Olika genre - Önskelista - Öppna
Gör din röst hörd! Läs igenom förslaget och den eventuella debatten,
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
För att kunna påverka önskelistan så måste du vara medlem och inloggad.
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Jag skulle önska att man på något sätt kunde se vem som hade liknande smak inom olika genre. Det tror jag hade lett till att man fått fler tips på filmer som man hade uppskattat.
Antingen kunde det finnas en ”tycker som jag om t.ex. skräckfilm-” lista, eller så skulle man kanske kunna sortera olika användares betyg efter genre. På så sätt kunde man då enkelt se vilka t.ex. komedier de satt höga betyg på och om det överrensstämde med ens egen smak.
Antingen kunde det finnas en ”tycker som jag om t.ex. skräckfilm-” lista, eller så skulle man kanske kunna sortera olika användares betyg efter genre. På så sätt kunde man då enkelt se vilka t.ex. komedier de satt höga betyg på och om det överrensstämde med ens egen smak.
Är det fortfarande intressant om det skulle innebära att det även kommer upp icke aktiva medlemmar i en sådan lista?
Nuvarande lista tar hänsyn till medlemmars aktivitet på sajten efter stora klagomål på att medlemmar på ens liknandelista ibland inte varit inloggade på flera år.
Nuvarande lista tar hänsyn till medlemmars aktivitet på sajten efter stora klagomål på att medlemmar på ens liknandelista ibland inte varit inloggade på flera år.
Jag tycker inte det spelar någon roll ifall ni tar med alla eller endast aktiva medlemmar. Det kan finnas intressanta betyg även hos inaktiva användare, men det finns säkert folk som börjar klaga igen om de tas med.
Kanske ett filter där man kan välja "inkludera inaktiva användare"? :)
Kanske ett filter där man kan välja "inkludera inaktiva användare"? :)
Jag tycker det vore intressant även om det tar med icke aktiva medlemmars betygsättning. Deras "smak" beror ju inte på hur och när de var aktiva senast. Därmed kan man ändå ha stor nytta av deras betyg.
Det skulle gå att kombinera detta förslag med det här:
http://nyheter24.se/filmtipset/forum/forum.cgi?thread=1855813&id=34830&offset=
Då skulle man kunna välja genre där inne, och få upp t.ex. en ”tycker som jag om skräckfilm-” lista.
http://nyheter24.se/filmtipset/forum/forum.cgi?thread=1855813&id=34830&offset=
Då skulle man kunna välja genre där inne, och få upp t.ex. en ”tycker som jag om skräckfilm-” lista.
Tänkte precis på samma sak! Har ofta tänkt på det när jag kollar genom filmer hos de som har samma smak som jag.... Är man sugen på en bra thriller är det bara att kolla hos de som har samma smak som jag och öppna deras 5:or och 4:or och sortera på "thriller".... Lysande!
Eftersom man kan välja genre i vill se lista känns det ju som om det ligger inom rimlighetens gräns. Håller tummarna i alla fall.
Det skulle vara intressant om någon av de som trycker tumme ner kunde skriva vad som är fel med förslaget.
Oj, där ser man. Så långt har jag inte tänkt. Känns ju lite knepigt att man skulle göra det, speciellt som man ser att denna önsketråd är rätt så gammal. Jag tänkte närmare att om man hade ngn speciell kritik så kanske man kunde ändra förslaget och den nya idén kanske hade varit lättare att genomföra.
Ja, jag tycker det är ett problem att nertummarna betyder olika saker, beroende på vem som röstar - om det är en "taktiker" eller en vanlig användare.
Det vore enklare om man enbart kunde rösta för - var man emot ett förslag kunde man framföra sin kritik i diskussionstråden och förhoppningsvis påverka förslaget på ett bättre sätt än genom att bara nertumma.
Det vore enklare om man enbart kunde rösta för - var man emot ett förslag kunde man framföra sin kritik i diskussionstråden och förhoppningsvis påverka förslaget på ett bättre sätt än genom att bara nertumma.
Så taktiker är inte vanliga användare? :P
Det skulle ju inte funka, för då skulle enbart förslag som engagerar många användare hamna högt. Förslag som med nuvarande system ligger på 50-50, 50-62 och liknande hamnar nästan i topp, medan 10-0 hamnar långt ned på önskelistan.
Det skulle ju inte funka, för då skulle enbart förslag som engagerar många användare hamna högt. Förslag som med nuvarande system ligger på 50-50, 50-62 och liknande hamnar nästan i topp, medan 10-0 hamnar långt ned på önskelistan.
Nej, jag skulle säga att de är i minoritet, även om de inte är sällsynta.
Är det fel då, att förslag som engagerar många användare hamnar högt upp? De som vill aktivt motverka förslaget kan ju skriva i diskussionstråden, argumentera för sin sak och förhoppningsvis vinna över andra på sin sida, så de inte röstar för. Nuvarande situation funkar ju inte heller, eftersom betydelsen av en nertumme inte är ordentligt definierad.
Annars blir man i princip tvungen att ha två "tummar", en som anger om man tycker förslaget är bra och en som anger i vilken ordning man vill ha olika saker gjorda.
Eller så har man bara ett begränsat antal nertummar till sitt förfogande. Eller ett begränsat antal "poäng" att fördela på de förslag man vill få genomförda. Finns många varianter, men nuvarande system funkar inte värst bra, tyvärr.
Är det fel då, att förslag som engagerar många användare hamnar högt upp? De som vill aktivt motverka förslaget kan ju skriva i diskussionstråden, argumentera för sin sak och förhoppningsvis vinna över andra på sin sida, så de inte röstar för. Nuvarande situation funkar ju inte heller, eftersom betydelsen av en nertumme inte är ordentligt definierad.
Annars blir man i princip tvungen att ha två "tummar", en som anger om man tycker förslaget är bra och en som anger i vilken ordning man vill ha olika saker gjorda.
Eller så har man bara ett begränsat antal nertummar till sitt förfogande. Eller ett begränsat antal "poäng" att fördela på de förslag man vill få genomförda. Finns många varianter, men nuvarande system funkar inte värst bra, tyvärr.
kanske att alla användare hade poäng som var jämt fördelade på förslagen om man inte aktivt gick in och ändrade.
edit: förtydligande.. alla användare har en pott på lika många poäng som förslag.. varje nytt förslag får automatiskt 1 poäng av användaren som sedan kan välja att omdistribuera denna poäng var han vill över förslagen.
edit: förtydligande.. alla användare har en pott på lika många poäng som förslag.. varje nytt förslag får automatiskt 1 poäng av användaren som sedan kan välja att omdistribuera denna poäng var han vill över förslagen.
Inlägget är ändrat 6/10 2011.
Att förslag engagerar betyder inte alls att det är genomtänkta och genomförbara förslag. Alla som är emot förslag kommenterar ju inte heller. Sedan vet jag inte hur det ska vägas och sammanställas. Jag vet inte om du tänker dig att admin ska agera domare, läsa alla kommentarer och räkna hur många som är negativa och som har vettiga argument.
Det är svårt att hitta ett perfekt system som fungerar. Kanske att dölja ställningen och placeringarna för användarna tills förslagen blivit behandlade/sorterade.
Visserligen är det här en intressant diskussion, men den känns väldigt off topic.
Det är svårt att hitta ett perfekt system som fungerar. Kanske att dölja ställningen och placeringarna för användarna tills förslagen blivit behandlade/sorterade.
Visserligen är det här en intressant diskussion, men den känns väldigt off topic.
Tanken var inte att primärt Admin skulle värdera kommentarerna utan övriga användare, som står i begrepp att rösta.
Jag tror inte det skulle göra så stor skillnad om man såg resultaten eller ej - vissa kommer ändå agera taktiskt och andra inte.
Tja, kanske OT, men ämnet anknyter ju till choklatchips fråga ovan: vad de som röstat emot egentligen har emot förslaget. Finns det några skäl emot det eller är det bara taktikröster?
Jag tror inte det skulle göra så stor skillnad om man såg resultaten eller ej - vissa kommer ändå agera taktiskt och andra inte.
Tja, kanske OT, men ämnet anknyter ju till choklatchips fråga ovan: vad de som röstat emot egentligen har emot förslaget. Finns det några skäl emot det eller är det bara taktikröster?
Jo, men hela idén med önskelista och tummar börjar kännas lite.... meningslös. En idé skulle kunna vara att man gjorde en hög med saker man vill genomföra men som av en och annan anledning inte går så hände det åtminstone någonting.
Fast att det inte händer så mycket har väl inte med tummarna göra? Utan tummarnas underliga beteende har väl att göra med att det inte händer så mycket (skulle det säga poff-poff-poff varje gång ett poppis och bra förslag kom fram så skulle vi nog inte se 8 minustummar till detta förslag), eller?
Tänkte nog närmast att detta förslag legat väldigt länge i topp utan att det hänt något. Om man plockade bort gamla förslag som man vill genomföra kom andra förslag högre upp i önskelistan som på så sätt kanske skulle diskuteras och tummas mer?
Absolut. Många av mina "vänner" här på ft har väldigt mycket gemensamt men så fort man kommer till en viss genre, t.ex skräck, s-f, fantasy, stumfilm (om man nu kan kalla det genre,men jag gör det gärna), film-noir så skiljer det sig väldigt.
Så om man kan göra en sökning på filmer sedda i en genre och få upp de med mest gemensam smak inom den genren,så skulle det vara kanon.
Så om man kan göra en sökning på filmer sedda i en genre och få upp de med mest gemensam smak inom den genren,så skulle det vara kanon.
Det kan tyckas som att den här har varit här i toppen väldigt länge nu. Men Om du lämnade mig nu har legat 214 veckor på Svensktoppen.
Inlägget är ändrat 19/10 2011.
Men den knaprar sig allt närmare 100 tummar upp och då... Så länge den inte hamnar i refuserad lådan finns det hopp!
Skulle nästan kunna röstas upp som årets julklapp 2011!
Man kan ju sortera vill se listan efter genre, då borde det inte vara så svårt att kunna göra detsamma på ens egna betyg.
D.v.s. man går in på t.ex. sina femmor och visar sedan genre och vips kommer alla ens komedier som man har satt betyg fem på upp.
Kan man sedan göra det på egna betyg borde det kunna göras på andras betyg också. Är det verkligen inte genomförbart?
D.v.s. man går in på t.ex. sina femmor och visar sedan genre och vips kommer alla ens komedier som man har satt betyg fem på upp.
Kan man sedan göra det på egna betyg borde det kunna göras på andras betyg också. Är det verkligen inte genomförbart?
Yay! 100 tummar upp! *Tar ett glädjeskutt och kastar slängkyssar till alla som tummat för* =)
Du menar? Det skulle kunna vara möjligt att 200 personer skulle kunna vara överens om något här på lilla goa filmtipset? Ohhh, jag känner att jag får helt nya mål i livet! Världsfred kanske är möjligt ändå ;-)
Aja, jag har inte gett upp än. Du sa ju inte vilket årtusende.
Såg nu att önskelistan ska stängas nästa vecka. Synd hade varit kul att se hur lång tid det tog till 200 tummar upp.
På något sätt blev den mer förståelig. Jag var ju så kaxig så jag tänkte att du bara ville vara snäll och bumpa tråden för att höja intresset.
Upptäckte häromdagen att man kan sortera filmer i listor om över 1000 filmer i och med DIF. Då är det alltså inte antalet filmer som hindrar sortering, vad är det då som är problemet i att sortera t.ex. min och andra användares femmor efter genre?
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya