Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 3 496 Besökare idag: 11 122
annons
annons
Netflix Sverige - Allmänt
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Netflix Sverige
Magkatarr  16/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Hej,
Hittade ingen befintlig tråd om ämnet.

Som ni vet så har Netflix lanserats även i Sverige, någonting som jag sett fram emot under en längre tid.

Jag har suttit en stund och granskat utbud och liknande.

Mina tankar efter en stund runtsurfande.

1. Utbudet på filmer är okej men inte mer än så. Måste säga att jag är lite besviken.

2. Utbudet på serier är också ganska skralt, dock är jag ingen seriemänniska så det är helt okej för mig.

3. Att det inte finns någon filmköfunktion/watchlist är fruktansvärt. Jag fick dock tipset att om man tittar på ett par sekunder på en film man vill spara så läggs den under "Din Netflix-aktivitet"

4. Jag kan leva med allt detta om priset håller sig till 79 kronor i månaden. Något som jag känner är högst otrovärt. Är det någon som har koll på vad t.ex. Amerikanerna betalar för sitt abonemang? Eller är det någon som hört/läst indikationer på ett kommande pris?

Är det någon som har andra tankar kring Netflix Sverige?

/Magkatarr
Inlägget är ändrat 16/10 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Atreu  17/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Tyckte också att utbudet sög ganska hårt men kanske blir bättre och om jag märker av att jag använder det en del fram till nyår så kanske jag kan tänka mig att betala 79 kr/månad.

Tror inte att priset kommer gå upp inom första året iaf, det kommer ju bli lite priskrig med viaplay och HBO som kommer hålla det nere. Sen är det kanske inte ett rimligt pris i längden om dom ska börja ta in lite nyare heta släpp.

Magkatarr  17/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag hyr ganska mycket film från Headweb, vilket kostar typ 35 kr per film.
Om jag jämför pris kontra utbud mellan Headweb och Netflix så är ju Netflix överlägset. Jag kommer nog att hänga kvar.
Tja, Netflix i USA kostar $7.99, så lite billigare än den direkt översatta summan 79kr, och jag ser ingen omöjlighet i att det priset kommer att hålla i sig en bra tid framöver. De amerikaner jag har pratat med har varit väldigt nöjda med Netflix och utbudet i USA är otroligt bra, vilket givetvis inte är detsamma här p.g.a. alla rättsliga problem m.m.
Däremot är det väl högst troligt att utbudet kommer att öka även här i Sverige i takt med att de får fler och fler användare.
Veckla ihop

MilkMonkey  17/10 2012 | Stäng | Nästa nya
jag älskade netflix när jag bodde där. Man kunde t o m upptäcka rätt obskyra saker (till skillnad från lovefilm (och kanske då netflix sweden), som ändå är rätt OK men på en annan nivå)
Inlägget är ändrat 17/10 2012.
Historik
Göm historik

Magkatarr  17/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Är det förresten någon som jämfört utbudet mellan Netflix och Filmnet?
Filmnet kostar just nu 49kr i månaden, jag har dock för mig att jag läste på Twitter att det bara är tillfälligt.

Jag försökte jämföra och det känns som om Netflix ligger en del före.

EDIT: Efter mer noggranna efterforskningar så ligger Netflix ljusår före Filmnet när det kommer till utbudet. Jag sökte på ca 30 filmer som jag betygsatt på Netflix, filmer som INTO THE WILD, GOONIES, SEVEN, COLLATERAL, OLD SCHOOL, EYES WIDE SHUT, EXIT THROUGH THE GIFT SHOP, KARATEKID, PUSHER, osv, osv. ca 2 av 30 filmer som fanns på Netflix fanns även på Filmnet.
Historik
Göm historik
1 + 2. Är det så dåligt utbud i jämförelse med likvärdiga tjänster som Viaplay Film+TV? Är man på jakt efter speciella titlar eller bara gillar en genre så kan jag förstå att man är besviken. Men generellt så tycker jag inte att utbudet är så dåligt. Det finns ju exempelvis 18 genrer att välja bland och i varje genre finns ofta flera undergenrer. Det finns praktiskt taget alla typer av filmer. Gamla klassiker, moderna klassisker, rosade filmer, storfilmer, udda filmer... Så även om man sett mycket så lär man kunna hitta något som man inte sett.

3. Det är en bra grej, men är det viktigast?

4. Priset är klass med konkurrenterna på den svenska marknaden. Jag tror inte att Netflix kommer att kunna gå upp i pris utan att tappa användare. På sikt kommer säkert priset att falla något eller inkludera fler funktioner.

Det som jag reagerar på annars är att webbplatsen påminner om 90-talets webbplatser. Enkel layout där det känns omständigt att klicka sig runt i alla menyer. Går man exempelvis in i hjälpen så försvinner menyn och då verkar praktiskt taget enda sättet att komma tillbaka vara att klicka på loggan eller använda webbläsarens knappar. Man kan söka efter regissör, titel, skådespelare etc. i sökfönstret, men det finns ingen avancerad sökfunktion och ingen möjlighet att själv välja listkriterium, utan det är genre och undergenre som gäller.

Som komplement går det att få personanpassade tips genom att fylla i ett formulär där man får svara på hur bra eller dåligt man tycker om olika typer av film, men även det omfattar just genrer. Har man ingen favoritgenre eller tycker att det är mycket annat som styr valet av film så kan man nog bli ganska stressad och uppleva sajten som rörig.

Det finns även en funktion där man kan få upp till fyra personliga rekommendationer (liknande Lovefilm). När man betygsätter något av förslagen eller klickar i att det är ointressant så ersätts det av en annan film/serie.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Atreu  17/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Nu är det flera stycken som har skrivit att utbudet inte är så fasligt, har jag missat något? Från vad jag kan se finns väl bara några hundra filmer och under hundra tv-serier, min lokala videobutik har nog ett bättre utbud...

Om jag ska fortsätta efter nyår får det allt dimpa ner rätt mycket nytt ganska ofta för att hålla mig intresserad.
Veckla ihop

KyLLo  17/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tror inte riktigt att man kan jämföra med fysiska videobutiker, utan främst med liknande filmtjänster på webben. Netflix Sverige är inget nytt eller revolutionerande, utan snarare ännu en filmtjänst på internet. Lovefilm och Headweb har nog mycket större utbud, men de har å andra sidan inte riktigt samma typ av filmtjänst. Lovefilms streamingutbud är dessutom också begränsat och Headweb har inga abonnemang. Förresten, erbjuder videobutiken streaming och bättre priser eller enbart större utbud?

Det är otroligt svårt att uppskatta hur många filmer och serier Netflix har, men det måste åtminstone vara hundratals. Det bästa tycker jag är att det är så bra spridning på utbudet. Även om man sett tusentals filmer och serier så lär man hitta en del där som man inte sett. Sen får man väl själv avgöra om det värt pengarna eller om man tycker att någon konkurrent är bättre, men så länge det är gratis (testperiod) så tycker jag inte att man kan klaga i alla fall.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Atreu  18/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Det kanske handlar om förväntningar. Jag hade hoppats att dessa sidor hade kommit lite längre och precis som Spotify på allvar kunde börja ta död på nedladdningen. Att dom likt Spotify skulle ha det mesta och det sällan är så att man hör talas om något nytt och det inte finns. Jag laddade ned musik förr i tiden men har helt totalt slutat sedan Spotify kom, det saknas några stora akter men dom har jag helt sonika slutat lyssna på. Så tänker jag mig en framtida utveckling inom streaming för film och tv-serier, det mesta nytt som kommer ut från dom stora filmindustrierna dyker upp och om nått saknas så får man väl skita i just den. Sen att dom bygger på med mer och mer äldre film eftersom för att skapa ett relativt komplett bibliotek av film.

Så svårt är det väl inte att göra en uppskattning, tittar man igenom de ca 10 olika genrerna får man väl en ganska god känsla för det, några hundra filmer verkar det handla om ja. Och i min värld känns det väldigt lite även om spridningen är bra.
Veckla ihop

Zack  18/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Fråga: Hade du Spotify när det precis kom ut på marknaden?

Det finns många och stora problem för stream-tjänster när det kommer till video, och Europa i och med att det kan vara olika bolag som äger rättigheterna i olika länder, vilket gör det väldigt dyrt att skaffa alla licenser. Problemet är väl inte att det är ett ganska magert utbud just nu, utan snarare om det inte byggs ut och blir bättre.
Veckla ihop

Atreu  18/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Nej nog inte lika kvickt som netflix men relativt tidigt tror jag.

Men borde det då inte bara vara att skaffa licenserna från dom som äger dom i Sverige för Svenska Netflix?
Problemet kan väl vara med att lansera för tidigt att folk tröttnar ifall inte utbudet ökar i tillräckligt snabb takt...

Zack  18/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Spotify var rätt ruttet i början, kan jag säga.

"Bara att skaffa" - jo, men det är ju att binda upp rätt mycket pengar, och det tror jag inte de vill göra innan de har testat den svenska marknaden, för att se om de kan tjäna igen det. Det är ju inte precis gratis att skaffa licenser för film. Ett annat problem för Sverige är ju att även om de skaffar licenser för Sverige, så är det mycket film som inte är utgiven över huvud taget här.
Det var väl tanken med Voddler också, att det skulle vara en filmens motsvarighet till Spotify. Men jag har även hört folk säga att Spotify är skit, bara för att de råkar gilla artister som inte finns representerade där.

Jag vet inte hur du kom fram till några hundra med sån säkerhet. Bara huvudkategorin "komedi" innehåller över 360 filmer (jag har räknat). Sedan finns det ytterligare 17 huvudkategorier. Det kan mycket väl innebära över 1000 titlar sammantaget. Eftersom filmer kan tillhöra flera genrer och eftersom det finns många kategorier på Netflix så är det inte helt enkelt att uppskatta hur många filmer det är sammanlagt.
Min besvikelse över filmutbudet utgår i princip bara utifrån mina förhoppningar och allt jag läst/hört ang. det Amerikanska utbudet. Jämför jag med andra liknande svenska tjänster är det likvärdig eller bättre.

Som jag skrev tidigare så har jag jämfört med Headweb, där utbudet är likvärdiga men Netflix vinner stort på priset. Jag har även jämfört med Filmnet, där Netflix har ett väldigt mycket bättre utbud i min mening.

Köfunktionen/watchlist är nästan livsviktigt för mig. Jag har en väldigt stor vill se lista i huvudet och det vore VÄLDIGT praktisk om jag så fort jag hörde talas om en film som jag vill se kunde lägga till den på min watchlist. Det känns även som en funktion som inte kräver särskilt mycket jobb och som borde funnits med vid lanseringen.

Jag tycker även att dom lagt ner för mycket krut och gjort fel när dom centrerar hela sidan kring "filmtips". Det kanske fungerar för folk som inte tittar på så mycket film, men det fungerar inte för mig. Dessutom har jag Filmtipset.se om jag vill ha filmtips.

Jag chattade igår med supporten och fick känslan av att mycket kommer att utvecklas. Fler funktioner kommer att tillkomma och layouten kommer att förbättras. Det är förståeligt att dom lanserade sidan "halvfärdig" då dom blev tvungna att konkurrera med Filmnets lansering.
Veckla ihop

Ja, marknadsföringen är lite överhajpad kan man tycka. Med tiden kommer de nog bli tvungna att förbättra sig för att behålla kunderna, för samtidigt går utvecklingen framåt hos konkurrenterna i Sverige.

Headweb har omkring 5 000 filmer, om jag inte minns fel. Så lite skillnad i utbud är det nog. Sen beror det förstås på om man går efter personlig smak och då kan det mindre utbudet vara intressantare ibland.

Okej. Jag undrar om det brukar finnas en sån lista på liknande filmtjänster. Headweb har en ser jag, men jag har aldrig testat den. Lovefilm har en, men skickar ju filmerna per post då. Kan du inte göra en lista på Filmtipset tills vidare? Blir inte riktigt samma sak, men kan ju funka som kom-ihåg-lista.

Vad vill du se istället för tipsfunktionerna? En avancerad sökfunktion? Listningar enligt valfritt kriterium eller något annat?

Ja, det är säkert så. Man får ha lite tålamod och se vad som händer under året och framåt nästa år. Allt verkar åtminstone fungera som det ska. Jag har inte stött på några buggar ännu.
Sammanställning
KyLLo  24/10 2012 | Stäng | Nästa nya
En liten sammanställning av det jag upptäckt. Jag hoppas att jag fått med det viktigaste, annars fyller jag på sen. Påpeka gärna om jag glömt eller missat något.

Fördelar:

- Brett urval
- Tydlig genreindelning
- Enkelt att se filmer/serier (smidig och problemfri uppspelning utan störande reklam)
- Ingen reklam utöver intern reklam såsom filmtips och att koppla Facebook som visas på bestämda platser och när man pausar/avslutar en uppspelning. Inte heller någon poppuppreklam.
- Många titlar finns i HD-format
- Betygsättning (1-5 stjärnor). Ett räkneverk visar antal man betygsatt.
- Sedda titlar sparas i en lista
- Man kan pausa det man ser för att återuppta tittandet en annan gång
- Speciell barnavdelning där barn själva kan välja och starta filmer.
- Möjlighet att fylla i formulär och få personliga tips utifrån det (har ej testat)
- Flera listor (utöver genreavdelningarna), för den som tycker om sånt. Exempelvis: "Topp 10 för mig", "populärt på Netflix", "kritikerrosade mörka draman", "stenhård kriminalaction och äventyr" och "nya premiärer" (ofta 2010-2011).

Nackdelar:

- Begränsat antal titlar
- Dåligt med årsnya titlar
- Sidlayouten
- Ingen avancerad sökfunktion eller möjlighet sortering enligt eget kriterium.
- Ingen watchlist
- Personligt beräknade betyg som fungerar dåligt och ofta hamnar i mitten av skalan
- Vissa filmer/serier saknar möjlighet till svensk text och några är otextade (det framgår dock av filmbeskrivningen)
- Filmer och serier blandas i vissa listor och man måste då peka på omslagsbilden för att kunna se vilket det är.
- Inget community. Här letar man titlar, tittar och betygsätter. Inte så mycket mer.
- Kräver Visa/Mastercard, även om man bara vill testa gratis.
- Måste sägas upp aktivt när man inte vill fortsätta.
Inlägget är ändrat 29/10 2012.
Historik
Göm historik
Hm. Jag signade upp via det där gratis-resten-av-året-erbjudandet.

Första jag gjorde var en sökning efter "ingmar bergman". Så här såg träfflistan ut:

Polis ger servitris 2 miljoner i dricks
South Park
Sökarna
Bert

0 relevanta träffar. Sen loggade jag ut. Tack och hej. Hade en liten förhoppning att det skulle vara som i USA, men...

Måste förresten komma ihåg att säga upp skiten.

Det verkar uppstå när det inte finns någon film av regissören. Då får man upp en del alternativa träffar med likvärdig stavning. Testa att söka efter en regissör eller skådespelare som du vet finns, så ser du skillnaden.

Om du är så missnöjd att du inte vill använda tjänsten mer ska du kunna säga upp dig direkt, även om uppsägningen kanske aktiveras först vid följande månadsskifte.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Det är sant, men istället har Netflix äldre filmer/serier och riktigt udda filmer som är svåra att få tag i. Headweb har däremot gott om filmer från 2012, men då är det styckpris som gäller.
Veckla ihop

3rd man  24/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Ok, ge gärna lite olika exempel på vad som enligt dig är "riktigt udda filmer" så är du snäll. Jaha.
Veckla ihop

Jag menar udda som i sällsynta. Exempelvis filmer som är några år men bara har högst något hundratal betygsättare på IMDb. Cole som jag såg nyligen fanns inte inlagd på Filmtipset. Eller filmer som inte tycks finnas i vanliga svenska filmbutiker, till exempel En svart man från yttre rymden. Ingen av filmerna finns hos konkurrenten Viaplay.

3rd man  24/10 2012 | Stäng | Nästa nya
Tack, då vet jag.
SF Anytime, en av konkurrenterna till Netflix, har en avdelning som heter "minst sedda" och skriver: "Är du en sån där som gör lite tvärtom, kanske du hellre vill se något inte alla sett. Då ska du dyka in bland månadens minst sedda filmer.".

Vilka filmer är det man hittar bland "minst sedda" då? Jo... Top gun, Batman begins, Pianot, Rain man och Apocalypse now, för att nämna några. Hm...

KyLLo  13/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Söker man på "skitfilm" på Netflix så får man upp en film, nämligen den här. :P
Jag har legat sjuk i några dagar nu så ett projekt som att knåpa ihop en lista med allt som finns på Netflix kändes passande... Säg gärna till om jag har missat något. Kommer nog vara lite väl knepigt att hålla den uppdaterad men den stämmer bra nu i alla fall.

Howler19  10/5 2013 | Stäng | Nästa nya
Upptäckte nu att Netflix stoppar undan allt man sätter betyg 1 och 2 på så jag missade de filmerna. Ett hundratal filmer till är nu tillagda och nu hoppas jag att listan är någorlunda komplett. :)
Jösses amalia. Bra gjort!
Kopierade den. Tack!
Veckla ihop

Howler19  11/5 2013 | Stäng | Nästa nya
Inga problem. Kände själv att det skulle vara skönt att kunna dela in Netflix-filmerna efter längd och genre när jag ska välja film. Det enda jag saknar är möjligheten att sortera efter betyg.
Veckla ihop

KyLLo  12/5 2013 | Stäng | Nästa nya
Det sistnämnda beror nog på att maxgränsen för betygssortering i listor är 500 filmer.
Veckla ihop

Howler19  12/5 2013 | Stäng | Nästa nya
Aha, det visste jag inte. Jaja, längd och genre känns ju viktigare i alla fall vid valet av film.

Magkatarr  22/5 2013 | Stäng | Nästa nya
Stort tack!
Idag, på sajtens ettårsdag, kastade Netflix om en hel del i utbudet. Jag tror jag har lagt till allt nytt i listan, men det ligger en massa som har försvunnit från sidan där och jag hittar inget bra sätt att få klarhet i vad som försvann. Så tills vidare ligger det alltså en del filmer i listan som inte är kvar längre.
Hur mycket har de lagt till då?

Howler19  16/10 2013 | Stäng |
Just idag lade de till 37 filmer. Men de har lagt in ett gäng nya filmer varje dag den senaste veckan, och kommer förhoppningsvis att fortsätta göra det för att kompensera för den ganska stora mängden filmer de plockade bort idag.
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor