Regissörer som gör väldigt olika filmer - Filmsnack
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
De flesta regissörer har väl en viss stil eller vissa teman de återkommer till i sina filmer.
Jag stötte på den här regissören
http://nyheter24.se/filmtipset/person/andrew-douglas-regissor.html
och då tänkte jag att det kanske finns andra som gör väldigt olika filmer så att man knappt kan tro att det är samma person som ligger bakom dom?
Jag stötte på den här regissören
http://nyheter24.se/filmtipset/person/andrew-douglas-regissor.html
och då tänkte jag att det kanske finns andra som gör väldigt olika filmer så att man knappt kan tro att det är samma person som ligger bakom dom?
typ John Huston; han är iaf förfärligt ojämn; kanske den ojämnaste av alla de riktigt stora. Har gjort filmer i alla möjliga genrer osv (t.o.m. dokumentärer); det har iofs Kubrick också gjort men där är tematiken något mer intakt.
Inlägget är ändrat 6/7 2012.
Det där måste väl vara jättevanligt? Som ny regissör, som gått vägen att arbeta bakom tills du får chansen att regissera din egen storfilm(jag gissar här att det är så det gått till) istället för vägen genom små indie-projekt och saker som du brinner för innan du kommer upp till storbuget filmer, så lär du inte ha så jättemycket att säga till om när det gäller slutprodukten. Här handlar det nog mer om vilka producenterna var än att han har ett brett register.
Jag tror att du har rätt. Jag tror också, att det är en iaktagelse som görs allt för sällan. I den breda filmen är auteuren utrotningshotad. Jag tycker också att det är relevant att ta upp manus-skrivare. Om man tar Shrader tex. är han, i mina ögon, nog bredare än Scorceses förfilmningar av hans manus. Sedan är jag inte säker hur deras process såg ut.
Jag kom att tänka på Sidney Lumet . Har i och för sig bara sett tre filmer av honom, men de är väldigt olika. Och bra.
Nagisa Oshima . . det känns som om man måste täckt in animerat, dokumentär och drama för att ens komma på tal i denna tråd . . det enda han inte gjort är väl western :)
Ja bland hans filmer kastas man ju verkligen mellan ytterlighterna inom filmkonsten.
Jag vet inte, men Lars von Trier kanske? Även om filmernas teman och så brukar vara tämligen lika varandras så tycker jag att hans stil och synsätt på film har förändrats mer och mer genom åren. Steget mellan The Element of Crime och Melancholia är stort.
Inlägget är ändrat 16/7 2012.
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya