Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 2 550 Besökare idag: 12 253
annons
annons
Maten bränner fast - Allmänt
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Maten bränner fast
Boondock_saint  12/4 2010 | Stäng | Nästa nya
Jag fick en wokpanna i gjutjärn i julklapp. Minns inte vad märket heter nu, men jag hade för mig att det var ett ganska bra märke. Jag har använt den flera gånger och har aldrig diskat med diskmedel, bara använt plastverktyg och sånt. Jag har smort den med olja efter att ha diskat den. Inte varje gång, men några. En gång glömde jag torka ur pannan när jag diskat den och därför blev det några millimeter vatten i botten som låg ett tag innan jag torkade ur den.

Nu bränner maten fast som fan i botten. Varför? Har jag gjort fel eller är det bara ett shitty märke?

Sgt D  12/4 2010 | Stäng | Nästa nya
ta ut maten ur påsen innan du tillagar den, så blir påsen godare & smakar inte bränd mat.
Har du oljat in den igen sen den fick stå med vatten ett tag? Och för den delen, använder du tillräckligt med fett när du lagar mat i den? Oavsett kvalitet och inoljning så brukar ju gjutjärn kräva betydligt mer fett än vad teflonpannor gör.
Ja, det har jag. Och jag tror att jag har tillräckligt med fett, men jag ska ta extra nästa gång och se om det blir bättre.
Shitty märke är det nog inte. Testa att skrubba med stålull i botten. Stålull utan diskmedel i då det löser upp fett. Om du bara har vanlig stålull med diskmedel i så kan du koka bort det i vatten några minuter. Sen är det bara att gå på med ullen och därefter olja pannan. Varje gång du diskar pannan med diskmedel så måste den smörjas in med olja eller matfett annars så blir det rostbildning, som kanske inte ens syns men ändå tillräckligt för att bränna fast käket. good luck chuck
Har man av någon anledning haft ett kokkärl stående med ett innehåll som dessutom har hög salthalt, kan man med fördel koka upp lite ättikssprit i pannan och därefter skölja/fetta in.
Kan också vara för hög värme på plattan.kör aldrig med full effekt när du steker,sen är det viktigt att pannan är riktigt varm innan du lägger i maten.
Det är en wok, många kineser skulle skratta åt ditt uttalande om att inte köra på full effekt. :)
Jättevarmt och snabbt är det som gäller. :)

Barneyk  15/4 2010 | Stäng | Nästa nya
Fast det beror såklart på vad man har för spis...
Det är nog kört. Endera har man knycket eller så har man det inte. Lika bra att inte försöka steka saker mer.
Jo, Anders Petter är märket!
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor