Det vita bandet - Analys
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Det vita bandet
snosk  14/7 2010 | Stäng | Nästa nya
"Ska vi fråga oss om dessa händelser var ett förebud för det som många år senare exploderade i Nazityskland? Föddes här fröet till de tragedier som sedan följde?" Står det på baksidan av dvd:n. Vad menas??
Att människor växer upp i förtryck (här under hårt hållna religiösa tyglar samt mycket tydligt klassamhälle) och våld växer upp till människor som förtrycker och brukar våld?
Veckla ihop

snosk  15/7 2010 | Stäng | Nästa nya
Men så var det ju överallt på den tiden?
ja, och se vad det ledde till?
Med "Föddes här fröet till de tragedier som sedan följde?" tror jag inte det menas att fröet till fascism/nazism/kommunism föddes i just den byn, utan ur den sortens kultur.
Ja, även i Sverige var vi ju stränga lutheraner så då borde vi ju också blivit nazister och avrättat judar i industriell skala. Man får nog inte tolka den där förklaringen allt för bokstavligt. Men nog är det en obehaglig tanke att tänka sig att dessa små monster som skildras i filmen sedan växte upp till att bli nazister. Steget känns ju onekligen inte särskilt långt... Som historisk "kausal" förklaring fungerar kanske inte filmen direkt klockrent. Men den är ändå förbaskat obehaglig.

Läste på IMDB att Haneke menar att liknande miljöer i vissa muslimska länder är det som ger en grogrund för terrorister och självmordsbombare etc....

edit: förtydligande
Inlägget är ändrat 22/6 2011.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Hypostas  11/8 2010 | Stäng | Nästa nya
Saxat från Wikipedias artikel om filmen:

According to Haneke, the film is about "the origin of every type of terrorism, be it of political or religious nature."
Men man får väl aldrig veta om det är barnen som är "monster"? Eller minns jag fel?

Hypostas  11/8 2010 | Stäng | Nästa nya
Inte till 100 procent nej, men allting pekar på det, imho.
Sverige var, såvitt jag läst, rätt så nazistiskt det med.

Barneyk  20/5 2011 | Stäng | Nästa nya
Vi far inte glömma att varat rasbiologiska insitut inspirerade Hitler!
"Ja, även i Sverige var vi ju stränga lutheraner så då borde vi ju blivit nazister här också."

Och mycket riktigt så var många i Sverige nazister 1930- och '40-talen, ett faktum som de flesta sedan gömde och glömde efter krigsslutet.
Veckla ihop

Hypostas  21/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Jo fast vi avrättade inte 6 miljoner judar så det är ju en viss skillnad. Det var därför jag inte iddes svara på WiliV:s inlägg. Rasister finns det överallt. Det går inte att skylla allting på Luther, även om han själv för övrigt var antisemit. Som jag skrev innan:

According to Haneke, the film is about "the origin of every type of terrorism, be it of political or religious nature."
Veckla ihop

shibari  21/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Nej, uppenbarligen inte.

Vad är din poäng egentligen?

Hypostas  21/6 2011 | Stäng | Nästa nya
"Ska vi fråga oss om dessa händelser var ett förebud för det som många år senare exploderade i Nazityskland? Föddes här fröet till de tragedier som sedan följde?"

Antisemitismen är mycket mer komplex än så. Orsakerna till Förintelsen är också mycket mer komplexa än så. Det var min poäng. Jag trodde att det framgick, med tanke på den ursprungliga frågeställningen. Tror inte att vi är oense om något. När jag skrev nazister så syftade jag på de nazister som var drivande för etablerandet av det tredje riket och Förintelsen.
Inlägget är ändrat 21/6 2011.
Historik
Göm historik
Ja, lite så var det överallt på den tiden, men inte alla ställen, t ex Sverige, har odlat enbart ilska från detta, vi har väl generellt hanterat det på andra sätt. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln :)

ezeikel  16/2 2011 | Stäng | Nästa nya
Usch, det finns sä mänga faktorer som spelade in, som räddade svenskarna frän att visa färg under kriget. Vi ska vara glada över det. Sverige, som nation, gjorde som tyska folket, och lät oss luras.
Vi har väldigt lite att vara stolta öve när det kommer till hur vi "generellt hanterat" den situationen.
känns som att det mer är en marknadsföringsgrej att skriva om nazismen.. för lyssnar man på intervjun med haneke (på dvdn) så tycker jag det förklarar ganska bra vad det handlar om, och inte är det om nazismen.
Jag skulle absolut mena att filmen handlar om hur Haneke ser pä nazistens födelse. I en Intervju i Der spiegel pratade han ocksä mycket riktigt om var ondska odlas och var det kommer ifrän. Ser man till hans andra filmer handlar det ju väldigt ofta om ondska och hur den beter sig i olika situationer(se vargens tid, Funny Games) Jag ser det inte som en förklaring till varför det i just tyskland kom till Nazismen, det var händelser efter första väldkriget och de är betydligt komplexare och större i skala. Jag säg det ungefär som ett sätt att förklara varför de här händelserna pä 1920-talet kunde fä ett sä starkt genomslag, här lades grunden som gjode att Nazismen kunde växa sig sä stark.

Medlidande viftas bort och sadistiska regler sätts upp för att barnen ska lyda. Deras problem ignoreras och bestraffas men det finns inget intresse i att lösa dem.

Veckla ihop
Slår inte Haneke in öppna dörrar?
film_Alex  25/8 2011 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
"Om inte ens Haneke kan göra filmer som faktiskt utmanar invanda föreställningar istället för att bara bekvämt bekräfta det alla redan lärt sig att tro, då vet jag inte vad vi har för hopp om europeisk film."

Så skrev aspettando i sin filmkommentar. Jag har precis läst igenom filmkommentarerna till Det Vita Bandet och jag upplever att diskussionen i den här tråden är lite tråkig så jag vill gärna bygga vidare på lite tankegångar som aspettando och SiouxieSue hade.

Blir inte summan av kardemumman i filmen att man ska leva jämställt, ha en fri uppfostran av barn och så ska det absolut inte finnas baroner. Dessutom är protestantism ett elände som ska motverkas annars befinner vi oss snart i ett nazistiskt samhälle. Allt det här är en del av en väldigt vanlig föreställning, vilket innebär att Haneke slår in öppna dörrar och bekvämt nog väljer att bekräfta det som de allra flesta redan lärt sig att tro istället för att våga utmana invanda föreställningar.

Den andra tankegången som jag tycker är intressant är att det egentligen inte föräldrarnas oerhört strikta uppfostran av sina barn som är det mest skrämmande. Det mest skrämmande är barnens motreaktion som består av en radikalism med bristande normer och moraliskt förfall.

Nu fick det här inlägget en väldigt kritisk och negativ ton, så jag vill bara avsluta med att säga att jag tycker Det Vita Bandet är en bra film.

bytat  25/8 2011 | Stäng |
om du nu inte håller med honom kan du ju se det som att han vågar utmana dina invanda föreställningar.. sen om han lyckas slå in din dörr är väl en annan femma.
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök