Att bojkotta - Allmänt
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Att bojkotta
aud  16/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Såg precis att en fbvän har börjat bojkotta Saltå Kvarn och jag tycker att sådant (bojkott) är rätt intressant. Jag lär mig så mycket om saker när jag hör andra tala om vad de bojkottar och varför, oavsett om jag håller med eller ej.
Bojkottar ni något?
Varför bojkottar hen Saltå Kvarn?

Jag bojkottar livsmedelsmärket Abba, eftersom de stal min uppfinnarväns uppfinning och kallade den deras.
Veckla ihop

För att det är antroposofer som driver Saltå Kvarn.

Nä vilka as! Antar att du inte får avslöja vad det var?
Har de gjort något fel eller är räcker det med att de är det för att de ska vara värda bojkott? Enligt din fbvän, alltså. Jag är inte särskilt bekant med det så jag vet inte om det är dåligt eller ej :)

Jo det får jag väl. Länk.

Bojkottar du någonting?

Det skrev hon inte. Men jag gissar att det är för att de är flummiga, inte tycker om vaccin osv.

Fult av dem!

Bojkottar och bojkottar. Jag handlar inte barnkläder från affärer med könsuppdelat (förutom på second hand) men jag kan handla kläder till mig själv därifrån. Räknas det då? Jag undviker Nestlé då de motarbetar amning i fattiga länder men har inte stenkoll så jag kan säkert ha köpt något från den concernen.
Kom på att jag läst en trevlig och klok bloggpost om Saltå kvarn av en känd filmtipsare:
http://horvendile.wordpress.com/2012/06/01/biodynamiken-antroposofin-och-varfor-inte/

Mareld  17/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Heh. En nazistisk nasare.
Det var ett intressant inlägg. Visst inte om det där med rasismen. Vad hemskt! Undrar om det är utbrett idag. De människor jag träffat eller känner som har gått Waldorf eller har något med antroposofin att göra har inte (vad jag har märkt) sådana åsikter alls. Jag har snarare upplevt dem som väldigt öppna.
Jag säger inte att det inte stämmer. Känner att jag måste läsa mycket mer innan jag tar ställning. Kanske ska man börja här; http://www.vof.se/folkvett/20012konsten-att-gora-vitt-till-svart
Veckla ihop

horvendile  17/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Kanske det - men missa då inte svaret, länkat till sist på sidan.
Har läst det också, känner mig dock fortfarande inte övertygad om varken det ena eller det andra. Känner att min bild av Waldorfskolor/pedagogiken har fått sig en törn. Känns ju ytterst tveksamt att lägga skattepengar på det om det stämmer (men då är jag sedan tidigare överlag skeptisk till privatskolor). Verkar också konstigt att man undervisar om pedagogiken på lärarhögskolan, eller åtminstone gjorde det för ngt år sedan.
Veckla ihop

horvendile  19/7 2012 | Stäng | Nästa nya
De där artiklarna handlar väl ganska mycket om nazikopplingar fram till -45, och det är i och för sig pikant, men personligen är det inte där jag har min största beef med antroposofin.

Ungefär såhär var det med waldorflärarutbildningen och lärarhögskolan (jag kan minnas fel på någon detalj): Waldorflärare har länge utbildats i Sverige på någon sorts regelundantag. Sedan när lärarhögskolan togs in under Stockholms Universitets vingar och Högskoleverket gav sig på att granska utbildningarna - som man gör med alla utbildningar - hamnade waldorfutbildningen under luppen. Ett krav som finns på universitetsutbildning är att litteraturen/undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Det kravet klarade inte waldorf, av det enkla skälet att waldorflärarundervisningen vilar på Steiners andesyner, reinkarnationstänkande och talmagi (och ja, på rasläran). Följaktligen fick de inte förnyat tillstånd, utan slängdes ut i kylan tills man såg till att undervisningen vilade på vetenskaplig grund. Vilket i waldorffallet torde vara komplett omöjligt, av samma skäl som man inte kan få astrologi att vila på vetenskaplig grund.

Det senaste jag tyckte mig höra är att waldorf i alla fall ska få ett undantag. Ingen tycks veta varför, mer än att många tycker att waldorf, ja men det är väl trevligt.
Nu är det många år sedan jag läste om antroposofin och Waldorf men det jag minns som genomgående var att man såg till hela människan och försökte skapa lärmiljöer som gjorde att individen utvecklades så mkt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

När jag var på studiebesök på en Waldorfskola i Danmark häpnade jag över med vilken glädje och kreativitet eleverna skapade de mest fantastiska utställningar utifrån de arbetsområden de arbetat med. Vänner till oss som valt att låta sina barn gå på Waldorfskolor är långt mer humanistiska och toleranta än vad vi är så det rimmar väldigt illa med ngn raslära.

Nyligen blev det dock bestämt att Waldorflärarutbildningarna inte längre kommer få några statliga medel.

Det finns många saker som är bra även om det inte finns några vetenskapliga bevis för det. Att det saknas bevis beror mer på att de människorna som gillar att forska kommer från områden där drama, musik, dans, massage och skapande inte har så högt anseende och intresse och de som håller dessa områden högt inte så intresserade av forskning. Naturligtvis är forskning bra, men vissa saker vet man med sunt förnuft också.
Veckla ihop

horvendile  19/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Rasläran lärs knappast ut explicit till eleverna i waldorfskolor, rimligen eftersom man vet att det inte skulle mottas väl i samhället i dag. Jag gissar att många engagerade antroposofer inte känner till den delen av läran, men inte heller det är något unikt för just antroposoferna; de är inte den enda religiösa rörelsen som inte berättar om allt de tror på för perifera medlemmar. Specifikt är man på waldorfskolor, såvitt jag förstått, ofta inte så pigga på att diskutera antroposofi med föräldrar som inte vet stort mer än att waldorfskolor verkar mjuka och konstnärligt inriktade.

Jag betvivlar inte alls att många barn tycker det är trevligt att gå i waldorfskola. Å andra sidan finns det många waldorfbarn som gärna vittnar om motsatsen, och ofta verkar de inte hålla med om att man får utvecklas från sina egna förutsättningar. I stället ska man utvecklas efter de förutsättningar som Steiner ansåg att barn har i åldrarna 0-7, 7-14 (då eterkroppen blir viktig) och 14-21 (då astralkroppen gör entré). Den där trippelsjuan är en viktig del i talmagin. I vissa åldrar får barnen tex inte använda svart färg i sitt målande, för man anses inte mogen för det. Är man som barn okej med det kan man säkert ha trevligt, annars - tough luck. Kreativitet ja, men inom bestämda ramar.

Man kan lugnt säga att Steiners idéer om människans utveckling - de idéer som alltjämt formar waldorfskolan - saknar stöd i modern forskning.

Det finns givetvis inget som logiskt hindrar att en pedagogik som bygger på spiritism och medicinskt hittepå (Och på att människan en gång levde i Atlantis. Jodå.) visar sig vara bra i praktiken. Men min åsikt är att då får man väl ta och visa det också. Man kan inte komma dragande med sin religion, sina andesyner, sin ockultism och sin talmagi och vilja slippa den vetenskapliga grunden för att man inte orkat göra någon forskning. Kravet på vetenskaplig grund på universitet kan inte vara förhandlingsbart.
Jag håller med dig om att kravet på vetenskaplig grund måste vara där, jag försökte bara förklara varför det ofta saknas inom de "mjukare" områdena.

SERVERFEL!
Servern kan inte genomföra din begäran.
Försök igen om en stund. /Redaktionen

Service Unavailable

Chefredaktör/
ansv.utgivare: Ehsan Fadakar
Nyhetschef: Gabriella Lahti
Nyhetschef: Henrik Eriksson
Nöjeschef: Mimmi Lexander
Sportchef: Johan Andersson Nyheter24 AB
Stureplan 4A
114 35 Stockholm
Tele: +46 8 678 77 00
Tips: tips@tips@nyheter24.se
Twitter: twitter.com/Nyheter24

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm

SERVERFEL!

Service Unavailable

Chefredaktör/
Stureplan 4A
114 35 Stockholm
Jag tror Sgt D har fått någon slags serverfel.

horvendile  21/7 2012 | Stäng | Nästa nya
http://xkcd.com/1084/
?

(Fast jag förstod den inte riktigt förrän jag läste forumförklaringen.)
Inlägget är ändrat 21/7 2012.
Historik
Göm historik
Ooh, jag kan knappt vänta på den tsunami av bitterhet som kommer skölja in här om någon moderator får för sig att snippa...

Vissa naturfenomen är vackra, mitt i all sin fruktansvärda kraft.

Sgt D  24/7 2012 | Stäng | Nästa nya
dämmer upp!!!!!
Jag tycker det känns väldigt tunt att bojkotta enbart utifrån de punkterna. Delen om raslära känns väldigt tagen ur sin kontext och om någon aktiv utrensning inte har gjorts gäller det betydligt fler, svenska staten exempelvis.

Medicin-delen känns mer problematisk, men jag skulle vilja veta lite mer om vilka uppgifter det finns och hur utbrett detta är bland antroposofer.

Sen att det är rätt mysko jordbruk kan jag hålla med om, men finns väldigt mycket som är mysko och jag ser inte det som någon anledning till bojkott. Jag tror inte att någon anser att det är skadligt att använda sig av de biodynamiska preparaten, möjligen verkningslöst.

Om man väger detta mot det positiva med Saltå kvarn känns det rätt fjuttigt. Det är ett bra ekologisk, giftfritt alternativ med bra tillgänglighet och sortiment och de var först i Sverige med att klimatkompensera för samtliga transporter. Dessutom ska de vara aktiva i flera projekt för att bevara gamla grödor som är på väg att försvinna, exempelvis gråärtan.

Läste även igenom inlägget om ekologisk odling, och det kändes som väldigt konstiga prioriteringar och lösningsförslag. Lite som Bushs "our lifestyle is not negotiable" och då känns det rätt hopplöst att komma någon vart.

horvendile  17/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Kort svar.
Grejen med rasläran är att den inte är tagen ur sin kontext; den är en integrerad del i den antroposofiska metafysiken som inte på ett enkelt sätt låter sig rensas ut. Jag tror förstås inte att antroposoferna är nazister, det hoppas jag framgick. Men jämförelsen med svenska staten torde inte utfalla till antroposofins fördel.

Medicindelen har uppmärksammats rätt mycket på sistone, bland annat om röda hund bara den senaste veckan. Det har varit stort rabalder en längre tid om mässlingsvaccinering och verkningslösa behandlingar. Mats Reimer, om det är ett bekant namn, har skrivit mycket. Jag hade ett eget exempel i föregående inlägg på att antroposofisk "medicin" dräper människor, i Sverige, i dag.

Detta törs jag påstå är fakta. Hur man sedan väger det mot annat man ser som positivt, tja, det är givetvis en personlig preferens. Jag tycker inte att eventuella plus väger över de minus jag hittar. Andra gör en annan bedömning.
Oj, det här har jag missat!
Efter att jag skrev det där inlägget har jag märkt att vad som var lite av en huvudpoäng inte framgick speciellt bra. Därför, förtydligande. Som får hamna som svar här.

Antroposofernas biodynamiska odling* är den gulliga fronten för en rörelse med gravt dålig attityd till verkligheten.
För rörelser med åsikter man inte gärna skyltar med i alla sammanhang är det ett standardtrick att ha en gullig front att visa upp.
Som jag tjatat om i bloggposten, om man sedan väljer att avstå från Saltå av den anledningen måste förstås vara upp till var och en, men jag tycker att man i alla fall bör känna till att antroposofin, som Saltå är en del av, inte direkt bara handlar om växtfärgning.

*och då menar jag inte deras odling i Dachau när det begav sig, utan den som bedrivs i dag inom tex Saltå Kvarn
Kan tillägga att jag knappast tror att min "bojkott" av Abba gör någon skillnad och jag sitter heller inte på FB och försöker sprida mitt budskap eller springer runt med plakat och skriker "Abba är svin hej och hå". men det känns liksom bra att bara låta bli att köpa från dem. Lite lojalitet mot min vän, typ. Att jag står på hennes sida och inte tycker att den där produktstölden var okej.
Veckla ihop

Mareld  17/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Du som är lagd åt mediahållet skulle ju kunna göra värsta protestyoutubevideon, till tonerna av The Winner Takes it All eller Money, Money, Money.
Jag är så oteknisk ...
Låter fint! Förut var jag mer inne på att sprida "mitt budskap" angående vissa saker men jag har tappat den sugen totalt. Känner mest för att bara leva mitt liv ifred och skita i vad alla andra gör. :)
Jao, sånt där brukar mest leda till "men varför tänker du inte på det här då? Vavava? Hycklare osv". Orkaaaaa.
Fast samtidigt uppskattar jag väldigt mycket när vissa sprider sina budskap :) Men det är störigt när det bryts ner till en diskussion kring detaljer och ordmärkande.
Indiskan för att de inte ens erkände att de inte har kontroll på alla leden i deras tillverkning och tar itu med problemet med att anställda till deras underleverantörer står i lut.

Shell för deras återkommande förakt för miljön.
"individuell" bojkott eller "konsumentmakt" handlar enbart om att vilja ha ett gott samvete. det är okej med mig att folk vill ha det, bara alla är med på att det är det enda goda som kommer ut ur det.
jag dricker inte löfbergs lila, det diskriminerar förgblinda & smakar illa.
Veckla ihop

floff  29/7 2012 | Stäng | Nästa nya
& så stödjer de dvärgarna från värmland
Veckla ihop

Sgt D  7/8 2012 | Stäng | Nästa nya
mm, typiskt ullevi.
Veckla ihop

floff  7/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Enda laget jag hejar på i göteborg spelar på hisingen
Veckla ihop

Sgt D  17/8 2012 | Stäng | Nästa nya
hon har dig fortfarande i ett järngrepp.

floff  17/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Fan då
De får väl byta namn till Löfbergs illa då.
Saltå Kvarn köper inte jag heller av samma anledning. De pysslar med biodynamiskt jordbruk som är synnerligen mysko. Fast "bojkott" kallar jag det inte, jag bara ...köper det inte. Jag köper inte heller fiskbullar eftersom det är äckligt.

Men annars kanske det kan räknas som bojkott att jag inte köper saker som gör reklam som gör mig förbannad, t ex med idiotiska låtar som fastnar på hjärnan, som Merci-choklad, eller med andra fåniga mantran, som Cillit Bang - "Bang! och smutsen är väck!". De måste straffas på något vis.
Edit: Forumstruktur! Jag svarar på Boondocks post 21:56 16/7 istället.
Inlägget är ändrat 16/7 2012.
Historik
Göm historik
Men Cillit Bang BANG! är ju så jäla bra!
Är det? Det hjälps inte!
Jag äter hellre mysko än förgiftad mat (vilket iofs är svårt att undvika).
Veckla ihop

aud  17/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Fast det finns väl ekologisk mat för den som vill undvika både förgiftad och mysko mat?
Ja. Om man är rik. Svårt att helt undvika oekologiskt.

Det var inte så jag menade. Du fick det att låta som om det var antingen mysko mat eller förgiftad mat som var alternativen. Men ekologisk mat är ju också ett alternativ.
Men man kan väl aldrig vara riktigt säker på att märkningen faktiskt gör skillnad. Många betalar nog gärna tredubbelt för en vara som har alla märkningar, för att de tror/förväntar sig att den ska vara bäst. Samtidigt som de målar upp en bild av att alla övriga varor är förgiftade eller hälsoskadliga. Och en hälsovänlig produkt kan exempelvis vara sämre ur smak- eller miljöaspekt.
Mina linser var tydligen från Gogreen. Hoppas att de är vanliga rovgiriga storbönder och inte en massa homeopati och grejer.

När jag var tonåring bojkottade jag en massa. Numer har jag gått över till att bara inte handla på Shell, McDonalds och Indiska och vad det nu kan vara. Dricker ibland CocaCola men får då dåligt samvete och tänker på sångraden "jag vill inte ha någon cocacola, dollarpiss är mer än jag kan tåla".
instämmer med sennight, men försöker ändå undvika israeliskt
och mcdonalds och såna klassiker förstås, men det säger väl sig självt
Fan vad jag blev sugen på något från McDonalds nu ...
Jag kan inte komma på något jag bojkottar, men det finns rätt mycket jag undviker så gott det går. Mest av ohejdad vana än att det är något så värst genomtänkt. McDonalds, Shell, Nestlé osv är nog egentligen inte särskilt mycket mer onda än sina närmaste konkurrenter.

Försöker istället dra ner på sånt som är dåligt i stort, istället för enskilda företag inom en viss bransch. Köper jag kaffe eller bananer är det viktigaste att de är ekologiska och rättvisemärkta, inte vilket märke som står på paketet. Fossila bränslen försöker jag också dra ner på och hitta alternativ till, men om jag måste så tror jag det spelar mindre roll och jag handlar från Shell eller Statoil. Försöker gynna en liten lokal oljedepå när det går, men där borde jag kanske kolla upp så att inte ägaren slår sin fru eller är nynazist eller något annat obehagligt?

Gillar ditt sätt att tänka. Är också mer inne på att snarare tänka över hur jag konsumerar i stort och som familj är vi rätt bra på att inte köpa onödiga saker (och väldigt mycket är faktiskt onödigt). Sedan är det några grejer jag bara inte känner för att bidra med pengar till även om just mitt avståndstagande inte gör någon skillnad.
Jag håller med dig och försöker också tänka i stort men med det sagt tjurar min hjärna ändå och får mig att undvika det jag vet.

För många år sedan hade jag en kompis som arbetade i charken på Bäst och berättade hur där gick till med att man tvättade av skinkor som börjat mögla, malde ner efter att man skurit bort bitar, packeterade om m.m Jag förstod ju att det säkerligen går till så på många andra ställen men jag klarade ändå inte av att handla just där.

Media har en fantastiskt makt att undersöka och upplysa. Naturligtvis gör de inte granskningar av alla företag eftersom det inte säljer att i tur och ordning ta ett kläd eller bensinföretag och presentera deras moral. För mig blev det mer både Indiskans och Shells fullständiga förakt för de uppgifter som de ställdes inför. De visar tydligt att de inte bryr sig, inte tänker göra några förändringar eller undersöka ngt själ och tycker bara media smutskastar. Som fallet med Bäst börjar jag då tjura även om jag innerst inne förstår att det är fullt möjligt och troligt att det går till exakt på samma sätt överallt annars.
jag bojkottar HM för att dom betalar slavlöner åt sina sömmerskor i Bangladesh.

jag bojkottar allt som jag ser på Tv reklam.( bara för att bevisa att reklam inte säljer)

Jag försöker bojkotta allt Kinesisk för att deras regim inte respekterar mänskliga rättigheter ett jävla dugg.Men det går inte längre när allt kommer från kina.Tom.Ishavstorsk är paketerad i Kina.

Jag bojkottar Facebook för att det styrs och censureras av Amerikanska Kristna Fundamentalister.

Jag bojkottar allt Israeliskt för att dom bygger bosättningar på ockuperad mark och för att dom omskär sina pojkar.

elon  18/7 2012 | Stäng | Nästa nya
...att kalla Mark Zuckerberg, Accel Partners, Digital sky technologies och andra partners som Sean Parker och Eduardo Saverin som "kristna fundamentalister" är ett påstående taget ur luften. Hittar du på nu bara?
Håhå. Tror du på det där själv eller?
Jag bojkottar också sånt jag ser reklam för (instinktivt), facebook, israeliskt och kinesiskt halvt om halvt. Amerikanska produkter bojkottar jag mest i teorin. (Iofs finns det väl få stater som inte är värda att bojkotta i något avseende.) F. ö. bojkottar jag idiotiska oskrivna lagar som att killen ska ta initiativet, om man nu kan kalla det för bokott. Jag följer dem inte (andra idiotiska lagar följer jag däremot). Jag tänker att jag bojkottar förhållanden, kärlek (det finns goda skäl), men i själva verket är det nog tvärtom.
Ord och inga visor - sådant gillar jag!
Att vara vegan är en sorts bojkott. Jag bojkottar alla produkter som innehåller någons döda kropp, kroppsvätskor, hår eller andra delar som tagits från någons kropp mot dess vilja eller i ett sammanhang där val inte finns.

Annars försöker jag välja så bra produkter som möjligt snarare än att undvika de onda. Och Saltå Kvarn är mitt favoritmärke, dels pga förpackningsdesignen och dels pga det simonm skriver. Någon gång måste jag ta tag i att göra ett medvetet och informerat val vad gäller ekologisk odling och hur det egentligen ör oförenligt med veganism och hur jag ska förhålla mig till det. Har inte gjort det än dock.
Veckla ihop

Mareld  18/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Finns det en konflikt mellan ekologisk odling och veganism?
Veckla ihop

Canomia  18/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja. Eller kravodling, och biodynamisk odling om det där med skallarna stämmer beroende på hur de gör med djuren. Det finns regler för kravjordbruk som kräver djurhållning i alla fall.
Veckla ihop

Mareld  19/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Men hur ska man göra i slutänden? Företagen måste ju inte skriva på förpackningarna vad de använt för märkliga metoder när de odlar sina grödor. Vi vet att sådant som märkts med demeterblomman (för biodynamisk odling) är framtaget med hjälp av nedgrävda kohorn (framför allt kohorn lär vara stort) och sådant, men i övrigt? Vi vet ju lika lite om icke-krav som om krav.

Canomia  19/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Det är ju det jag inte vet och ännu inte tagit tag i. Och jag vet mycket mer om Krav än om icke-krav, krav har ju regler som finns att läsa. Att icke-krav antagligen är värre för både djur och natur i slutändan gör ju fortfarande att jag måste välja att bortse från de saker jag vet att krav innebär, eller hitta någon annan lösning.
Det är mig visserligen fjärran att försvara biodynamisk odling, men bara av nyfikenhet: är det rätt uppfattat att det inte skulle vara okej med koskallar även om de kom från självdöda djur? Eftersom det är djurhållningen som felar?

Nej, det här är inte början till en "om vi inte ska äta djuren varför är de då gjorda av mat", jag är bara nyfiken.
Veckla ihop

Canomia  31/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Nej, det är fel uppfattat. Eller, jag förstår inte hur du menar riktigt. Om någon dött ute i skogen och någon annan hittar benrester och använder dem för något så är det lite olustigt men jag tycker inte det är fel egentligen. Djurhållning är det däremot. Beroende på vad du menar med djurhållning iof.
Hm okej, slarvigt formulerat av mig. Vad jag menade var (om jag lyckas vara klarare den här gången) att det inte är okej att använda delar av, eh, uppfödda djur som självdött, just eftersom det inte är okej med djuruppfödning, åtminstone sådan den brukar se ut i dag.
Och jag tror att du svarade att det är så det ligger till.

Canomia  5/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja, precis.
Att vara absolut vegan är sannerligen ingen picknick.
Veckla ihop

Canomia  31/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Sannerligen inte. Det mest realistiska är att se det som en strävan.

floff  1/8 2012 | Stäng | Nästa nya
En god sådan.
Jag tycker inte att ensambojkott är ett bra sätt att protestera mot företag på. Däremot för egen del, via aktivt val.
Det finns ett par filmtipsare som jag bojkottar, och det gör jag enbart för "att vilja ha ett gott samvete".
Hä! Du gör det enbart för att kunna sova om natten. Med fötterna på huvudkudden.
Jag bojkottar Lidl av flera anledningar. Dels behandlingen av de anställda, såsom speciella "mensband" för de kvinnliga anställda, och att de aldrig ger anställda fast anställning, utan det är provanställning på provanställning.

När de gjorde sig av med maten som hade passerat bäst-före-datum, i sina containers så kontaminerade de den med råttgift hellre än att hemlösa kunde ta del av dom....( att de inte ens från första början hade tanken att skänka bort maten till Stadsmissionen eller liknande organisationer är ju skrämmande också)

Lidls bakgrund är också en del av varför jag bojkottar dom. De grundades under 30talet och finansierades av nazistregimen genom konfiskerade egendomar från judarna...
Är det inte lagar och regler som gör att butiker inte får skänka bort varor? Jag vet bara att ett köpcentrum utanför stan slänger alla osålda prylar i containrar och att det inte får skänkas bort.

Vad gör Ica och Coop med maten de ska slänga?

aud  19/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Det har jag också hört.
En del pensionärer går och får gammalt bake-off-bröd, för att mata fåglarna med, på ICA Kvantum i Hudik. Mycket möjligt att det sker lite off the record.
Inlägget är ändrat 20/7 2012.
Historik
Göm historik
Inte för att jag vill försvara något jag inte vet så mycket om, men är det inte ganska vettigt att langa in lite råttgift innan man lägger en massa mat i containrar?

Och jag kan tänka mig aftonbladetrubrikerna om Lidl skulle skänka bröd som var för gammalt och äckligt för att säljas till hemlösa. Kan du? ;-)

Men det där med mensband lät intressant. Berätta mer!
råttgift är månne begripligt om det bara är råttor som letar igenom containrarna, men det är väl inte en särskilt vågad gissning att de vet att folk dumpstrar. sen vet jag inte om elon har blandat ihop saker, men råttgift är inte det första jag tänker på när jag hör om lidl och matförgiftning.

(ur bojkottsynpunkt är det dock kanske ett lite svagt argument, eftersom det verkar som att personalen agerade på eget bevåg och att det inte var någon generell policy...fast det är ju svårt att veta hur utbrett det är och varifrån initiativen kommer)
Veckla ihop

Fetjocke  22/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Om syftet är just att stoppa sjoxare, snarare än råttor, så är det ju lite betänkligt. I synnerhet om man inte sätter upp anslag om att det är gift utlagt. Det är väl till och med olagligt? Fast det var väl därför de blev polisanmälda...
de kanske inte förstod att det kunde vara olagligt, stackarna, så bra att de blev polisanmälda och fick det tydligt förklarat för sig...lite som på min gamla folkhögskola, där ordningsreglerna innehöll frasen "illegala droger är förbjudna".
Veckla ihop

Haha! Det låter som ett rättsskaffens ställe. Överhuvud taget har jag fått för mig att folkhögskolor har en del märkliga regler för sig. Ett ex till mig gick på folkhögskola och spelade flöjt. Där bestämdes att övningsrummen inte fick nyttjas efter ett visst klockslag "för det kunde störa". När eleverna påpekade att övningsrummen var ljudisolerade, just för att det inte skulle störa, och att det var omöjligt att höra om någon spelade där inne, såvida man inte tyckte örat mot dörren, så ändrades argumentet till att folk skulle bli för trötta om de var uppe sent. När det då påpekades att många inte hade lektioner på förmiddagarna utan tid för egen träning, och att det var mycket mer praktiskt för vissa att förlägga denna träning till sena kvällar och nätter, för att istället sova på förmiddagarna, när övningsrummen var fullbokade, så hävdade skolledningen att det inte gick för sig, för "Dagen börjar klockan åtta!".

Men om man ville öva på att spela trumma? TROMLEN LYVER IKKE!!
Om man vill att råttorna ska lära sig att inte äta ur containrarna borde man inte lägga i just råttgift, eftersom det tar några dagar innan de dör då. Bättre med snabbverkande gift så de fattar.

Man skulle kunna tänka sig att en affär dels gör så, och sätter upp varningsskyltar om det vid containrarna, men om det var möjligt också erbjuda sånt som ändå skulle slängas (men fortfarande gick att använda) på ett sätt som inte gör det tillgängligt för skadedjur. Det vore väl tjusigt.
Veckla ihop

...såvida man inte tycker att alla råttor har misslyckats och måste dö!

Ja, det känns ju som en bra sak, att skänka utgången mat. Frågan är hur man gör det på ett bra sätt, så det inte blir ett alternativ till välfärd.
:D

Mm, det är säkert knepigt att få till det. Annars skulle det väl vara gjort redan antar jag.
Det lustiga är att folk inte tar det på allvar när man bojkottar en lågprisaffär. Lågprissjukan är uppenbarligen starkare än hälso- eller moraliska aspekter.
När jag vaqr yngre, och inte fullt lika flegmatisk, bojkottade jag ett tag franska grejer, för att Frankrike höll på med en massa atombombsprov i Söderhavet. Eller, allra mest var det för att deras premiärminister, Lionel Jospin, antagligen för att lugna den internationella opinionsstorm som fördömde nämnda atombombsprov, gjorde ett uttalande angående kriget i forna Jugoslavien, där internationella samfundet (som vanligt) höll på och tjafsade om det var läge att ta serberna i örat eller låta dem hållas. Nåväl, i det läget gick Jospin ut och sa att "Om det internationella samfundet har behov av franska kärnvapen i balkankonflikten så står de till förfogande". Han tänkte alltså att genom att bomba stället tillbaka till stenåldern så skulle problemen försvinna.
Då tänkte jag: Några som röstat fram en sådan glimrande politisk begåvning till premiärminister måste ju producera så fulländade varor att jag inte är värdig att nyttja dem.

Fast sen glömde jag bort det. Eller orkade inte kolla på etiketten varifrån sakerna jag köpte kom.
Samtliga hemsidor, tidningar och program för nyheter.
Försökt bojkotta cykel, men det går inte så bra. Har en cykel stående mitt i lägenheten som ska användas ifall det blir uppehåll nån gång. Går dock bättre med bojkotten av Diablo 3, har inte spelat det sen avinstallationen häromdan.
Inlägget är ändrat 7/8 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

KyLLo  14/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Är den helt ny eller är du rädd att den ska bli stulen?

cajac  14/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Helt ny, men nu har jag ställt ner den på gården utanför. Cyklade på den för första gången i lördags, fy helvete vad nervöst...
Bojkottar ibland vid ensliga badstränder i skogen, annars aldrig.
Veckla ihop

KyLLo  14/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Kastar kottar på en boj?
javisst, eller vad pratar ni andra om?
Inte nödvändigtvis ett bojkottskäl, men ändå relaterat: jag blev i dag uppmärksammad på den här texten:
Rudolf Steiner om biodynamik – ett referat
En tjomme som läst (i översättning) biodynamikens källor, alltså Rudolf Steiners föreläsningar i ämnet. Jag har ännu inte läst allt, men det är om inte fascinerande så halsbrytande. Och jättelångt. Och roligt och intressant även om man inte grottat ned sig i antroposofiana tidigare!

Edit:
Okej, komplettering till varför jag postade det här.
1: Tråden började med antroposofisk odling. Det här är antroposofisk odling.
2: Envar gör förstås sin egen prioritering, men jag tycker att det spelar roll om påståenden är sanna eller falska, i den mån det kan avgöras. Biodynamisk (antroposifisk) odling kan därför vara intressant på ungefär samma sätt som kreationism eller astrologi.
Inlägget är ändrat 9/8 2012.
Historik
Göm historik
oerhört fånig text (fast jag vet att det finns gott om folk som roas av den typen av "komik").
och försök inte komma dragande med att det behövs de som ryter till mot ovetenskapligheten. det går inte direkt att jämföra saltå kvarn med teapartyrörelsen i USA.
bara garderade mig ifall att :)
Orkar inte läsa. :) Om det värsta är att någon utför lite hokuspokus över produkter som i slutändan blir bra och ekologiska spelar det rocknroll för mig.
Nä jag menade inte att just du skulle vara tvungen att läsa hela texten, jag såg det mer som ett allmänt tillägg till tråden.
jag kan knappt komma på något larvigare än att engagera sig mot biodynamik. folk borde läsa marx eller något annat matnyttigt istället för att skriva milslånga texter om saker som bara äckliga hippies (och hipsters?) gillar idag.
Veckla ihop

sennight  9/8 2012 | Stäng | Nästa nya
i övrigt såg ju steiner riktigt stilig ut på den där bilden. jag känner mig faktiskt mer positivt inställd till biodynamik nu.
Flamebait, bedömer jag.
Veckla ihop

om man skriver en så lång text bara i flamebaitsyfte för en helt meningslös fråga behöver man verkligen göra något vettigare av sitt liv. "död åt moder jord" hade räckt precis lika långt.
Missförstånd - otydligt skrivet av mig.
Jag menade inte att genomgången av biodynamiken är flamebait. Däremot tolkade jag dina svar som flamebait.

tja inte mer flamebait än ditt eget inlägg i så fall.
Nu orkade jag inte heller läsa allt det där, kanske gör det senare, men det vore mer spännande att läsa ett referat skrivet av någon som har en neutral hållning till att börja med. Den här snubben skriver ju redan i första meningen att han redan är "minst sagt kritisk" innan han ens börjat läsa texterna. Då blir jag inte direkt pepp på att läsa fortsättningen eftersom den säkert är raljerande och tråkig, dessutom lång. Det stämde ganska bra, så långt jag läste.
Veckla ihop

horvendile  14/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag har tidigare tänkt på det där med neutral hållning, men problemet med det är att det är nog rätt svårt att förhålla sig neutral till biodynamik när man väl börjar läsa om det; det borde vara ganska mycket som att förhålla sig neutral till astrologi eller kreationism. Det är, kort och gott, sådant uppenbart nonsens.
Själv tycker jag att det finns ett värde i bara det att någon sätter sig ned och går till källan, bland annat för att det är rätt uppenbart att många tror att det ligger något vettigt i biodynamik utöver det ekologiska i det.
Däremot var det inte meningen att försöka tvinga alla trådläsare att läsa hela redogörelsen; jag såg det som en resurs för den extra nyfikna.
Veckla ihop

Canomia  14/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tror det går alldeles utmärkt att hålla sig neutral till både astrologi och kreationism. Alltså inte neutral som i att man står mitt emellan att tro på det eller att inte tro på det utan mer att inte vara så känslomässigt involverad redan. En person som inte tycker om att håna det den ser som nonsens helt enkelt.
Men visst, det är ju bra att han faktiskt går till källan, det är det ju inte alla som gör.

horvendile  15/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Jo okej, det beror på vad man menar med neutral - jag inser förstås(?) att det är möjligt att skriva ickeraljerande texter om biodynamik. Snubblar jag över en sådan postar jag den, och så blir alla jätteglada!
Har sett delar av artikeln den senaste tiden men har inte haft ork och ro att läsa serien i dess helhet. En mer återhållen text hade nog gjort bättre intryck, de giftigaste formuleringarna kunde ha sparats till en fristående kommentar från skribenten.
Bojkottar helt GB Glace´s "Carte d´or" endast av den anledning att jag ryser av avsky när jag hör deras slogan: "När du har Carte D´or, då har du dessert"...... Vem i hel#*@e på en förmodligen överbetald reklambyrå kom på den och vem på GB tyckte att den var så bra att den godkändes? Kanske bara jag som stör mig på den men kan inte rå för det. Den är hemsk... Intressant det där med reklam som gör att man helt enkelt väljer ett ANNAT märke för att reklamen är provocerande dålig....
carte d'or? hade jag inte hört talas om. låter gott!

Mr Blonde  9/8 2012 | Stäng |
Den är god..... Det stör mig också... :)
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök