Dokumentärers vara eller icke vara - Om sajten
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Finns det något enkelt sätt att avgöra vilka dokumentärer som släpps igenom på FT?
Uppenbarligen ligger det en massa dokumentärer inne men när jag försökte lägga in Way of the Puck fick jag bakslag med motiveringen "dokumentär...."
Jag har läst reglerna och tycker att den uppfyller de krav som finns där. Liknande dokumentärer som redan finns på FT är The King of Kong, Murderball, Air Guitar Nation och Armbryterskan från Ensamheten bara för att nämna några dokumentärer som handlar om udda sporter och ett fåtal personer i den.
Det här var egentligen ett par månader sedan och jag släppte det då men fick ny blodad tand när jag skulle kartlägga upploppet på mitt Hulk Hogan-maraton och fick nys på denna:
Breaking the Code: Behind the Walls of Chris Jericho
Vart finns logiken i detta? Eller ska man bara hoppas på att få en verifierare som är lite snäll?
Uppenbarligen ligger det en massa dokumentärer inne men när jag försökte lägga in Way of the Puck fick jag bakslag med motiveringen "dokumentär...."
Jag har läst reglerna och tycker att den uppfyller de krav som finns där. Liknande dokumentärer som redan finns på FT är The King of Kong, Murderball, Air Guitar Nation och Armbryterskan från Ensamheten bara för att nämna några dokumentärer som handlar om udda sporter och ett fåtal personer i den.
Det här var egentligen ett par månader sedan och jag släppte det då men fick ny blodad tand när jag skulle kartlägga upploppet på mitt Hulk Hogan-maraton och fick nys på denna:
Breaking the Code: Behind the Walls of Chris Jericho
Vart finns logiken i detta? Eller ska man bara hoppas på att få en verifierare som är lite snäll?
Logiken ligger nog i att en del verifierare inte har en aning vilka dokumentärer som bör och inte bör finnas på FT. Dokumentärer är något FT ska se över, dock drar allt ut på tiden. I dagsläget finns alldeles för många dokumentärer inlagda och godkända som inte hör hemma på FT.
Dokumentärer är generellt ett minfält. Ett av problemen är att "dokumentär" kan innebära så vitt skilda saker, allt från massproducerade tv-program till hyllningsfilmer till spelfilmsliknande produktioner. Allt som innehåller moment som inte är rent fiktiva kan ju kallas för "dokumentär". Det har visat sig mycket svårt att ställa upp generella regler för vilka filmer man vill ha med på filmtipset och vilka man vill slippa.
Ja, såg du filmen om MJ:s läkare? Platsar den enligt dig eller dina kollegor? :-)
http://svt.se/2.149941/1.2597039/
http://svt.se/2.149941/1.2597039/
Det förstår jag absolut och jag tycker reglerna ändå är bra skrivna. Som i många aspekter av livet blir det först när man "drabbas" själv av något som man reagerar. Nåja, har nu iaf lagt in den igen på ovanstående prompt, får se om det går bättre den här gången.
Jag lade in en dokumentär om nomader i Mongoliet, Taiga hette den och den har visats på filmfestivaler, men den togs bort för den ansågs inte passa in på ft av någon mystisk anledning som aldrig förklarades. Jag orkade inte tjafsa med verifieraren så den är fortfarande borta. Lite tråkigt är det allt när man faktiskt lägger ner en stund på att hjälpa ft att bygga ut filmdatabasen.
FÖRSLAG
Filmtipset godkänner alla dokumentärer som inte är markerade som TV-filmer på imdb. Lätt att kolla, ger en hyfsad rensning så man inte får in "discoverys entimmes-dokumetärer".
Nackdel: många fler filmer kommer att godkännas, men är det egentligen något som är dåligt? Om det "slinker in" ett gäng dokumentärfilmer som med nuvarande regler inte platsar, vad är egentligen den stora förlusten i det?
Fördel: mycket enkla klara regler för vilka dokumentärer som är ok att lägga in. Mindre tjafs, enklare för admin godkänna filmerna.
Filmtipset godkänner alla dokumentärer som inte är markerade som TV-filmer på imdb. Lätt att kolla, ger en hyfsad rensning så man inte får in "discoverys entimmes-dokumetärer".
Nackdel: många fler filmer kommer att godkännas, men är det egentligen något som är dåligt? Om det "slinker in" ett gäng dokumentärfilmer som med nuvarande regler inte platsar, vad är egentligen den stora förlusten i det?
Fördel: mycket enkla klara regler för vilka dokumentärer som är ok att lägga in. Mindre tjafs, enklare för admin godkänna filmerna.
Det pågår ett litet projekt om att försöka slussa igenom film av tveksam karaktär just nu, det kommer ta ett tag att gå igenom allt, men det händer iaf något och förhoppningsvis leder det till att det blir lite enklare att avgöra om en film platsar här eller inte i även i framtiden.
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya