Stopprutiner mot borttaganden av film - Önskelista - Öppna
Gör din röst hörd! Läs igenom förslaget och den eventuella debatten,
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
För att kunna påverka önskelistan så måste du vara medlem och inloggad.
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Ibland verkar det som om det sitter en del och ser ett självändamål i att radera filmer från databasen.
Det är relativt vanlig förekommande att filmer försvinner på basis av regler som inte existerar, troligen av folk som inte vet vad dom tar bort...
Senast nu försvann ett solklart exempel på en mini-serie: http://www.imdb.com/title/tt0080297/
I meddelandet kan vi läsa:
Orsaken till borttagandet är:
Platsar ej enligt Filmtipsets policy. Över 6 avsnitt (7).
Vad står det då i policyn?
"Serier i fler än sex avsnitt eller med en total längd på över tio timmar godkänns i regel inte."
Normalfallet är att serier med fler än 6 avsnitt inte godkänns, men det finns ingen regel som säger att serier med fler än 6 avsnitt inte får godkännas.
Således är allt vi får veta att Mullvaden tagits bort på basis av en regel som inte finns. Detta väcker frågan om behov av ytterligare rutiner kring borttagandet av film. Det borde finns en tröghet i systemet. Jag föreslår därför att filmer som varit godkända inte kan raderas omgående, utan att om någon anser att de bör tas bort så går det ut information till alla som betygssatt filmen att filmen är ifrågasatt och på vilka grunder den är ifrågasatt - sedan får användarna möjlighet att ange varför den faktiskt borde finnas kvar.
På så sätt slipper vi dessa irriterande misstag.
Det är relativt vanlig förekommande att filmer försvinner på basis av regler som inte existerar, troligen av folk som inte vet vad dom tar bort...
Senast nu försvann ett solklart exempel på en mini-serie: http://www.imdb.com/title/tt0080297/
I meddelandet kan vi läsa:
Orsaken till borttagandet är:
Platsar ej enligt Filmtipsets policy. Över 6 avsnitt (7).
Vad står det då i policyn?
"Serier i fler än sex avsnitt eller med en total längd på över tio timmar godkänns i regel inte."
Normalfallet är att serier med fler än 6 avsnitt inte godkänns, men det finns ingen regel som säger att serier med fler än 6 avsnitt inte får godkännas.
Således är allt vi får veta att Mullvaden tagits bort på basis av en regel som inte finns. Detta väcker frågan om behov av ytterligare rutiner kring borttagandet av film. Det borde finns en tröghet i systemet. Jag föreslår därför att filmer som varit godkända inte kan raderas omgående, utan att om någon anser att de bör tas bort så går det ut information till alla som betygssatt filmen att filmen är ifrågasatt och på vilka grunder den är ifrågasatt - sedan får användarna möjlighet att ange varför den faktiskt borde finnas kvar.
På så sätt slipper vi dessa irriterande misstag.
personligen tycker jag det hade varit bättre med en offentlig spärrlista på omtvistade filmer så att filmer som ligger där automatiskt blir nekade när någon försöker lägga in dem.. de här diskussionerna rör nästan alltid samma objekt och om det ska bli diskussion varje gång nån lägger in en felaktig film som sen blir borttagen igen kommer det bli rätt mkt administrativt arbete.. med en spärrlista kommer de filmer som blir inlagda ha en förmodat mer berättigad plats eftersom de gått genom filtret och kommer förmodligen behandlas därefter.. dessutom skulle man få en överskådligare diskussion om de filmer som ligger på spärrlistan istället för att de ska behöva upprepas varje gång.
alternativet är att någon lägger in en film, den blir nekad på goda grunder, den blir inlagd igen och varje gång kommer samma långsamma stopprutin med diskussioner med alla betygsättare behöva gås igenom.
alternativet är att någon lägger in en film, den blir nekad på goda grunder, den blir inlagd igen och varje gång kommer samma långsamma stopprutin med diskussioner med alla betygsättare behöva gås igenom.
låter som ett bra förslag, men det du pratar om är något annat och löser inte den här problematiken. filmen jag exemplifierar med har varit godkänd väldigt länge. säkert några år. så den är knappast omtvistad utan det är väl bara någon som agerat lite väl snabbt (utan att ha förstått policyn ordentligt). och detta är inget ovanligt. så denna problematik löses ej med en spärrlista.
nej jag förstår vad du menar men jag pekar på hur din lösning introducerar ny problematik för alla andra filmer och jag tror att det jag skrev hade tagit hand om bägge fall.. men jag avstår från att rösta, förmodligen har admin en bättre uppfattning om vad som är genomförbart än vad jag har.
Inlägget är ändrat 10/2 2012.
jag tror inte ditt förslag löser den här problematiken (att misstag görs från verifierarnas sida). däremot tror jag att det är ett bra komplement till mitt förslag, så samma filmer inte behöver läggas in och tas bort om och om igen.
man skulle också kunna tänka sig att allt som kan vara gränsfall enligt policyn får någon typ av supergodkännande genom en form av spärrlista mot borttagande, men detta är helt andra typer av förslag.
man skulle också kunna tänka sig att allt som kan vara gränsfall enligt policyn får någon typ av supergodkännande genom en form av spärrlista mot borttagande, men detta är helt andra typer av förslag.
Det låter som ett bra förslag. Borttagandet av den nämnda miniserien låter synnerligen löjligt--man kan inte vara hur regelstrikt som helst. I såna fall är det vettigare att ifrågasätta de allra tidigaste filmklippens giltighet på en sån här sida (deras ambition var knappast att göra film, snarare att spela in överhuvudtaget).
Jag undrar var jag hittar policyn? Har blivit intresserad av att läsa den efter att The Last Waltz blivit inlagd och borttaggen för femtielfte gången (ingen gång har jag lagt in den själv, men jag söker efter den lite då och då för att se om någon annan gjort det)...
Jag undrar var jag hittar policyn? Har blivit intresserad av att läsa den efter att The Last Waltz blivit inlagd och borttaggen för femtielfte gången (ingen gång har jag lagt in den själv, men jag söker efter den lite då och då för att se om någon annan gjort det)...
Inlägget är ändrat 15/2 2012.
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya