fula skivomslag till bra skivor - Allmänt
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
fula skivomslag till bra skivor
Andra våningen  13/3 2012 | Stäng | Nästa nya
generellt sett är jag inte så förtjust i kate bushs skivomslag, t ex hounds of love tycker jag bara är jobbig, fast skivan i sig är fantastisk.
richard d james album är en annan mycket bra skiva vars omslag knappast gör skäl för sig.
Inlägget är ändrat 13/3 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

bytat  17/3 2012 | Stäng | Nästa nya
men det blir inte riktigt lika fult när man tar i beaktning att det är avsiktligt osmakligt.. eller imo iaf.
Inlägget är ändrat 17/3 2012.
Historik
Göm historik
jag vet inte. jag gillade dem nog förr, men nu tycker jag inte om hans omslag längre.
Veckla ihop

bytat  30/3 2012 | Stäng | Nästa nya
då lär du hata hans videos. =P
jag gillade den videon när den kom, tycker fortfarande att den är underhållande, men någon direkt skönhetsupplevelse får jag inte.
Ry Cooders Paradise and Lunch omslag var så fult att det tog lång tid för mig att ens föreställa mig att det var värt att lyssna på. Men det var var det.
http://www.1000recordings.com/images/artist-c/cooder-ry-210-l.jpg
Ja vad ska man säga.Black sabbath ser ju ut som fullkomliga idioter här
http://covers.a-go.in/max/black_sabbath_-_1975_sabotage.jpg
wtf?.. mr red crotch ser ju ut som om tagen från en monty python-uppsättning av alice i underlandet.
De röda kalasbyxorna på det omslaget är ju en riktig klassiker!
hmm.. personen som gjort skivomslaget verkar fö ha en ganska intressant uppfattning om hur speglar och reflektion fungerar.
jag tror att de vill skapa förtroende: vi ställer inte in några spelningar..
Jo... nu gjorde dem det. :(
Vad får dig att tro att det är en spegel?
Veckla ihop

bytat  3/4 2012 | Stäng | Nästa nya
texten har reflektion.. ramen och de fasade kanterna (på vad som iaf ser ut som det ska påminna om glas) ger typiska spegelassociationer.. figurerna upprepas bara en gång.. ett misslyckat genomförande av ett spegelkoncept verkar konsekvent med resten av bildens kvalitet.
Veckla ihop

simonm  3/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Ah, jo där har du en poäng. Tänkte bara att spegelteorin borde falla lite på att personerna i så fall skulle ha väldigt märkliga reflektioner, men det känns som du säger konsekvent på något sätt att kreatören misslyckats med det.
Veckla ihop

bytat  3/4 2012 | Stäng | Nästa nya
well, efter lite googlande visade det sig att det var Sabbats trumtekniker som gjorde omslaget.. bandmedlemmarna påstår att den felvända spegelbilden var avsiktlig men låter (t)roligare att det gick till ungefär som när Spinal Tap råkade beställa ett Stonehenge i tum istället för fot. =)
HA ha...Jag såg nyss en dokumentär(It Might get loud) där Jimi Page,The Edge och Jack White nördar loss.Nu minns jag inte vem av dom som sa(tror det var Jack) att han aldrig gillat SPINAL TAP för att den var för nära verkligheten.Det där skivomslaget bevisar ju att han har rätt =)

simonm  4/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Låter som samma fenomen som en bekant till en släkting som är politiker och inte kan se Starke man...
Born Again är ju rent av ökänd för sitt urfula omslag och ännu värre booklet. Ian Gillan lär ska ha påstått att han spydde när han såg omslaget. Han lär också ha kräkts när han lyssnade på skivan, men han måste ha väldigt dålig mage, för musiken är det inget fel på.
Veckla ihop

kungkalas  11/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker det är ett rätt ballt omslag!
Veckla ihop

Afflicter  11/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Det borde ju vara svårt att misslyckas med en till synes ondskefull baby på omslaget.
Veckla ihop

Paddyeahh  11/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Döm inte hunden efter håren.

Paddyeahh  11/4 2012 | Stäng | Nästa nya
(Babyn är snäll.)
Snacka om fulsnyggt omslag.
vet man inte får säga bebisar är fula men påminner den inte en hel del om Ros-Maries?
Veckla ihop

Afflicter  16/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Hmm, bra poäng. Skulle inte förvåna mig om den filmbabyn var en inspiration.
Sabbath har flera fula omslag. Born Again är iallafall ett bra album!
Det är ju ganska få av dessa plattor som jag har hört men jag har svårt att tänka mig att de inte är bra...
http://blog.tastebuds.fm/worst-album-covers-of-all-time/?ref=nf

Mareld  30/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag skulle gissa att de där är tvärt om nästan. Fina omslag men ganska tråkig musik.
jag får nog hålla med Mareld.

http://katastrofalaomslag.blogspot.se/ lyckas lite bättre att hitta fula omslag, fast ofta är ju även de trevliga.

Dadpat  31/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Åh! Det Harpoomslaget hittade jag i min farmors grovsoprum när jag var grabb! Tyvärr låg det en David Essexplatta i det...
de verkar ha missat att El Topo är en film.
tänkte också på det.
men även utan den infon tycker jag baksidan är rätt bra. lite som Going for the one.
ja. minns faktiskt inte scenen, om än en liknande (rent utseendemässigt) från Fando y Lis.
har aldrig tänkt om gfto att det är ett snyggt omslag. har nog heller aldrig tittat närmare på det förut. men fortfarande är jag inte övertygad.
snyggt vette katten, men det passar titellåten på nåt vis.
jag har knappt lyssnat på den heller. tycker att det är ganska omöjligt att tycka något speciellt om någon yes-låt utanför close to the edge, relayer och möjligen tales from topographic oceans.
egentligen är det konstigt. the yes album och fragile anses väl höra till deras bästa, men för mig är det bara som sämre versioner av close to the edge och därför ointressant.
har också hört fragile höjas till skyarna. gillar den inte heller. Going for the one tycker jag är en panglåt, men resten av skivan minns jag knappt.
fragile är nog allra tråkigast. lyssnade på gfto precis. kände inte ens igen den. JA:s röst är verkligen intensiv.
jag tycker CG Hjelm och Lapplisa kan uppfattas lite charmigt postironiskt.. men det gjordes väl kanske på största allvar.
Veckla ihop

Mareld  1/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag har läst Lapplisas memoarer. Hon var inte riktigt den postironiska sorten.
Det är säkert många som inte håller med mig, men jag har alltid hatat Nirvanas Nevermind-omslag. (Det känns för övrigt töntigt att ens länka till det.)
Veckla ihop

töönt.
syftar du på konceptet eller den taffliga cut'n'pasten?
Konceptet är det väl inget fel på, men rent tekniskt och färgmässigt och allting är det jävligt fult.

jao, håller med.
Jag har aldrig tänkt på hur fult det faktiskt är förrän nu.
Haha. Men visst är det fult?! Fult, fult, fult!
Veckla ihop

Paddyeahh  30/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Mycket fult! Nästan anskrämligt!
Veckla ihop

Mareld  30/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Vad är det för fel på Dropkick Murphys?
Veckla ihop

Haha, jag vet knappt, jag stör mig bara på det. Det är något med det som inte stämmer.
Veckla ihop

nonamateur  30/3 2012 | Stäng | Nästa nya
jag har Bejazzo gets a facelift på väggen. bättre?
Veckla ihop

Mm. Tror det.
Veckla ihop

nonamateur  31/3 2012 | Stäng | Nästa nya
tror det med. bättre titel på plattan om inte annat.

Paddyeahh  31/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Gillar båda titlarna. Men ja, alltså, det var något konstigt med boxarna och den stora loggan och färgerna på Dropkick-omslaget. Så den du har på väggen är finare.
Det är ju "Mickey" från "The Fighter" ju, absolut inget fel med det! :-) Det som är fel är att dom inte använde låten The Warriors code" över eftertexterna, hade suttit om ett smäck!
första såg ut som en terry pratchettroman. skulle verkligen inte ha kunnat tro att musiken var ngt att ha.

Paddyeahh  31/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Nej, hade jag inte redan gillat bandet så mycket när skivan kom 2006 eller när det var så skulle jag aldrig ens ha tittat åt den.
nu tar vi det lugnt med Josh Kirby =(

Ajax Swan  26/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Han är kung!
Hounds of love vore söt om man tog bort de fula hundarna (och behöll den söta Kattan... eheh... eh).
Jag tycker illa om Death of a Ladies Man. I sak är det väl inte så fult direkt. Men jag förstår inte varför någon vill ha Leonard Cohen att se ut som någon annan Tom Jones. Sliskigt.
Hela den plattan är ju en kattastrof.Så varför inte omslaget.? Jag läste nån stans att Cohen och Phil spector var totalt stenade under hela inspelningen.Cohen minns ingenting från inspelningen eller hur låtarna kom till.Förmodligen visste inte Spector vem som var vem,av Cohen och Jones.Det vet han nog inte nu heller.

Mareld  5/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Jo, det kanske du har rätt i. Fast Memories är väl med på den, och den biten tycker jag i alla fall är kul.

Typiskt, jag ville ju också komma på någon!
Inlägget är ändrat 5/4 2012.
Historik
Göm historik
mm.. unket omslag.
VILL INTE SE LEONARD COHEN SOM EN "LADIES MAN"!!!!

Bra att han dog!!!
Och ja, sjukt fult, men passar ju innehållet bra.
Detta är banne mig inte snyggt: http://www.jazzmusicarchives.com/images/covers/terry-riley-a-rainbow-in-curved-air.jpg

Dock en i mitt tycke grym platta. Hade Terry haft lite mer kraut-estetik så tror jag han hade gått hem bättre nu för tiden. Då på hippie-dippietiden kom man ju undan med sånt där.

Det finns antagligen fler exempel på new age-doftande förfärligheter som förstör intrycket av en platta som innehåller musik som, om det inte vore för just omslaget, hade kunnat gå hem hos kraut-fansen.
Det är väl annars ett album som hade stort inflyttande på kraut-scenen. Så dagens kraut-fans kan gott ta sig ann skivan av det skälet. För övrigt finns det väl ett annat omslag till den skivan också?
Veckla ihop

kungkalas  1/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Du har nog rätt på alla punkter där... men jag tyckte i alla fall att det var värt att ta upp detta som ett utmärkt exempel på hemskt omslag till en hemskt bra platta.

Men att det finns anledning att lyssna på Riley av historiska skäl innebär väl inte att man nödvändigtvis gör det? Det mesta man hör och ser att folk verkar lyssna på är ju Neu samt nyare karbonkopior av detta band. Eller har jag bara för dålig koll?

Fast det är klart, jag tänker nog mer på casual-hipster-krautlyssnare (som det verkar finnas rätt gott om nuförtiden), de riktigt inbitna krautfansen (som det antagligen finns färre av) kanske kan sin Riley. Eller vad tror du? Jag kan ha fel.

Neu har ju till skillnad från Terry en estetik som tilltalar "hippa" människor.
Jag vet inte hur krauthipsterna gör, men jag tycker att sunda musikälskare bör ha ett driv att söka ursprunget till de ljud man kärar ner sig i. Därför bör ny-Neuaren ta sig en visit hos herr Riley. Om de också gör det? Det är nog väldigt olika... De flesta som når fram till krauten och gillar den kan såklart fortsätta den vägen vandra, men gör det kanske inte för att de får annat att tänka på. Hur är nog de flestas förhållande till musik - flyktigt.

Edit. Tillägger att jag själv lyssnat på Neu men knappt alls på Riley. Fast det kommer.
Inlägget är ändrat 1/4 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Hmm, jag är nog lite för kritisk mot folk ibland. Neu är ju bra liksom. De har dessutom oftast ett svängigt beat. Jag kan förstå att Neu funkar bättre än Riley på mer daglig basis, om man inte ofta dricker hinkvis med te och flummar iväg i tankarna. Neu har ju dessutom den här schyssta nattsudd-köra-på-raka-vägsträckor-i-neonljus-känslan.

Däremot har jag lite lätt börjat tröttna på att nästan alla nya krautband (eller vad de vill kalla sig) enbart verkar ha tagit influenser från just Neu - det fanns och finns ju så mycket annat bra att inspireras av utöver det! (Tipsa förresten gärna om nya band som sticker ut)
Vilket förtroende! Du känner nog till nykrauten bättre än jag... Men visst har jag också upplevt att Neu har ett övertag i inflyttande i dagens popmusik, även om kraut i allmänhet i hög grad spritt sina gener ganska generöst. Sedan är det väl mer eller mindre utpräglat. Som mest utpräglat är det väl exempelvis här. Ska fundera om jag kommer på något annat tips...
det där omslaget är fel på så många plan.
Veckla ihop

Mareld  1/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Men han har ju en så fin Bill-Bailey-frisyr.
Veckla ihop

Lustigt att du säger det, jag har just börjat se om första säsongen av "Black Books". Rätt kul serie det där faktiskt.
Men hahaha, var precis vad jag tänkte. Jag tittar på Black Books just nu. För tredje gången, och undrar om det är en komplimang eller en förolämpning att mina vänner tycker att jag påminner jättemycket om Bernard. Och lite om Manny.

Paddyeahh  2/4 2012 | Stäng | Nästa nya
(Jag tar det som en komplimang. Trots att en vän motiverade min likhet med Manny med "Du är ju så himla snäll och sympatisk... och kan vara lite blåst och lättlurad ibland." Jag menar, så länge hon inte tyckte att jag liknade Manny på frisyren känns det rätt fint.)
Du får inte varva ner förrän du är lik Fran också!
Veckla ihop

Jag vet inte hur jag ska klara av det! Förutom vinet och cigaretterna.
Veckla ihop

Mareld  2/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Det skulle hjälpa om du var en manisk neurotiker, eller om du var tillräckligt socialt kapabel för att faktiskt leva ett annat liv, men ändå inte gör det.

Tillräckligt socialt kapabel för att faktiskt leva ett annat liv, men ändå inte gör det... Hm... Jag får tänka på det där. Socialt kapabel? Är jag det? Ja, det är jag nog!
En ytterligare djupdykning i skivsamlingen resulterade i dessa exemplariska fynd:

Robbie Basho gör spirituell och mer eller mindre galen visionär musik med akustisk gitarr, samt flertalet riktigt gräsliga omslag. Exempelvis dessa:
http://static.rateyourmusic.com/album_images/8a7ba98a3ac76357b38cd8dbba379d0b/138298.jpg

http://weirdorecords.com/zen/images/13538.jpg

May Blitz lirar gammal god flummig hårdrock med tunggung - en musikstil de gärna ville representera med en primitiv apmamma:
http://www.progarchives.com/progressive_rock_discography_covers/1756/cover_3231182872005.jpg

Roy Harper gosar med en uppstoppad tiger på följande omslag, som också har enastående snyggt matchande färger:
http://4.bp.blogspot.com/_mBGx92Xe7g8/TCUo9oHy2BI/AAAAAAAADjw/7fqNmgvxVMY/s1600/%5BAllCDCovers%5D_roy_harper_flat_baroque_and_berserk_2004_retail_cd-front.jpg

(OBS att jag tar upp BRA plattor - dåliga plattor med fula omslag finns det ju mängder av)
Inlägget är ändrat 1/4 2012.
Historik
Göm historik
Den översta är väl cool.Men dom andra 2 är ju helt förskräckliga.
Veckla ihop

Mareld  2/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Är det mamma Ronander tror du?

bytat  2/4 2012 | Stäng | Nästa nya
är det det så gillas det!
den har man sett i enkronorsbackar. är den alltså något att ha? tycker omslaget är helt okej.
Har du hittat den för 1 kr då rekommenderar jag att du köper den, för en krona är den värd.
Veckla ihop

bytat  5/4 2012 | Stäng | Nästa nya
det där är en bald cap.. Robyn fegade hon med i videon till Be Mine.
don't dare it, don't do it.
Veckla ihop

3rd man  5/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Och? Ser bra ut för det.
Veckla ihop

lite väl bulligt va?.. aja.
Veckla ihop

3rd man  5/4 2012 | Stäng | Nästa nya
En lite bullig Björk ser ändå bättre ut sju dagar i veckan än de allra flesta.

du har onekligen en poäng.
hon är ruskigt lik Sinnead O'Connor på den bilden.
coolt med kvinnor som lyckas pulla off snaggen.
Veckla ihop

löjligt.. ge mig ett bra ord för "pull off"!.. "komma undan med" är ju inte riktigt samma sak.
Ett obehag spreds sig genom kroppen när jag läste "pulla off snaggen".
Under hennes arm? Men snälla rara.

ROOOOOOBIN  12/4 2012 | Stäng | Nästa nya
MEN DET ÄR JU ÄCKLIGT
DU ÄR SÄKERT EN SÅN DÄR ILLALUKTANDE FEMINIST MED HÅR UNDER ARMARNA!!!!

ROOOOOOBIN  12/4 2012 | Stäng | Nästa nya
(för att förtydliga det hela så skämtar jag bara för det blev en sån jävla grej med den där kvinnan på melodifestivalen.)
Det är peddovarning på killar som tänder på rakade tjejer !!!
Jag tycker av någon anledning väldigt bra om det där omslaget (föredrar det framför mer kända Horses) .. men Radio Ethiopia är kanske snyggare..
jag menar det är kanske en ganska billig (uh) komposition, men...
Kom på en till som är riktigt hemsk.trots att det är en riktigt bra skiva.

http://www.amazon.com/gp/product/images/B000RGSOI2/ref=dp_image_0?ie=UTF8&n=5174&s=music
åtminstone bättre än deras musik
Kiss + Swallow är faktiskt ganska fult.
Veckla ihop

Paddyeahh  16/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Hm... Hälften av mig tycker att det var lite fräckt, andra hälften av mig tycker att det var aningen smaklöst.

Zack  16/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Hela jag håller mig väldigt neutral.
Tenacious D:s nya Rize of The Phoenix tar nog priset. :D
jag gillar färgerna, men fågeln var rätt ful ja. fast om man undantar att musiken ska vara bra så är det fulaste omslag jag någonsin sett detta.
Blev inte som jag tnkte. Menar omslaget längst ner på sidan, det med bacillerna.
Ja den var hemsk
allt jack black rör vid blir till skit
Veckla ihop

swampblues  20/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja han är som en hovnarr som dyker upp och förstör så fort vi har trevligt.
Nä! Han sjunger fint tycker jag.
Jag har kommit på en riktig! Synd och skam av Gunnar Källström och Fridens Liljer är en toppenskiva, men omslagsverket var Dan Viktor ger jag faktiskt inte mycket för.
En självklar är förstås Roy Harpers Flashes from the archives of oblivion. Får betraktas som en bra skiva, trots några låtar som liksom omslaget är obehagliga.

http://www.audiophileusa.com/covers400water/67378.jpg
Veckla ihop

swampblues  25/4 2012 | Stäng | Nästa nya
omslaget hade varit så coolt utan censur.
ja, det hade varit en jäkla skillnad.
fast det hade fortfarande varit obehagligt.
Haha. Läskigt ja!
Haha, jag har ju redan tagit upp hans "Flat, Baroque and Berserk". Harper kan det där med fula omslag.
det känns faktiskt som om han gör det medvetet.

kungkalas  29/4 2012 | Stäng | Nästa nya
Det kan du nog ha rätt i.
Det första omslaget till Party Music av The Coup var ju väldigt lustigt...

simonm  14:29 30/1 | Stäng | Nästa nya
Party Music was originally scheduled to be released in early September 2001. Its release was delayed until November 2001 due to its original cover art, which depicted Boots Riley and Pam the Funkstress destroying the twin towers of the World Trade Center using a Covert-Labs digital chromatic tuner as a detonator. The original cover was created in June 2001.

Undra om de blivit förhörda?
Innan någon annan postar den

Nu har jag ju inte hört plattan i fråga än men jag fattar inte riktigt vad dom håller på med......
Nya? Den ska jag köpa! När släpps den?

ROOOOOOBIN  20/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Fjärde september om jag minns rätt.
Okej, jag gillar den liiiiiitegrann.

Zack  22/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Fast det är ju ett skitsnyggt omslag!
Hur kan du nämna det i den här tråden? Det är ju skitsnyggt!
Men den är så obehaglig!
Nej, så fint!
Jag övervägde den.
Kom på ett självklart svar, kan inte se om någon annan har nämnt det redan. Men Queens of the Stone Age provocerar mig. Det är som om de har gjort en grej av att göra skitfula omslag som en tioåring hade kunnat göra bättre. Men musiken är det sannerligen inget fel på.

https://www.google.se/search?q=queens+of+the+stone+age+album+covers&hl=sv&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=becHUfSPFsqE4gTVy4H4Cw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=320&bih=504#p=0

Helvete vad fula!
Veckla ihop

bytat  21:25 29/1 | Stäng | Nästa nya
amenellerhur.. Era Vulgaris är clip art och deras första är så sjukt sleazig.. måste vara medvetet.
Ja, det måste vara medvetet. Men Josh Homme i falsett - och allt är förlåtet!

bytat  22:36 29/1 | Stäng | Nästa nya
ja!.. ♪ whatever you dᵒᵒᴼᴼᵒᵒᴼᴼᵒ, don't tell anyone
åtminstone nr 1 lovar sannerligen inte mycket på omslaget. blev sugen att lyssna.
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök