ny kommentarnavigation - Önskelista - Klara
Gör din röst hörd! Läs igenom förslaget och den eventuella debatten,
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
För att kunna påverka önskelistan så måste du vara medlem och inloggad.
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
ny kommentarnavigation
bytat  6/8 2010 | Stäng | Nästa nya
på första sidan på en film betyder pil ned "tidigare" kommentarer.. eller man kommer iaf till resten av dem.. sen betyder istället pil upp "tidigare" kommentarer..
går man in på egna kommentarer betyder då plötsligt pil upp "senare" och pil ned "tidigare".. alltså raka motsatsen till filmens samlade kommentarer.
fruktansvärt ointuitivt, inkonsekvent och rörigt.

föreslår simpel sidnavigering a la google med "nästa", "föregående" och markerat sidnr med direktval.

<föregående 1 2 3 4 5 6 ,7, 8 9 nästa>

detsamma önskar jag för trådarna så man t ex slipper löpa igenom alla sidor på önskelistan bara för man vill se första.. eller om man vet att det t ex var 10 sidor sen tråden man letar efter på Allmänt dök upp.

trådarna använder fö samma pilar som kommentarerna för navigering men har här bara en riktning i vardera ände.. återigen; allt annat än intuitivt.
Veckla ihop

KyLLo  11/12 2010 | Stäng | Nästa nya
Det är verkligen på tiden när det gäller egna filmkommentarer.

Jag tror också på sidnavigeringen du föreslår. Helst med "första" och "sista" alternativt "nyast" och "äldst" också.

Sidnavigeringen är införd när det gäller forumen. Dock bara med ett par sidnummer synliga åt gången.
Veckla ihop

bytat  11/12 2010 | Stäng | Nästa nya
jo, den infördes efter jag skrev det här förslaget.. men jag tycker fortfarande den är otillräcklig eftersom den, som du säger, bara visar 3 sidnr eller vad det är.

edit: sen ogillar jag skarpt att trådarnas navigering byter knappar och formatering beroende på vilken sida man befinner sig på.
Inlägget är ändrat 11/12 2010.
Historik
Göm historik
Alltid velat ha det så! Mina första kommentarer ligger begravda nånstans i cyberspace. Varför ska man inte kunna komma åt dem?

Svårt att hitta någon nackdel med förslaget, faktiskt.
Skulle precis skapa en egen tråd om det här med filmkommentarerna. Har retat mig sedan dag ett att kommentarerna under filmen är i en ordning på filmens startsida men om man trycker på "fler kommentarer" så vänds ordningen och så måste man sitta å läsa datum å tider för att få ordning på dem, borde vara lätt att fixa så gör det!

*stavfelsfix*
Inlägget är ändrat 4/2 2011.
Historik
Göm historik
Nu är det samma ordning på de två ställena, samt en sidnavigering där man landar på sista sidan per defaut när man kommer från filmsidan.
Veckla ihop

bytat  21/2 2011 | Stäng | Nästa nya
nice!
två snabba reflektioner dock:

ordningen bör, likt forumtrådarna, vara omvänd.. "Fler kommentarer till blabla" bör alltså leda till sida 1 som har senaste kommentarer.. stack istället för kö.

med tanke på hur många och långa kommentarerna är behövs det, precis som tidigare, sidnavigering även längst upp.

bytat  23/2 2011 | Stäng | Nästa nya
tillsammans med att kommentarsidorna bör stå i omvänd ordning bör fö individuella kommentarer sorteras i stigande ordning, som Hypostas anmärker, men på _alla sidor.
exempel på etablerad standard. ;)
Gillar inte alls att de senaste kommentarerna nu kommer längst ner på filminfosidorna. Det känns inte alls intuitivt.

sennight  23/2 2011 | Stäng | Nästa nya
medhåll.
Det kan verka mera logiskt att ha samma ordning på båda ställena men det fungerar sämre i praktiken; när jag går in på filmsida vill jag kunna se den senaste kommentaren först.

Jag tyckte att det fungerade alldeles utmärkt tidigare; det var inget som helst problem med att filmkommentarerna bytte ordning när man klickade på länken till fler kommentarer.
Veckla ihop

bytat  28/2 2011 | Stäng | Nästa nya
varför inte köra senaste kommentaren överst i bägge?
Veckla ihop

goeran  28/2 2011 | Stäng | Nästa nya
Det är väl en fråga om personlig smak; men de gångerna då jag inte bara vill kasta en hastig blick på vad senaste betygsättare tyckt, utan läsa samtliga kommentarer om en film, förefaller det naturligt att börja med de äldsta först.
Veckla ihop

Hypostas  3/3 2011 | Stäng | Nästa nya
+1

Inte minst eftersom kommentarerna ofta har en slags logisk följd. Medvetet eller omedvetet så reagerar man ofta på sådant som skrivits tidigare.
Veckla ihop

bytat  3/3 2011 | Stäng | Nästa nya
jag ser det som mer ologiskt att ha senast kommentar överst på filmsidan och som resultat av "fler kommentarer" mötas av tidigast kommentar för just sida x.. som att läsa sidorna i en bok baklänges men fortfarande uppifrån och ner.. jag tror de flesta plöjer kronologiskt bakåt bland kommentarssidorna, inte framåt?

Hypostas  3/3 2011 | Stäng | Nästa nya
de få gånger jag faktiskt plöjer kommentarsidor så brukar det ofta vara för att spåra en hätsk ordväxling mellan två debattörer och då blir det obegripligt om man inte börjar från början =)

En annan grej är att jag ofta vill gå till den allra första sidan för att se vem som var först med att kommentera och vad de tyckte då etc. Detta gäller då kanske kortfilmer som visats på tv eller så som inte har så många kommentarer.

Men det är nog högst personligt hur man använder detta "arkiv" över kommentarer.
Efter synpunkter har vi ändrat tillbaka så att den senaste kommentaren är överst på filmsidan.

goeran  3/3 2011 | Stäng | Visa arv |
Utmärkt!
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök