Förbättring av filmdiskussioner - Önskelista - Öppna
Gör din röst hörd! Läs igenom förslaget och den eventuella debatten,
och bestäm dig sedan för vad du själv tycker!
För att kunna påverka önskelistan så måste du vara medlem och inloggad.
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Förbättring av filmdiskussioner
curtis  6/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Det kan inte ha undgått många att nya Prometheus har vållat många frågeställningar. Var och varannan dag postas det en ny spoiler-tråd där tankar utbyts och teorier kan utläsas.

Tanken slog mig att det kan finnas två typer av diskussioner för varje film. En där nödvändigtvis inte filmens handling diskuteras, utan kanske hur produktionen fortlöper på en kommande film eller en intressant observation på postern man vill delge. En annan där tankar och teorier efter filmen kan diskuteras. Spoiler-diskussioner, om man så vill.

Innan man betygsatt filmen är enbart pre-film-diskussioner synliga, men en knapp/länk finns så man kan visa alla diskussioner. Efter betygsättning visas alla diskussioner direkt. Exempelvis kan fet stil på rubriken skilja de två typerna.

Varför vill jag då få igenom förslaget kanske ni undrar. Det främsta är att främja fler diskussioner och på så sätt skänka en ytterligare dimension till det statiska kommentarsfältet. Ett alternativ mao.
De två typer av diskussioner du efterlyser finns redan. Diskussionerna på respektive filmsida är (ska vara) spoiler-fria. Diskussionerna i Analys-forumet får innehålla spoilers.
Veckla ihop

KyLLo  6/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Var ser du att de där filmdiskussionerna ska vara spoilerfria?

Jag kan bara utläsa följande:
"Om man i en post vill skriva något som man misstänker kan förstöra en film för folk som inte sett den, varnar man lämpligen för detta genom att skriva
*** SPOILER filmtitel ***. Vill man specifikt diskutera avslöjande frågor om en film, så postar man sin tråd under Analys."
Om du tittar på en filmsida, vilken som helst, så ser du att längst ner under rutan som man skriver sitt inlägg i står det:

"Avslöja inte handlingen! Kommentera bara filmen, inte andras smak,
för då kommer din kommentar att tas bort."
Inlägget är ändrat 6/7 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Hypostas  6/7 2012 | Stäng | Nästa nya
det är kommentarerna som ska vara spoilerfria. Inte diskussionerna. Analysforumet är numera överflödigt, och kommer förmodligen att tas bort på sikt.
Ja, jag menade just det att kommentarerna på filmsidorna ska vara spoiler-fria.

Men när du skriver "diskussionerna", menar du då trådarna forumet Filmer eller vad?

Veckla ihop

Hypostas  6/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Det finns möjlighet att starta diskussioner på alla filmers egna sidor. Dessa diskussioner samlas sedan under forumet "filmer".
OK. Det hade jag inte märkt. Om man bara ser till dessa så stämmer det att det inte finns trådar där spoiler är förbjudna.

Sen har jag personligen svårt att förstå varför man överhuvudtaget skulle vilja diskutera en film man inte sett, men det är ju en annan diskussion. (jag menar: om man ändå tänkt se den så vill man väl veta så lite som möjligt om den innan?)

curtis  6/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Du har rätt. Det var ingen bra idé.
Det finns många filmtrådar som handlar om exempelvis trailern eller hur man får tag i filmen. Det kan man diskutera utan att ha sett filmen.
Ja, men då kan man skriva det i rubriken ...
Okej, då förstår jag. Filmkommentarer brukar aldrig kallas för "diskussioner" just för att man inte får diskutera där. Det är därför vi missförstod dig.

bytat  7/7 2012 | Stäng | Visa arv |
thou shalt not diskutera i kommentarfältet!
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök