Recension av Letters from Iwo Jima

Regissör: Clint Eastwood
År: 2006
Antal visningar (2856)    Forumdiskussion (0)
23/2 2007
Recenserad av westost
A
ndra världskriget måste vara det ett av det mest uttjatade temat inom film. Allt sedan "Rädda Menige Ryan" så har en uppsjö av såväl bra som dåliga filmer om det största kriget i mänsklighetens historia sköljt över biograferna i en aldrig sinande ström...
Om man bara skulle se ett klipp eller två ur den här filmen så skulle man mycket väl kunna tro att detta är en av dem, och det är kanske "Letters From Iwo Jima" också... Men fler än en sak gör att filmen sticker ut och blir mer minnesvärd än vilket annat WW2 projekt som helst.

Kriget skildras nämligen genom japenernas ögon ett par dagar innan och under anfallet av Iwo Jima. Amerikanarna är på väg och mitt under förberedelserna så byts befälet på öarna ut och ett nytt skickas in, general Tadamichi Kuribayashi. Han börjar ganska snabbt inse att öarna i stort sett är dödsdömda och att det verkar vara ett självmordsuppdrag de är satta på... inte för att det bekymrar honom, han är fast besluten att dö för sitt land. Samtidigt får vi följa en vanlig fotsoldat, Saigo, som i det civila var bagare och bara vill komma hem igen. På så sätt skildrar filmen hela striden ur två vitt skilda perspektiv och lyckas få med i stort sett allt det väsentliga historiska materialet, såsom soldater som av sina överordnade tvingas ta självmord när det är fullt möjligt att retirera, helvetet i tunnlarna under grottorna på Iwo Jima och alla viktiga beslut som fattas på en högre nivå.

Filmens största problem blir att allt skjutande, sprängande och allmänt elände som visas på duken är ungefär samma elände som jag såg 1998. Den här typen av autentisk krigsfilm har hunnit bli ganska konventionell med åren och när allt pangpang sätter igång så undrar man lite till vilket syfte. Kaos, kaos och åter kaos, skrik och blod, allt visas i det typiska gråblekta fotot vi vant oss vid när det gäller såna här rullar. Underhållningsvåld i den här typen av filmer vore ganska osmakligt men det går inte längre att chockera publiken med närbilder på avsprängda kroppsdelar och granatsplitter... Självklart var det omöjligt att göra en film om Iwo jima utan stridsscener men dessa skulle kunna vara tagna från vilken annan film i genren som helst, lite innovation här skulle inte skadat.

Annars finns det inte mycket att klaga på alls. Allt är enormt välgjort, historien tar fart och berör enormt mycket med skicklig karaktärsutveckling och, hör och häpna, flashbacks som faktiskt fungerar. Filmen blir som bäst när den blir rofylld och vacker, kanske till och med poetisk, men även de mer hemska partierna fungerar utmärkt. Clintan har egentligen bara bytt perspektiv, men det räcker i ärlighetens namn väldigt långt. Det finns inte många droppar kvar att klämma ur den här urvattnade genren, men om det nu ska göras så är kanske Clint Eastwood rätt man för jobbet. Med ett två och halv timmes långt krigsepos som känns överraskande fräscht trots sin konservativa framtoning och en temamelodi som inte går av för hackor så har han ännu ett triumfkort på handen.

Thomas. P 9 har röstat
westost 18 har röstat

av westost