Courtroom Drama - Analys
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Courtroom Drama
Bezon  30/5 2012 | Stäng | Nästa nya
Vi ska snacka rättegångsfilmer i vår nästa pod och jag känner mig ha pinsamt dålig koll på den här genren. Så jag tänkte be om lite hjälp (igen).

Vilka är de absolut viktigaste filmerna att ha sett? Inte nödvändigtvis bästa utan mer vilka som haft mest inflytelse över genren.

Vilka är de mest kända? (så att jag kan namndroppa lite).

Har precis sett 12 edsvurna män (väldigt bra) och har sökt runt lite efter fler. Har i princip inte sett ett smack.

Finns det någon väldigt bra, okänd och indie Legal Drama -film jag kan se så att jag åtminstone framstår som lite creddig när vi ska snacka? :P

Uppdatering:
Thanks dudes! Nu ligger avsnittet uppe http://bit.ly/JHcvWz
Inlägget är ändrat 5/6 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Zack  30/5 2012 | Stäng | Nästa nya
"... And Justice for All" är den enda jag spontant kommer på.
Veckla ihop

Bezon  1/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Var platsar den? Mest kända eller mest inflytelsefull gissar jag?

Zack  1/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Mest känd, skulle jag nog säga. Inflytelserik vet jag inte, eftersom det inte är en genre jag har så bra koll på, men det är den säkert.
På heder och samvete innehåller väl den klassiska 'you can't handle the truth' -scenen

Ja, sjukt att jag inte sätt någon utav dem. På heder och samvete är det på riktigt jobbigt att man inte sätt. Så många som refererar till den filmen fortfarande.
Anatomy of a Murder
Veckla ihop

Wow, vilken weird trailer det var till den här filmen. http://www.youtube.com/watch?v=54muV-xIhIU
den är klassisk. försökte hitta den svenska trailern till såsom i en spegel på youtube men misslyckades. den är lite av samma slag.

Grymt, jäklar vad det gjordes rättegångsfilmer på 50-talet.
Witness for the Prosecution av Billy Wilder är en av de kändare.

Bezon  5/6 2012 | Stäng | Nästa nya
Femtiotalet verkar verkligen ha varit guldåldern för rättegångsfilmer alltså.
Judgement at Nuremberg tycker jag är riktigt bra. Den är rätt känd också skulle jag tro.
Juryn - A time to kill
Lite sent kanske... :p
Gordyal  22/8 2012 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Förhöret är varken särskilt känd eller inflytelserik. Men den är svensk (!), och därmed kanske intressant på ett annat sätt. (Dessutom är den bra!)
12 Angry Men är enligt mig den kanske mest essentiella rättegångsfilmen av alla, och borde redan ha nämnts, flera gånger. För övrigt är den också skitbra.
den har nämnts.
2 proud pigs är inte heller illa.
Den nämndes i ursprungsinlägget :)

(Edit: vilket redan nämnts, men jag ville också säga det.)
Inlägget är ändrat 1/10 2012.
Historik
Göm historik
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök