Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 2 654 Besökare idag: 8 090
annons
annons
Kalle Ankas bortklippta scener - Allmänt
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Kalle Ankas bortklippta scener
Strömming  14/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Många har säkert redan hört att 2 sekvenser ur kortfilmen "Santa's Workshop" från 1932 (som brukar visas i det heliga julprogrammet "Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul" på julafton) har blivit censurerade och bortklippta av den typiska anledningen att de anses vara rasistiska i vår moderna tid, lagom till jul.

Dels är det sekvensen när tomten prövar på två olika dockor, en blond som säger "mamma" och en svart docka som skriker "mummy" glatt. Den andra sekvensen är i slutet av leksakernas parad och en gubbe som påstås vara en karikatyr på en jude.

För mig är det här ren idioti som inte bara gör mig arg och ledsen. Det gör mig också orolig inför framtiden när det kommer till att censurera konstkulturen (speciellt den som är inriktad för barn). Vem vet vad som kommer att klippas bort och förbjudas i vårt moderrna samhälle i framtiden? Astid Lindgrens verk?! Tro mig, om moralpaniks-föräldrar hade möjligheten skulle de förinta hennes verk. Så långt tycker jag det har gått!

Jag kan inte stå ute med plakat och protestera vid SVT-huset eller skicka brev till Disney. Men jag kan länka upp originalfilmen här för folk på filmtipset!

Se HELA filmen, tänk efter sen och ställ dig själv frågan;
Får det här MIG som tittar att bli KKK-medlem, hata/skratta åt folk av annan hudfärg? Får det här mig att underskatta kvinnor? Får det mig att bli nazist?

Mina personliga svar är självklara: NEJ! NEJ! NEJ! FÖR HELVET, NEEEJJJJ!!!!

Disneys Tomtens Julverkstad 1932
Veckla ihop

sennight  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
hej vit kränkt man.
Veckla ihop

den_fonk  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Föga överraskande att mästertrollaren tar till den löjligaste responsen som står till buds.
Veckla ihop

sennight  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
föga förvånande kommentar från en vit kränkt man med en massa skuggkonton.
Veckla ihop

Avsaknaden av kreativitet från din sida var föga överraskande.

Att jag är en förhållandevis framgångsrik vit "kränkt" man är något som jag tror att du som den stora flicka du är får försöka lära dig att leva med.
Veckla ihop

dito.

tänk, en dag kanske du själv kan lära dig att leva med det också. då slipper du skapa skuggkonton för att fly från dig själv!
Veckla ihop

mja, jag skulle säga att det är betydligt mer uttröttande att skapa skuggkonton än att avstå från att göra det.

Jag tycker synd om oss båda.
Vore det inte mer relevant att fråga varför Disney dröjt så länge med att redigera materialet?
Varför skulle du protestera vid SVT? Vad har detta med Sverige att göra?
Veckla ihop

Strömming  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag kan passa å och poängtera hur mycket av den här varan har varit omtalad under hösten 2012. Här är en liten resumé:

1. Karaktären Lilla Hjärtat i den svenska tecknade barnfilmen "Liten skär och många små brokiga" (där målgruppen är 0-5 åringar) blir utskälld och Stina Wirsén blir anmäld och utpekad som rasist. Hon hade som mål att vilja göra barnböcker och filmen där barn i tidig ålder får lära sig att människor är olika. Någon som alltså vill göra barnhistorier om fred, kärlek och vänskap men blir istället illa behandlad av moralpanikens idiot.
Resultat: Hon slutar illustrera Lilla Hjärtat, tack era jävlar, ni fick en barnboksförfattare/regissör att må riktigt dåligt och få henne att sluta teckan en av sina figurer.

2. Seriealbumen med en av våra mest kända seriefigurer; Tintin av Hergé blir borttagna ur Kulturhusets barnboksbibliotek TioTretton. Anledningen är att de påstås vara rasistiska och ge en negativ bild av mörkhyade (framför allt serien "Tintin i Kongo", som Hergé själv bad om ursäkt för redan under 50/60-talet).
Resultat: Fansen rasade och skickade hotbrev till de anställda på kulturhuset, serierna kom tillbaka och huvudansvarige för dådet; Behrang Miri, får tävla i Melodifestivalen 2013 som tröst efter att ha tvingas till en timeout från sitt jobb. Hm...nästan lika ljummet straff som att ge den mördade pojken Bobbys mördare 10 års fängelse och sedan släppa ut dom efter bara 6 år. Welcome to corporate Sweden folks!
2. Ja, kopplingen mellan Behrang Miri och Bobbys mördare är glasklar. Eller vänta...
Svara på frågan istället.

1. Så du tycker att nidbilder är okej så länge man menade väl? Man kan visa att människor är olika ändå, utan att rita en kolsvart flicka med stora läppar. Du vet, mörkhyade personer har brun hy och det är inte jobbigt att porträttera dem på det viset. Det finns ju faktiskt massor av barnböcker där barnen ser ut som de gör i verkligheten, där de mörkhyade barnen är bruna och ingenting annat. Det är väl bra om man försöker bearbeta ignoransen som gör att folk tecknar nidbilder utan att ens reflektera över det, eller?

2. Det känns inte ens värt att bemöta något så korkat som den jämförelsen med Bobbys mördare. Men okej. Behrang Miri är en väldigt engagerad och passionerad person. Han är otroligt smart. Jag har träffat honom själv, innan han blev "känd" i höstas. Att han syns på flera olika ställen samtidigt är inget konstigt, han satt till exempel i morgon-tv:s debattsoffa varje fredag innan Tintindebatten. Han hade säkert kommit med i Melodifestivalen i vilket fall som helst. Men skitsamma. Tintinalbumen togs inte bort helt, de flyttades till en annan avdelning några meter längre bort. Där är det vanligaste missförståndet. Kanske var det en tabbe i sig, kanske behövde de inte alls flyttas från barnboksavdelningen. Frågan är varför folk (vita svenskar) blev så otroligt kränkta, så kränkta att de kände sig tvungna att mordhota Behrang Miri och hans familj.

Jag pallar inte när folk för debatten över huvudet på de som drabbas av sådana bilder. DU vet inte hur andra människor känner.
Inlägget är ändrat 15/12 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Mareld  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
I fallet med Stina Wirsén så hade hon ju faktiskt reflekterat ganska mycket över Lilla Hjärtat. Den debatten tycker jag är den svåraste av alla dessa fall. Böckerna om de små brokiga handlar ändå ganska mycket om att ta gamla karikatyrer och göra något nytt av dem, ge liv och karaktär. Liten Skär själv är ju ett lysande exempel på det. Lilla Hjärtat var ju tänkt som en förebild, en livfull mörkhyad flicka. Att gestalta henne som något annat än en överdriven nidbild skulle ju göra henne till något annat än de övriga, något blekt, anpassat och omgjort. Det hade på sitt vis gått emot hela budskapet med böckerna. Och som person är hon en av de roligaste små brokiga. På så vis är det synd att hon dog. Å andra sidan verkar Wirsén underskattat sin egen position som vit och privilegierad.

Jag har träffat barn som gillat Lilla Hjärtat, en del mer mörkhyade än andra. Men det betyder kanske ingenting egentligen. Att vissa inte blir ledsna spelar inte så stor roll så länge andra blir det.

Jag tyckte Ulf Starks inlägg var klokt, i en annars ofta skränig debatt:
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/ulf-nilsson-intoleransen-far-aldrig-bli-kulturens-metod
Alltså. Jag har inte tid att skriva så långt för jag ska titta på Star Wars och dricka skitmycket Coca Cola, men jag tycker inte att det är okej att ta en "gammal karikatyr" (en pickaninny) och försöka göra den till en förebild. Det funkar inte riktigt så. Den bilden av afrikaner bygger på en djupt rasistisk bild av att mörkhyade personer skulle vara sinnesslöa och mindre värda än vita människor. (Men det vet du ju förstås redan eftersom du inte är någon idiot.) Att ta en sån bild för att ge den liv och karaktär är bara korkat. Oavsett hur karaktären ÄR så SER den ändå ut som en klassisk nidbild. Jag tror inte att NÅGON hade tittat på "Liten Skär" och tänkt "helvete vad dumt, Wirsén skulle ha gjort Lilla Hjärtat svartare, man ser ju att hon har fegat ur genom att göra henne brun!" om Wirsén hade ritat henne annorlunda.

Mareld  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Lite av en idiot är jag nog. För jag är inte alls lika säker på min sak som du.
SVT har alltid visat en riktigt dålig version av Kalle Ankas jul och jag kommer förmodligen aldrig att se den igen. Här är en vettig recension av den.
http://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/Kalle_Ankas_jul/

Jag vet att jag har haft sändningen från Tv3 inspelad på Vhs och att det var många skillnader vad som gällde innehåll och censurer, men tyvärr minns jag inte det om julverkstaden.

Hur som helst vill jag se Totoro istället för Kalle någon gång, men det kommer nog Svt aldrig att besluta.
Historik
Göm historik
Typiskt, jag som hade en idé om en ny dryckeslek - att ta en klunk nubbe eller dylikt varje gång en stereotyp bild av en nationalitet dyker upp i Kalle Anka på julafton. Nu blir det inte alls en lika rolig idé längre. Förresten, var det inte en kines med i julverkstaden också?

(Edit: Jag kom på att jag verkligen inte vill bli missförstådd om en sån här sak, så jag vill bara förtydliga att min kommentar ovan innehåller en aning ironi och cynism. Tolka mig inte bokstavligt tack. Sanningen är att jag inte är förtjust i fördomar om någon nationalitet. Däremot är det intressant och belysande i ett historiskt/kulturellt perspektiv.)
Historik
Göm historik

nonamateur  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
beamish + star trek är min lek.
NEEEEEEEEEEEEJJJ!!!!!!!!!
Jag föreslår att du, utklädd till en judekarikatyr ridandes på en åsna, ockuperar Disneyworld och flyttar in dit! Då visar du allt var skåpet ska stå!
Veckla ihop

bytat  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
ja för alla svenskar har ju skåp hemma i ikealand.
fi fan för fördomar!
Veckla ihop

choklatchip  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Inte kvinnor, för det har jag sett i en katalog.
Veckla ihop

Mareld  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Frågan är vad kvinnorna egentligen har i sina hem istället och varför kvinnorna valt att inte bo i männens trevliga ikea-bostäder. De kanske redan är på jobbet?

choklatchip  21/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Trots att jag smailybantar sa, i brist pa tid =)
Självklart ska traditionen med att visa stereotypa och rasistiska karikatyrer varje jul kl tre vara kvar. Allt annat vore ju PK....

amam  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Åååh! Dessa PK-människor! De kränker mig var dag! Snart finns det inget svenskt kvar! Och inga män heller! Alla kommer att vara metrosexualiserade muslimer som lyder under feministisk sharia-lag!
och dessutom är det kallt som satan. nu får det fan vara nog, sd 2014!
Det är väl bäst det blir val NU, 2014 kommer inte SD ha några ledamöter kvar att rösta på!
Veckla ihop

superjudgen  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
curt linusson kommer säkert finnas kvar
Veckla ihop

floff  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Curt Linusson shalalala... nej det ringer inte lika fint.
Veckla ihop

Steffe  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
lååångt u i Curt bara, så funkar det fint :)

Var lite orolig där ett tag
den lokala medeltemperaturen är hyfsat proportionelig mot procenten svärjedemokrater?
Veckla ihop

superjudgen  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
isf kan de gärna få stiga till 20%
Veckla ihop

nonamateur  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
du råkar inte behärska skånska flytande i tal och skrift?
Veckla ihop

har väl bott här tillräckligt länge för att böra kunna det någorlunda...hurså?

iofs bor jag i malmö, här finns bara smålänningar och araber. jalla jalla, ro hit potätera.
Inlägget är ändrat 18/12 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

nonamateur  19/12 2012 | Stäng | Nästa nya
jag vet inte hur man får skåne varmare. det hjälper nog inte med dålig politik.

är det o-ljud eller mer å på "ro"? o är bättre.
Veckla ihop

superjudgen  19/12 2012 | Stäng | Nästa nya
det beror nog lite på. norröver skulle jag säga o, men neråt kalmar-hållet övergår det snarare till ett ou-liknande ljud.

nonamateur  19/12 2012 | Stäng | Nästa nya
kan tänka mig att det finns fler smålänningar i kalmar än i malmö. ou låter kul.
Här är ju sanslöst varmt!
det är min nya partitillhörighet som gör susen.
Ta en negerboll så känns det bättre.
Disney klipper ju själva bort det. Motivet är att de inte vill bli förknippade med rasism.

Vad är grejen?
Jag är ju erkänt bakom flötet men jag undrar ändå:
Hur resonerar gemene hen kring var man ska dra gränsen för att visa hur någonting presenterats förr (Tintin i Kongo & den här Disneyrullen och statyn i Borås(?) där en kvinna blir piskad) och hur saker ska presenteras för att inte diskriminera.
Äh framgår det vad jag menar?
Veckla ihop

Spöket  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tror att de flesta tänker att censur är något dåligt men att det är oke/nödvändigt i det offentliga rummet där du inte själv väljer att ta till dig verket.
Veckla ihop

floff  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag förstår inte riktigt vad du säger.

Om vi tar Tintin i Kongo som exempel så står det ju för en aningen daterad syn på omvärlden. Men hur skiljer den sig i det från en staty av Gustav II Adolf?

Tintin kanske inte skas tas bort från biblan utan istället flyttas till dokumentär-sektionen? Eller?
Veckla ihop

amam  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Det är väl om karikatyrerna presenteras som underhållning som det blir stötande egentligen?

Det verkar rimligt. Kontexten bestämmer? (som vanligt)
Jag säger att de flesta förmodligen inser att väldigt stötande material inte bör visas i offentligheten, t.ex. klippet i den här Disney-filmen på julafton.

Nidbilder av etniska grupper är direkt stötande/kränkande. Statyer på kungar kan också vara problematiskt men det verkar inte finnas någon opinion för att få dem bortforslade.
Veckla ihop

Ja, det är klart att stereotyper inte är av godo alla gånger. Men att helt sonika ta bort dem blir ju lite snett. Bättre då att informera?

Nej det är ju inte det. Eller lite är det väl så. Kanske inte i Sverige, men om man åker till andra länder så har det ju bortforslats en hel del gamla statyer och så.
Veckla ihop

I fallet Tintin vet jag inte vad jag personligen tycker. I fallet med Disney-filmen så tycker jag att det är bra, att informera gör nog inte särskilt stor skillnad för barnen som tar del av filmens nidbilder.

I Sverige är kungligheterna en väldigt viktig del av den nationella berättelsen och verkar alltså ses som positiva figurer och inte psykopater.
Veckla ihop

Nej jag menar att det är bra att den försvinner från julafton. Men man kan ju problematisera om det och göra den tillgänglig på ett annat ställe.

Ja de gör ju det. Eller i ett bredare resonemang är de del av vår historia. Lite som bilden på svarta i Disneyfilmen är. Jag tror inte på att ta bort något av det helt och hållet utan mer att man måste kunna se var vi var för tio, femtio, hundra och femhundra år sedan. Historielöshet är farligt. Tror jag. Menar jag. Nu är min paj klar. Hurra!
Veckla ihop

Vad är det för paj? Paj är gott.

Att ta bort statyer är att ta bort monument. Vissa saker eller personer bör kanske inte hyllas, särskilt om de bara hyllas i syfte att hylla nationen. Å andra sidan har ju statyerna ett konstnärligt/historiskt värde i sig och bör kanske inte demoleras eller så.
Veckla ihop

Det var min västerbotten/kantarellpaj.

Det var väl det jag tyckte. Eller man kan ju ha kvar statyerna, men man kan ju göra som i exempelvis Budapest
Veckla ihop

Spöket  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Fan så gott, blir avis!

Vad gjorde de i Budapest?

Gör en själv!

Memento park
Är inte all censur kontroll? Och kontrollen en brist på tillit. Typ: Det här vill vi inte att folk ska se för det kan ge dom tankar som vi tycker är osunda.
Veckla ihop

Ja, det är väl bra? Att förstärka föreställningar om raser är väl inte något eftersträvansvärt, till exempel?
Veckla ihop

skugge  15/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker alla ska få välja själva.
Veckla ihop

Ska alla få välja hur privata företag sköter sina egna produkter?
Veckla ihop

skugge  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Vad pratar du om?
Veckla ihop

Disney klipper ned sin film för att de tycker att den känns gammalmodig. Du tycker att alla ska få välja själva, men hur ska vad du och jag tycker få påverka det privata företaget Disneys beslut?
Veckla ihop

Det har inte jag med att göra. Dom lär väl få göra vad dom tycker är bra.
Veckla ihop

Så privata företag får censurera och diktera vad folk ska tycka och tänka men inte... vem?
Veckla ihop

Ingen kan väl diktera vad någon annan ska tycka? Det lär man bestämma själv. För mig får dom göra precis va fan dom vill. Blir jag upprörd av vad dom visar så ser jag inte om skiten helt enkelt.

Ja, vad bra, då kan vi fortsätta med censuren då. Det verkade på ditt första inlägg som att du var rätt stark motståndare bara!
alltså det värsta är ändå att Disney har klippt bort när Janne Långben stoppar gaffeln i eluttaget och poppar majskolv i Musses husvagnssemester.. de jävlarna har våldtagit mina barndomsminnen!.
var är nätet, detta måste vädras.
Har de det på riktigt? Det är ju skitkul ...
Veckla ihop

Fetjocke  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Japp. Det är i matscenen. Efter att Musse och Kalle käkat majskolv ā la skrivmaskin, sitter plötsligt Långben och käkar popcorn. Där emellan har han poppat dem. Fast dagens ungdom få aldrig lära sig hur man gör...
Det är för att popcorn säljs färdigpoppade i påse till samma pris som chips numera.
jess, kolla själv om du vill.
tasty white crackers.
Tycker också de är idiotiskt, och varför just nu?! Hade de här varit förr, då var de rent förståeligt eftersom Censuren hade rena värsta makten då, men vi lever i en period där ALLTING visas på tv nuförtiden och Censuren har knappt nån makt kvar. Den är ju redan klippt och ju mer man klipper så finns de ju inget kvar att visa! Vad ska dem klippa härnäst, klippa bort Mowgli eftersom han är halvnaken och de kan väcka en pedofils sexlust?! Eller klippa bort Tjuren Ferdinad eftersom tjurfäktning är skamligt?! Eller varför inte klippa bort Musse Pigg eftersom att han var en anti-semit´s skapelse?!

Varför då ens ha Kalle Anka på Julafton om allt ska klippas om enligt censuren!?

De är löjligt och bullshit!

P.S, Ja, jag vet att Disney inte var nån anti-semit, men de är ju många som driver med honom om de.
Veckla ihop

bytat  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
skulle Disney klippa bort Musse Pigg eftersom att han var en anti-semit's skapelse?

DrJW  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Ok, de blev nog lite fel där......
Det är inte Censuren som klipper bort det, det är Disney. (självcensur)
Jag tycker det är en ganska rimlig överlevnadsstrategi från deras sida. De måste ju anpassa sig till att tiden går om de vill fortsätta vara relevanta för kidsen av idag.
Jag tycker inte det är konstigare än att en författare ombeds titta genom sitt verk innan ompublicering. Världen förändras hela tiden och det hade varit idiotiskt om man inte fick korrigera i böcker och filmer så att de passar tiden bättre. Om skaparen av verket väljer det.
Jag förstår faktiskt inte vad som är så upprörande över att man inte längre får se tre sekunder av unkna stereotyper på julafton. Dessutom var det ju Disney själva som plockade bort det, och ingen statlig censur eller upprop bland moralpaniks-föräldrar.

Samtidigt skulle jag också svara nej, men inte lika självklart. Inte för att det är fel att plocka bort utan för att det är dålig timing och folk är mer intresserade att bli upprörda och läsa rubriker än att tänka själva.

Det senaste jag såg var att någon skickat till Disney på Facebook att även snögubbar borde förbjudas för att vita blir kränkta, med över 11000 likes. Sen har vi det där med att någon fått för sig att PK-maffian bestämt att pepparkaksgubbar är rasistiska, fast ingen har sagt det (vad jag vet). Just nu verkar alla vilja ta på sig offerkoftan så fort det bara går, det går till och med bra att hitta på man inte får klä ut sig till eller äta pepparkaksgubbar utan att vara rasist bara för att få känna sig lite kränkt.

Därför tror jag det kommer falla väldigt fel ut just nu att plocka bort de scenerna. SD kommer få fler potentiella väljare, ännu fler kommer tycka att "nu fan får det vara nog" och det upplevda hotet mot "svensk kultur" blir större. Rena dumheter om du frågar mig, men ibland får man vara lite pragmatiskt. Men om Disney infört detta på bred front så förstår jag varför de inte tar hänsyn till om timingen inte är lysande i lilla Sverige.
Veckla ihop

Mycket bra skrivet! Jag har nyligen haft diskussionen ang "att nu får man inte fira Lucia längre" som spreds som löpeld genom den rasistiska byn där jag bor. Helt taget ur luften. Blev lite bisarrt när man stod och tränade luciasånger med barnen och samtidigt hade föräldrar som var jätteirriterade för att vi inte skulle ha luciatåg längre? När föräldrarna kom till insikt och sa; Bra stå på er, hade jag nästan lust att ställa in både träning och tåg. FY F-N vad jag hatar rasister!
Veckla ihop

simonm  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Tack! Har haft en del diskussioner om det här, om att det inte alltid är rätt att göra det som egentligen är rätt. Svårt sånt här.

Varför hade de fått för sig att man inte får fira Lucia? Det verkar vara ett vanligt fenomen nu att någon framför någon kritik, typ "vi kanske inte ska ha levande ljus" eller "det kanske räcker med två luciatåg", och sedan tar någon på sig offerkoftan och bestämmer att PK-maffian bestämt att det ska vara så för att inte kränka främmande kulturer eller något annat dumt. Och sen blir det allmän sanning.

Efterforskningen visade att det var ett facbook inlägg som var orsaken. Den byn jag bor i har tydligen en egen sida på fb (vet inte hur det fungerar eftersom jag inte har fb) som heter Tönttorpsligan. Där skrivs allt som på något sätt är av vikt för Töntorp och där hade ngn delat med sig av en ironisk skrift om förbud mot Luciatåg som plötsligt blev en sanning i Tönttorp.
Tror du inte att det snarare förstör än hjälper att kalla alla dessa människor för rasister? 90% av alla människor jag möter i min vardag är ju mer eller mindre upprörda över Disneys tilltag(en stor majoritet av dom tror nog dock att det är svt och "moral sverige/vad är det för land vi bor i" som gjort det). På lunchrasten i fredags(?) var alla rörande överens om att det var helt hemskt att dessa sekunder skulle bort, osv.
Fördomsfulla, inte speciellt kritiskt tänkande, inte speciellt eftertänksamma, lättkränkta, lättupprörda, ja men att kalla en väldigt stor majoritet av folket för rasister tenderar att urvattna uttrycket och knappast få folk att tänka efter lite mer i framtiden.

Bara en snabb tanke...
Inlägget är ändrat 16/12 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Jag kallar dem inte rasister upp i ansiktet, men jag upplever att de är rasister. Om man utan eftertanke kastar sig ut i diskussioner med utgångspunkt att det är pk maffian som beslutar saker för att blidka alla kvinnor, homosexuella och människor med utländsk ursprung har man enligt mig en rasistisk, sexistisk eller homofobisk hållning. Sedan är det som alltid grader i helvetet. Jag är trött på folk som gömmer sig bakom; Jag är inte rasist, men... Jag är inte mot jämställdhet, men... Jag har inget emot homosexuella, men...
Veckla ihop

Atreu  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
"Jag är inte rasist men..." är ju fail direkt, tyvärr är jag nog kvar i skratta åt dom läget och inte börjat slita mitt hår än....

Det kom för nära i somras så allt skratt fastnade i halsgropen. SDs nya siffror är 10 procent så nu väntar jag bara på att gråten ska resultera i lite mer ilska och energi att engagera mig ytterligare.
I många fall tror jag faktiskt inte det handlar om rasism, utan snarare om ignorans. De ligger dock skrämmande nära varandra och det behövs inte så mycket för att folk ska gå över den linjen.
Veckla ihop

Mareld  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Många verkar väldigt dåliga på att se rasismen och det rasistiska i rasismen. Det är som att vi inte identifierar signalerna. Jag undrar vad det kan bero på.

HerrNenne  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag vet inte. Mycket av det man läser på forum och i kommentarer och liknande ger just det intrycket, att det är svenskarna som är offren i det hela, eftersom dom inte får vara rasistiska. De ser inte något fel i det. Jag kan inte förstå.
Jag tror inte dom flesta av dom som är upprörda är det för att dom är rasistiska. Tror majoriteten egentligen inte reflekterat över att dessa varit rasistiska stereotyper, jag till exempel, kalla mig dum, har bara sett den svarta dockan som en "konstig docka", och inte tänkt på att den var en stereotyp.
Och många folk är nog så. Eftersom kalle ankas jul är ett så omtyckt och traditionsfyllt program fyllt med nostalgi tar folk illa upp när det försvinner och tänker inte riktigt.

Kritikens grund för många tror jag liksom ligger att man vill ha kvar det som man alltid sett det, inte att man vill ha kvar rasistiska stereotyper eller egentligen tycker att det är oviktigt eller liknande.

Sen finns det förstås tyvärr alltför många som tar tillfället i akt att dra på sig offermössan och gnälla om sveriges förfall där allt ska göras "PK" och där sverige om och om igen lägger sig på rygg för allt utom det svenska, trots att det är disney och inte svt som gjorde ändringen.
Har märkt att väldigt många fler än jag trodde på min facebook har en sådan mössa exempelvis. Lite illa till mods.
Det går väl att ha olika åsikter om vilken metod som är lämpligast och i förlängningen det bästa för samhället i stort. Jag förespråkar däremot en vidare definition av begreppet rasism.

Jag hade tänkt och utveckla det här. Jag får inte riktigt till det och orkar dock inte. Hoppas överseende finns.
Man kan ju inte låta bli att göra sånt bara för att folk är idioter som inte kan tänka själva.

simonm  19/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Inte låta bli, men timingen var ovanligt dålig. Vanligt folk, som för inte länge sedan ansåg att SD var en nazistparti, startar grupper om att samlas utklädda till pepparkaksgubbar och sjunga nationalsången, att snögubbar är rasistiska eftersom det är nidbild av vita (alla vet att de är skapade av svarta som en strereotyp bild av vita och är en tradition som slavarna på bomullsplatagen i amerikanska södern tog med sig från Afrika) och säger sig kunna rösta på SD för "nu får det vara nog på dumheterna".

Då tror jag det är otaktiskt att elda på utan bättre att avvakta och låta folk komma till sans. Men som sagt är det en svår fråga, det kanske inte finns någon bra tidpunkt. Det kanske tvärt om blir så att folk upplever att det är tack vare att man sa ifrån och "dumheterna slutade" som man fortfarande kommer få fira jul och äta pepparkakor, så kanske bör man köra på ännu hårdare?
Älskar fan FT! drar mig alltid hitåt då jag vill ha sunda kommentarer i ett forum. (Syftar inte på Strömming).

Kort och gott, varför har de inte editerat sekvensen tidigare? De har ju redan klippt bort det mesta av våldet i Kalle Anka i Djungeln. Men smygrasismen har fått vara kvar.

Dessutom är det ju inte så att de tagit bort sekvensen från originalkopian, vill man se karikatyrerna är det ju bara att se originalet, skillnaden är bara att de förfinat versionen som visas på julafton :)
Den har ju varit editerad förut, sen kom den tillbaka.

Edit: Vilket gör hela diskussionen ännu löjligare, eftersom det bevisar att detta inte har med dagens "PK-svängningar" att göra.
Inlägget är ändrat 17/12 2012.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

Steffe  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag har aldrig sett dem visa då Kalle får psykbryt och drar fram sitt automatvapen och skjuter sönder hela tältet i djungelscenen. Däremot har jag för mig att de visade Långbens popcornelektrifiering ett tag, innan den togs bort. (Automatvapenscenen har jag däremot på en köpesVHS där hemma) :)

Dvs precis som du skriver har kalles jul editerats otaliga gånger förut (t.om. av SVT skulle jag tro) utan att någon brytt sig, men nu, när de editerar den pga nidbilderna/rasismen då ska fan alla svensonmartyrer börja storgråta i kör. "Rör inte min negerdocka! den är ju det enda jag lever för! Fan vad jag alltid har älskat den dockan!"-grupperna på facebook är ju oräknerliga redan.

Ibland funderar jag på om jag är med i typ The Truman Show och just nu försöker producenterna bryta ner mig mer och mer pga sinande tittarsiffror. De typ testar hur mycket idioti en person klarar av innan någonting hemskt händer. Om jag bara ger mig, rakar skallen, ristar svastika i pannan och går med i SD, släpps det då en massa konfetti från himlen, med trumpetfanfarer och hela köret och jag släpps ut i den verkliga världen? Då vill jag fan ha en tårta som det står "Förlåt" på :)
Det var min första tanke när hela debatten uppstod, "men, den editeras ju varje år för att ge plats åt nya klipp ..."

Hahahaha! Usch. Man kan ju alltid hoppas.
En Förlåt-tårta skulle jag mer se som att strö salt i såren än en tröst tror jag. Got ya' liksom. Det läskiga är att risken för att något ballar ur som du beskriver nog inte är så liten, fast då någon som fått nog av PK-maffian och statsfeminismen och inte svenssonmartyrer. Risken för en Breivik är betydligt större än någon självmordbombare är jag rätt säker på.

Steffe  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
hear, hear
Stereotypa karaktärer med rasistiska undertoner ? Om det är det som det hela handlar om då borde väl Disney ta bort Matadoren och dom andra grova karikatyrerna på Spanjorer i Tjuren färdinand ? Eller dom italienska kockarna i Lady & lufsen ? Vi har ju alltid haft våra karikatyrer som bygger på fördomar mot olika folkslag. Feta dumma Amerikaner med cowboyhatt. Rödlätta fräkniga irländare med kort stubin. Fransmän i basker och en baguette under armen,som röker och pimplar rödvin. Öldrickande slöa glada feta danskar. Finnar i bar överkropp med en kosken i ena näven och en kniv i den andra..Vi gillar ju att göra oss lustiga över stereotypa karaktärer. Men det är ju mest på skoj. Och var ska vi dra gränsen ? Är det bara svarta som inte får vara stereotyper ? Och är det bara gamla stereotyper ? Nu förtiden framställs ju ofta tex. svarta amerikaner ,antingen som pårökta hiphopare med mycket bling bling. Eller som duktiga 2 meters-basketspelare. Är det okay ?
Veckla ihop

Hur du kan jämföra framställningen av italienarna i Lady & Lufsen med blackface-dockan i julfilmen övergår mitt förstånd. Ser du inte själv den helt avgrundsstora skillnaden?
Veckla ihop

swampblues  16/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Nej , jag tycker det är ungefär samma sak.

A) Italienarna romantiseras och även om det absolut kan väcka anstöt så rör det sig om en typ av karikatyr som inte i första hand är utformad i syfte att trycka ned en folkgrupp.

B) Blackface-fenomenet var och är ett aktivt förnedrande av en "sämre ras" som också, till skillnad från italienarna, också behandlats som en sämre ras i ungefär alla samhällen.
I allmänhet så är det väl mindre roligt ju mer man sparkar neråt. Så om du driver med en stark grupp, som t.ex rika vita män, så är det mindre stötande än om du driver med svag grupp, t. ex fattiga icke-vita.

Sen är det mindre roligt ju mer stereotypa drag man använder tycker jag(oavsett vem man driver med) men det är ju min personliga uppfattning.
Shit, här är man borta ett tag och plötsligt har forumet sprattlat igång, med en massa upprörda debattrådar. Undrar vad jag bör dra för slutsatser av det...

1. En kompis kompis är spanjorska och _hatar_ Tjuren Ferdinand, för den framställer hennes bakgrund på ett förnedrande sätt. Men den är helig, för det har Arne Weise sagt. Jag skulle vilja att ni träffades, alla tre; det vore kul.
2. Astrid Lindgren är en jävla kärring - på hennes sjukhus sticker de ihjäl små barn.
3. Du är ett troll.
4. Småbarnsföräldrar är onda. Bara att hacka i sig.
Veckla ihop

Steffe  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Men... men... blir jag alltså ond till våren? :(

3rd man  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Verkar inte bättre du!
Det är bara att hacka i sig.
Japp. Men du kommer lindrigt undan - barnets mor kommer dessutom tappa förmågan att ställa in digitala klockor. Sommartidsomställningen blir ett helvete.
Veckla ihop

Steffe  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Bajs... och ingen varnade mig... jaja, det är väll en del av livet helt enkelt. Jag väljer att ta emot ondskan med öppna armar tror jag, så slipper man våndas.
Veckla ihop

Ni borde nog skaffa minst en klocka med visare i alla fall.

Vi har en sån här det borde räcka.
snart tar dom väl bort det svarta i den rutiga färgen så att tomtarna målar enfärgade schackbräden. samt scenen när tomten sätter på dockorna på löpande band.
Veckla ihop

3rd man  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
"samt scenen när tomten sätter på dockorna på löpande band."

Oops önsketänkande eller! http://x.co/oKUt
Historik
Göm historik

okut indeed
Det där var ironi, va?
Scenen där tomtarna målar schackbräden är min favorit. De kan byta ut hela Kalle Anka mot den scenen på loop tycker jag.
lustigt att du säger det. min bror spelade faktiskt in "mama"-scenen på vhs när vi var små och gjorde en loop av bandet så att den gick "say mama. mam. nohohohohohoho, say mama. mam. nohohohohoho, say..." osv. inte för att jag minns att vi tittade på den istället sedan när det blev jul nästa gång, men det var en god tanke.
Veckla ihop

amam  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Haha, verkligen? Det var ambitiöst. :P
faktiskt. ja, sån var han.
Veckla ihop

aud  17/12 2012 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. Jag har så väldigt svårt att se hur julen hänger på några sekunder tecknat. Om det verkligen är dessa sekunder som är absolut viktigast för någons julfirande så går de säkert att få tag på på annat vis och ha på repeat hemma hela julen lång. Och om man nu tycker att dessa sekunder inte är någon big deal, inget att uppröra sig över, varför då uppröra sig över att de klipps bort?

2. Låt säga att det under flera hundra år funnits en fördom om blonda, småländska män och att fördomen är att de är hemska föräldrar som låser in sina barn och skäller på dem vad de än gör. Låt säga att dessa blonda, småländska män har blivit förföljda, hånade, kränkta, misshandlade, våldtagna, mördade, diskriminerande och så vidare på grund av denna fördom ja då skulle nog de flesta hålla med om att det är dumt att skratta åt Anton när han är elak mot Emil. Om vi nu ska jämföra med Astrid Lindgrens verk. Men nu är det ju inte så.

3. Jag tycker inte att jag har någon rätt alls att förringa svarta människors och judiska människors kamp för sina rättigheter genom att indignerat slå näven i bordet och kräva att jag ska få se nidbilder på julafton.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

1. Jag tror att det handlar om att det där Kalle Anka-programmet är den sista lägerelden hela svenska folket samlades kring. Plus att den minner om ett socialistisk förflutet, när det var fest och gamman varje gång vi fick äkta tecknat och slapp de tjeckiska pappdockorna. En sista kvarleva av en stor gemenskap, helt enkelt. En sinnebild för julen.
Veckla ihop

Mareld  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Har den sista lägerelden slocknat nu?
Så dramatiskt.

Den falnar. Dagens dekadenta ungdom har ju överdoserat tecknat.
snicksnack, jag kan fortfarande supa mig kalas på midsommar
Veckla ihop

Jävla borgarbracka!
Veckla ihop

superjudgen  17/12 2012 | Stäng | Nästa nya
sämsta förolämpningen. få saker är så proletära som att vara redlös på midsommar.
Veckla ihop

Fetjocke  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Pfft. Det är du, Zorn och Heidenstam. Det sägs att Hazelius enda syfte med Skansen var att ha ett bra ställe att supa sig redlös på på midsommar, utan att behöva åka så långt från Östermalm.

de där namnen säger mig ingenting, är det några artister ni brukar lyssna på på era borgarfester eller
Veckla ihop

aud  18/12 2012 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag tror att det handlar om privilegierade människor som inte kan sätta sig in i hur det är att vara diskriminerad och blir därför upprörda när deras "harmlösa" traditioner rubbas. Min vita, manliga kusin skrev så här på sin fb:
"Färgade, judar med flera har länge kämpat för sina rättigheter för att få sina självklara platser i dagens värld som vi lever i.
Nu ska man alltså ta bort dessa olika folkgrupper från en tecknad film som är 70 år gammal... Är inte det kränkande?"

Jag tycker att hans ogenomtänkta inlägg säger rätt mycket.
Veckla ihop

bytat  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
det där med att använda sig av falska argument man inte bryr sig om i led att få igenom de saker man egentligen vill är bara jävligt äckligt.
Veckla ihop

aud  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Japp. OCh det tråkiga är att det inte ens är någon idé att säga emot för det finns inget man kan säga för att få personen att ens fundera i en sekund på om han kanske är lite fel ute.

En annan släkting klagade nyligen på ordet hen och hur fjantigt det är och att folk har för lite att göra och bla bla bla. Min man berättade då hur en man på deras styrelsemöte hade använt sig av "hen" om en person de bara hade namnet på och namnet gav dem ingen ledtråd alls om könet. Då skrattade min släkting och sade "ja då var det väl bra med hen i det fallet höhö". Men jag vet att trots att han fick ett bra exempel och till och med sade själv att det var bra så kommer han fortsätta att tycka att hen är idioti för han klarar inte av att ändra åsikt angående det här för då skulle han behöva förändra mycket mer än vad han är bekväm med.

Le sigh.
På Sydsvenskan.se låg det nyligen en artikel om att ordet "hen" använts i en tings- eller hovrättsdom där de vid just det tillfället inte talade om en speciell person utan folk i allmänhet. Utmärkt använt! I anslutning till artikeln kunde folk klicka hur de kände inför det - glad, nyfiken, arg eller likgiltig. När jag kollade senast var 67 % arga. Förmodligen för att de hatar ordet hen. De var arga trots att artikeln visar att det finns bra användningsområden för det. Jag blir trött.

Edit: här: http://www.sydsvenskan.se/sverige/hen-inskrivet-i-hovrattsdom/
Inlägget är ändrat 18/12 2012.
Historik
Göm historik

aud  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja vad ska man säga. Ibland vill jag bara krypa ned i sängen igen.
Nu pratar vi förbi varandra. Jag pratar om varför folk tittar och vill ha det kvar. Du pratar om varför de inte tycker det behövs tas bort. Men jag tror du har rätt ändå. :-)
Det här då?

"Det ligger ingenting rasistiskt i att en trettiotalsafrikan betedde sig som ett spralligt djur. Knappt ens att man borde kunna kalla det rasistiskt om man målat upp en sådan bild av nutida afrikaner. Det handlar om att närma sig verkligheten utan att låta känslorna och floskler om allas lika värde och intelligens komma ivägen. Dock inte sagt att jag ogillar afrikaner eller anser att alla afrikaner är ointelligenta, bara att man bör få framställa vissa av dem som ointelligenta utan att kallas rasist för det. Är det rasistiskt ex. att den blonda dockan är ett menlöst litet våp som inte klarar någonting själv och bara kan säga "mamma"? Inkonsekventa klåpare."
Personligen skiter jag fullkomligt i om klippen visas eller tas bort. Debatten har blivit löjligt oproportionerligt stor. Jag känner lika lite respekt för nu-jävlar-har-det-gått-för-långt-grinarna som kränkt-å-andras-vägnar-grinarna. Det har blivit en orkan i ett vattenglas - ivrigt påeldad av kvällstidningar och annan skandaltörstande media. Grinarna sväljer hela betet, och debatten urartar till en vi-mot-dem-fest utan dess like. Klyftorna mellan "ta bort" eller "ha kvar" ökar, och kränkt-å-andras-vägnar-grinarna verkar inte ägna en tanke åt att de dels spelar SD i händerna, dels bidrar starkt till att förstora alla skillnader mellan oss - vita kränkta män (och kvinnor) - och dem som (tro't eller ej) faktiskt är lika mycket människor som vi är.

Min åsikt är att om man inte vill nära "jag är inte rasist, men-grejen", så är det bättre att visa att deras reaktioner är överdrivna, istället för att tvinga dem att bygga upp ett försvar genom att gå i klinch.
Veckla ihop

Fetjocke  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Menvafan kom igen nu. Vad ska vi annars prata om?! Vädret funkar ju inte - klimatskeptikerna öppnar ju knappt käften numera.
Veckla ihop

amam  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Kanske en revival av Bara bröst i badhus. Den tråden nådde ju över tusen inlägg.
Veckla ihop

bytat  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Det finns krafter, intressen, på FT. Politiska, religiösa, kommersiella och så vidare som mer än gärna ser att själva kärnan i våra bara bröst-trådar urholkas.
Veckla ihop

Dessa specialintressen måste bekämpas med alla tillgängliga medel!
Veckla ihop

Vilka är egentligen våra tillgängliga medel?

Knyta näven i fickan.
jag har en slagborr
Bra där. Men kränkt-å-andras-vägnar-grinarna är väl i rätt kraftig minoritet eller? Jag hade aldrig hört någon prata om censur av dockorna innan det hände. Svårt att se att det stod särskilt högt upp på många agendor. Sen verkar det väl dumt att inte ta parti för den mest vettiga sidan, när det väl blivit en fråga att ta ställning till?

Det låter sunt, men hur gör man det rent praktiskt? Ignorerar dumheter som att julfirandet skulle vara hotat eller att det är en konspiration som står bakom?
Veckla ihop

Gordyal  19/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Tack. Jag har inte räknat, men det är mycket möjligt att "kåavg" är i minoritet. Men de är tillräckligt många för att vara högljudda och elda på debatten.

Som jag ser det har vi kommit till en punkt där debatten är större än problemet - det blir liksom någon sorts metagrej av det hela. Istället handlar det nu om att ställning för eller mot allt detta grinande. Jag är mot detta grinande, eftersom jag anser att "min sida" (vi som inte vill ha SD i regeringen osv) förlorar på detta.

Jag vet inte om det finns någon oomkullrunkelig lösning som skulle fungera. Men om nyheten hade nått svenskarna på ett annat sätt än genom kvällstidningarnas skandallöp, så hade förmodligen diskussionen sett annorlunda ut.

Väldigt förenklat, och ur EN synvinkel: Som jag upplever det så är den generella "nu-jävlar-grinaren" spyless på all "överdriven antirasism". Därför ger alla argument om kränkning och annat vatten på deras kvarnar. Jag tror snarare att man ska bemöta "njhdgflg" med avdramatisering. "Ja, det är ju trist att de klipper, men det är ju Disney som bestämmer. Vill du ha ett fikon?", typ.

Om du menar kommentarer av typen "mig gör det inget, men man måste förstår att andra..." är de nog en hel del. Jag tror inte så många ens känner till saker som skillnaden på mammy och mama eller att det kan vara en symbolik i att backfacedockan självmant OK-stämplar sig. Egentligen är det väl inte så intressant hur många som är kränkta, å andra vägnar eller själva, det intressanta är om det var bra eller dåligt att Disney censurerade. Jag tror vi tycker samma där, att det var rätt men ingen stor fråga.

Man kanske kan håna de som bryr sig utan att själv avslöja vad man tycker? Jag upplever att de som tycker det är bra i mycket större utsträckning lägger energi på att ifrågasätta fjanterier som att våra traditioner skulle vara hotade än att argumentera för hur och varför det är kränkande.

Ja, tack. Att äta fikon är en fin svensk jultradition, men de kommer vi väl inte få äta så mycket längre i det här jävla landet!!!
Jag tycker Disney ska passa på att klippa bort alla könsstereotypa karaktärer ur sitt sortiment också, jag vill inte ha mähän på julen som tror att allt blir bättre bara dom får en prins...

Gordyal  18/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Då skulle man hinna se hela Disneys totala filmproduktion på en fikarast. Jag är på.
Jag bryr mig ärligt talat inte om de klipper i den lite till, för de har redan klippt i filmerna så mycket att de har förstört dem för längesen! Jag har stört mig på det vartenda år sedan jag var tre år!

Dubbningen är också den extremt irriterande och den har alltid varit det. Jag struntar i om det är nostalgiskt att höra den, den är irriterande.

Intressant att ingen verkar nämna nazistflaggorna i Karl-Bertil... har ni glömt dem?
Veckla ihop

Rock Snack  19/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag vet att det är Disney som ansvarar, men SVT ska ju "föregå med gott exempel" som det heter...
Veckla ihop

Mareld  19/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Nästa år hoppas jag att Disney går in och klipper i Karl-Bertil Jonssons julafton. Bara för att se hur folk skulle reagera.
Jag har närt en kommunist vid min barm!
Du menar att nazistflaggorna bidrar till en nidbild av byrådirektörer eller vadå?
Veckla ihop

Jag antar att minst en av er är sarkastisk...
Veckla ihop

Jag menar bara att det är en dålig jämförelse. Som de som envisas med att jämföra negerboll med vitlök. En bättre jämförelse är svartpeppar.
Veckla ihop

Jag antar fortfarande att minst en av er var sarkastisk. Och om inte du var en av dem, så... ;)
Veckla ihop

Det kan väl vara en dålig jämförelse även om det var ironi?
En av oss är fel ute, och dessutom är du tjatig ;)
Veckla ihop

Eller så är det kanske så att poängen är att jämförelsen är dålig.
Veckla ihop

Jag uppfattade det inte så, men det går inte att utesluta.
Veckla ihop

Rock Snack  19/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Vad alla tar allting överseriöst då! Jag var sarkastisk, om du inte uppfattade det!
Veckla ihop

simonm  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jag uppfattade det som du drev med de som blir kränkta av allt. Att de även borde bli kränkta av nazistflaggorna i så fall. Vilket inte är samma sak, som jag påpekade. Men du menade kanske inte så då.

Ta inte mitt ifrågasättande så överseriöst. Jeez... ;)

Rock Snack  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Ja ja... :)

Jag skrev så för att visa hur meningslös den här diskussionen är, och såklart för att driva med de som alltid klagar på minsta lilla.

Men främst pga. det förstnämnda.

Imorgon går ju tydligen världen under ändå, så varför inte jävlas in i det sista?
God jul!
Jag var sarkastisk om nazistflaggorna... :)

Det var för att visa hur meningslös denna diskussion är.
Veckla ihop

Jag stod rak när andra tvivlade. =)

Rock Snack  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Stay wise! :)
snart kommer de väl klippa bort det där med "vill du ha ett fikon?" i karl bertil jonssons julafton bara för att fikon påminner om "fikus". pkzogfemministantivitismaffian har verkligen gått för långt den här gången.
Så sjukt löjligt.

moltenhorror  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Kalle Anka-partiet 2014.
vad är det här för kalle anka-diskussion?
Jag måste bara undra: Är det någon som varit speciellt upprörd egentligen? Till frukosten läste jag Dilsa Demirbag-Stens krönika och kände bara att hon sköt över målet lite. Har det varit nån debatt? Är någon upprörd på riktigt? Eventuella facebookgrupper eller trollinlägg på filmtipset räknas inte.

Jag har mest sett axelryckningar.
Veckla ihop

Mareld  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
I Göteborg har det varit kravaller!

Fetjocke  20/12 2012 | Stäng | Nästa nya
Jamen det var ju mot småviltsjakten.
I Göteborg är det alltid kravaller!
I mitt lunchrum var alla och då menar jag alla jäkligt upprörda iaf, pratades om det fortfarande flera dagar senare.
Kom att tänka på " Pang i Bygget" Den serien hade inte varit godkänd idag. tänk vad rasistisk den är.Om man har det filtret på sig...Den stackars Manuel är ju hela tiden plågad och hunsad för att han är spanjor

Atreu  20/12 2012 | Stäng |
Det är väl ändå en väldig skillnad, det är ju ett skämtande med glimten i ögat på ett helt annat sätt.
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor