Den stora feel bad-tävlingen – diskussion, HEAT 4 - Lek & rösta
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Den stora feel bad-tävlingen – diskussion, HEAT 4
Mikka  19/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Här står det fritt att diskutera heatet som sådant eller filmerna var för sig. Agitera, ifrågasätt, tipsa, heja på, spekulera, resonera, argumentera, kommentera osv.

Forumstruktur, för bövelen! Goe lekledaren kommer i värsta fall att medelst massakrerande sax och utan skrupler försöka bringa ordning i eventuellt kaos
Veckla ihop

HEAT 4
Inlägget är ändrat 20/3 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

pufred  20/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Länken verkar inte riktigt funka? Jag kommer till min sida.

Mikka  20/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Nu har jag gjort om den.
Tolv sedda innan kompningen börjar.

Några riktigt fina titlar samt ett par ytterst tveksamma - precis som det ska vara.
Vågar jag inte se. Blir nervös bara av att se trailern, där det är för mycket äckligt och skrämmande för en mespropp.

Gordyal  21/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja, den är inte direkt subtil. Kanske mer chock än feel bad, fast nog hör den hemma här ändå tycker jag.

Har för avsikt att kompa.
Trots att det var mindre än två år sedan jag såg den kan jag inte för mitt liv komma ihåg om den var feel bad eller inte. Kommer bara ihåg i stora drag vad den handlade om och att gillade den. Nån som kan fräscha upp mitt minne?
Spoiler =)
Inlägget är ändrat 21/3 2012.
Historik
Göm historik

Fredzon_M  21/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Tack! Minnet kommer tillbaks lite, men som du säger var den nog inte särskilt feel-bad.
Visst är det miserabelt och tragiskt, men värmen och kärleken tar nästan udden helt ur feel badigheten.

Den här är inte att leka med, men jag tror inte att den orkar vidare då den har ganska stora brister som film.

Ge den en chans, trots allt!
Inlägget är ändrat 21/3 2012.
Historik
Göm historik

Det börja sprida sig en orolig känsla i magen, dock inte över filmen utan mer att denna lek tydligen har fått mig mer eller mindre att tappa empatiförmågan...

Fantastisk skådespeleri hjälper inte när jag inte bryr mig. Visst är det svårt med psykisk ohälsa och visst är det fruktansvärda tragiska handlingar men vad vill egentligen filmen förmedla? Eller vill den bara berätta rakt upp och ned? I så fall; -Jaha, jo, men det var nog det bästa som kunde ske.

Men det är klart ni ska se den.

Gordyal  26/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Fransk misär med grymt skådespel av Ariane Ascaride.
Veckla ihop

Hur sjutton får man tag i den här?
Den finns på youtube. Inget bra ljud och bildkvaliteten kunde varit bättre, men om ingen annan stans och du står ut med det.

Världens roligaste feel bad-film? Eller världens feel badigaste komedi? Heja Kaurismäki!
Veckla ihop

Tillsammans med Umberto D mest feel-bad i det här heatet (av de 17 som jag har sett). Kanske mest feel-bad i hela tävlingen.

Sokkan  20/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Då kompar jag definitivt denna med andra ord.

Sokkan  23/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Kompade, den sämsta Bergman jag har sett. Inte dålig men heller inte särskilt bra och feel-bad... nja.

Jodå, den funkar bra. Ingen toppen-feel bad, men den har definitivt sin plats i tävlingen.

Får väl bli att kompa denna på bio möjligtvis.
Antingen börjar jag bli avtrubbad efter för mycket feel bad, eller så är jag väldigt kallsinnig, vad vet jag? Men särskilt feel bad tyckte jag inte den var.
Kul att den tävlar mot Tag mitt liv.
Veckla ihop

Kompade, en bra film som inte känns överdrivet feel-bad utan landar mer någonstans i gränslandet. Tyckte även att tidslinjen kändes lite intrikat, den hade nog vunnit mer på att köras som miniserie.

Kompade också den här. Håller med dig om att den hamnar i gränslandet av feel-bad. I övrigt blev jag besviken på filmen som fått mycket höga betyg. Min kommentar:

"Angeläget ämne, bra historia - dålig film. Jag blir besviken när jag får känslan av ett amatörprojekt. Allt händer i rasande fart vilket inte ger utrymme för djup eller förklaringar. Jag tycker att det är dåligt filmat, dåligt klippt och rätt dåligt skådespel (även om jag gillade Henry Czerny och brukar tycka att Sigourney Weaver är riktigt bra). Tyvärr kan jag inte sätta en trea på det här."
Den får mig alltid att gråta som ett vattenfall och den rör upp många känslor så som ilska, frustration, sorg, missmod. Tyvärr är filmen dock inte jättebra och rent bild och skådespelarmässigt finns där en hel del att önska. Kan man ha överseende med det så berör den dock.
Pjuh, inte helt hjärtlös än =)
Bra budskap i en film som med fördel kan visas för skolklasser eller, ännu bättre, på föräldramöten. Så bra som film är den inte men den är väldigt bra på att åstadkomma vad den vill: att vända sig direkt till ungdomar och föräldrar med liknande relationer och säga "du är inte ensam" och "såhär kan det gå om du inte lär dig acceptera ditt barn som det är". Om det inte har bankats in med tillräcklig trubbig klubba innan så gör det det definitivt i slutet när Weaver i närbild bryter den fjärde väggen och talar direkt till publiken. Här finns gott om saker att bli arg, ledsen och upprörd över (och ja, tårarna sitter inte långt inne) men ngn feel bad-film, som jag väljer att tolka det (avsaknad av all form av verkligt hopp för protagonister och åskådare), är det inte.
Inlägget är ändrat 27/3 2012.
Historik
Göm historik

Den här har jag kompat och rekommenderar.
Stark sista trettio.
Inte nog med att det är fult, tråkigt och teatraliskt få är det dessutom så feel bad att det sjunger om det.
Veckla ihop

simonm  29/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Intressant. Jag tycker den är vacker, rolig och livsbejakande. Fantastiskt att samma film kan trigga så olika känslor.
Veckla ihop

nonamateur  29/3 2012 | Stäng | Nästa nya
känns som att han hittat en mkt fin linje. håller med om allt utom livsbejakande. (kan även instämma i fulheten, om än en tilltalande sådan.)
Veckla ihop

simonm  29/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Livsbejakande kanske inte är rätt ord, men jag vill bestämt ta avstånd från feel bad. Jag mår bra av att se den. Den ifrågasätter hur vi lever och får mig att fundera på vad som egentligen är viktigt. Det är en bra känsla som jag egentligen inte har något bra ord för.
Veckla ihop

nonamateur  29/3 2012 | Stäng | Nästa nya
jag tycker att den är filbäd på ytan, men samtidigt så absurd att man gärna lyfter det till ungefär vad du är inne på.
Ni är för unga om ni tror att den är absurd.
Den ifrågasätter hur vi lever men lämnar ingen bra känsla alls hos mig. Den är som den gnälligaste besserwissersläktingen som alla undviker på släktträffar. Den som sitter och röker samtidigt som den har syrgastuben stående bredvid för att kunna andas. Den som det är synd om även när andra ligger på dödsbädden för att den ska behöva genomlida andras död. Dessutom lämnar den en helt utan hopp att den någonsin kommer dö utan det kommer att fortsätta så här i all oändlighet.

Gordyal  29/3 2012 | Stäng | Nästa nya
Många spikhuvuden där!
Att du känner att den väcker känslor och ställer frågor tycker jag låter bra. Filmer som bara lugnar och bekräftar ens världsbild är ju bara trååååkiga.
Var är like-knappen?
Veckla ihop

Kompade och rekommenderas.
Tja, lite feel bad var den väl. Men den saknade ändå något för att riktigt beröra och gripa tag.
Här är det bara alltför sentimentalt.
Underbar film, men feel bad? Nej, knappt alls. Medelklassångest är inte direkt det svartaste man kan skildra.

Jag kompade den här. Jag tyckte inte att det var så feel-bad, mer av obehaglig stämning. Min kommentar:

"Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här. Det är ett väldigt starkt ämne, hyfsat bra skådespelare (förutom John C Reilly som jag alls inte tål) och en för mig väldigt intressant vinkel. Tyvärr störs jag verkligen av att filmen känns så ytlig och att mycket känns så väldigt tillgjort i den. Allt är antingen svart eller vitt och alla är så naiva. Det går extremt långsamt och ska vara hemskt konstnärligt. Sen trycker man hela tiden på att försöka få till en obehaglig stämning. Nja, den här funkade sådär för mig. Men jag kan förstå de som sätter högre betyg."
Vilka är dessa människor och varför gör de som de gör? Från huvudroller till minsta biroll porträtteras människorna bara märkligt endimensionellt. Det är väl feel bad, men utan att jag feel for.
Vågar jag inte se, känns som om den har potential att vara mer skrämmande än dyster. Rätta mig gärna om jag har fel.
Veckla ihop

nonamateur  20/3 2012 | Stäng | Nästa nya
varken eller, på ett ungefär.
Du menar att jag skulle klara det utan nervöst sammanbrott eller hjärtinfarkt? Tog mig 10 avsnitt innan jag slutade hyperventilera till Buffy för x antal år sedan så förstår du kanske var ribban ligger ;-)

nonamateur  20/3 2012 | Stäng | Nästa nya
jag är lättskrämd och tyckte inte den var skrämmande. kan dock inte erinra mig att jag blivit rädd av tv-serier.
Det finns väl ett par scener som man kan tycka är läskiga om man är lättskrämd men större delen av den är mer dysterhet.
Ganska dyster men mest okristligt tråkig.
Veckla ihop

nonamateur  28/3 2012 | Stäng | Nästa nya
snudd på kristligt tråkig.
Obehaglig definitivt. jag är inte speciellt lättskrämd men den har iaf en scen som jag upplevde som riktigt obehaglig. Men den är bra, riktigt bra.

Det här tycker jag inte är särskilt feel-bad, mer mysterie bara.
Nope, hittar inget feel-bad i denna.
Tack - du är en hjältinna!

Gordyal  22/3 2012 | Stäng | Visa arv |
Jag räknar med att köra igång heat 4 på måndag 26/3 (eller allra senast tisdag 27/3). Tack för visat tålamod!
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök