Sökning på handling - Önskelista - Refuserade
Gör din röst hörd! Läs igenom förslaget och den eventuella debatten,
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
För att kunna påverka önskelistan så måste du vara medlem och inloggad.
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
ja, där får du en ren träff men förmodligen för att du just läst handlingen på filmens sida.. vilket förstås inte kommer vara fallet när du söker efter en film du inte vet titeln på.. vad jag menar är att du eftersöker nåt väldigt komplext, kanske inte i googlemått mätt men i ftmått..
(testade fö "kidnapped his own wife" på imdb:s plotsök och fick föga förvånande ingen träff)
(testade fö "kidnapped his own wife" på imdb:s plotsök och fick föga förvånande ingen träff)
Jo men det va bara för jag ville få en träff, men ok.... eftersom jag vet att huvudhandlingen i den film jag söker handlar om att en snubbe kidnappar sin egen fru så söker jag på "kidnappa fru" och får upp dessa filmer:
Double Team
In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale
Fargo
Frankensteins brud
Har vi inte setts förut?
Hjärtlösa typer
Efter att ha kollat in filmerna så har jag hittat filmen jag sökte: Fargo!
=)
Double Team
In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale
Fargo
Frankensteins brud
Har vi inte setts förut?
Hjärtlösa typer
Efter att ha kollat in filmerna så har jag hittat filmen jag sökte: Fargo!
=)
ingen Fargo
och då är knappast imdb:s handlingssök gjord i en handvändning.
aja, jag tror du förstår vart jag vill komma.
och då är knappast imdb:s handlingssök gjord i en handvändning.
aja, jag tror du förstår vart jag vill komma.
Nej inte riktigt. Du menar att det skulle vara svårt att genomföra? Handlingen är väl bara ett fält i filmtipsets databaser liksom alla andra fält som i nuläget är sökbara, så jag ser inga speciella svårigheter. Dock är det nog ganska mycket text att söka igenom, så det kanske går segt...
Föresten så står det i "plot" på filmen Fargo på imdb klart och tydligt "When all else falls through, plans he set in motion earlier for two men to kidnap his wife for ransom to be paid by her wealthy father (who doesn't seem to have the time of day for son-in-law).". En text som innehåller orden "kidnap" och "wife", så imdb:s verkar ju inte vara den bästa heller precis..
Föresten så står det i "plot" på filmen Fargo på imdb klart och tydligt "When all else falls through, plans he set in motion earlier for two men to kidnap his wife for ransom to be paid by her wealthy father (who doesn't seem to have the time of day for son-in-law).". En text som innehåller orden "kidnap" och "wife", så imdb:s verkar ju inte vara den bästa heller precis..
Problemet med imdb i detta sammahang är att de har handlingsbeskrivningar som är sjukt långa och som tar upp saker som inte nödvändigtvis har med huvudhandlingen att göra. Dessutom finns det så himla mycket filmer där.
Dessutom efterfrågar jag inte sökfunktionen för att den ska vara skitanvändbar, jag bara tror att jag (och andra) skulle tycka att det var en bra sökfunktion, och den borde som sagt vara ganska enkel att genomföra iaf tekniskt.
Dessutom efterfrågar jag inte sökfunktionen för att den ska vara skitanvändbar, jag bara tror att jag (och andra) skulle tycka att det var en bra sökfunktion, och den borde som sagt vara ganska enkel att genomföra iaf tekniskt.
Det finns redan en sådan sökfunktion: den heter 3d man. Nej men allvarligt talat: jag tycker att forumet är perfekt för att besvara den typen av frågor. Och om inte forumet kan ge dig svar så beror det på att det är för lite folk där och då gäller det att skapa incitament för att locka mer folk dit! Bara mina 2 cent.
En av de personer som brukar svara på sånna frågor i forumet är jag. Men det är bara för jag använder mig av liknande sökfunktioner på andra sajter såsom imdb och filmdelta till exempel (om jag inte på rak arm kan filmen). Folk får gärna ställa frågorna i forumet, men det skulle ju vara trevligt om jag som försöker hjälpa till skulle kunna söka direkt i filmtipsets databas och inte behöva springa till andra filmsajter =)
Förslaget låter säkert praktiskt, men jag tror inte det skulle fungera smärtfritt i praktiken.
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så det kanske har varit på tal förut. Men så här menar jag...
Ska man söka efter en fras i handlingsbeskrivningen så krävs det att man vet exakt hur den är formulerad/skriven, vilket man nog ofta inte gör.
Ska man söka på nyckelord i handlingsbeskrivningen så gäller det att man minns exakt vilka ord aom används och inte använder sig av exempelvis synonymer. Dessutom krävs då att man har andra mer betydande uppgifter om filmen, för annars får man vanligen väldigt många träffar.
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så det kanske har varit på tal förut. Men så här menar jag...
Ska man söka efter en fras i handlingsbeskrivningen så krävs det att man vet exakt hur den är formulerad/skriven, vilket man nog ofta inte gör.
Ska man söka på nyckelord i handlingsbeskrivningen så gäller det att man minns exakt vilka ord aom används och inte använder sig av exempelvis synonymer. Dessutom krävs då att man har andra mer betydande uppgifter om filmen, för annars får man vanligen väldigt många träffar.
Jag förstår inte riktigt din poäng. Så är det väl med alla sökningar? Om jag visste precis vad det stod på en sida skulle jag ju inte behöva söka efter den, man gissar/minns ju vissa nyckelord eller fraser och söker på det.
Ett annat bra exempel för användningsområden kan vara att man vill se filmer där spöken har så framträdande roll i filmen att de nämns i handlingsbeskrivningen. Då söker man på "spöke" och får upp en lista på filmer. Om detta istället skulle vara ett nyckelord (som det är på imdb) så får man upp alla filmer som innehåller spöken, men det var inte riktigt det jag va ute efter...
Ett annat bra exempel för användningsområden kan vara att man vill se filmer där spöken har så framträdande roll i filmen att de nämns i handlingsbeskrivningen. Då söker man på "spöke" och får upp en lista på filmer. Om detta istället skulle vara ett nyckelord (som det är på imdb) så får man upp alla filmer som innehåller spöken, men det var inte riktigt det jag va ute efter...
Poängen är att sökningar inte blir helt pålitliga.
Det finns två olika tillfällen man kan använda sig av funktionen.
Det ena är när man söker efter någon särskild film som man inte minns titeln på. Det andra är när man söker efter filmer med en specifik ingrediens, vilket du var inne på.
I det förstnämnda fallet så är det mycket svårt att hitta rätt om man inte har så mycket mer att gå på och om man inte har fotografiskt minne. Det gäller alla sökmotorer.
I det sistnämnda fallet så kan sökmotorn missa mängder av relevanta filmer i sökningen. Söker du på exempelvis "spöke" så får du nog väldigt många träffar, men får inte med filmer där spöke är ersatt med "gast", "vålnad", "gengångare" eller "osynligt väsen" i beskrivningen. På många filmsidor tillhörande spökfilmer undviker man säkert att använda något av dessa ord för att inte avslöja för mycket.
Det många sökmotorer använder sig av är taggar/nyckelord i stället eller som komplement till den vanliga brödtexten. Det ger lite pålitligare sökningar. Dessa nyckelord bör döljas för att inte avslöja för mycket av filmen. Har för mig att IMDB gjorde det förut, men nu verkar nyckelorden ligga fullt synliga där.
Det finns två olika tillfällen man kan använda sig av funktionen.
Det ena är när man söker efter någon särskild film som man inte minns titeln på. Det andra är när man söker efter filmer med en specifik ingrediens, vilket du var inne på.
I det förstnämnda fallet så är det mycket svårt att hitta rätt om man inte har så mycket mer att gå på och om man inte har fotografiskt minne. Det gäller alla sökmotorer.
I det sistnämnda fallet så kan sökmotorn missa mängder av relevanta filmer i sökningen. Söker du på exempelvis "spöke" så får du nog väldigt många träffar, men får inte med filmer där spöke är ersatt med "gast", "vålnad", "gengångare" eller "osynligt väsen" i beskrivningen. På många filmsidor tillhörande spökfilmer undviker man säkert att använda något av dessa ord för att inte avslöja för mycket.
Det många sökmotorer använder sig av är taggar/nyckelord i stället eller som komplement till den vanliga brödtexten. Det ger lite pålitligare sökningar. Dessa nyckelord bör döljas för att inte avslöja för mycket av filmen. Har för mig att IMDB gjorde det förut, men nu verkar nyckelorden ligga fullt synliga där.
När folk frågar efter filmer i nuläget så brukar jag ofta hitta filmer på deras vaga beskrivningar, så om det är jag själv som har sett filmen men inte minns så mycket så är jag ganska säker på att det skulle räcka utan något fotografiskt minne. Det är ju bara prova de olika kombinationerna tills man hittar rätt. Det finns ju inte någon regel att man bara får söka en gång, utan man kan ju söka en gång på "spöke" och en gång på "gast".
Jag håller med om att de ibland försöker mörka handlingarna ja. Men som jag nämnde innan så skulle det ju då funka bra där spöke är så förekommande i filmen att det inte är en spoiler att de är med. Minns jag en film som handlade om två spöken så lär det ju stå det i handlingen liksom...
Jasså? Det minns jag inte, själv söker jag ofta på keyword på imdb, så det hoppas jag de inte tar bort igen isf =)
Jag håller med om att de ibland försöker mörka handlingarna ja. Men som jag nämnde innan så skulle det ju då funka bra där spöke är så förekommande i filmen att det inte är en spoiler att de är med. Minns jag en film som handlade om två spöken så lär det ju stå det i handlingen liksom...
Jasså? Det minns jag inte, själv söker jag ofta på keyword på imdb, så det hoppas jag de inte tar bort igen isf =)
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya