Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 3 076 Besökare idag: 8 754
annons
annons
Bästa Hitchcock filmerna - Filmsnack
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Bästa Hitchcock filmerna
ea1234  27/5 2002 | Stäng | Nästa nya
Jag har själv bara sett två I sista minuten och en studie i brott båda två är solklara 5:or och vill ha tips om vilka Hitchcockfilmer jag ska se och vilken som är den bästa
SV: Bästa Hitchcock filmerna
flashbaza  27/5 2002 | Stäng | Nästa nya
personligen håller jag nog just "i sista minuten" som den bästa. Den är smått genial!
Annars är "fönster mot gården" också ultrabra. Även de 39 stegen är mycket bra. En egentligen fantastisk ide med 2 ihopkedjade människor, en man och en kvinna. Många jättebra scener.
Veckla ihop
NoWireHangers  27/5 2002 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Just Studie i Brott och I Sista Minuten är mina favoriter. Tätt följda av Fönster Mot Gården.
Kolla också in Fåglarna, Repet, En Dam Försvinner och Mannen Som Visste För Mycket (den från 1956), och många fler. Även hans 40-talsthrillers, t.ex. Notorious, är bra.
Tycker en del av hans 30-talsfilmer som De 39 Stegen är överskattade. En Dam Försvinner är däremot bra, den är från 39. The Lodger, en stumfilm, en av hans första är också bra.
Veckla ihop
flashbaza  28/5 2002 | Stäng | Nästa nya
The lodger är väl hans sista stumfilm? eller?
Jag tycker inte de 39 stegen är överskattad, den känns lite gammal idag, men med tanke på tiden så kan iaf. jag uppskatta ideerna, att komma på dom först och så..
Repet är ju iaf ett ganska häftigt experiment. det var så länge sen jag såg den att jag inte kommer ihåg vad jag tyckte om den men jag har för mig att jag inte tyckte den var så fantastisk. Grejjen med den är väl att det inte är så många(några alls?) klipp i den.. (några måste det väl vara iofs.) Sen är ju 2främlingar på tåg"(?) en bra film, där ett par killar diskuterar att byta mord, vilket den ene killen tycker är en bra ide och sedemera genomför vilket följs av ett mycket intressant psykologiskt spel.

Det är ju väldigt ofta i Hitchcocks filmer som en oskylldig man blir misstänkt och därför inte kan gå till polisen och jagas av dom istället.. Han hade enligt rykte en väldig rädsla för polisen.. Känns ganska aktuellt i dessa dagar.
Veckla ihop
NoWireHangers  28/5 2002 | Stäng | Nästa nya
The Lodger är en av hans tidigaste stumfilmer, ibland sägs det att det var hans debut, men jag är inte säker på det. tror inte den är hans första. men en av de tidigaste.
Ja Repet är tuff. jag tyckte den var bra. Den har tio klipp tror jag, men är filmad och klippt så att det ska se ut som att den inte har några klipp alls. Spänannde experiment.
Främlingar på tåg var det väldigt längesedan jag såg.
Ja "Fel Man"-temat återkommer ofta, mest påtagligt i filmen med just dne titeln, men även många andra, redan The Lodger var nästan en variant påd et har jag för mej. Även De 39 Stegen och Ung och Oskyldig.
En film som jag tycker är underskattad eär "En Läcka i Ridån" (Torn Curtain). Den är spännande. Den har en portion av Hitchcocks morbida humor i scenen där de försöker döda en man, vilket visar sig väldigt svårt :)
Veckla ihop
ok, jag har väl blandat ihop som, han har ju inte direkt gjort få filmer..
Jo, vissa av klippen är ju nödvändiga pga. byte av filmrulle och så, men dessa är väl väl dolda.
En läcka.. utspelar sig på en teater va? Tror att jag har sett den isåfall, minns dock ej riktigt.
Fåglarna anser jag vara ganska överskattad, fast den var ju antagligen banbrytande..
Jag kom att tänka på flygplansscenen i "i sista minuten" den är verkligen något speciellt. Vet inte riktigt vad det är med den, men alla minns den. Så bra är den iaf.
"En studie.." är det denn som heter vertigo på engelska? Isåfall är nog det också en av mina favoriter.
Veckla ihop
ja precis filmrullarna är inte hur långa som helst och dessutom hade det varit omöjligt att spela en hel långfilm på en gång utan att någon skådis gör något fel :)

En läcka i ridån har någon scen på slutet på en teater har jag för mej. Det är lustigt, teatern är en ofta återkommande plats i hans filmer.
När jag såg Fåglarna för några år sen blev jag besviken på slutet minns jag. När jag såg om den för några månader sedan tyckte jag den var bra..
Japp En Studie i Brott är Vertigo. en av de absolut bästa filmer jag sett....
Veckla ihop
ja, det var länge sen jag såg den också..
Dock är ju psycho också en av hans klassiker, den är ju inte helt fel den heller. Måste iaf. nämna den..
Veckla ihop
mm Psycho är rätt bra. Men jag tycker den känns lite hypad. Den är långt ifrån så bra som t.ex. Vertigo... Tycker jag..
Vertigo
jojjoson  29/5 2002 | Stäng | Nästa nya
Vertigo är ju underbar likaså fåglarna och psycho.
Nu har jag köpt repet på dvd..tänkte se den någon dag framöver. Har hört att den är fantastiskt bra.
Gillar storyn så den lär inte bli någon besvikelse.
Veckla ihop
Doc Holliday  10/6 2002 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Själv tycker jag att Psycho är hans abssolut bästa. En del säger att den känns mossig nu men de ljuger bara för sig själva. genial är den!
Veckla ihop
flashbaza  10/6 2002 | Stäng | Nästa nya
Jo självklart har ju Psycho kvaliteter som alldrig kan bli mossiga eller gå ur tiden. Det är en fantastisk film.
Doc Holliday  10/6 2002 | Stäng | Nästa nya
jävligt skrämmande slut! det är så man hoppar ur stolen ju! sånt sitter kvar.
Veckla ihop
MoRBiD  29/5 2002 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Utan tvekan Psycho! Anthony Perkins är grymt säker.
Veckla ihop
Big Lebowski  29/5 2002 | Stäng | Nästa nya
I sista minuten är den bästa hitchcock filmen jag har sett, uppskattade även Sabotören.
Repet
blueboy  30/5 2002 | Stäng | Nästa nya
Repet är den jag tycker bäst om, visserligen så är den lite kort men den regerar ändå !
Veckla ihop
NoWireHangers  30/5 2002 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Psycho är banbrytande och perkins är skitbra, men det känns som att filmen är rätt överskattad. Det finns ett antal Hitchcockfilmer som står högre på min lista..
Veckla ihop
ea1234  30/5 2002 | Stäng | Nästa nya
jag har insätt att det finns många bra hitchcock filmer så jag gick och köpte hitchcock collection med sju filmer i
Veckla ihop
eric  4/6 2002 | Stäng | Nästa nya
Jag har svårt att välja. Men det står emellan I sista minuten, En studie i brott (Vertigo), Psycho, Notorious och Rebecka. Måste jag välja blir det förmodligen I sista minuten. En otroligt spännade film. Perfekt in i minsta detalj. Lite av en tidig James Bond, men så mycket bättre. Dessutom slår Cary Grant och Eve Marie Saint enligt mig alla James Bond-aktörer och bondbrudar. Undantaget skulle möjligtvis vara Sean Connery.
Veckla ihop
NoWireHangers  5/6 2002 | Stäng | Nästa nya
ja det är faktiskt rätt mycket Bond-stuk över den. Den är mästerligt skriven.
Veckla ihop
Maskinisten  5/6 2002 | Stäng | Nästa nya
I sista minuten är min favvo också!
Veckla ihop
flashbaza  6/6 2002 | Stäng | Nästa nya
Jo som jag tidigare nämnde är det även min favvo.
Idag gick ju f.ö. Öster om Shanghaij(res. för stavfel) på tv4, en romantisk komedi av Affe. Ganska lam dock lite rolig och med diverse små genialiska detaljer.
svårt att säga..
blueboy  7/6 2002 | Stäng | Nästa nya
för när man ser vissa av filmerna i efterhand är de ju löjligt dåliga.. fast om man ser till tidsperioden de spelades in och så.. då är Psycho bäst..
Veckla ihop
NoWireHangers  7/6 2002 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
jag är skitsur på mej själv för att jag glömde spela in den. jag hade skrivit upp det en vecka i förväg så jag inte skulle missa det......
jag skyller på att jag tog studenten... :D
ea1234  8/6 2002 | Stäng | Nästa nya
det gjorde jag men har inte hunnit se den än
spela in vilken film?
Jag hoppas alla skall kolla på "en officer och en gentleman" nu på torsdag. där har ni film av råge!
på dvd ja din jävla svikare!
Du skall se alla
pryzze  5/6 2002 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Klart att du inte skall välja ut några utan du måste se alla.
Min favoriter är dock "En läcka i ridån", "Arvet" och "Psycho".
För övrig så är "Psycho II" i samma nivå som "Psycho".
North by Northwest
räpan  8/6 2002 | Stäng | Visa arv |
Den är så bra som thriller och så tycker jag faktiskt att Cary Grant är himla rolig som oavsiktligt asberusad.
Entertainity AB © 2000-2014 Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor