hjälp med lite datorombyggnad - Teknik
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Hej,
Jag är inte så vass på det här med datorhårdvara så detta kan verka lite korkat men jag kör på ändå.
Min stationära dator har fått nåt fel så den vägrar starta, bara fläkten kör igång. Iaf är inte det ngt större problem då jag redan före detta börjat titta på ny dator.
Problemet är dock filerna jag har på datorn som jag absolut måste ha. Har en gammal dator som egentligen funkar bara att den är lite seg. Så tänkte att jag kastar över hårddisken från nuvarande dator till den, då kan jag hämta alla filer jag vill ha etc. Det jag undrar finns det något jag behöver veta, jag menar kompabilitet med hårddiskar etc. Eller är det bara att genomföra?
Jag är inte så vass på det här med datorhårdvara så detta kan verka lite korkat men jag kör på ändå.
Min stationära dator har fått nåt fel så den vägrar starta, bara fläkten kör igång. Iaf är inte det ngt större problem då jag redan före detta börjat titta på ny dator.
Problemet är dock filerna jag har på datorn som jag absolut måste ha. Har en gammal dator som egentligen funkar bara att den är lite seg. Så tänkte att jag kastar över hårddisken från nuvarande dator till den, då kan jag hämta alla filer jag vill ha etc. Det jag undrar finns det något jag behöver veta, jag menar kompabilitet med hårddiskar etc. Eller är det bara att genomföra?
Hej. Nu framgår det inte hur gamla datorerna är. Ska man flytta över hårdvara mellan en ny och en flera år äldre dator blir det ofta problem, eftersom det brukar vara olika anslutningsstandarder. Är datorerna ungefär jämngamla så bör det nog inte vara några problem. Om du är osäker, så öppna datorerna och jämför hur det ser ut innan du börjar skruva.
Öppna och kolla. Du kan behöva en adaptersladd eller ett hårddiskkabinett (IDE/SATA-USB), om du inte vill gå in och rota i den gamla datorn. Finns billigt på ebay, eller lite dyrare på de lokala gubbdagisen.
Inlägget är ändrat 17/10 2011.
Blir nog att köra detta, öppnade båda datorerna och det är inte samma anslutningar till hårddiskarna. Har tagit ut den av intresse men lite osäker på exakten vilken typ av adapter jag vill ha, verkar finnas lite olika.
EDIT:
En sån här jag vill ha eller?
http://www.dustinhome.se/adapter-usb-till-ide-sata-for-25-35/product/5010196616
EDIT:
En sån här jag vill ha eller?
http://www.dustinhome.se/adapter-usb-till-ide-sata-for-25-35/product/5010196616
Ja. Jag utgår att hårddisken är partitionerad med NTFS, borde inte vara några problem om du har Windows XP eller liknande på den gamla.
Tack för tipset om ebay, tog lite längre tid men fick den 300kr billigare. Iaf så kom den idag och det funkar ju perfekt!
EDIT: Nevermind tog lite tid bara.
EDIT: Nevermind tog lite tid bara.
Inlägget är ändrat 3/11 2011.
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya