Öppningsscenen - Prometheus

Orginaltitel:
Prometheus
Regissör:
Utgivningsår:
2012
Betygsätt:
Totalt antal betyg:
7154
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Spoiler.
Den stackars bleka farbrorn måste ta sitt eget liv för få fram det DNA som sedan gör upphov till människan. Han står alltså på jorden (Island, mer exakt).
Den stackars bleka farbrorn måste ta sitt eget liv för få fram det DNA som sedan gör upphov till människan. Han står alltså på jorden (Island, mer exakt).
Inlägget är ändrat 3/6 2012.
Du menar behållarna i kammaren med stora huvudet? Ja, det är nog samma.
Tror inte det är samma sörja. Det som fanns i kammaren senare i filmen var väl nån sorts stridsmedel/parasit (som gav upphov till alla vidriga varelser)?
Tycker också det verkar som att han i början av filmen sönderdelade sin DNA för att ge upphov till livet på jorden. Den stora frågan som då kvarstår är varför människan som efter miljarder år av evolution sedan uppstår får samma DNA som "Ingenjören"? Antingen missar jag nåt eller så är det helt ologiskt.
Tycker också det verkar som att han i början av filmen sönderdelade sin DNA för att ge upphov till livet på jorden. Den stora frågan som då kvarstår är varför människan som efter miljarder år av evolution sedan uppstår får samma DNA som "Ingenjören"? Antingen missar jag nåt eller så är det helt ologiskt.
jag tänkte att det var samma vätska förutom att holloway fick bara en liten droppe i sig och därför tog det längre tid?
Så uppfattade jag också det. Vätskan rörde sig väl likadant tycker jag.
Är verkligen ingen expert. Ämnet så rätta mig om jag är ute och c...
Men hans dna förstörs helt och upplöses så den kan inte spridas vidare för att sedan återskapa livet...
Jag har inget svar på frågan, men det var en av se frågorna jag ställde mig efter filmen, den och varför ville de "utplåna" mänskligheten?
Var iofs ca 10 frågor jag hade när filmen var slut men dessa två var väl de "största".
Hoppas på en feeeet dir cut när den släpps på br sedan som ger oss svaren.
Men hans dna förstörs helt och upplöses så den kan inte spridas vidare för att sedan återskapa livet...
Jag har inget svar på frågan, men det var en av se frågorna jag ställde mig efter filmen, den och varför ville de "utplåna" mänskligheten?
Var iofs ca 10 frågor jag hade när filmen var slut men dessa två var väl de "största".
Hoppas på en feeeet dir cut när den släpps på br sedan som ger oss svaren.
Så Holloway dog egentligen inte utan blev bara till en ny art med typ platinagener (förutsatt att elden inte tog kol på honom)? Varför var det i så fall en mask i hans öga?
Inlägget är ändrat 12/6 2012.
den där maskscenen kändes vilseledande om det nu skulle var samma sörja som han fick i sig.. får i övrigt, precis som i Lost, intrycket att Lindelof själv inte har svaren på frågorna han öppnar för i sitt manus.
Inlägget är ändrat 12/6 2012.
han borde vara jätteglad nu när så många kan förklara för honom vad hans manus handlar om.
med det sagt hade väl Cowboys en sådär 10 manuskockar, även om han nu råkade vara den sista(?) som rörde om i grytan.
med det sagt hade väl Cowboys en sådär 10 manuskockar, även om han nu råkade vara den sista(?) som rörde om i grytan.
Inlägget är ändrat 2/7 2012.
Hela poängen med filmen förefaller enligt mig vara att lägga grunden till ännu en uppföljare förutsatt att den spelar in tillräckligt mycket pengar. Om den inte gör det får vi aldrig veta vad tanken var, men risken finns ju också att vi inte får veta något i uppföljaren heller eftersom de vill spara på krutet till film nummer tre. Det är bedrövligt men det är en franchise och inget annat.
Scenen är filmad på Island, men det betyder ju inte att den utspelas på Island. Eller har du läst det någonstans?
Utomjordingarna borde ha skapat oss efter sin avbild, alltså med lite mer pill än att dricka en svart sörja. Jag fick känslan av att öppningsscenen var ett försök att förstöra oss. Han drack den svarta sörjan och dog precis som Holloway. Men så misslyckades det och vi levde vidare.
Intressant teori från imdb.
"One theory is that that along with the mythology behind the movie title, the space jockey standing on Earth stole the technology from the biological weapons seen on LV-223, to create new life instead of destruction. This lone dissident having no means to add the space jockey/human genome to the liquid compound had to make do with what he had, his own body."
"One theory is that that along with the mythology behind the movie title, the space jockey standing on Earth stole the technology from the biological weapons seen on LV-223, to create new life instead of destruction. This lone dissident having no means to add the space jockey/human genome to the liquid compound had to make do with what he had, his own body."
Oavsett håller det inte. Skapade han det ursprungliga livet borde inte människor ha samma dna som ingenjörerna och skapade han bara människan borde människan inte kunnat spåras tillbaka i tiden via primater och andra däggdjur. Vi borde stått utanför resten av livet på jorden med helt annat dna.
Inlägget är ändrat 7/6 2012.
Jag mindes att jag tyckte att öppningscenen inte kändes som Jorden, utan den planet de senare besöker och då drog jag slutsatsen att detta var enda utomjordingen med "samvete", så han drack det kemiska vapnet på samma sätt som holloway när han dog (såg ju så ut), och det som skapades rann ut i vattnet och in i utomjordingarnas militärbas (det fanns ju massa vatten som droppade in hela tiden).. På så sätt så fick man svar på varför utomjordingarna själva hade utplånats, för att skapa "även bland dem fanns det goda som trodde på oss"-känsla, vilket e coolt, men vad vet jag, har bara sätt den en gång.
Som jag ser det så är de varelser som vi ser är inte ännu färdigställda "aliens". "ingenjörerna" designade dessa varelser (aliens) men de var inte helt färdigställda än. Precis som forskningsanläggningar försöker ta fram effektivare mjältbrand så egenmanipulerar ingenjörerna fram bättre biologiska vapen. De aliens vi såg i filmen var inte alls lika raffinerade som i tidigare filmer. En facehugger som är större än varelsen som den ska impregnera är inte optimalt. Vid senare tillfällen så är den en liten spindelliknande varelse som kan överraska på ett helt annat sätt. Också koordinationen hos denna facehuggern var inte så mycket att hurra för. Den lilla alien som senare bryter sig ut ur kroppen på ingenjören ser rätt mjäkig ut.
Dessa aliens vi såg är inte färdiga produkter.
Dessa aliens vi såg är inte färdiga produkter.
Inlägget är ändrat 10/6 2012.
Intressant analys i länken nedan som ger svar på en del av frågorna i en religiös vinkling.
http://cavalorn.livejournal.com/584135.html#cutid1
http://cavalorn.livejournal.com/584135.html#cutid1
Ridley Scott har erkänt att det fanns planer på en story där Jesus skulle ha varit en engineer som besökte jorden för att kolla läget.. engineererna skulle då, föga förvånande, ha blivit rätt förbannade på sin skapelse när Jesus blev korsfäst.
men Scott sa även att detta inte var nåt som de fullföljde med Prometheus så nu vet man inte riktigt vad som var tänkt för det känns fortfarande som det finns en del spår kvar av det.
men Scott sa även att detta inte var nåt som de fullföljde med Prometheus så nu vet man inte riktigt vad som var tänkt för det känns fortfarande som det finns en del spår kvar av det.

Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya