Man vill gärna ha Isabella Löwengrip och Cimon Lundberg på sina gästlistor.
1 av 4
Man vill gärna ha Isabella Löwengrip och Cimon Lundberg på sina gästlistor. - Foto: Yessica Thor/Stella Pictures
Det berättar Ellen Franzén, som anordnar event för bloggare.
2 av 4
Det berättar Ellen Franzén, som anordnar event för bloggare. - Foto: Sarah Grundén
Här är hon tillsammans på ett event med Hugo Rosas, och Fredrika Jonhson som hon ofta arbetar tillsammans med, samt Kissies coach Daniel Nyhlén.
3 av 4
Här är hon tillsammans på ett event med Hugo Rosas, och Fredrika Jonhson som hon ofta arbetar tillsammans med, samt Kissies coach Daniel Nyhlén. - Foto: Improveme.se
Ellen berättar att hennes kunder gärna vill ha Blondinbella på sina event till exempel.
4 av 4
Ellen berättar att hennes kunder gärna vill ha Blondinbella på sina event till exempel. - Foto: Greenpix

Cimon och Blondinbella - hetast på gästlistorna

Isabella Löwengrip och Cimon Lundberg välkomnas med öppna armar på bloggevent. Medan andra namn inte alls är lika bra, berättar eventansvariga Ellen Franzén, för Nyheter24.


Så anordnas ett event
— Ofta får man ett uppdrag för en sponsor eller bloggsajt. Sedan är det miljoner saker som ska ordnas på vägen. Beroende på budget måste du ordna vimmelfotograf, mat- och drycksponsorer, produkter till en goodiebag eller andra roliga happenings, berättar Ellen och fortsätter:

— Produkterna ska hämtas i tunga paket från olika uthämtningsställen, köras till platsen och packas i ett hundratals påsar, vilket är ganska tidskrävande. Du måste utforma en snygg inbjudan och formulera en säljande text som särskiljer sig från alla andra de stora bloggarna blir dränkta i. I slutskedet gäller det att se till att så många som möjligt kommer, och att alla har trevligt på plats samt att eventuella sponsorer blir nöjda med exponeringen. 

— Mycket som kan gå fel på platsJag har varit med om dryck som inte har dykt upp och skrivare som inte har fungerat när gästlistan ska skrivas ut. 

Besök Ellens blogg här.
I Stockholm kallas hon "drottningen av goodiebags". Ellen Franzén, 34 har anordnat event för några av Sveriges största bloggare. Men hur går det egentligen till bakom kulisserna på de fester och event som nästan alla bloggare skriver om? 

Vad är den största utmaningen med att ordna ett event? 
— Bloggare och kändisar är vanligtvis bortskämda och svårimponerade, säger Ellen Franzén till Nyheter24. 

Vilka bloggare vill man inte ha på sitt event? 
— Som privatperson finns det personer man ogillar men som eventarrangör ligger det största ansvaret mot sponsorer och de flesta företag är bara glada för varje bloggande gäst som kommer. I de fall själva klubben är min arbetsgivare kan klubbansvariga tala om personer de inte tycker är "bra gäster" och nämna vissa välkända namn.

Vill ha bloggare som Blondinbella på plats

Vilka vill man i så fall ha? 
— Det beror på vem arbetsgivaren är. Generellt sätt kan man säga att stora bloggare som känns media-aktuella med något projekt är särskilt intressanta, som Cimon Lundberg eller Isabella Löwengrip. Sedan känns det personligen roligt att premiera de bloggare som dyker upp i tid, inte går så fort de har fått sin gratisdrink eller goodiebag samt skriver positivt om eventet i efterhand.

I bloggkretsen är du känd för att ha bra goodiebags på dina event, hur viktigt är det med bra saker i den? 
— Goodiebagen är oftast snackisen i efterhand och det bloggarna väljer att skriva om. Ju dyrare och fler produkter du har, desto exklusivare är eventet. Å andra sidan är bloggare bortskämda med gratisprodukter och det blir lätt samma saker på de olika eventen. I höst kommer jag att satsa mer på underhållning och roliga happenings på mina event, eftersom goodiebagen inte inverkar på själva stämningen på plats.

Kostnaden för att ordna ett event är varierande berättar Ellen.

— Det skiljer sig så mycket åt att det inte går att svara på. Men jobbar jag ensam stiger jag inte upp ur sängen för under 5000 kronor för att komma igång med projektet. Vanligtvis är budgeten betydligt högre än så.

Utöver en lista på vilka som kommer vill företagen som Ellen jobbar med ofta försäkra sig om att företaget kommer synas på plats, på inbjudan och senare även i storbloggarnas blogginlägg. Och att det är bra marknadsföring är det inga tvivel om. Allt från mobilaccessoarer till nagellack och speciella håroljor har blivit stora snackisar efter att bloggarna fått produkterna i sin goodiebag på eventen - och senare bloggat om det.
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!