Recension av They Live

Regissör: John Carpenter
År: 1988
Antal visningar (1669)    Forumdiskussion (0)
23/2 2012
Recenserad av weng-weng
W
restlaren Roddy Piper är en kringströvande hockeyfrillig byggnadsarbetare. Han får jobb på en byggarbetsplats och bostad i ett sorts kåkstadsliknande mikrosamhälle där folk får mat från ett soppkök och kollar på TV utomhus. Sändningarna avbryts då och då av myrornas krig och en gubbe med domedagstankar. Avbrotten ger tittarna huvudvärk och Piper anar samtidigt att fuffens är på gång i en närliggande byggnad. Eftersom inte kan stilla sin nyfikenhet (en hjältes uppgift är ju att stoppa allt eventuellt fuffens) stjäl han en låda med solglasögon.

Brillorna visar sig visa verkligheten (men av någon anledning i svartvitt) där jorden håller på att tas över av mediadrillade utomjordingar. Reklamernas stortavlor med tilltalande bilder förvandlas nu plötsligt till svarta ord på vit bakgrund som säger KÖP, LYD, SKAFFA BARN. Likadant med tidningar, och människorna (de rika = elaka aliens) ser ut som skelett. De kapitalistiska krafterna i samhället framträder alltså tydligt (stackars Piper kunde helt enkelt inte se dem innan).

Jag minns inte hur häftig jag tyckte effekterna var när jag såg ”The Live” första gången. Det var ju ett bra tag sedan och jag var ung och dum (idag gammal och nostalgisk vilket förstås är värre). När jag ser den en gång till 2012 är det hur som helst minst sagt mossigt och obegripligt larvigt. Och då handlar det inte bara om övertydligheten, utan kanske främst om Pipers gestalt: yvig hockeyfrilla, rutig flanellskjorta instoppad i på tok för högt uppdragna jeans (endast Max von Sydow i ”Extremt högt och otroligt nära” kan ge honom en match här) och med tandpetare i munnen. Han är en sorts mix av MacGyver och en Chippendale och kan inte få ur sig en enda oneliner på rätt sätt, trots att flera av de är riktigt kul.

Carpenters inte så subtila samhällskritik från det sena 80-talet är en sorts politisk pamflett på mellanstadienivå – en sorts mall 1A för hur man kan arbeta med symbolism. Det är lätt att se hur flera exempel härifrån kan användas i en filmskola eller studiecirkel för tonåringar. Att en vuxen man, tillika erfaren regissör och dessutom en tilltänkt publik ska engageras av det är svårare.

För mig är filmens höjdpunkt en scen som ensam sammanfattar fåneriet. Den hade passat bättre i en imaginär Mel Brooks film kallad ”Det våras för actionfilmen” där Piper och hans polare (Keith David) slåss på en bakgata. Det är en evighetsscen (på det sätt som 6 minuter kan kännas i de här sammanhangen) som blir en drift med allt vad dålig actionfilm är, och vad som inte fungerar i ”They Live” i synnerhet (studera minspelet och de klumpiga stuntsmockorna här: www.youtube.com/watch?v=wqKFadyJxwg)

Pipers rollfigur heter Nada, ett passande namn för en tom karaktär och antagligen det mest logiska i ”They Live”, ett stundtals underhållande dravel.

F-M-J 3 har röstat
weng-weng 2 har röstat