Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 2 939 Besökare idag: 7 918
annons
annons
Hjälp med matteuppgift (flervariabelanalys) - Allmänt
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Hjälp med matteuppgift (flervariabelanalys)
Reinfallt  27/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Så nu har jag börjat läsa flervariabelanalys. Det var två år sedan jag läste envariabelanalys så jag är ringrostig som fan.

Så här är uppgiften:
Find the velocity, speed, and acceleration at time t of the particle whose position is r(t). Describe the path of the particle.

r=e^(-t)cos(e^t)i + e^(-t)sin(e^t)j - (e^t)k

hatighet och acceleration är ju inte svårt att få fram. Det är ju bara att derivera en massa med avseende på t. Men så här står det i facit om partikelns bana:
The path is a spiral lying on the surface z=-1/(sqrt(x^2 + y^2))

Att det är någon form av spiral har jag i alla fall insett men hur får jag fram den där ekvationen för ytan?

MattiasA  27/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Det blir enklare att se i cylinderkoordinater.
Jag håller med MattiasA. Inte för att jag förstår någonting, men jag litar på honom i såna här frågor.
Veckla ihop

floff  28/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Du kan få titta på när jag mekar på cykeln
Veckla ihop

Mareld  28/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker motorcyklar är tråkiga.
Veckla ihop

floff  28/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Jag är motorn på den jag mekade nu. Men du missade det för du tyckte bättre om att vara emo
Veckla ihop

Mareld  29/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Vintercyklister är så hotfulla. De kommer emot mig på trottoaren i nedförsbacke och har den där osäkra lilla glansen som blänker till i vitögat, den där lilla skälvningen på framhjulet, som tillsammans antyder att cyklisten inte kommer kunna varken svänga eller bromsa utan att falla. Besinningslöst störtar dem mot mig och jag måste djärvt skutta åt sidorna för att inte mosas under deras hänsynslösa hjul.
Veckla ihop

MattiasA  29/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Är Besinningslöst lite som Donkey Kong som kastar tunnor på Mario? ;-)

Ja! Det råder inga tvivel om att DOnkey kong cyklar om vintern.
ful miss på de/dem
Veckla ihop

Fetjocke  29/1 2010 | Stäng | Nästa nya
Ja, jag blev alldeles förvånad och började leta efter dolda undermeningar. Men nu kan du å andra sidan hjälpa mig med min eviga fråga som jag aldrig får svar på:
Berodde det på att du blandade ihop "dom" och "dem" eller på att du blandade ihop "de" och "dem"? Var det "talsråk i huvet" kombinerat med stavfel eller var det objekt/subjektförvirring?
Veckla ihop

Jag vet inte riktigt. Det var nog undermedvetet och sömnigt. Men jag tror på en kombo. Talspråksfelet gör ju att också vid mild ubjektförvirring luta sig till dem.
Veckla ihop

Nu hängde jag inte riktigt med, som vanligt.
Veckla ihop

Anledningen att man skriver dem oftare än de har ju med talspråkstänkandet att göra. Men anledningen att man gör fel bottnar nog i en objekt/-subjektförvirring.

Det var en bra förklaring. Tack! =)
Och så var det en liten miss med "varken" som skulle ha varit "vare sig". Om vi ska vara såna. I övrigt ett dramatiskt ögonblick beskrivet med fint driv och på-pricken-detaljer där den lilla människan kan känna igen sig.

=)
Sådär gör de med konstruktiv kritik på min väns skrivarskola också. De bäddar in det negativa i något positivt. Som en kudde att landa på när de knuffar omkull en.
Jag har broddar & cyklar bara hotfullt mot de som går på cykelbanan. Men helt utan osäker blick. Det är hat. Rent hat.

Fetjocke  30/1 2010 | Stäng |
+1

Fast inte rent hat. Det är uppblandat med skadeglädje, när de blir rädda.
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor