Mest läst

Träningsbloggaren Linn Strömberg: "det här har jag lärt mig av mina ätstörningar"

Dela på Pinterest
Linn Strömberg som driver träningsbloggen "Goforfit" avslöjar sina bästa träningsövningar och slår hål på de vanligaste myterna om både kost och träning!

Varför tränar du och vad har du för mål med träningen?

– Jag tränar framförallt för att det är kul, det är mitt stora intresse. Jag brukar ha varierande målsättningar. Att hela tiden ha något att sikta mot är viktigt, det gör saker och ting så mycket roligare. Glädjen när man lyckas uppnå sina satta mål är fantastisk! Över det stora hela är målet att hela tiden utvecklas, och då syftar jag inte endast på fysisk utveckling. Jag har inga planer på att tävla eller dylikt. Än.

Hur ofta tränar du?

– Mellan fyra och sju gånger i veckan, senaste tiden har det oftast blivit två vilodagar per vecka, det vill säga fem pass. Mycket på grund av att det händer mycket annat kul nu under sommaren, träningen prioriteras inte lika högt. Perioder när jag inte har specifika mål uppsatta är jag rätt avslappnad när det kommer till både kost och träning, något jag lärde mig av min sjukdomsperiod när jag led av ätstörningar. Man måste hitta någon form av balans i livet. Det är fantastiskt att bry sig om sin kropp, hälsa och vad man väljer att förse kroppen med, men det får aldrig gå överstyr. Att hela tiden välja bort vänner pga gymmet, att aldrig gå utanför ramarna i sin diet och aldrig kunna skippa det där gympasset för att istället spontant hitta på något annat roligt, det är inte bra i längden. Ät nyttigt, träna hårt men se till att både vila och leva däremellan.

Vilken typ av träning är din favorit?

– Jag hänger alltid på gymmet, då är det styrketräning som gäller. Kondition kör jag aldrig i princip.

Vad är dina bästa tips du när man inte har någon lust att träna?

– Åk iväg ändå. Det är inte alltid man har lust att kravla sig ur sängen eller resa sig från soffan för att åka iväg till gymmet. Men i 99 procent av fallen blir man alltid taggad väl på plats och om inte annat mår man hundra gånger bättre efteråt. Får man in träningen som en rutin i vardagen kommer man automatiskt hoppa över det där steget där man ens funderar över ”Hmm, orkar jag träna idag?”. Om man jämför det med något så vardagligt som tandbortstning, det är inget man funderar över att göra man gör det för att man ska. Enda skillnaden är att träningen faktiskt är rolig.

Läs mer: Därför får vi blodsmak i munnen när vi tränar


Vad är dina bästa tips för att maxa träningen?

– Hitta en träningsform som passar just dig! Träning ska vara roligt! Hittar man rätt kommer motivationen på köpet och med motivation kommer orken att verkligen ta ut sig.

Vilka är de vanligaste felen folk gör när det gäller träning, skulle du säga?

– Att man går ut för hårt i början och därför tröttnar. Eller att man inte har några eller alltför diffusa mål, och man har därför inget att sträva emot. Trappa upp långsamt och sätt tydliga mål så kommer träningen kännas väldigt mycket roligare.

Vad rekommenderar du att man äter innan och efter träning?

– Kolhydrater och protein. Jag äter alltid min största måltid efter träning, exempel på detta skulle kunna vara nötfärs, bönpasta tillsammans med sallad och avokado som är proteinrikt, bra kolhydrater samt en bra fettkälla. Jag ser även till att ladda upp ordentligt ett bra tag innan om det är ett tungt pass på schemat, men ska du äta precis innan träning välj istället ett mindre mellanmål. Snabba kolhydrater och protein. Ett exempel skulle kunna vara torkade bär eller frukt såsom banan tillsammans med en proteinshake.

Om du skulle rekommendera tre träningsövningar som är effektiva och bra, vilka skulle det vara då?

– Marklyft, knäböj och bänk. Haha. Nä, men där har vi de tre stora basövningarna. Men skulle jag personligen välja är marklyft ett självklart förstahandsval, en fantastiskt övning där man får med stor del av kroppen. Squats i valfri kombination. Det finns flera varianter som backsquats, frontsquats eller med skivstång. Och den sista övning får nog bli chins, en bra kroppsövning för rygg. Det känns alltid häftigt att kunna beta av ett rejält antal chins, haha!

Läs mer: vanliga misstag att undvika – om du vill maxa din träning!


Vilka är de vanligaste myterna om kost och träning, skulle du säga?

– Många quotes som cirkulerar vill framställa framförallt styrketräning som något plågsamt. ”No pain no gain”, ”train insane or remain the same” ”go hard or go home”. Ja, man ska självklart ta i, och vissa pass kan vara sjukligt jobbiga, men då på ett bra sätt. Gör det ont gör du fel. Och nej, du måste inte kötta sönder på gymmet sju dagar i veckan för att se resultat. Det finns inget rätt eller fel i vad som är ”tillräckligt mycket” när det kommer till träning. Kör du tre pass i veckan är det grymt! Och jag lovar att du kommer kunna se resultat på den mängden träning. Sen är det självfallet så att det man ger är vad man får.

Varför är träning så viktigt för dig?

– För att jag mår så himla bra av det! Då menar jag både fysiskt och psykiskt. Man blir starkare, piggare och gladare. Jag märker enorm skillnad när jag av någon anledning inte tränar på ett tag, det ger mig helt enkelt ett fantastiskt välbefinnande över lag. Tränar jag inte blir jag otroligt seg och trött och orkar därmed inte med vardagen och jobb på samma sätt. Sen är det otroligt kul att hela tiden se sig själv utvecklas.

Följ Linns blogg goforfit här!

Bildkälla: Goforfit

Gilla Modette på Facebook!