10% kvinnliga skådespeleskor - Analys
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Tog en titt på listan över skådisstatistik baserat på mina betygsatta filmer. Där kan man se vilka skådespelare man sett i flest filmer.
Vad som förvånar mig är att det är så ytterst få kvinnliga skådespeleskor med på min lista. Av de 100 skådespelare jag sett i flest filmer är endast 10 kvinnor!
Denna lista är ju inte baserad på smak (vilka skådespelare jag tycker bäst om), utan på den kompletta ensemblen skådespelare i alla filmer jag har sett, inklusive biroller och statister. I alla de 500 filmer jag sett verkar alltså bara 10% av skådespelarna vara kvinnor. Är det allmänt så skevt fördelat i rollistorna?
Vore kul att höra hur statistiken ser ut för er andra. Är förklaringen att en stor majoritet av alla filmer jag sett är typiska killfilmer, eller är denna fördelning allmän?
Vad som förvånar mig är att det är så ytterst få kvinnliga skådespeleskor med på min lista. Av de 100 skådespelare jag sett i flest filmer är endast 10 kvinnor!
Denna lista är ju inte baserad på smak (vilka skådespelare jag tycker bäst om), utan på den kompletta ensemblen skådespelare i alla filmer jag har sett, inklusive biroller och statister. I alla de 500 filmer jag sett verkar alltså bara 10% av skådespelarna vara kvinnor. Är det allmänt så skevt fördelat i rollistorna?
Vore kul att höra hur statistiken ser ut för er andra. Är förklaringen att en stor majoritet av alla filmer jag sett är typiska killfilmer, eller är denna fördelning allmän?
Jag har bara 1/100 på min topp 100. Men det är väl allmänt känt att det görs mer roller för män på film. Så därefter blir ju siffrorna. Sen har jag personligen sett väldigt mycket b-film och där samlar sig ju ofta skräpiga herrar i drösvis. Men ju fler filmer man ser desto fler män blir det väl också i toppen, och nu har jag sett 4300.
Personligen har jag inget problem med den skeva fördelningen. Så länge det erbjuds kvalitet inom båda lägrena (om det nu nödvändigtvis ska uppdelas), och det gör det ju.
Personligen har jag inget problem med den skeva fördelningen. Så länge det erbjuds kvalitet inom båda lägrena (om det nu nödvändigtvis ska uppdelas), och det gör det ju.
ja det är ju ingen nyhet precis . . film är en manlig grej. På IMDb är det dubbelt så många män som kvinnor.
jag får 24/100 kvinnor på mest-sedda listan men däremot 44/100 på betygstoppen
jag får 24/100 kvinnor på mest-sedda listan men däremot 44/100 på betygstoppen
Framför allt är det ont om kvinnliga skådespelare som har långa karriärer - det finns väl inte så många roller för äldre kvinnor, och många kvinnliga skådisar har avslutat karräreren när de gift sig och skaffat barn.
Jag har två kvinnor på min 10 i topp med mest sedda!
Jag har två kvinnor på min 10 i topp med mest sedda!
9/100 för min del på antal sedda filmer.
Dock är det också vanligare att jag får för mig att aktivt bränna igenom en massa filmer av en manlig skådis än en kvinnlig, är nog bara Winona och Natalie som jag "dopat".
Tror också att branschens bäst före-datum på kvinnliga skådisar är kortare, är väl en möjlig förklaring iaf.
Dock är det också vanligare att jag får för mig att aktivt bränna igenom en massa filmer av en manlig skådis än en kvinnlig, är nog bara Winona och Natalie som jag "dopat".
Tror också att branschens bäst före-datum på kvinnliga skådisar är kortare, är väl en möjlig förklaring iaf.
Uppdaterat:
Antal sedda filmer: 12/101 (räknade klart 11 filmer) - Liten förbättring!
11,88%
Betygssnitt på minst 5 sedda filmer: 30/146 (räknade klart 3,00)
20.54%
Lägst betygsnitt på minst 5 sedda filmer: 26/113 (räknade klart 2,17)
23,01%
Fortfarande klart ojämnt men föga förvånande. Dessutom verkar det "hjälpa" kvinnornas sak att även räkna med usla filmer.
Edit: På regissörssidan var det sämre:
Antal sedda: 0/103. Lite dåligt kanske?
Betygssnitt: 1/103. Lite mindre dåligt, tack Kathryn Bigelow, men ändå ganska uselt.
Antal sedda filmer: 12/101 (räknade klart 11 filmer) - Liten förbättring!
11,88%
Betygssnitt på minst 5 sedda filmer: 30/146 (räknade klart 3,00)
20.54%
Lägst betygsnitt på minst 5 sedda filmer: 26/113 (räknade klart 2,17)
23,01%
Fortfarande klart ojämnt men föga förvånande. Dessutom verkar det "hjälpa" kvinnornas sak att även räkna med usla filmer.
Edit: På regissörssidan var det sämre:
Antal sedda: 0/103. Lite dåligt kanske?
Betygssnitt: 1/103. Lite mindre dåligt, tack Kathryn Bigelow, men ändå ganska uselt.
Inlägget är ändrat 01:52 12/3.
på betygtoppen: 32/100
på antalstoppen: 28/100
Det är ju dock bara ett fåtal av skådespelarna som är med på filmerna här (inte biroller & statister som de skrev).
på antalstoppen: 28/100
Det är ju dock bara ett fåtal av skådespelarna som är med på filmerna här (inte biroller & statister som de skrev).
Både betyg- och antalstoppen: 27/100 kvinnor
Men topp tre i betyg: 2/3 kvinnor
Det är som sagt inte så konstigt, det är mycket färre roller till kvinnliga skådespelare och de har kortare karriärer. Jag tror dessutom, men det är ren spekulation nu, att det är vanligare för en regissör att fortsätta jobba med samma manliga skådespelare i film efter film än samma kvinnliga.
Det är väldigt tråkigt, se förresten bechdeltestet Det är inte helt ovanligt med film där det inte finns mer än en kvinna och finns det det är det stor risk att de inte pratar med varandra och pratar de med varandra så är det sällen de får göra det om något annat än en man. Men det är bättre nu än det har varit.
Men topp tre i betyg: 2/3 kvinnor
Det är som sagt inte så konstigt, det är mycket färre roller till kvinnliga skådespelare och de har kortare karriärer. Jag tror dessutom, men det är ren spekulation nu, att det är vanligare för en regissör att fortsätta jobba med samma manliga skådespelare i film efter film än samma kvinnliga.
Det är väldigt tråkigt, se förresten bechdeltestet Det är inte helt ovanligt med film där det inte finns mer än en kvinna och finns det det är det stor risk att de inte pratar med varandra och pratar de med varandra så är det sällen de får göra det om något annat än en man. Men det är bättre nu än det har varit.
Inlägget är ändrat 30/6 2011.
Intressant... På era siffror verkar det samtidigt som att andelen kvinnor blir något högre om man sorterar på betygssnitt istället för antal (även om andelen fortfarande är låg).
Kvalitetsfilmer har alltså något högre andel kvinnor än filmer i allmänhet. Kan bero på att det finns mängder av lågkvalitetsfilmer fulla med endast män...
Själv får jag 24/100 kvinnor om jag sorterar på betyg, jämfört med 10/100 om jag sorterar på antal.
Kvalitetsfilmer har alltså något högre andel kvinnor än filmer i allmänhet. Kan bero på att det finns mängder av lågkvalitetsfilmer fulla med endast män...
Själv får jag 24/100 kvinnor om jag sorterar på betyg, jämfört med 10/100 om jag sorterar på antal.
skådespeleskor är väl nån slags skodon man har när man spelar skåd?
23/100 på mest sedda-listan. 36/100 på betygstoppen, där plats 1-3 upptas av kvinnor (Yang Kuei-mei, Shelley Duvall och Claudia Cardinale) . Ganska stor skillnad ändå.
35/100 Antalstoppen
36/100 Betygstoppen
Det är som flera redan påpekat stor skillnad på hur många roller det finns för manliga och kvinnliga skådespelare. Det är dessutom mkt lättare att komma upp i höga siffror för de manliga skådisarna, då en manlig skådis i samma ålder som en kvinna ofta har betydligt fler filmer på meritlistan. Sedan hjälper det ju föga att det är väldigt få kvinnliga skådespelare som jobbar regelbundet genom en hel karriär, det är ofta en väldigt kort period som hon anses intressant på marknaden.
De flesta skådespelare som jag aktivt följer är kvinnor, men ändå är de manliga skådespelarna i klar majoritet i min statistik. Det är inte så förvånande, jag läste nyligen att det går ca. 3-4 roller för män för varje kvinnlig i Hollywood.
36/100 Betygstoppen
Det är som flera redan påpekat stor skillnad på hur många roller det finns för manliga och kvinnliga skådespelare. Det är dessutom mkt lättare att komma upp i höga siffror för de manliga skådisarna, då en manlig skådis i samma ålder som en kvinna ofta har betydligt fler filmer på meritlistan. Sedan hjälper det ju föga att det är väldigt få kvinnliga skådespelare som jobbar regelbundet genom en hel karriär, det är ofta en väldigt kort period som hon anses intressant på marknaden.
De flesta skådespelare som jag aktivt följer är kvinnor, men ändå är de manliga skådespelarna i klar majoritet i min statistik. Det är inte så förvånande, jag läste nyligen att det går ca. 3-4 roller för män för varje kvinnlig i Hollywood.
*Pust* Mycket asiatiska namn i min lista som jag inte kände igen. Var tvungen att ta till Wikipedia och Google för att kunna könsbestämma vissa av dem.
Betygstoppen: 24
Antalstoppen: 5 D:
Ser definitivt ut som att jag måste skärpa mig där. Jag såg iofs medvetet till att få upp Sigourney Weaver på min top 10 mest sedda, men vid det laget krävdes det bara att jag såg en film till.
Antalstoppen: 5 D:
Ser definitivt ut som att jag måste skärpa mig där. Jag såg iofs medvetet till att få upp Sigourney Weaver på min top 10 mest sedda, men vid det laget krävdes det bara att jag såg en film till.
Min statistik uppvisar samma mönster som hos de flesta andra:
14/100 på mest sedda. Och där var det typ 3 på top 50. Riktigt snedfördelat alltså.
31/100 på betygsnitt.
På betygsnitt är det 9 kvinnor på de 20 första platserna, så där är det nästan jämnställt.
14/100 på mest sedda. Och där var det typ 3 på top 50. Riktigt snedfördelat alltså.
31/100 på betygsnitt.
På betygsnitt är det 9 kvinnor på de 20 första platserna, så där är det nästan jämnställt.
Jag orkar inte räkna, men jag har rätt många kvinnor baserat på snitt. Något fler män skulle jag tro rent spontant när jag ser listan, men inte så stor skillnad.
Baserat på antal filmer så är det däremot männen dominerar, eller åtminstone toppar. Allra högst ligger Mikael Persbrandt och Ingvar Hirdwall. Det kan man nog skylla Beckfilmerna på.
Generellt kan det säkert bero mycket på vilken genre man föredrar. Det skulle även kunna vara så att män oftare har huvudroller och kvinnor oftare har mindre biroller, vilket skulle visa sig i listorna. Bara ren spekulation.
Baserat på antal filmer så är det däremot männen dominerar, eller åtminstone toppar. Allra högst ligger Mikael Persbrandt och Ingvar Hirdwall. Det kan man nog skylla Beckfilmerna på.
Generellt kan det säkert bero mycket på vilken genre man föredrar. Det skulle även kunna vara så att män oftare har huvudroller och kvinnor oftare har mindre biroller, vilket skulle visa sig i listorna. Bara ren spekulation.
Min listas topp-3 utgörs av kvinnor. Susanne Lothar, Lauren Bacall och Isabelle Huppert. Rätt så trevligt tycker jag. Sen så kommer Chloë Sevigny på plats 10 och däremellan är det bara män. Totalt sett har jag 27 skådespelerskor på listan. Tycker det är lite ändå med tanke på att jag inte anser mig gilla filmer som är macho eller grabbiga. Krävs kanske inte en mängd kvinnliga roller i filmen för att den inte ska kännas sådan men fortfarande. Tjugosju.
Ett knappt år senare...
25-29. Laura Gemser - 31
42-48. Marie Göranzon - 27
49-55. Sigourney Weaver - 26
56-63. Rebecka Hemse - 25
64-85. Jennifer Jason Leigh - 24
97-120. Ing-Marie Carlsson - 22
97-120. Julianne Moore - 22
97-120. Angelina Jolie - 22
8/120
Bubblare: Sharon Stone & Traci Lords (21), och Pernilla August (20)
25-29. Laura Gemser - 31
42-48. Marie Göranzon - 27
49-55. Sigourney Weaver - 26
56-63. Rebecka Hemse - 25
64-85. Jennifer Jason Leigh - 24
97-120. Ing-Marie Carlsson - 22
97-120. Julianne Moore - 22
97-120. Angelina Jolie - 22
8/120
Bubblare: Sharon Stone & Traci Lords (21), och Pernilla August (20)
nä, det vet jag inte, om de vore bättre skulle de väl få fler roller? jag menar, det handlar ju om kompetens ändå. om kvinnliga skådisar inte har kunskap nog att kunna göra roller som är skrivna för manliga skådisar så får de väl ta och spotta upp sig och försöka hårdare till nästa audition.
Blev sugen på att räkna jag med...
Efter betyg toppas listan faktiskt av en kvinna, Toni Collette, på 4,67 tillsammans med fem män. Med bara tre betyg känns det dock som om slumpen avgör för ofta.
Iaf:
efter betyg: 32/109 (räknade klart alla med snitt på 4)
efter antal: 16/128 (räknade klart alla med 9 sedda filmer)
Rätt pinsamt var det att jag knappt var uppe i tio stycken när jag nådde 100, de flesta kvinnor som kom med på listan hade jag sett nio filmer med.
Efter betyg toppas listan faktiskt av en kvinna, Toni Collette, på 4,67 tillsammans med fem män. Med bara tre betyg känns det dock som om slumpen avgör för ofta.
Iaf:
efter betyg: 32/109 (räknade klart alla med snitt på 4)
efter antal: 16/128 (räknade klart alla med 9 sedda filmer)
Rätt pinsamt var det att jag knappt var uppe i tio stycken när jag nådde 100, de flesta kvinnor som kom med på listan hade jag sett nio filmer med.
Antalstoppen: 13
Det var faktiskt bra mycket fler kvinnor i betygstoppen än jag hade trott.
Antalstoppen: 13
Det var faktiskt bra mycket fler kvinnor i betygstoppen än jag hade trott.
Inlägget är ändrat 4/12 2012.
Har 21 kvinnor på min topp 100.
Ska man gå efter betygstoppen har jag 35 st kvinnor.
Ska man gå efter betygstoppen har jag 35 st kvinnor.
Jag tror det var på Maggie Cheungs bio på IMdB som jag läste att hon hade problem att få andra roller än som "Pretty Girl", det kan vara en del av förklaringen.
Då har man, grovt bestämt, en karriär på ca 10 år att göra filmer. Sen kanske man fortsätter att göra filmer, men filmer om medelålders kvinnor är ju ofta inte blockbusters.
De två första "tjejerna" på min lista är Drew Barrymore och Judi Dench, som båda klarat transformationen (tycker jag), sen är det Natalie Portman, som nog ligger högt upp hos andra ;)
Då har man, grovt bestämt, en karriär på ca 10 år att göra filmer. Sen kanske man fortsätter att göra filmer, men filmer om medelålders kvinnor är ju ofta inte blockbusters.
De två första "tjejerna" på min lista är Drew Barrymore och Judi Dench, som båda klarat transformationen (tycker jag), sen är det Natalie Portman, som nog ligger högt upp hos andra ;)
Kvinnor av de 100 (111 pga delade placeringar) jag sett i flest filmer:
Plats Namn - Antal
10 Lina Romay - 36
11-12 Diane Keaton - 33
14 Faye Dunaway - 32
19 Bette Davis - 29
31-39 Holly Hunter - 25
49-58 Joan Crawford - 22
49-58 Rebecca De Mornay - 22
59-68 Julianne Moore - 21
59-68 Julia Roberts - 21
69-81 Mia Farrow - 20