Sorteringsfunktion över "Personlig statistik" - Önskelista - Öppna
Gör din röst hörd! Läs igenom förslaget och den eventuella debatten,
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
För att kunna påverka önskelistan så måste du vara medlem och inloggad.
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Sorteringsfunktion över "Personlig statistik"
Joyful sounds  4/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Om man är stödmedlem får man vissa extra statistikfeatures i form av listor av olika slag. Jag vill att man ska kunna sortera dessa efter antal sedda och snittbetyg, precis som i regissör/manus/skådespelar-statistiken. Som det är nu är de bara sorterade i bokstavsordning, vilket ju (iaf för mig) är det minst relevanta sorteringsalternativet...
(Antar att denna önskning inte får jättemånga röster eftersom inte så många är stödmedlemmar, men ändå...)
Instämmer till fullo. Som det är nu försöker jag att hålla en kalkyl med cirkeldiagram synkroniserat med min personliga statistik. På så sätt får jag datan presenterad som jag vill ha den. Skulle vara jättebra att ha det direkt på Filmtipset. Ditt förslag om sortering efter snittbetyg är superbra och så kan jag inte göra med min nuvarande (nöd)lösning.
Jag är stödmedlem men är mycket tveksam till förslaget. Det blir inte blir riktigt rättvist att jämföra statistik på det viset, eftersom man sett olika många filmer från olika länder, genrer osv. Då är det lättare att överblicka nu än att göra inställningar för sortering.

Har svårt att se att det skulle tillföra något. När det gäller sortering av personstatistiken (som redan finns) så säger den egentligen inte mycket för mig.
"Rättvist"? Vadå rättvist? Jag fattar inte vad du menar....

Det jag menar är att det hade varit intressant att kunna sortera t.ex. Länder(genrer/årtionde/younameit) efter snittbetyg så att man enkelt kan se vilka länder man generellt gillar mest, eller efter antal sedda för att se vilka länder man tenderar att se mest film från. Som det är nu måste man ögna igenom hela skiten manuellt, vilket enligt mig blir ofantligt jobbigt om man har mer än ett litet gäng att jämföra. Dessutom blir man bara snurrig av alla siffror (två decimaler, liksom) listan lång och chansen är stor att man missar och har sig.

Om du nu bara vill se din statistik i bokstavs- och kronologisk ordning, så kan du bara strunta i att sortera på något annat sätt(?)
Veckla ihop

KyLLo  7/10 2010 | Stäng | Nästa nya
Jag förstår precis hur du menar - att du vill kunna sortera listorna efter snittbetyg.

Och hur ska jag enkelt förklara hur jag menar?! Om vi fokuserar på det här med snittbetyg per nation. Jag kan ta ett exempel.

Låt säga att man har sett totalt:
En film från Georgien som man satt 4:a på.
30 filmer från Norge som fått 3.00 i snitt
2000 filmer från USA som fått 2.75 i snitt.
Två filmer från Thailand (en 1:a och en 4:a) med snitt på 2.50.

I sorteringen så hamnar Georgien i topp och Thailand hamnar sist, fast siffrorna säger ingenting om vad man tycker om filmproduktionen i länderna (förutom när det gäller USA-snittet, i det här fallet). Och placeringen blir väldigt slumpartad.
Om man hade sett betydligt fler filmer från de första tre nationerna så blir statistiken mer jämförbar.

Gör man en opinionsundersökning där man frågar 10 personer och sen jämför resultatet med en likadan undersökning som 1000 personer besvarat, så blir det heller inte rättvist.

Om funktionen som du önskar kommer till, så kan jag som du säger strunta i att använda den. Men sorteringen blir inte bara missvisande för mig, utan för de flesta användarna (beroende på hur många filmer man sett från respektive land).

Det här med missvisande jämförelser är inte helt enkelt att förstå och därför borde sån i största mån undvikas på Filmtipset, tycker jag. Det kan finnas många användare som förlitar sig på statistiksorteringen och inte förstår att den är missvisande. Och det finns ju andra förslag än missvisande funktioner som känns smartare att satsa på.

Man ser samma effekter om man tittar på exempelvis sorteringen av personlig skådespelarstatistik. Placeringsmässigt säger det ingenting om vad man tycker om skådespelarna, eftersom man sett olika många filmer med skådespelarna och dessutom är det sällan skådespelarna själva väljer vilka roller de får. Skulle några hamna på rätt placering så kan det lika gärna bero på slumpen. Det blir lite av ett lotteri.

Statistikproblematiken är också avgörande för att FT-betyget inte är detsamma som användarnas snittbetyg, så admin har koll på det.

När är då statiken hyfsat jämförbar?! Ett exempel igen:
Jag har sett skapligt många filmer från Sverige och Storbritannien och ungefär lika många från respektive land.

Hoppas du förstod mig bättre nu.
Jag är inte alls emot sorteringsfunktioner generellt sett.
Jag förstår dig.
Men jag tänker att det i princip alltid är så, på alla ställen med statistik på det här sättet. Så man får liksom förstå och tänka in dom parametrarna själv om man tycker det är nödvändigt. Det är ju iaf mer rättvisande än inget...
Sen om det finns någon formel som räknar med parametern antal sedda, så får gärna den formeln räkna ut sorteringen. Men jag vet inte om det finns en sådan(?)

Sen är det inte bara snittbetygen det var fråga om, utan även antal sedda. Och det kan du iaf inte säga blir missvisande på något sätt! Om fler är emot snittbetygsorteringen så kan nån väl iaf dunka in bara en sorteringsfunktion för antal sedda?

Veckla ihop

KyLLo  16/10 2011 | Stäng | Nästa nya
Jag är för sortering i alla andra typer av listor.

Den kan inte vara "mer rättvisande än inget". Antingen är den rättvisande eller så är den missvisande, och den typen av statistiksortering är aldrig rättvis sålänge man inte sett exakt lika många filmer från varje kategori. Därför ser jag ingen vits med det.

Att sortera efter antal går förstås bra.
Veckla ihop

HerrNenne  16/10 2011 | Stäng | Nästa nya
Eftersom jag ser all statistik av den sorten snarare som kuriosa än något jag definierar mitt liv kring, så vill jag se så mycket olika alternativ som möjligt. Tror också att de flesta förstår att visst är det skillnad på om du sett två filmer eller 500 från ett land, men även om man inte fattar det så har statistiken enbart en kuriosafunktion, så tycker inte det spelar så stor roll faktiskt.

KyLLo  16/10 2011 | Stäng | Nästa nya
Det blir väldigt underligt om du och jag ska börja tala för alla andra. Jag förstår och vill ändå inte ha det, eftersom det är en missvisande funktion. Men det jag talar om handlar inte om att förstå, utan att ta ställning till ett förslag och även att väga det mot andra förslag.

Just för att det bara är en missvisande kuriosafunktion så känns det onödigt.
Jag tycker du fördummar användarna ganska mycket. De flesta förstår, tror jag, väldigt snabbt att det kräver mycket mer att hålla ett högt snitt över 25 filmer än 5 filmer. Om man använder statistiken aktivt inser man det åtminstone ganska snabbt. För egen del är regissörsstatistiken den funktion jag använder allra mest på filmtipset för att hitta bra film. Regissörer är i min mening den säkraste parametern om man skall använda en enda för att hitta bra film.

Hade du föredragit om regissör-, skådespelar- och manusstatistiken bara hade kunnat sorteras i bokstavsordning?

Håller förövrigt med om att skådespelarstatistiken är den mest ointressanta. Det den eventuellt säger är hur kräsna skådespelarna är när de väljer roller.
Veckla ihop

KyLLo  30/11 2010 | Stäng | Nästa nya
Joyful sounds förstod inte vad jag menade, så därför var jag extra tydlig. Tycker det är bättre att vara lite övertydlig än tvärtom, men det är enbart för att jag ska slippa förklara samma sak flera gånger om. Mycket tråkigt om det uppfattades som att jag fördummade någon.

Ska jag vara uppriktig så är jag inte mycket för vare sig regissör-, skådespelar- och manusstatistiken, eftersom den är helt beroende på hur många filmer man har sett och hur stor del av filmen respektive filmperson utgör. Så jag skulle inte ha något emot om den statistiken försvann helt.
En regissör är viktig för filmen, men tillsammans med en usel manusförfattare och dåliga skådespelare är hon/han chanslös.

Om du tycker att regissörsstastiken känns rättvisande och är nöjd med den, så är det ju bra för dig.
Själv gillar jag inte tanken med att rangordna människor. Det finns människor som är bra på sitt yrke och människor som är mindre bra på det. Men att ställa personer mot varandra tror jag inte på.
Man rangordnar ju inte människorna i sig. Man rangordnar deras förmåga att göra film. Genom att sätta betyg gör du ju exakt samma sak underförstått. Den enda skillnaden är att statistiken inte har samlats. Regissören bestämmer ju i väldigt stor utsträckning vilket manus den väljer att arbeta med och i grund och botten har manusförfattare samma frihet att säga nej till en regissör.

KyLLo  1/12 2010 | Stäng | Nästa nya
Stämmer. Fast det är FT som rangordnar dem, inte "man". En stor skillnad där.

Det jag menar är att bra regissörer ställs mot andra bra regissörer. De kan vara väldigt olika varandra och bra på olika sätt. Jag vill inte att något litet decimaltal ska rangordna dessa. Datorer är bra på mycket, men att gissa sig till ens åsikt med hjälp av dåligt underlag borde inte få förekomma. Det är lite av ett lotteri. Jag ser inget intresse i att se dessa gissningar.
Om det manuellt gick att betygsätta respektive filmperson så skulle man kunna få upp rättvisa listor, men många av personerna skulle förstås hamna på delad plats då.

När jag sätter betyg på en film så är det filmen som helhet jag betygsätter. Filmens regissör, manusförfattare och skådespelare förtjänar sällan samma betyg.

Håller med om att regissören har stort inflytande och ofta får mest uppmärksamhet och beröm för en film. Samtidigt finns det mängder av människor i och utanför filmteamet som arbetar hårt för filmen, men aldrig får några utmärkelser eller uppmärksamhet av allmänheten.
Äh glöm, du har redan besvarat min fråga med att du anser gemene filmtipsare vara en korkskalle som duktiga förmyndare måste skydda från sin egen korkskallighet så de inte drar fel slutsatser... då fattar jag.
Inlägget är ändrat 6/9 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

KyLLo  6/9 2012 | Stäng | Nästa nya
Det är inte så att jag inte bryr mig, utan jag tycker det är en dålig funktion. Jag kan inte stötta dåliga funktioner bara för att andra är för dem. Meningen med tum-röstningen och forumet i sig är väl just att alla ska få tycka till. Är du positiv till förslaget så har du rätt att rösta för det och kanske tala om varför det är så viktigt. De som håller med mig eller tycker att andra förslag i önskelistan ska prioriteras måste få göra det.

Jag tycker att nuvarande uppställning av statistiken är prydlig och bra. Jag antar att ett huvudsyfte med det här förslaget är att kunna sortera efter snitt, och det är just det jag är emot eftersom statistiken blir missvisande. Problemet finns redan sedan länge på FT och jag vill inte se en ytterligare tillbakagång, utan att FT istället ska satsa på att utvecka och skapa funktioner som gör praktisk nytta.

Tolka mig rätt. Statistik är bra när den användas på rätt sätt. Det finns mycket statistik på Filmtipset som är både rättvis och användbar. Den personliga statistiken är rättvis när den används självständigt och för personligt bruk, men när man rangordnar statistiken eller börjar skapa snittopplistor av den personliga statistiken så blir den orättvis.

Om det funnits en praktisk tanke med förslaget så hade jag mycket väl kunnat förhålla mig neutral till det eller kanske till och med stötta det. Det finns däremot andra förslag på önskelistan som både fyller en praktisk funktion på Filmtipset och som jag kan tänka mig att använda.
Just det här förslaget är ju av karaktären att man undrar varför man ens skulle rösta nej, eller ta hänsyn till nejröster. Det är inte så att allas tillvaro på FT förändras på något sätt bara för att de som vill kan sortera statistik mer bekvämt.

På dig låter det ju som att det dessutom skulle bryta ut en epidemi av folk som fått för sig att de tyckte en massa saker som de egentligen inte tyckte, bara för att missvisande FT-statistik satt griller i skallen på dem. Förstår du ens själv hur absurt det låter?
Inlägget är ändrat 7/9 2012.
Historik
Göm historik

KyLLo  7/9 2012 | Stäng | Nästa nya
Varför hoppar du på mig och vill att jag ska skita i mina åsikter och negativa konsekvenser för att tänka på de som tycker tvärtemot? Precis det där snacket kör oseriösa försäljare, oseriösa politiker, sektledare etc. Köp den här eller gå med i blahaha... det finns inget att förlora och alla kommer leva i lycka och harmoni.

Jag har tänkt igenom förslaget och vet vad jag tycker om det. Jag har tagit ställning och har valt att redovisa öppet vad jag tycker och varför, vilket förstås är valfritt. Du är säkert av en annan åsikt, men du kan inte klandra mig för det.

Vill du övertyga andra, så skriv ett fristående inlägg och tala om vad du tycker är så fantastiskt och unikt med förslaget, inte vad andra ska tycka om det.

Jag kommer aldrig... ALDRIG att ställa mig bakom förslag som leder till försämring av Filmtipset, om det så är för min egen del eller någon annans. Dessutom tror jag knappast att det är min röst det hänger på i den här frågan.

HerrNenne  6/9 2012 | Stäng | Visa arv |
Varje gång jag är inne på den personliga statistiken är jag sjukt sugen att klicka på Antal och Snittbetyg lite här och var och sortera efter det. Hoppas verkligen detta kommer läggas till senare, inte så stor förändring egentligen ju.
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök