Ännu en tråd om ändring av betygsättning - Om sajten
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Ännu en tråd om ändring av betygsättning
Solidus  15/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Idag har filmtipset, som bekant, betygskalan 1 - 5. Många filmer som jag ser får betyg 3, men ibland känner jag att vissa verk är värda en stark 3:a, medan andra är värda en svag 3:a. Därför undrar jag om det finns möjlighet att införa betygskala A - F efter de nya betygssystemet i skolan. Det blir fler betygsskalor och det blir mer exakt.

Tack för mig.

Mareld  15/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Men med sex betyg måste risken bli ännu större att betygen hamnar just på gränsen.
Don't bet on it.

Och i sådana fall vill jag kunna sätta betyg x-x, där x är lika med så många filmer som jag har sett.
Det är förstås fritt fram att tycka till, men betyg har diskuterats många gånger förut på Filmtipset och admin har bestämt sagt nej till att ändra betygsskalan.

För den som missat tidigare trådar kring betygsskalan eller vill titta tillbaka:
Tråd 1
Tråd 2
Inlägget är ändrat 24/7 2012.
Historik
Göm historik
Förstår inte varför det är så svårt att greppa att oavsett betygsskala så finns alltid problemet med att skilja närbelägna filmer åt. Har vi A-F (1-6) så finns ju samma skäl att vilja sätta ett "starkt C" eller "svagt E". Det är bättre att hålla sig till det betygssystem som folk är mest vana vid. System som går längre än till fem brukar också leda till betygsinflation. Det är bara att kolla imdb. Allt där mellan 1 och 5 brukar vara klara ettor här, medan 5 och uppåt motsvarar betygen 2-5. En femma på imdb borde ju motsvara en trea på FT, egentligen.
Veckla ihop

Abraxxas  20/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Med en flyttalsskala från 0 till 1 slipper man såklart problemet. Då ger man dessutom folk möjlighet att anamma vilken granularitet man vill (0.1 > 0.2 > 0.3 ...; 0.25 > 0.5 > 0.75; etc.) på en skala som fortsatt behåller sin jämförbarhet över alla användare, och som ger all möjlighet att låta vissa filmer sticka ut efter behag (ex. 0.7525)
Veckla ihop

Grillo  20/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja, så hade man förstås kunnat göra, med förbehållet att betygsättningen för de allra flesta hade blivit helt obegriplig :)
Veckla ihop

Abraxxas  20/7 2012 | Stäng | Nästa nya
äsch, skulle man resonera sådär så skulle vi inte haft något trådat forum heller.

bytat  20/7 2012 | Stäng | Nästa nya
¡ɹnʇʞnɹʇsɯnɹoɟ
Alla betygsskalor med fler än fem steg är irrelevanta och borde utrotas.

Gordyal  27/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Femton och fyrtiofem är fantastiska betygsskalor. Fast dessa är ju bara preciserade femgradare.
Hur tänkte du att man skulle göra med de 25 173 481 redan satta betygen?
Denna debatt har varit på tapeten ett antal gånger under Filmtipsets historia. Det finns flera tidigare trådar om för och nackdelarna för ett fem eller tiogradigt betygssystem i relation till praktiska aspekter och hur betygsalgoritmen påverkas etc (använd sökfunktionen om du vill läsa mer). Jag kan med säkerhet bekräfta att vi i nuläget inte har några planer på att ändra det nuvarande systemet.

Victor
Community Manager
Veckla ihop

Dolwphin  27/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Sökfunktionen tycks inte fungerara dock - har inte fått några sökresultat alls de senaste dagarna.

Victor  27/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Tack, jag ska kolla upp det!
Nu ska den fungera som normalt :)

Dolwphin  1/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Låter bra det.
Jag vill kunna ge "lavendel" eller "pepparrotssås" i betyg.

Fetjocke  31/7 2012 | Stäng |
Pepparrotssås är inte hippie! Och lavendel är mer kulturtant.
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök