Mest läst

Gina Tricots nya reklamfilm får folk att rasa: "Kommer aldrig handla hos er igen"

no title
Dela på Pinterest
Gina Tricots nya reklamfilm "The Way" som frontas av Cissi Forss möter stark kritik – anklagas för raskategorisering och greenwashing.

Klädkedjan Gina Tricot har nyligen släppt en reklamfilm – en musikvideo där skådespelaren Cissi Forss sjunger låten "The Way". Videon ska synliggöra hur jeansen produceras – från bomullsfälten i Indien till lagret i Borås.

Men nu möts filmen av stark kritik på sociala medier.

På Gina Tricots Facebooksida har flera kommenterat att filmen både är rasistisk och företaget anklagas för greenwashing – alltså att de försöker framställa sig som miljövänliga men egentligen inte är det.

"Detta är så typiskt raskategorisering, en vit kvinna som skriker 'do it' till fattiga barn som svälter och sliter för att en vit kvinna ska få sina jeans. Jag är mycket besviken kommer nog aldrig handla mer ifrån er, ni tappar kunder på grund av er äckliga video", är en kommentar.

I filmen dansar Cissi Forss på bomullsfält och sjunger bland annat "Let's make cotton production with sympathy" – något som flera reagerar på.


"Att Cissi Forss står och gullar med bomull, i sin vithet, medans helt namnlösa women of colour står och plockar bomull i bakgrunden är helt sinnes. Var är eran kunskap om historien? Om hur vita människor förslavat people of colour på JUST bomullsfälten?" skriver en annan.


En annan som har kritiserat filmen är bloggaren och författaren Johanna Nilsson, som säger att Gina Tricot ägnar sig åt greenwashing och att materialet "Better Cotton" de använder sig av inte är hållbart.

"Better Cotton är precis vad det låter som: bättre än rejält dålig bomull. Det vill säga något bättre än den konventionellt producerade bomull som finns i världen idag. Men den är inte bra. Och den är inte ekologisk." skriver hon.

Gina Tricot har svarat på kritiken och skriver på deras Facebook att de valde att filma från bomullsfältet i Indien för att synliggöra delar av jeansproduktionens kedja för konsumenten, samt att de valde Cissi Forss för att hon har varit en frontfigur för Gina Tricot under en längre tid.

"Musikvideon är vårt sätt att på ett nytt, modernt vis lyfta hållbarhetsfrågan. Genom att följa jeansen, från bomullsodlingen i Indien till lagret i Borås, ville vi lyfta, inte enbart hållbarhetsaspekten som sådan utan även de alla arbetarna som bidrar till detta fantastiska arbete", skriver Gina Tricot.

Se den kritiserade reklamfilmen i spelaren ovan.

En annan reklam som har kritiserats är H&M:s kollektion med KENZO, kolla in Lisa Olssons krönika om det här.

Bildkälla Facebook

Gilla Modette på Facebook!