Lägga in filmer smidigt? - Om sajten
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Lägga in filmer smidigt?
Grillo  31/7 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag har länge tänkt lägga in en större mängd filmer för att komplettera min nc-17-lista, men det är så jobbigt. Jag använde för några år sedan http://filmtipset.powha.net/add/ men den verkar inte funka så bra. Numera laddar den bara över titel och årtal, och det är det lätta att fylla i... Skådisar, regissör osv är det jobbiga.

Finns det något smidigare sätt att lägga in filmer än att fylla i all info manuellt?
Veckla ihop

Hypostas  1/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Powha kanske kan fixa så att skådisar också kommer med? Vore nice.
Veckla ihop

averin  1/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Ett problem som uppstår då är att imdb inte alltid listar skådespelare efter huvud- och biroll, utan ibland sorteras de alfabetiskt.
Veckla ihop

KyLLo  1/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Men jag kan säga att IMDb inte heller är speciellt bra på ordningen. Stämmer inte alltid med filmernas eftertexter eller officella filmsidor.

averin  1/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Precis, imdb är inte perfekta. Långt ifrån ibland.
Absolut, är fullt medveten om det. Men bättre att lägga in dem halvdant från början och sen komplettera när man väl sett filmen. Alternativt att folk som ser filmen ser till att också fixa till skådislistan. Jag brukar alltid kolla skådislistor på alla filmer jag ser och felanmäla om nåt är tokigt...

Tar och pm:ar powha.

averin  2/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Om ändå alla som la in filmer var som du =) Långt ifrån alla checkar skådisarna tyvärr. Men visst kanske bättre än inget om man vill använda sig av powhas automatiska system.
Nej, det är inte bättre att lägga in en halvfärdig film först och komplettera den sedan, eftersom den hamnar i listan för overifierade filmer så fort du sparat den. Det leder till två saker:
1. Du skapar merarbete för verifierarna, eftersom de hittar en halvfärdig film som de antingen kommer ta bort, refusera (som betyder "återremittera" på filmtipsspråk) eller komplettera filmen själva och sedan verifiera den.
2. Om filmen ifråga blir verifierad innan du kompletterat den kan du inte editera den längre.

Och vilken nytta är det att filmen först ligger inne ett tag med bristfällig information? Det är ju bättre att vänta till man kan lägga in den "på riktigt" än att göra det i två steg. Mindre jobb för alla.
Tjenare, får se om jag hinner titta på det någon dag. Det borde vara en relativt snabb fix. Men vill minnas att det var någon annan som skrev ett nytt inläggnings-skript, sök lite i forumet.

Jon
Veckla ihop

Powha  5/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Har uppdaterat sidan nu.

Jon

Grillo  5/8 2012 | Stäng | Nästa nya
Göttans, får prova den i dagarna :)
Skrev en Bookmarklet för det för ett tag sen, den funkar fortfarande smidigt:

mer info här:
http://nyheter24.se/filmtipset/forum/forum.cgi?thread=1879251&id=61043&offset=0
Entertainity AB © 2000-2012 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor
annons
annons
clock
Svensk titel (T)
Originaltitel (O)
Regissör (R)
Manus (M)
Skådespelare (S)
Land (L)
År (Å)

Avancerad sök