Recension av Cowboys and Aliens

Regissör: Jon Favreau
År: 2011
Antal visningar (1085)    Forumdiskussion (0)
26/8 2011
Recenserad av blue velvet
J
ake Lonergan har drabbats av en minnesförlust när han äntrar den främlingsfientliga staden Absolution. Han märker ganska snart invånarnas ogillande av hans närvarande, då staden plötsligt attackeras av utomjordingar från skyn. Invånarna inser då att Jake kommer att vara mer än behövlig för att kunna vinna kriget mot dessa rymdvarelser.

När Jon Favreau blandar gammal klassisk Western med nygammal Alien/Predator influerad Sci-fi så är det med en stor portion villrådighet som han knyter ihop säcken. Känslan av att han redan i begynnelsen av nämnda projekt inte riktigt visste åt vilket håll linjen skulle dras blir allt mer markant ju längre filmen lider, samtidigt som man tar för givet att det handlar om klassiskt western-äventyr möter alienutrotning i gammal ”Världsrymden anfaller”manér när han nu samarbetat med manusförfattaren Roberto Orci (Legenden om, Zorro, Transformer, The Island , Strar trek etc.) Den smått Gotiska inledningen med förvisso ett ganska mörkt och intetsägande filmfoto, får mig dock att känna en överraskande entusiasm då regi och skådespel betonar den gotiska atmosfären med gammal hederligt hårt taggad western-manér, där Daniel Craigs Jake Lonergan skrider fram som en ny tappning av ”The man without name” som till en början ställs emot den den girigt hårdförde Woodrow Dolarhyde där Harrison Ford med stor övertygelse visar att åldern ännu inte tagit ut sin rätt, och man kan aldrig få för mycket utav klassiska pistoldueller och hårda knytnävar i hederlig saloon-miljö nu när filmbranschen lever i ständig ökentorka när det gäller western-genren. Dock fallerar det hela när rymdmonstren som man skulle kunna tro återuppstått från den gamla klassikern ”Den svarta lagunen” gör sitt intåg för att erövra våran planet, då dom faller som käglor för gamla knivar, sexskjutare och indian-spjut, vilket gör att spänningsfaktorn uteblir helt.

Man kan dock inte helt och hållet förneka nämnda film då genomgående bra rollprestationer levereras, och Harrison Ford gör sin tveklöst mest komplexa roll sedan ”Bladerunner”, och Craig visar med sitt tomma ansiktsuttryck att han kan spela cool så inte bara i Bond-filmerna. Därför gör det mig extra ont när deras gott utförda jobb dränks långsamt i den allt mer framtonande matinéstämpeln som markant tar över halvvägs in i filmen. Som bortblåst blir den gotiska ådra som infann sig så snyggt i filmens början, och det är här regissörens inkonsekventa agerande lyser som starkast. Känslan av att Favreau vill för mycket blir markant då manuset trots hyfsad regi känns lite väl överarbetat för att det ska fungera.

”Cowboys and aliens” är långt ifrån något som kommer att gå till filmhistorien. Men den lever väl upp till sitt namn, där kofösare och utomjordingar drabbas samman om ändock lite för odramatiskt, och jag kan inte förneka att skrattet i positiv bemärkelse letar sig upp ur min strupe med jämna mellanrum. Det gäller bara att ta det för vad det är.

Andy_B 4 har röstat
blue velvet 7 har röstat
Mihon86 2 har röstat