Tidernas bästa TV-Serier - Listor
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Trots att betygssättning av längre TV-serier är bannade på filmtipset har det varit en hel del tal om dem och efter att ha fastnat för den makalösa "Boardwalk Empire" kände jag mig tvungen att starta en tråd eftersom jag sett alldeles för lite på följetongsfronten. Från tidigare liknande trådar verkar de populäraste röra sig mellan "Twin Peaks", "Six Feet Under" och självklart "The Sopranos" vilka samtliga jag har planer på att se, men skulle ändå vilja ha lite förslag på längre följetonger man kan titta in i sommar, så sätt igång att lista de bästa TV-serierna ni sett!
Typ ett avsnitt bara. Så om det var allt de siktade på så hade de bara kunnat spela in ett nytt avsnitt på den förra säsongen och så hade det varit klart.
Jag tror att de tagit in nya showrunners för att nå ut till en större publik med serien, det är ju en väldigt liten mätbar tittarskara nu (DAMN YOU, NIELSEN RATINGS! Tillbaka till medeltiden med dig!). Men det kommer att innebära en urvattning av serien och utplåning av det intelligenta som gör den så bra.
Jag tror att de tagit in nya showrunners för att nå ut till en större publik med serien, det är ju en väldigt liten mätbar tittarskara nu (DAMN YOU, NIELSEN RATINGS! Tillbaka till medeltiden med dig!). Men det kommer att innebära en urvattning av serien och utplåning av det intelligenta som gör den så bra.
beslut/sista strået kan ha (och har väl förmodligen) hänt efter att säsongen redan var inspelad.. beställningen på antalet avsnitt till nästa säsong är förresten hälften av det vanliga, vilket nog ändå tyder på att syndication är högsta prio.. men det är klart att de lämnar utrymme för en "renew" om serien mot förmodan skulle vända och bli den kommersiella succé de velat ha.
well, det kan haft att göra med att de ville hålla sig väl med Dan Harmon.. man behöver nog inte vara ett geni för att förstå vad en beställning på en säsong med x antal extra avsnitt för att fylla syndicationkvoten skulle indikera om sannolikheten för en ny säsong.. om inte annat är det nog ett effektivt sätt att få de inblandade att se sig om efter andra projekt.
menmen.. spekulationer galore! :)
menmen.. spekulationer galore! :)
Man kan ju börja med att skilja komedier på 20-30 minuter (Community är min favorit just nu där, men genom alla tider så är det Seinfeld) från 40-60 minutersavsnittsserierna (där the Wire och Six feet under är mina favoriter).
Buffy är en kul serie, men innehåller ju till skillnad från tex. ovan nämnda HBO-serier en hel del skitavsnitt. Många monster of the week-avsnitt som man kan klara sig utan och även en hel del jobbiga buffyromanser etc. Sen innehåller den ju en hel del guldkorn som Buffybot, Spike mfl. :-)
Vita Huset har jag faktiskt inte sett. Är den så jäkla bra alltså? (jag gillar inte social network)
Buffy är en kul serie, men innehåller ju till skillnad från tex. ovan nämnda HBO-serier en hel del skitavsnitt. Många monster of the week-avsnitt som man kan klara sig utan och även en hel del jobbiga buffyromanser etc. Sen innehåller den ju en hel del guldkorn som Buffybot, Spike mfl. :-)
Vita Huset har jag faktiskt inte sett. Är den så jäkla bra alltså? (jag gillar inte social network)
Jag fattade aldrig storheten med Seinfeld.
Six Feet Under har jag tänkt kolla in länge nu. Det blir nog av så småningom. :p
Jupp, Buffy har en massa svaga avsnitt. Och en hel del jättebra!
Vita Huset är grymt bra! Social Network är inte alls lika och Studio 60 on Sunset Strip är bara en blek imitation av det som gjorde Vita Huset så bra.
Six Feet Under har jag tänkt kolla in länge nu. Det blir nog av så småningom. :p
Jupp, Buffy har en massa svaga avsnitt. Och en hel del jättebra!
Vita Huset är grymt bra! Social Network är inte alls lika och Studio 60 on Sunset Strip är bara en blek imitation av det som gjorde Vita Huset så bra.
Just humor är väl det som varierar mest från person till person. Jag har tex. väldigt svårt för Family guy som de flesta verkar tycka är svinkul. Men jag kanske är för gammal för den. Dock tittar jag ibland ändå eftersom den sänds i paket med alltmer trötta Simpsons (en gammal favorit) på sexan och enstaka sekvenser i FG är väldigt kul.
Grejen med Buffys svaga avsnitt, för mig, är att de alltid innehåller något asbra så det gör inget. Jag tycker så mycket om karaktärerna och man bjuds alltid på något roligt/sorgligt/givande/vad-det-nu-kan-vara att jag alltid vill se avsnitten oavsett hur bra de är i övrigt. Typ enda serien jag känner så för.
Jo karaktärerna och deras relationer och utveckling över säsongerna är ju ganska oslagbara i Buffy. Kollar just nu på sista säsongen av Buffy och det är i ett avsnitt som Buffy säger något om att willow i s2 hade hälsat via Xander att Buffy skulle "kick Angels ass" dvs döda honom, varpå Willow upprört säger: "I never said that!". Det var Xander som ljög då för flera säsonger sedan, eftersom han hatade Angel. Så jäkla snyggt att följa upp en sådan oavslutad tråd så långt senare i serien.
Okay. Det är en snubbe som knappt sett någon TV i sitt liv och som nu tar igen det genom att väldigt ospoilerad ta sig igenom bra serier. Han såg Firefly tidigare och nu är det Buffy och Angel och så recenserar han varje avsnitt. Väldigt kul att läsa. Hans reaktioner är askul.
Hans recensioner är väldigt spoileriga. Det jag menade är att han lyckats undvika spoilers, och alla som kommenterar måste rot13:a allt som är spoilerande för han vill fortsätta ha det så. Därför är hans reaktioner så roliga. Han är totalt oförberedd på det mesta. :)
Inlägget är ändrat 17/7 2012.
Vad passande med en sådan här tråd, jag har en egen lista som jag fyller på när jag sett en riktigt bra TV-serie. Copy and paste:
Arrested development
The Wire
Riget
Twin Peaks
Oz
Sherlock
Freaks and Geeks
The Office (Brittiska)
Scrubs
Vänner
Dexter
Graven/Morden
Golden boy
Spaced
Arrested development
The Wire
Riget
Twin Peaks
Oz
Sherlock
Freaks and Geeks
The Office (Brittiska)
Scrubs
Vänner
Dexter
Graven/Morden
Golden boy
Spaced
De bästa serierna är följande:
Seinfeld
The Wire
Twin Peaks
Fawlty Towers
Seinfeld
The Wire
Twin Peaks
Fawlty Towers
Eftersom ingen här inne har nämnt några anime-serier så gör jag det. Har inte sett något på ett år ungefär men dessa är mina favoriter.
Neon Genesis Evangelion
Azumanga Daioh
School Rumble
Death Note
Lucky Star
Tycks dock inte hitta så mycket mera intressanta serier. Stämmer det att Clannad är oerhört bra? Har nämligen funderat på att ge den ett försök men priserna på den känns inte så lockande.
EDIT: Och övriga tv-serier? Fråga inte mig, jag har ingen koll. Avskyr att inte kunna se från början till slut i en sittning, intresset dör ut därför. Har aldrig sett serier som t.ex. Seinfield, Sopranos, Twin Peaks, Scrubs, Vänner, Oz, The Wire, How I met your mother, 2½ man, Dexter, Star Trek etc.
Försökte se V för precis ett år sedan. Klarade av den första miniserien på två avsnitt, såg strax efter den första delen av Den sista striden och har inte återupptagit det igen. Med andra ord är jag inget för tv-serier...
Neon Genesis Evangelion
Azumanga Daioh
School Rumble
Death Note
Lucky Star
Tycks dock inte hitta så mycket mera intressanta serier. Stämmer det att Clannad är oerhört bra? Har nämligen funderat på att ge den ett försök men priserna på den känns inte så lockande.
EDIT: Och övriga tv-serier? Fråga inte mig, jag har ingen koll. Avskyr att inte kunna se från början till slut i en sittning, intresset dör ut därför. Har aldrig sett serier som t.ex. Seinfield, Sopranos, Twin Peaks, Scrubs, Vänner, Oz, The Wire, How I met your mother, 2½ man, Dexter, Star Trek etc.
Försökte se V för precis ett år sedan. Klarade av den första miniserien på två avsnitt, såg strax efter den första delen av Den sista striden och har inte återupptagit det igen. Med andra ord är jag inget för tv-serier...
Inlägget är ändrat 16/7 2012.
Men du orkar med animéserier? Death Note föredrar jag mangan. Om du har lust att ta upp animétittandet igen kan jag starkt rekommendera Serial Experiments Lain, om du då är för lite Science Fiction a la Cyberpunk.
En riktigt intelligent animé för The Matrix eller David Cronenberg-fantasten.
En riktigt intelligent animé för The Matrix eller David Cronenberg-fantasten.
Knappt att jag orkar med anime, var som sagt ett år sedan jag såg något i serieform. Manga har jag ingen koll på heller. Lain började jag kolla på förra sommaren men orkade inte med mer än 5-6 avsnitt och sedan rann det ut i sanden.
När du fortsätter snacka cyberpunk kan jag inte låta bli att tänka på Ghost in the shell, onekligen en tydlig och viktig inspirationskälla till The Matrix. Fast jag ska inte gå in på det för mycket, har bara sett första långfilmen (och spelat spelet till Ps1).
Tycker att många animeserier inte passar mig. Har alltid något typ av förhoppning när jag får hem en serie i brevlådan, ser kanske 4-5 avsnitt och sedan orkar man aldrig ta upp det igen. Det görs verkligen för få vettiga animeserier för min smak. Minns att jag gav mig på Haruhi Suzumiya förra sommaren. En intressant idé med ett urtråkigt resultat och krånglig intrig, i mitt tycke en skam för animeserierna. Den stannade inte länge i hyllan. Även animefilmer gör mig jämt besviken. Anime var bättre förr.
När du fortsätter snacka cyberpunk kan jag inte låta bli att tänka på Ghost in the shell, onekligen en tydlig och viktig inspirationskälla till The Matrix. Fast jag ska inte gå in på det för mycket, har bara sett första långfilmen (och spelat spelet till Ps1).
Tycker att många animeserier inte passar mig. Har alltid något typ av förhoppning när jag får hem en serie i brevlådan, ser kanske 4-5 avsnitt och sedan orkar man aldrig ta upp det igen. Det görs verkligen för få vettiga animeserier för min smak. Minns att jag gav mig på Haruhi Suzumiya förra sommaren. En intressant idé med ett urtråkigt resultat och krånglig intrig, i mitt tycke en skam för animeserierna. Den stannade inte länge i hyllan. Även animefilmer gör mig jämt besviken. Anime var bättre förr.
Elfen Lied. Har du sett den? Av de animeserier jag har sett skulle jag säga att Elfen Lied och Death Note är långt överlägsna.
Serial Experiments Lain kommer på tredjeplats.
Har någon sett Macross Frontier med nyan-tjejen?
Serial Experiments Lain kommer på tredjeplats.
Har någon sett Macross Frontier med nyan-tjejen?
Jag behöver egentligen inte skriva här då de bästa redan nämnts flera ggr om. Men några bra onämnda är:
Breaking Bad
The Riches
Look Around You
Tim And Eric Awesome Show. Great Job!
Louie
Mad Men
Party Down
The Increasingly Poor Decisions of Todd Margaret
Eagleheart
Check It Out! with Dr. Steve Brule
Doctor Who
Firefly
Breaking Bad
The Riches
Look Around You
Tim And Eric Awesome Show. Great Job!
Louie
Mad Men
Party Down
The Increasingly Poor Decisions of Todd Margaret
Eagleheart
Check It Out! with Dr. Steve Brule
Doctor Who
Firefly
Ja, Doctor Who har en evig charm och kultstatus, Firefly är inte så dum den heller om man är för det western-aktiga stuket i Stjärnornas Krig. Kanske skulle se lite mer på Sci-Fi-fronten när jag tänker efter. Har ju en gång tagit mig igenom Stargate Atlantis och SG-1, men där hittar man inte mycket unikt direkt och även om de har en viss charm är de till och från rent av katastrofalt dåliga. Har hört att Battlestar Galactica ska va betydligt bättre. Nån som sett den?
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya