Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 3 824 Besökare idag: 10 736
annons
annons
Topp 5 eller 10 trilogier - Listor
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Topp 5 eller 10 trilogier
Bruno Ganz  4/5 2005 | Stäng | Nästa nya
Dessa trådar har säkert gjorts förut men jag kommer inte ihåg det så det här blir jättetrevligt.

Det finns massor med bra trilogier man inte har sett alls eller bara sett en film ur trilogin.
Jag godkänner om man tar med en trilogi som man endast sett 2 filmer ur, om de filmerna är riktigt, riktigt bra.

1. Noriko trilogin
2. Angelopoulos - Tystnads trilogin
3. Trikoloren
4. Gudfadern
5. Trohets trilogin

Man bör ju ha sett Apu trilogin och Human Condition för att göra en komplett trilogilista plus några till som jag inte kommer ihåg.
Veckla ihop
SV: Topp 5 eller 10 trilogier
patric  4/5 2005 | Stäng | Nästa nya
Vad är Noriko och Trohets-trilogin? Då det inte är uppenbart kan man (alla, inte bara du) gärna skriva lite om den, iaf vem som regisserat och vilka filmer den består av.
Veckla ihop
heneryd  4/5 2005 | Stäng | Nästa nya
Tystnads-trilogin?
Bruno Ganz  4/5 2005 | Stäng | Nästa nya
Biodlaren, Landskap i Dimman, Resan till Kythere
Veckla ihop
Bruno Ganz  4/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag hade bråttom och han inte förklara så jag gör det nu

Noriko trilogin är Ozus filmer om Noriko dvs Föräldrarna, Soshun och Bakushu

Trohets trilogin är Bergmans Nattvardsgästerna, Så som i en spegel och Tystnaden.
patric  4/5 2005 | Stäng | Nästa nya
Ok. Har bara sett Föräldrarna från den trilogin men vill se allt av Ozu. Har sett fem av hans filmer tror jag och kommer att se fler.

Har sett hela trohetstrilogin men visste inte att den kallades så.
heneryd  4/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
På rak arm, i någon sorts ordning:

* Golden Heart (Lars von Trier)
Breaking the Waves, Idioterna, Dancer in the Dark - tre filmer som inte går av för hackor - de skulle förmodligen ta sig in en individuell topp-15 allihop.

* Gudfadern - (Francis Ford Coppola)
Smäktande första film, naturligtvis (topp-5). Tvåan inte riktigt lika bra, men ändå...! Inte sett trean. Antagligen en trilogi som är given på de flestas lista.

* Europa (Lars von Trier)
Trilogin som nätt och jämnt har en gemensam nämnare. Element of Crime är helt sanslöst snygg (kanske snyggaste jag sett) och mystisk, Epidemic kan jag inte alls med och Europa är, trots att det är en av von Triers sämre, riktigt bra.

* Sagan om Ringen (Peter Jackson)
Kommer säkert finnas med på många listor, välförtjänt.

* Trikoloren (Krzysztof Kieslowski)
Bara sett den lite drygt ett varv, med blandade känslor: blå-vit-röd, 5-4-3. Sedan dess har jag sett en hel massa Kieslowski (totalt 15+ filmer) och han bara växer mer och mer. Tror jag skulle tjäna på att se om den.

* Dollartrilogin (Sergio Leone)
Är mest förtjust i avslutande delen (Gode, Onde, Fule), så klart - som nog är en av mina individuella topp-5. De två inledande filmerna är bra, men inga mästerverk.

* USA-trilogin (Sergio Leone)
Här är det mittendelen (Ducka, skitstövel!) som glänser. Är inte lika imponerad av inledande ...in the West (även om den är bra) eller avslutande ...in America (som är lite lätt seg).

* Star Wars 4-6 (George Lucas)
Kommer nog dyka upp på mångas listor. Väldigt överskattad, men ändå en värdig listmedlem. Empire Strikes Back klart bästa delen.

* Terminator (James Cameron)
Har faktiskt inte sett T3 och vet inte om jag vill göra det - skulle bara solka ner de fantastiska T1 och T2.

* Alien
Härligt genrebyte när Cameron bytte Scotts skräck mot action. Finchers trea en liten besvikelse. Har inte sett Jeunets fyra, trots att jag sett precis allt annat han gjort.
nosferatu  4/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. Kaurismäkis Proletär-trilogin
2. Angelopoulos Tystnadens trilogi
3. Kieslowskis Trikoloren
4. Lindsay Andersons Mick Travis-trilogi
5. Gudfadern (den skulle förmodligen inte komma med om jag sett trean, men baserat på de två första är den värd en plats)
The Cop  4/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. Terminator-trilogin
2. Gudfadern
3. Jurassic Park
4. Star Wars 4-6
5. Indiana Jones
Veckla ihop
Bodda  4/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Gudfadern
SW 4-6
Lotr
Evil Dead
...Och... Aja, får bli Matrix

Alien är väl en quadroligy? Om inte så slår den Matrix såklart
Veckla ihop
Spekulator  5/5 2005 | Stäng | Nästa nya
Kvadrologi stavas det. Fast det kan också kallas tetralogi när det är fyra stycken. Är det förresten inte tänkt att den ska utökas med ännu en film till en kvintologi?

Bodda  5/5 2005 | Stäng | Nästa nya
Jag har för mig att jag läst det också.. Av han dendär som gjort AVP och Resident Evil
Veckla ihop
emmycaution  5/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
tycker inte om så många trilogier men...

scream (ja skjut mig då!)
pasolinis livsbejakande trilogi (tusen och en natt, decamerone och canterbury tales)
europa (har inte sett element of crime men de andra är bra)

tycker inte om:
sagan om ringen

vill se:
gudfadern
trikoloren
evil dead
Veckla ihop
heneryd  11/5 2005 | Stäng | Nästa nya
Trodde du skulle ha med Golden Heart? Men Europa kanske är bättre?
Veckla ihop
emmycaution  11/5 2005 | Stäng | Nästa nya
skulle golden heart vara en annan trilogi av trier? isf får den också vara med. är det idioterna, dancer in the dark och breaking the waves?
Veckla ihop
Ja, precis. Hjältinnor med gyllene hjärtan som förblir naiva trots ondskan runt dem... vilket ju verkar ha blivit lite av LvT:s signum generellt.
Tror namnet kommer från nån barnbok för övrigt.
Veckla ihop
emmycaution  11/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
nu har jag iofs inte sett idioterna men handlar den också om uppoffrande kvinnor?
Mjao, den går att passa in i temat naiva, godhjärtade kvinnor. Det handlar om Karen som av en slump "dras in" i ett kollektiv som utforskar andras, men kanske framför allt sina egna sociala gränser och identitet genom att åka runt och låtsas vara utvecklingsstörda. Fokuset hamnar väl nästan lika mycket på kollektivet som sådant och de andra medlemmarna som på Karen.

Helt klart är iaf att Idioterna nog är den av von Triers filmer folk brukar ha svårast för. Dels så kan man nog tolka den på lite olika sätt, men framför allt brukar den väl stöta bort folk som bara ser en "Jackass-aktig obscen röra som gör sig rolig på utvecklingsstördas bekostnad".
Greenleaf  7/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. Star Wars (4-6)
2. Gudfadern
3. Samurai-trilogin
4. Sagan om Ringen
5. Dollar-trilogin
6. Romeros zombie-trilogi
7. Evil Dead

Vill se:
* Human condition
* Apu
* Trikoloren
arvidsollenby  9/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. Angelopoulos Tystnadstrilogi
2. Bergmans Tystnadstrilogi
3. Gudfadern
Unleashed747  11/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Jag har endast sett Dollar- och USA-trilogin (båda av Leone).

För en handfull dollar är en fyra, bra film helt enkelt.
För några få dollar mer har klättrat till en femma. Avslutningen med Den gode, den onde, den fule kröner trilogin om mannen utan namn med en ny femma.

Once upon a time in the West är en solklar femma, förmodligen den bästa film jag sett, alla kategorier. Ducka skitstövel är även den av klart god kvalitet, en fyra. Jag tror inte jag tagit den till mig riktigt. Sedan avslutas det med Once upon a time in America, som är lång och bra, men tyvärr bara en fyra än så länge.

Båda triologierna är mycket bra (det är ju Leone som regisserat!).
Veckla ihop
uCj  11/5 2005 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Rangordnar efter snitt men annars är det i princip omöjligt att jämföra

trilogierna.

4,0 Dollartrilogin
4,0 Gudfadern
4,0 Sagan om ringen
4,0 Star Wars
4,0 Trikoloren
3,7 Alien
3,7 Evil dead
3,7 Terminator
3,3 Tillbaka till framtiden
uCj  11/5 2005 | Stäng |
Ska tilläggas att om någon av dessa ska få en femma så är det närmast för Aliens och T2, som inte förtjänar ett så lågt snitt även om resp tredje film är sämre än de tidigare.
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor