Cannes? Få människor verkar lita på att karln talar det minsta sanning. :)
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök