Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 3 439 Besökare idag: 12 278
annons
annons
Andliga/spirituella filmer - Filmsnack
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Andliga/spirituella filmer
P3LLE  8/6 2010 | Stäng | Nästa nya
Hej hej....
Jag är ny på detta forumet så jag ber om ursäkt om tråden redan finns.
Ta rubriken med en nypa salt och ge mig förslag på filmer som har berört er på djupet. In to the wild, peaceful warrior, the matrix, Basquiat...det mesta av Lynch m.m, är filmer som på ett eller annat sätt har höjt ribban för vad jag letar efter när jag är på jakt efter nya filmupplevelser...
Jag har sett det mesta som är bra om man nu kan säga så....åtminstone tror jag det iallafall:)
Filmerna behöver inte vara "djupa"....(hatar egentligen det ordet) men de får gärna slå an på en själslig sträng. Ta Amelie från Montmarte tex....en väldigt lättsinnlig film som inte alls är komplicerad, men den "nådde fram" så att säga, skapade ett avtryck i själen.
Topp imdb funkar inte riktigt längre, så nu vänder jag mig till alla trogna filmälskare på detta forumet.
Tips please!!

Frid//
Veckla ihop

Där fick jag något att bita i du:) väldigt intressanta filmer, har du sett någon av dem själv? Jag rycker hem några!
Problemet (med mig) är väl att jag ännu inte är en fullfjädrad filmnörd. Dvs, jag gillar och uppskattar det som är modernt....(fel ord) nyproducerat....
Anledningen till detta är väl troligen att jag är ett väldigt stort fan av provokation. Dvs, nytänkande/oliktänkande. Och den stora utmaningen ligger väl (för mig) i just att hitta dessa filmer. Under Pasolini-eran och bakåt var det väl kanske inte så svårt att tänja på gränserna för vad som kan betraktas som provocerande, eller har jag fel?
Ok....jag erkänner, när det kommer till "gamla" filmer så är jag jävligt novis, men återigen tack för tipsen!

Thank you!
Veckla ihop

Tack! har sett dem alla och den enda jag verkligen gillade var "Adaptation". Jag tror inte denna killen har gjort sin bästa film ännu!

bytat  8/6 2010 | Stäng | Nästa nya
tror inte jag heller men synecdoche är bra nära.

Bugar och bockar!
Oj, intressant tanke och nästintill omöjlig att välja.
Veckla ihop

ja, vilket minne vill man förvandla till ett monotont, evigt helvete.
Nja, känslan från det ursprungliga ögonblicket bör väl också vara konstant?

då räcker det väl med en gång om man inte är medveten om kontinuiteten.
Du har inte betygsatt så mycket ännu, så jag vet inte om du sett dem, men:
Irreversible
Antichrist
Gå och se!
Bara en natt
I faderns namn
All or Nothing
Efter bröllopet

Är några väldigt olika exempel.
The Holy Mountain, den räcker för resten av livet.

Detta blir spännande!

P3LLE  9/6 2010 | Stäng | Visa arv |
Väldigt färgstarkt!
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor