Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
5609
reaktioner idag

Expert: Här är Sverigedemokraternas sluga vapen för att vinna nästa val

Enligt mediestrategen Brit Stakston kommer SD att få stora framgångar i valet 2018 – om inte de andra partierna reagerar.

Enligt mediestrategen Brit Stakston är Sverigedemokraterna det parti som bäst lyckats sprida sin politik i sociala medier.

Brit Stakston menar att det under förra valet handlade om runt 300 stycken väldigt aktiva sverigedemokrater som såg till att kommentera så fort partiets frågor diskuterades på nätet.

Inför nästa val måste de övriga partierna förändra sig, annars finns det en risk att SD tar över frågorna på nätet igen, menar Brit Stakston.

Jimmie Åkesson.

Enligt mediestrategen Brit Stakston är Sverigedemokraterna det parti som bäst lyckats sprida sin politik i sociala medier.

– Redan under valet 2010 kunde man konstatera att Sverigedemokraterna hade agerat på ett sätt som verkligen gjorde att deras frågor fick ta stor plats, särskilt i relation till hur få sverigedemokraterna var jämfört med andra partier, säger hon till Nyheter24.

Svenska väljare. Bildkälla: TT Nyhetsbyrån

Brit Stakston menar att det under valet 2010 handlade om runt 300 stycken väldigt digitalt aktiva sverigedemokrater som såg till att kommentera "som flugor på en sockerbit" så fort partiets frågor diskuterades på nätet.

– Sverigedemokrater har en tydlig strategi och jobbar på ett sätt där man agerar konfrontativt, ofta med en hätskhet och att de vill dra in folk i diskussioner. Det där har pågått sedan 2010 och nu har tonläget skruvats upp ytterligare. Slänger vi in lite fejknyheter i mixen också blir debattklimatet och faktakollen därefter, säger hon.

Inför nästa val måste de övriga partierna förändra sig, annars finns det en risk att Sverigedemokraterna tar över frågorna på nätet igen med sina anhängares attackerande och hittills framgångsrika metoder, menar Brit Stakston.

Jimmie Åkesson. Bildkälla: TT Nyhetsbyrån

Det Brit Stakston hoppas på är att politiker helt enkelt vågar vara mer tråkiga och faktabaserade, att de inte behöver vara någon annan och skruva till det bara för att passa medielogiken på nätet. Hon tror att det behövs motbilder för vad som finns idag.

Men framför allt tycker Brit Stakston att alla partier måste lära sig att prata med väljarna på ett enklare sätt.

– Åtta år hit, åtta år dit och käbbel mellan partierna om vem som gjort vad fel tror jag är helt fel väg att gå. Partierna behöver istället förstå det här direkta tilltalet, något som faktiskt nätet skulle kunna hjälpa till med när det gäller att ha en äkta medborgardialog.

Jimmie Åkesson. Bildkälla: TT Nyhetsbyrån

När sociala medier växer är det viktigt för alla partier att nå ut i bruset med sina budskap. Om tonläget skruvas upp ännu mer samtidigt som fejknyheterna skulle öka kan det bli svårt att veta vad som är sant och inte.

Brit Stakston säger att det är viktigt att aktivt bemöta det politikerförakt som hon tycker finns idag.

– Jag hoppas att den svenska valrörelsen lär sig otroligt mycket av det som hände i USA. Det finns mycket att lära sig av det som sker runt om i världen också, säger hon.

Om tonläget blir ännu högre och debatten ännu hårdare, vad kan det betyda för ett parti som Sverigedemokraterna i nästa val?

– Just nu ser det ut som att det är det parti som upplevs vara tydligast och närmast väljarna. Det är en jätteutmaning för alla partier att faktiskt förstå vad det är som helt enkelt gör att man tilltalas av deras sätt att diskutera politik på. Det tror jag man behöver förstå mycket, mycket mer av, säger Brit Stakston.

Tror du SD kommer vara starka på nätet under valet 2018?

Mer:

Här är viktigaste frågan för svenska väljarna

mySafety Försäkringar

mySafety erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott. Vi hjälper våra kunder att hantera hat och hot på nätet och skyddar deras identiteter från att kapas och stjälas. Vi vet att nya problem kräver nya typer av lösningar och att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.  Bevakningen sker med ekonomiskt stöd av mySafety Försäkringar. Nyheter24 garanterar att den redaktionella bevakningen är oberoende och utan kommersiell påverkan. Kommersiellt material är märkt specifikt med ”Presenteras av mySafety Försäkringar”

INSTAGRAM @MYSAFETYAB