Mest läst

Personliga tränarens bästa tips – så maxar du din träning

Dela på Pinterest
Modette har pratat med bloggaren och personliga tränaren Malin Karlstrand om hennes bästa träningstips och hur man maxar träningspasset.

Varför tränar du?

– Anledningarna till att jag tränar är många men det primära är för att få en stark kropp som orkar med vardagen och dennes små som stora utmaningar. Sen tycker jag det är så KUL att träna och älskar energin jag får av det. När min dotter var liten fick jag ofta frågan hur jag orkade träna som småbarnsmamma och mitt svar var alltid att det är på grund av träningen jag orkar vara en pigg mamma trots sömnbrist deluxe. Träningen är en livsstil, passion och hobby inbakat i samma kaka för mig!

Har du några konkreta mål?

– Mina målsättningar med träningen varierar och just nu har jag två parallella mål. Det första målet är att få min träning att fungera igen sedan jag fick en hjärnskada och epilepsi förra hösten och det andra målet är att få bukt på en bäckenskada som jag gått på rehab för i drygt två år nu. När jag nått dessa två mål har jag flera andra på lager av roligare karaktär. Alltifrån att öka mitt personbästa i marklyft till att lära mig stå på händer.

Läs även Träna innan du har vaknat – här är övningarna du kan göra i sängen



Vad är dina bästa tips du när man inte har någon lust att träna?

– Jag tror dels att det är viktigt att ha en grundplan med sin träning. Har man det så är det lättare att plocka fram planen när motivationen tryter och på det sättet genomföra sitt träningspass ändå. Jag tycker även det är bra att sänka kraven dagar när lusten och energin inte finns där. Det kanske inte blir det där passet i världsklass som man planerat för, men dels så räknas det lilla också och dels så brukar det vara mentalt skönt att man vann över sin hjärna och faktiskt tog sig iväg ändå.

Vad är dina bästa tips för att maxa träningen?

– Det kan låta uttjatat men planering är A och O. Många lever idag ett liv i ett högt tempo där vi bokar in jobb, frisörtider, fikadejter med vänner och tvättstugetider i kalendern. För att maxa träningen men för många även för att få till träningen överhuvudtaget så gäller det att boka in även träningen på samma sätt i kalendern. Planera, planera, planera. Skulle kalendern inte gå ihop så ta med vännen till gymmet i stället för att mötas upp på ett café. Maxad träning kräver kontinuitet och för det krävs planering.

Läs även 3 effektiva träningsövningar att göra hemma


Om du skulle rekommendera tre träningsövningar som är effektiva och bra, vilka skulle det vara då?

– Det beror helt på vilken målsättning man har med sin träning. Något som jag dock nästan alltid kommer tillbaka till för mina PT-klienter, oavsett målsättning, är de så kallade basövningarna. I regel kör jag basövningar minst en period per år med dem. Anledningen till att det kallas basövningar är just för att de skapar en bra bas i träningen och en stark kropp att ha som grund. Till basövningarna brukar man räkna knäböj, marklyft och bänkpress. Jag personligen brukar även smyga in chins bland dem. Det är effektiva och bra övningar som aldrig kan bli fel förutsatt att man har en skadefri kopp och rätt teknik!

Läs Malins blogg här!

Svårt att hitta tid till träningen? Här är övningarna du kan göra på jobbet

Läs även 7 grymma fördelar med att börja träna

Läs även Vanliga misstag att undvika – om du vill maxa din träning

Läs även 7 saker du måste lära dig om kost och träning

Gilla Modette på Facebook!