Lokaliseringstexter - Analys
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Det är rätt vanligt i film med en liten textremsa som visar var figurerna befinner sig, eller vilket datum det är. Det känns som om det här är ett 80-talspåfund, jag kan inte komma på att ha sett det i filmer från 70-talet eller tidigare. Personligen känns det som en latmaskteknik. Antingen klarar inte filmskaparen av att vara tillräckligt tydlig i dialog eller sceneri för att visa var man befinner sig, eller så underskattar de tittaren något extremt (som att visa en flygbild över Colosseum och förklara för tittaren i text att vi är i Rom).
Är det någon som vet historiken bakom det här och varför det har blivit så extremt vanligt på senare år? Räknar man med att tittaren är korkad och behöver sådant här för att förstå var filmen utspelar sig? Det är ju extra löjligt när figurerna precis har sagt vart de ska åka, och det ändå är en sådan textremsa i nästa klipp.
Några andra åsikter än mina relativt fördömande?
Är det någon som vet historiken bakom det här och varför det har blivit så extremt vanligt på senare år? Räknar man med att tittaren är korkad och behöver sådant här för att förstå var filmen utspelar sig? Det är ju extra löjligt när figurerna precis har sagt vart de ska åka, och det ändå är en sådan textremsa i nästa klipp.
Några andra åsikter än mina relativt fördömande?
Jag har sett det i olika stumfilmer. :)
Ev. har jag noterat att det mest förekommer i olika thrillers där myndisghets/maktkorruption på ett eller annat sätt är ämnet för dagen. Tror man använder texter för att förstärka den byråkratiska/allvarliga tonen. Vad tror vi om det?
Ev. har jag noterat att det mest förekommer i olika thrillers där myndisghets/maktkorruption på ett eller annat sätt är ämnet för dagen. Tror man använder texter för att förstärka den byråkratiska/allvarliga tonen. Vad tror vi om det?
Jag hävdar inte direkt att jag är någon cineast, så jag kan säkert ha fel med när de började dyka upp. Du kanske har en poäng i det du säger, men jag tycker nog att det har blivit regel snarare än undantag på senare år i filmer där figurerna reser mycket. Återigen, jag kan ha fel... Det är därför jag tar upp det här :)
Jag läste en kritik av de nya bondfilmerna, att det förr inte behövdes. Då förklarades Bonds uppdrag i större detalj, och det framgick alltid av dialogen vart han skulle, sen såg man honom landa med planet eller liknande. Den typen av långsamt historieberättande verkar det inte som att folk idag har tid till, tyvärr.
Nu är det ju så att detta är ett urgammalt grepp. Men jag tror att vissa yngre filmskapare av det "coolare" snittet blev riktigt, om ni ursäktar uttrycket, kåta på detta 1995 när de såg usual suspects och det står Yesterday (minns inte den spatiala etableringen, at the docks eller nåt sånt kanske?).
Har hört flera som var unga vid tiden, bl a, Jan Holmberg (ingmar bergman-stiftelsens vd) verkligen tycka detta var helt jävla faboloooooooooooous.
Har hört flera som var unga vid tiden, bl a, Jan Holmberg (ingmar bergman-stiftelsens vd) verkligen tycka detta var helt jävla faboloooooooooooous.
haha, det här fick mig att minnas maddox' recension av quantum of solace (http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=quantum_of_phallus) där han uttrycker sin irritation över just detta fenomen.
det känns väldigt ofta överflödigt med 'lokaliseringstexter'. känner att även liknande textremsor som istället används för att markera hopp i tiden ("3 months earlier", "5 years later", osv) är exakt lika överflödiga. för varje sådan textremsa jag ser i en film förlorar filmen sitt grepp om mig som tittare.
det känns väldigt ofta överflödigt med 'lokaliseringstexter'. känner att även liknande textremsor som istället används för att markera hopp i tiden ("3 months earlier", "5 years later", osv) är exakt lika överflödiga. för varje sådan textremsa jag ser i en film förlorar filmen sitt grepp om mig som tittare.
Inlägget är ändrat 18/11 2011.
Heh, snacka om att Maddox blivit bortglömd på senare år :) Det var dock inte genom den sidan jag tänkt på det utan en bondfansida. Ja, jag anser att man i alla filmer av dialog eller miljö ska kunna lista ut var man befinner sig eller hur lång tid som passerat. Det är lite det som skiljer bok från film.
david borwell skrev rätt intressant om bland annat såna texter i sin analys av tinker tailor soldier spy:
http://www.davidbordwell.net/blog/2012/01/23/tinker-tailor-a-guide-for-the-perplexed/
http://www.davidbordwell.net/blog/2012/01/23/tinker-tailor-a-guide-for-the-perplexed/
dialog i syfte att informera tittaren är ju samma sak, fast i förklädnad, att bryta den fjärde väggen i smyg.
omgivningar som förklaring till sig själva ("det ser ut som paris, så dom är i paris") förutsätter förkunskap, och utesluter alltså dom som saknar den, och är alltså i någon mån ett elitistiskt element.
det verkar vara en vanlig åsikt att man genom att säga saker rakt ut idiotförklarar sin publik, och eftersom publiken inte är en idiot så är detta av ondo. men om otydlighet är en dygd borde vi väl tala i gåtor? förvisso ingen dum idé, men inte så effektivt.
omgivningar som förklaring till sig själva ("det ser ut som paris, så dom är i paris") förutsätter förkunskap, och utesluter alltså dom som saknar den, och är alltså i någon mån ett elitistiskt element.
det verkar vara en vanlig åsikt att man genom att säga saker rakt ut idiotförklarar sin publik, och eftersom publiken inte är en idiot så är detta av ondo. men om otydlighet är en dygd borde vi väl tala i gåtor? förvisso ingen dum idé, men inte så effektivt.
Har för mig att Lasse von Trier har sagt nått om det där. Raljerande såklart, det är ju Lasse. Men han mindes tillbaka till filmskolan och hur hans lärare tyckte det var så viktigt att inte använda just "lokaliseringstexter". Vilket Lasse tyckte var befängt. Att man kunde använda tid och resuser på ett bättre sätt än att försöka få till en introsekvens där typ en fluga lite snyggt går över en flygbiljett med stadens namn. Om det är så viktigt att de är i t ex Paris, men inte passar med klicheartade omgivningsbilder på Eiffeltorn etc så släng bara upp en enkel text då för helvete!
Jo, så kan man ju iofs se på det också. För övrigt är det kanske inte alltid så viktigt att berätta för tittaren var filmen utspelar sig. Den som känner igen omgivningarna kan känna sig lite utvald och de som inte känner igen sig kan se filmen ändå eftersom det inte spelar nån roll för handlingen.
Speciellt irriterande är det när det gäller storstäder där det lätt går att förklara bildligt var man är med hjälp av en skyline-vy eller något sådant. Jag har mer överseende om det gäller en småstad eller något annat som väldigt få kan identifiera, men uppskattar om de hittar andra metoder för att presentera platsen. Om det inte framgår av dialogen var man är kan man ju också fråga sig om det är väsentligt för filmen.
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya