Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 3 525 Besökare idag: 12 015
annons
annons
Utveckla Filmtipsfunktionen - Önskelista - Refuserade
Gör din röst hörd! Läs igenom förslaget och den eventuella debatten,
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
För att kunna påverka önskelistan så måste du vara medlem och inloggad.
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Utveckla Filmtipsfunktionen
arkr  26/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Hej!

Vill börja med att tacka skaparna för en toppensite! Hade jag bara hittat hit lite tidigare skulle jag sparat hundratals timmar av resultatlöst harvande på andra filmsidor :)

Nu när jag hunnit kolla runt på siten och börjat använda alla dess funktioner har jag en synpunkt på själva filmtipsfunktionen (Mina sidor -> filmtips). Jag skulle vilja se större möjligheter att påverka och filtrera bland filmtipsen än bara genre.

Framförallt skulle jag vilja kunna välja:

* År, från -- till. Två vanliga rullistor där man kan t ex välja att filmtips ska ges på filmer gjorda från "1990 till 2000", eller "1980 till 2011+". På det sättet kan man sortera bort alla gamla "klassiker" som ändå ingen vill se.

* Andra kategorier att filtrera filmtipsen med skulle kunna vara Land, filmens längd, mfl. Kom gärna med egna ideer och förslag!

Filmtips är ju trots allt vad alla kommer hit för. Om ni utvecklar filmtipsfunktionen tror jag att denna sida kan bli ännu bättre!
Veckla ihop

Fetjocke  27/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Jag svarade dig även i "Om sajten"-tråden där du påtalade hur dåliga filmtipsen ofta är, men jag svarar här också, lite mer utförligt.

Funktionen "filmtips" är ganska problematisk. Den hette tidigare "Rekommendationer" och hade en mycket mer framträdande plats. Tyvärr lider den av att många smalare filmer ses främst av dem som gillar sådana filmer, varför de får ett alldeles för högt uträknat betyg, även för personer som inte gillar den typen av smala filmer. Eftersom funktionen fungerade såpass dåligt gav den hela sajten dåligt rykte; folk tyckte "Gud vilka dåliga tips, vilken dålig sajt det här var". Därför "gömdes" funktionen och gavs en mycket mer undanskymd plats.

Tanken att kunna filtrera bort vissa typer av filmer, typ äldre, svartvita, med färre betyg än si-och-så många, regisserade av den-och-den regissören osv har funnits tidigare. En sådan filtrering skulle nog göra filmtipsen något bättre, men det generella problemet med att det finns en massa smala filmer som har ett omotiverat högt betyg för "icke specialintresserade", kvarstår. Du skulle vara tvungen att sätta upp en massa intrikata filter för att även fånga nyare filmer som främst tilltalar en liten intresserad skara osv. Vilket blir omöjligt i praktiken.

Mitt råd till dig är att inte haka upp dig på "Filmtips"-funktionen utan se den för vad den är: en kuriosafunktion där det ibland ramlar in nåt intressant, men vars innehåll inte ska tas på för stort allvar. De personligt uträknade betygen fungerar helt enkelt inte på det sättet att du kan ta en slumpvis film, kolla på betyget, och sedan få en uppfattning om hur bra filmen är. De fungerar däremot alldeles utmärkt åt "andra hållet", nämligen att du tar en film som verkar intressant, kollar på det personligt uträknade betyget och får då en uppfattning om du kommer att gilla den.

Därför tycker jag att du istället ska söka efter filmer utifrån vissa kriterier; det kan vara regissör, vilka filmer personer med liknande smak som du har gillat, osv osv och inte bry dig om filmtipsen.

mi9  28/6 2011 | Stäng | Nästa nya
intressant svar.
Tack för svaret. Intressant att höra om filmtipsfunktionens historia och problem. Jag vet inte hur funktionen fungerar riktigt i dagsläget, en idé vore väl att den bara tipsar om filmer som personer som liknar mig gillar, men som jag ännu inte sett. På det sättet håller man ju de små skarorna som gillar någon obskyr genre för sig, och andra grupper och mainstream för sig.

Jag ska kolla in det här med filmsök och avancerad sök som många tipsat om. Tack.

arkr  29/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Vill lägga till att jag fortfarande tror att en utveckling av Filmtips vore på sin plats. Tror inte man behöver göra det så komplicerat som du beskriver med "massa intrikata filter", men ca 2-3 filtreringsalternativ utöver "genre" tror jag räcker för att ta filmtipsfunktionen till en ny nivå. Då skulle den kunna fungera som ett lite spontanare alternativ till avancerad sökning som kräver mer tid och energi av användaren.
Varför inte använda "personer med liknade smak" när man räknar fram filmtipsen?
Veckla ihop

Fetjocke  1/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Det gör man.
Veckla ihop

Ponsbach  2/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Det märks inte. Jag får bara tips om en massa klassiker och mäster-regissör-filmer som ingen av mina "personer med liknade smak" har sett.

En sak till: Skräckfilmtipsen jag får är enbart filmer som ca 10 - 100 personer har satt betyg på. Kan man inte sätta en minimgräns på antal betyg för de filmer som listas.

bytat  2/7 2011 | Stäng | Nästa nya
den gränsen finns redan.. då ser du smilies och frågetecken som betyg.. tror dock den ligger lägre 100 pers.
Det funkar såhär: När ett förväntat betyg räknas ut för dig, t.ex. för att du sett filmen ifråga listas i en lista eller haft filminfosidan uppe eller nåt, så sparas den filmen ner i filmtipslistan om det är ett högt förväntat betyg. Var betyget räknats ut spelar ingen roll. Tar du upp en lista med gamla klassiker, som alla fått enbart femmor av dem som sett dem, så kommer du också få höga betyg på dessa, och de kommer hamna i din filmtipslista.
Veckla ihop

arkr  3/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Jag är ingen programmerare men borde man inte kunna basera filmtipsresultaten mer på att personer som liknar mig. T ex att ta de 100 personer som liknar mig mest och tipsa om en film som alla de andra gillar men jag inte har sett (eller åtminstone som så många som möjligt sett). Risken att 100 av dem sett Nosferatu från 1922 är inte så stor eftersom de har samma smak som mig, och därför visas inte den som filmtips.
Veckla ihop

Fetjocke  3/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Det är möjligt. Då skulle det bli en helt annan funktion än idag, men varför inte?
Veckla ihop

KyLLo  4/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Det låter som en belastande beräkning, men det får admin besluta om.

Fetjocke  4/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Inte nödvändigtvis - man kunde ju göra en koll innan den läggs in i listan. Det sker inte så jätteofta, vad jag vet.
jo, det borde nog förhindra de lite mer volatila filmtipsen.
det är ungefär så den mest klassiska prediktionsalgoritmen för denna sorts problem funkar http://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_filtering Jag har alltid gissat att FT har någon enkel typ av collaborative filtering. Väldigt mycket har hänt på området (att hitta bättre prediktionsalgoritmer) det senaste decenniet, men här verkar det inte läggas mycket krut på den funktionen, som sagt
Detta kunde tolkas som "Avancerad Sök", utökad med "beräknade betyg (för mig) mellan _ och _"... Eller?

"På det sättet kan man sortera bort alla gamla "klassiker" som ändå ingen vill se."

Tala för dig själv.
Veckla ihop

arkr  29/6 2011 | Stäng | Nästa nya
Hehe. Det har du rätt i. Men även de mest inbitna matinéälskarna måste hålla med om att pre 60-talsfilmer brukar vara sanslöst övervärderade :D

sennight  30/6 2011 | Stäng | Nästa nya
matinéälskarna?
Detta berör (minst) två fenomen/frågekomplex:

1. betygsätta idag det man såg (läste) för 20-30-40 år sedan... (bl.a.: skulle man se om den - då behövs plats för ett betyg till...)

2. värdera kanoniserade filmer (böcker)... (bidrar inte såna här sajter till att spika fast ett (för högt) betyg...?)
Jag vet inte riktigt. Om man är så bestämd om precis vad man vill se så kanske man inte ska använda en sån funktion alls? Jag ser Filmtips som en lista över filmer som jag inte hade hittat annars, inte en lista över filmer där jag kräset har sållat bort en efter en tills det bara återstår tre som jag ändå visste att jag vill se.
Inlägget är ändrat 10/7 2011.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Barneyk  29/7 2011 | Stäng | Nästa nya
Jo, precis så tänker jag också!
Vill man ha andra filmtips kan man hitta dom filmerna på andra sätt liksom.
De filmer bland rekommendationerna som du inte är intresserad av att se kan du enkelt kryssa (vilket gör att de hamnar i vill-inte-se-listan). Kvar får du intressanta tips. Om du hittar någon film som du vill se så lägg till den i vill-se-listan, så har du den samlad med andra vill-se och du kan enkelt skaffa de filmer du är intresserad av.

Vill du söka efter viss genre och årtal m.m. så testa den avancerade söken, som är till för just det. Det finns också en drös andra kriterier, t.ex. kan du lägga till produktionsland.

Admin  25/6 2012 | Stäng | Visa arv |
Baserat på bristande engagemang för idén (under strecket) prioriteras andra områden. Tack för förslaget.
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor