S&S nedräkning - Filmsnack
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
äntligen! http://www.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/polls-surveys/greatest-films-all-time-2012 ska det bli Takashi Miike plats 1-5 nu igen?
Spännande ...
Jag gissar på att Citizen Kane kliver ner från förstaplatsen och Vertigo upp.
Men vilken film som inte var gjord när förra pollen presenterades kommer att vara högst upp på listan?
Jag gissar på att Citizen Kane kliver ner från förstaplatsen och Vertigo upp.
Men vilken film som inte var gjord när förra pollen presenterades kommer att vara högst upp på listan?
Skall man gå efter TSPDTs The 21st Century's Most Acclaimed Films så skulle det vara Eternal Sunshine of The Spotless Mind, men det varken tror eller hoppas jag på.
Utan håller i stället tummarna för Tropical Malady även om de här listorna (eller inte de enskilda listorna utan resultatet) brukar vara betydligt mer konservativt än så..
Utan håller i stället tummarna för Tropical Malady även om de här listorna (eller inte de enskilda listorna utan resultatet) brukar vara betydligt mer konservativt än så..
just därför lite coolt att Mannen med filmkameran åkte upp så pass mycket, en orejäl film med en hejdundrande massa krusiduller (jag ogillar den egentligen men det kan ja bortse ifrån)
"Hade inte riktigt vågat drömma om att Jeanne D'arc..."
Huh, det märks sannerligen att du är ny i gemet, då Jeanne D'arc inte bara varit topp-10 en gång tidigare utan tre.
1952 placerade den sig på en delad 5:e plats
1972 delad 6:e plats
1992 delad 6:e plats
Så att kreti &pleti filmen skulle ta sig in en fjärde gång var ju snarare väntat än oväntat.
Huh, det märks sannerligen att du är ny i gemet, då Jeanne D'arc inte bara varit topp-10 en gång tidigare utan tre.
1952 placerade den sig på en delad 5:e plats
1972 delad 6:e plats
1992 delad 6:e plats
Så att kreti &pleti filmen skulle ta sig in en fjärde gång var ju snarare väntat än oväntat.
Inlägget är ändrat 16/8 2012.
Att Jeanne D'arc är kritikernas älskling är ingen tvekan om. Däremot att den skulle dyka upp igen, när snacket om topp 10 mest varit vilken film från 00-talet och 90-talet som skulle ha störst chans att lyckas.
Men jag tackar för din uppmärksamhet! Nu ska jag kritiskt granska och undersöka betygsskalan i 30 år. När jag är färdig är Bresson min favorit. Vi ses!
Men jag tackar för din uppmärksamhet! Nu ska jag kritiskt granska och undersöka betygsskalan i 30 år. När jag är färdig är Bresson min favorit. Vi ses!
Au Hasard Balthazar och Zerkalo åker upp, det gillar man.
Lite märkligt. När jag nu i och med DIF äntligen sett dessa "mästerverk" känner jag att min förundran över sådana listor blir än större. Att jag är en simpelton som överhuvudtaget inte håller med kritikerna står helt klart men det är inte det som förundrar. När Citizen Cane från 41äntligen åker ner ett snäpp efter 50 år på toppen så är det Vertigo från 58 som kniper förstaplatsen. Vad i kritikernas ögon har förändrats så att de nu plötsligt ändrat uppfattning?
Det är väl inte så att kritikerna har ändrat sig. Det har däremot tillkommit betydligt fler som har fått lägga sina röster.
"Given the dominance of electronic media, what became immediately apparent was that we would have to abandon the somewhat elitist exclusivity with which contributors to the poll had been chosen in the past and reach out to a much wider international group of commentators than before. We were also keen to include among them many critics who had established their careers online rather than purely in print.
To that end we approached more than 1,000 critics, programmers, academics, distributors, writers and other cinephiles, and received (in time for the deadline) precisely 846 top-ten lists that between them mention a total of 2,045 different films."
"Given the dominance of electronic media, what became immediately apparent was that we would have to abandon the somewhat elitist exclusivity with which contributors to the poll had been chosen in the past and reach out to a much wider international group of commentators than before. We were also keen to include among them many critics who had established their careers online rather than purely in print.
To that end we approached more than 1,000 critics, programmers, academics, distributors, writers and other cinephiles, and received (in time for the deadline) precisely 846 top-ten lists that between them mention a total of 2,045 different films."
Ok, tack. De nya tyckarna måste gnugga händerna av förtjusning medan de gamla gnisslar tänderna =)
Det händer ju en hel del på tio år, folk dör och nya kritiker och regissörer slår igenom och får vara med och säga sitt.
Sen är det ju lite speciellt med Vertigo, den blev ingen jättesucce när den kom 1958 och den var p.g.a. rättighetsproblem inte möjlig att se under flera årtionden. Så den har ju fått sitt stora genombrott från och med 1984 när rättighetsproblemen löstes och filmen restaurerades.
Sen är det ju lite speciellt med Vertigo, den blev ingen jättesucce när den kom 1958 och den var p.g.a. rättighetsproblem inte möjlig att se under flera årtionden. Så den har ju fått sitt stora genombrott från och med 1984 när rättighetsproblemen löstes och filmen restaurerades.
Kom att tänka på en sak. Om det verkligen var så otroligt fantastiska filmer borde det ju inte ändra sig bara för att fler tyckare röstar. Listan borde inte förändras förrän ngt nytt banbrytande mästerverk skapas.
Topp 50 andas nybakad filmskoleelev, men det är ju skönt att det inte måste bli Citizen Kane på #1 varje gång och att Persona blev den enda Bergman-filmen. Jag förstår dock fortfarande inte hur Mulholland Drive kan fortsätta vara så priviligierad bland Lynchs filmer.
Nä, Mulholland Drive är en bra film, men bara det faktum att den, enligt listan, hävdas vara den bästa nordamerikanska filmen under de senaste 30 åren gör att jag inser att det här är inte en lista för mig.
Den totala bristen på film från de senaste tio åren är en annan orsak.
Kul dock att Hitchcock är etta! Visserligen är det inte hans bästa film, men den tillhör definitivt de främsta.
Den totala bristen på film från de senaste tio åren är en annan orsak.
Kul dock att Hitchcock är etta! Visserligen är det inte hans bästa film, men den tillhör definitivt de främsta.
Håller med kan inte alls förstå storheten i MD, visst ingen dålig film, men så jävla speciell är den väl inte. jag föredrar absolut långfilmen han gjorde efter eller innan före MD.
Finns som paket nu:
http://nyheter24.se/filmtipset/yourpage.cgi?member=26336&page=package_view&package=32030
Kul med Vertov och Dreyer på topp tio.
http://nyheter24.se/filmtipset/yourpage.cgi?member=26336&page=package_view&package=32030
Kul med Vertov och Dreyer på topp tio.
woho, alla sedda :)
(har dock inte sett alla historie(s) du cinema ännu. men den inlagda.)
En bra (dreyers) och två medemåttiga (murnaus och vertovs) stumfilmer på topp 10, men den bästa stumfilmen först på plats plats 50 :(
(har dock inte sett alla historie(s) du cinema ännu. men den inlagda.)
En bra (dreyers) och två medemåttiga (murnaus och vertovs) stumfilmer på topp 10, men den bästa stumfilmen först på plats plats 50 :(
33 sedda
2 5or
11 4or
17 3or
3 2or (2 2or på topp 10 . . )
2 5or
11 4or
17 3or
3 2or (2 2or på topp 10 . . )
48 sedda av 52
16 5or
16 4or
12 3or
4 2or
Osedda:
Terassen
Shoah
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Histoire(s) du cinéma: Toutes les histoires
16 5or
16 4or
12 3or
4 2or
Osedda:
Terassen
Shoah
Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Histoire(s) du cinéma: Toutes les histoires
Inlägget är ändrat 11/8 2012.
Kan tillägga att min högsta osedda är Pansarkryssaren Potemkin som jag väl har sett flera gånger men aldrg i ett svep.
Nästa är Sent om våren.
Nästa är Sent om våren.
Inlägget är ändrat 11/8 2012.
52 sedda (inkl. alla Histoire(s) du cinéma). Två femmor.
Bäst: Sátántangó
Sämst: Some Like It Hot
Bäst: Sátántangó
Sämst: Some Like It Hot
42 av 51.
Bäst: Persona, Apocalypse, Sátántangó
Sämst: Så går det till i krig, Till sista andetaget, De 400 slagen
5/5 10
4/5 21
3/5 10
Gillar listan delvis. Framförallt är det roligt att Ozu (2 filmer), Dreyer (3), Tarkovskij (3) och Godard (4) tagit ikapp på sådana som Hitchcock (2) och Welles (1). Gladast är jag över Sent om våren på plats 15. Föräldrarnas tredjeplats generar blandade känslor men den är ju vida överlägsen film på plats ett och två. Till 2022 hoppas jag på Marketa Lazarvora, Tropical Malady, Celine och Julie, och kanske... Kvinnan i sanden? Kanske något från Kina också.
Bäst: Persona, Apocalypse, Sátántangó
Sämst: Så går det till i krig, Till sista andetaget, De 400 slagen
5/5 10
4/5 21
3/5 10
Gillar listan delvis. Framförallt är det roligt att Ozu (2 filmer), Dreyer (3), Tarkovskij (3) och Godard (4) tagit ikapp på sådana som Hitchcock (2) och Welles (1). Gladast är jag över Sent om våren på plats 15. Föräldrarnas tredjeplats generar blandade känslor men den är ju vida överlägsen film på plats ett och två. Till 2022 hoppas jag på Marketa Lazarvora, Tropical Malady, Celine och Julie, och kanske... Kvinnan i sanden? Kanske något från Kina också.
I vanlig ordning så är topplistan på det stora hela medioker (och som moltenhorror skrev "andas nybakad filmskoleelev"), men det är ju inte därför man (läs: jag) har följt S&S sedan 1992, utan för de få ljusglimtar till vissa individuella listor som känns personliga, intressanta, kul osv osv till skillnad från topp-50 som bara känns så opersonlig, förutsägbar, stereotyp, mallad osv osv
Bäst: Playtime
Sämst: Alldeles för många.
Apropå "andas nybakad filmskoleelev" http://collectivemovielove.blogspot.mx/2012/08/our-collective-greatest-films-of-all.html ja jisses, men jag tror det skulle sett i princip lika "illa" ut om användarna på mubi gjort listan.
Bäst: Playtime
Sämst: Alldeles för många.
Apropå "andas nybakad filmskoleelev" http://collectivemovielove.blogspot.mx/2012/08/our-collective-greatest-films-of-all.html ja jisses, men jag tror det skulle sett i princip lika "illa" ut om användarna på mubi gjort listan.
Ja, vilken skräll att topplistan är opersonlig medan regissörernas listor är, eller känns mer, personliga.
För att ha följt S&S:s lista så pass länge verkar du ha noll koll på upplägget. Det är ju ganska uppenbart att topplistan inte blir en personlig lista när så pass många röstar, förstår du väl?
För att ha följt S&S:s lista så pass länge verkar du ha noll koll på upplägget. Det är ju ganska uppenbart att topplistan inte blir en personlig lista när så pass många röstar, förstår du väl?
Nja det kan jag inte hålla med om en bra (läs: med allt vad det innebär) film förblir en bra film även om 30 år (då ytterst lite på det stora hela går framåt och blir bättre inom film med tiden), "problemet" är helt enkelt att merparten av filmerna på sådana här sammanställningar är inte bra, och nej jag tänker inte ta en disskussion om varför de inte är det.
Orkar inte heller ta en diskussion, men konstaterar att nu var det trots allt 840+ nånting som röstade och jag håller självklart inte med om alla filmer, men man får väl ha i åtanke att alla 10 filmer som individerna röstade på fick alla lika mycket i poäng. Så då spelade det ingen roll om alla som röstade på Vertigo hade den som 7e bästa film, t ex.
"Så då spelade det ingen roll om alla som röstade på Vertigo hade den som 7e bästa film, t ex. "
Det känner jag till, men att (så många) anse(r) att tex Vertigo skulle vara en av de tio bästa filmerna är så befängt (och andas nybakad filmskoleelev) att jag inte ens orkar kommentera det mer än så.
Det känner jag till, men att (så många) anse(r) att tex Vertigo skulle vara en av de tio bästa filmerna är så befängt (och andas nybakad filmskoleelev) att jag inte ens orkar kommentera det mer än så.
Jag måste säga att jag håller med dig vad gäller Vertigo. Nu tyckte jag inte speciellt om CK heller men tyckte ändå de lyckades rösta upp en än sämre film. Men jag är helt amatörtyckare och inser att det säkert finns mängder jag missar i dessa mästerverk.
Har inte sett mer än 12 av filmerna så de stora mästerverken har tydligen inte varit något som lockat mig. Tyvärr kan jag inte påstå att där är jättemånga som ligger i vill se listan heller. Visst ska jag väl knapra i mig några till men jag har sedan länge insett att jag filmmässigt tillhör pöbeln =)
Vilka filmer på listan platsar på listan då? Du skrev 19:44 11/8 att merparten inte gör det, alltså antar jag att du tänker på några filmer som trots allt platsar.
Inlägget är ändrat 12/8 2012.
OK då tackar jag för den filmen. Ser fram emot att du kläcker ur dig fler åsikter om bra filmer. Kanske dags att återställa gamla betyg? :)
Hittade ett inlägg jag postade inför min personliga topp-100 år 2009, och då jag inte fann ditt namn i tråden så kopierar jag in det här om du (eller andra) mot förmodan skulle vilja läsa det.
"Nu börjar det snart vara dags för mig, att efter sex års kritiskt granskande av ft (och närmare 20 års kritiskt granskande av film(er), nåja de första åren var inte så kritiskt granskande i ärlighetens namn) posta den första och kanske enda topp-100 filmlista (endast pga ett närmast otal antal förfrågningar och tjat i närmare sex års tid) som jag kommer att orka göra.
Som den 3rd man jag har kommit att bli här på ft, så kommer det att komma två inlägg till utöver det här, ett med själva listan, och ett med utförlig statistik om den.
Listan som kommer att komma inom ett antal dagar, är i allra största mån en så (dags)aktuell lista som det bara är möjligt, dvs väldigt få filmer som inte setts och/eller setts om det här årtusendet (ja merparten de senaste fyra-fem åren) kommer att vara med, helt enkelt för att inte listan skall primärt vara en nostalgitripp, utan spegla nuet så bra det bara går.
Utöver det så kommer det saknas filmer jag kommer att komma på i efterhand (då jag inte här på ft i dagsläget har betygsatt "allt" jag sett) det kan vara minuter efter själva listan är postad men också år.
Har sedan i somras (då beslutet togs) försökt att se om så mycket filmer jag har haft möjlighet och tid/ork till, men långt ifrån allt jag önskat har hunnits med, ex på regissörer som blivit speciellt lidande av det är följande i bokstavsordning Brakhage, Bresson, Dreyer, McLaren, Mizoguchi, Naruse, Ophuls, Ozu, Renoir, Svankmajer, Welles mfl."
Fann inte heller ditt namn i tråden där jag postade listan så här får du (och andra) om intresse finnes en länk till den.
http://nyheter24.se/filmtipset/forum/forum.cgi?thread=1775196&id=-1000&offset=40
"Nu börjar det snart vara dags för mig, att efter sex års kritiskt granskande av ft (och närmare 20 års kritiskt granskande av film(er), nåja de första åren var inte så kritiskt granskande i ärlighetens namn) posta den första och kanske enda topp-100 filmlista (endast pga ett närmast otal antal förfrågningar och tjat i närmare sex års tid) som jag kommer att orka göra.
Som den 3rd man jag har kommit att bli här på ft, så kommer det att komma två inlägg till utöver det här, ett med själva listan, och ett med utförlig statistik om den.
Listan som kommer att komma inom ett antal dagar, är i allra största mån en så (dags)aktuell lista som det bara är möjligt, dvs väldigt få filmer som inte setts och/eller setts om det här årtusendet (ja merparten de senaste fyra-fem åren) kommer att vara med, helt enkelt för att inte listan skall primärt vara en nostalgitripp, utan spegla nuet så bra det bara går.
Utöver det så kommer det saknas filmer jag kommer att komma på i efterhand (då jag inte här på ft i dagsläget har betygsatt "allt" jag sett) det kan vara minuter efter själva listan är postad men också år.
Har sedan i somras (då beslutet togs) försökt att se om så mycket filmer jag har haft möjlighet och tid/ork till, men långt ifrån allt jag önskat har hunnits med, ex på regissörer som blivit speciellt lidande av det är följande i bokstavsordning Brakhage, Bresson, Dreyer, McLaren, Mizoguchi, Naruse, Ophuls, Ozu, Renoir, Svankmajer, Welles mfl."
Fann inte heller ditt namn i tråden där jag postade listan så här får du (och andra) om intresse finnes en länk till den.
http://nyheter24.se/filmtipset/forum/forum.cgi?thread=1775196&id=-1000&offset=40
Så gulligt att ni två är så himla samstämmiga hela tiden. Ni passar verkligen ihop. Hur länge är det nu egentligen som ni har varit ett par?
Jonathan Rosenbaum reflekterar över listan.
Här är hans bidrag dessutom:
Greed
Spione
Ivan
I Was Born, But…
Rear Window
Cuadecuc-Vampir
Sátántangó
Histoire(s) du cinéma
The Wind Will Carry Us
The World
Här är hans bidrag dessutom:
Greed
Spione
Ivan
I Was Born, But…
Rear Window
Cuadecuc-Vampir
Sátántangó
Histoire(s) du cinéma
The Wind Will Carry Us
The World
Sedda: 43/52
Högsta osedda: #7 The Searchers
De bästa filmerna på listan:
Ugetsu monogatari (Mizoguchi, 1953) 5
Andrej Rublev (Tarkovskij, 1966) 5
Playtime (Tati, 1967) 5
Sátántangó (Tarr, 1994) 5
De sämsta filmerna på listan:
City Lights (Chaplin, 1931) 2
Some Like It Hot (Wilder, 1959) 2
La dolce vita (Fellini, 1960) 2
Mulholland Dr. (Lynch, 2001) 2
Högsta osedda: #7 The Searchers
De bästa filmerna på listan:
Ugetsu monogatari (Mizoguchi, 1953) 5
Andrej Rublev (Tarkovskij, 1966) 5
Playtime (Tati, 1967) 5
Sátántangó (Tarr, 1994) 5
De sämsta filmerna på listan:
City Lights (Chaplin, 1931) 2
Some Like It Hot (Wilder, 1959) 2
La dolce vita (Fellini, 1960) 2
Mulholland Dr. (Lynch, 2001) 2
Nej, inser mest att det var de två tråkigaste filmtimmarna jag varit med om. I stark konkurrens med Semestersabotören och Min Onkel.
Sen får han hålla på med sina ljudeffekter så mycket han vill. Stentrist ändå.
Sen får han hålla på med sina ljudeffekter så mycket han vill. Stentrist ändå.
Inlägget är ändrat 10/8 2012.
Jag håller med om vad du säger, alla har ju olika åsikter om diverse filmer. Det kan dock vara nyttigt att försöka se bortom sin egen subjektivitet för att förstå varför ens 'hatfilm' är så pass hyllad.
Hur som helst så förstår jag inte hur någon kan tycka Tati's filmer är tråkiga. En filmtentusiast "borde" ju rimligtvis uppskatta hur han använder sig av mediets olika möjligheter för att skapa humor (misé en scené, ljudeffekter, färg).
Hur som helst så förstår jag inte hur någon kan tycka Tati's filmer är tråkiga. En filmtentusiast "borde" ju rimligtvis uppskatta hur han använder sig av mediets olika möjligheter för att skapa humor (misé en scené, ljudeffekter, färg).
Jag kan hålla med dig om att man ibland verkligen förstår vad andra ser i filmen. Men man behöver ju inte för den skull inte hålla "med". Alltså värdera de egenskaper som filmen blivit känd för tillräckligt för att uppskatta filmen som sådan. Om det går att förstå.
Till exempel kan jag se att Citizen Kane har fantastiskt foto. Jag kan förstå att de var tidigt ute med en "tvist". Ändå räcker inte det för mig för att jag ska tycka att filmen är mer än ok. Jag tycker historien är rätt trivial och jag uppfattar Welles skådespeleri som fruktansvärt pompöst och än om det kanske passar rollen ser jag köper jag det inte riktigt utan tycker det blir teatraliskt. Jag klarar inte att distansera mig så pass att jag höjer filmen till skyarna som helhet utan kan bara berömma vissa delar.
Till exempel kan jag se att Citizen Kane har fantastiskt foto. Jag kan förstå att de var tidigt ute med en "tvist". Ändå räcker inte det för mig för att jag ska tycka att filmen är mer än ok. Jag tycker historien är rätt trivial och jag uppfattar Welles skådespeleri som fruktansvärt pompöst och än om det kanske passar rollen ser jag köper jag det inte riktigt utan tycker det blir teatraliskt. Jag klarar inte att distansera mig så pass att jag höjer filmen till skyarna som helhet utan kan bara berömma vissa delar.
Definitivt. Jag kan inte heller njuta av penseldragen i en målning så pass att jag sedan bortser från helheten men säger inte att man inte bör titta på konst på det ena eller andra sättet.
Jag tror jag förstår vad du menar.
Det är väl mer strukturen av narrativet än själva historien som är det imponerande. Jag gillar för övrigt historien och håller inte med om att den är trivial. Skådespeleriet i från Welles passar verkligen den karaktären han gestaltar. Teatraliskt skådespeleri är inte nödvändigtvis dåligt skådespeleri och att reducera Welles skådespeleri till enbart teatraliskt känns orättvist.
Det är väl mer strukturen av narrativet än själva historien som är det imponerande. Jag gillar för övrigt historien och håller inte med om att den är trivial. Skådespeleriet i från Welles passar verkligen den karaktären han gestaltar. Teatraliskt skådespeleri är inte nödvändigtvis dåligt skådespeleri och att reducera Welles skådespeleri till enbart teatraliskt känns orättvist.
15 August: the complete critics’ poll of 846 entries is published in interactive form on this website.
22 August: the complete interactive directors’ poll of 358 entries follows.
Regissörernas publiceras då av nån anledning.
22 August: the complete interactive directors’ poll of 358 entries follows.
Regissörernas publiceras då av nån anledning.
Inlägget är ändrat 15/8 2012.
Såhär skrev Sight & Sound på Twitter för 15 timmar sedan:
With apologies to anyone waiting, our complete #sightsoundpoll will go live tomorrow morning. We've been battling data gremlins all day…
With apologies to anyone waiting, our complete #sightsoundpoll will go live tomorrow morning. We've been battling data gremlins all day…
Men i tidningen är det 100 kritikerlistor och 100 regissörlistor, alltså finns inte alla med.
Jo tack, jag vet det. Men i tidningen skulle de inte publicera alla 846 kritiker, utan endast 100 tror jag det var.
edit: 2 mot 1 såg jag nu.
edit: 2 mot 1 såg jag nu.
och för att de är fel
http://explore.bfi.org.uk/sightandsoundpolls/2012/voter/645t
http://explore.bfi.org.uk/sightandsoundpolls/2012/voter/645t
Fel vet jag inte men feg eftersom hennes soulfilm är Amélie.
Är där ngn som har koll på andelen män/kvinnor? Spontant verkar männen väldigt överrepresenterade.
Vilket naturligtvis måste sätta väldigt tydliga spår i listan. Vilket i sin tur gör att jag faktiskt finner den rätt ointressant.
Självklart inte. Men jag tycker att det är kunskap/kompetens/erfarenheter som borde vara viktiga, och inte att det ska vara en exakt fördelning mellan könen 'bara för att' i t.ex. en sådan här omröstning.
Edit: Sedan kan jag se fördelarna med en jämnare fördelning iofs.
Edit: Sedan kan jag se fördelarna med en jämnare fördelning iofs.
Har du redan tagit del av regissörernas personliga listor? Inte för att det lär vara någon markant skillnad men ändå.
Gamle Sato 81 år går då att lita på nu med för 5:e gången visst hans 72 och 82 bidrag var ju kanske överlag inte så mycket att hänga i den berömda granen, men från och med 92 (med några undantag, förlåter honom för Tokyo Story, om inte annat för att han har sagt följande om japans främsta
“The master among masters in the Japanese film world…to talk about this man is at the same time to talk about the path upon which the Japanese film has progressed”) så har hans (ur)val av filmer känts såväl personliga och genomtänkta som intressanta.
“The master among masters in the Japanese film world…to talk about this man is at the same time to talk about the path upon which the Japanese film has progressed”) så har hans (ur)val av filmer känts såväl personliga och genomtänkta som intressanta.
Inlägget är ändrat 17/8 2012.
Då var regissörernas personliga listor släppta!
Béla Tarrs favorit bland Hitchcock-filmer är tydligen Frenzy...
Béla Tarrs favorit bland Hitchcock-filmer är tydligen Frenzy...
Märkte det! Spelar tydligen inte så stor roll hur grymma ens egna filmer är (och nu syftar jag inte på Agoyan), man tycker likadant som alla andra oavsett.
Ja, listorna är hopplöst likriktade.
Men det är fint att Weerasethakul valde Warhols Empire.
Gillar också att Tsai Ming Liang nominerade Goodbye, Dragon Inn.
Men det är fint att Weerasethakul valde Warhols Empire.
Gillar också att Tsai Ming Liang nominerade Goodbye, Dragon Inn.
Inlägget är ändrat 23/8 2012.
Alltid härligt när regissörer nominerar sina egna filmer. Jag har för mig att jag såg någon grej där John Woo skulle berätta om sina favoritfilmer och la Face/Off på andraplats, haha.
Dem lär vara likriktade av en anledning, inte bara för att dem vill rösta som alla andra.
Någon som själv skapar film kan ju förstå och respektera mer av processen bakom det man ser. De röstar liksom, tror jag, på filmer som de ser som bäst hantverk och inte den film där storyn talar till dem.
Därför är vissa filmer så vanliga för de är så pass bra gjorda och/eller nyskapande.
Det röstar ju faktiskt på "The Greatest Films" inte "Your Personal Favourites"
Kanske lite flummigt skrivet, hoppas någon förstår vad jag menar
Någon som själv skapar film kan ju förstå och respektera mer av processen bakom det man ser. De röstar liksom, tror jag, på filmer som de ser som bäst hantverk och inte den film där storyn talar till dem.
Därför är vissa filmer så vanliga för de är så pass bra gjorda och/eller nyskapande.
Det röstar ju faktiskt på "The Greatest Films" inte "Your Personal Favourites"
Kanske lite flummigt skrivet, hoppas någon förstår vad jag menar
(Edit: Hoppas att det inte låter för aggressivt, men) nu skapar du en falsk distinktion mellan "filmer av filmhistoriskt/tekniskt värde" och "filmer man faktiskt gillar att se på". Jag tror inte att det riktigt är det folk (i den här tråden) menar när de kallar listorna "likriktade".
Eller, äh, ps: jag tror inte heller att kärlek till filmform borde leda till likriktning... det är ju inte så att någon som intresserar sig för filmform har 10-12 filmer att välja emellan innan det blir krasst, pragmatiskt berättande eller repriser...
Eller, äh, ps: jag tror inte heller att kärlek till filmform borde leda till likriktning... det är ju inte så att någon som intresserar sig för filmform har 10-12 filmer att välja emellan innan det blir krasst, pragmatiskt berättande eller repriser...
Inlägget är ändrat 23/8 2012.
Jo jag förstår vad du menar med falsk distinktion.
Men jag tycker ändå det finns "filmer man faktiskt gillar att se på, men av olika anledningar". Alltså vissa filmer gillar du kanske för att storyn var så välskriven, andra för att skämten var så roliga och vissa filmer gillar man att se på just för att de har filmhistoriskt värde eller är så tekniskt välgjorda.
Jag tror den sistnämnda kvalitén, att en film är så väl genomförd tekniskt uppskattas mer hos just regissörer för de kan relatera mer till skapandeprocessen som ligger bakom.
Men jag tycker ändå det finns "filmer man faktiskt gillar att se på, men av olika anledningar". Alltså vissa filmer gillar du kanske för att storyn var så välskriven, andra för att skämten var så roliga och vissa filmer gillar man att se på just för att de har filmhistoriskt värde eller är så tekniskt välgjorda.
Jag tror den sistnämnda kvalitén, att en film är så väl genomförd tekniskt uppskattas mer hos just regissörer för de kan relatera mer till skapandeprocessen som ligger bakom.
Intressantast efter att ha skummat igenom några bekanta: Malcolm Le Grice, Ben Rivers och Patricio Guzmán.
Har det gjorts någon omröstning i S&Ss anda på Filmtipset? Skulle vara kul att göra nu när det är lek&tävlingsbrist på forumet. Och se hur okonventionella listor vi egentligen skulle göra...
Mm, tio år är under all kritik - ett halvår mer lagom! Alternativt kan vi fortsätta på tråden på något vis, för att uppnå en mer komplett lista.
En helt annan grej som vore kul att ha vore en stumfilmstävling (av typen nominera-och-rösta-i-heat). Jag har inte så mycket erfarenhet av dessa tävlingar som säkert andra har, men skulle gladeligen hålla en sådan om det finns intresse.
Har det varit någon stumfilmstävling på Filmtipset förut?
Föregående
Nästa
Stäng tråden
Första nya