"Ansvaret ligger inte på oss"
1 av 4
"Ansvaret ligger inte på oss"
En ny undersöknng visar att en bloggarnas glorifierade bild av alkohol kan få dess läsare att dricka mer.
2 av 4
En ny undersöknng visar att en bloggarnas glorifierade bild av alkohol kan få dess läsare att dricka mer.
Men bloggarna själva anser att ansvaret inte ligger på dem. Michaela "Keela" Nilsson dricker inte själv men anser sig inte ansvara för sina läsare. Hon tycker att det största ansvaret ligger hos föräldrarna.
3 av 4
Men bloggarna själva anser att ansvaret inte ligger på dem. Michaela "Keela" Nilsson dricker inte själv men anser sig inte ansvara för sina läsare. Hon tycker att det största ansvaret ligger hos föräldrarna.
Nyheter24:s Quetzala Blanco är inne på stanna spår: – Man vill ju ha hela kittet, veta vad bloggarna äter, hur de tränar, var de köper sina kläder och självklart vad de dricker. Men jag kan inte tycka att det är bloggarnas ansvar att dadda sina läsare
4 av 4
Nyheter24:s Quetzala Blanco är inne på stanna spår: – Man vill ju ha hela kittet, veta vad bloggarna äter, hur de tränar, var de köper sina kläder och självklart vad de dricker. Men jag kan inte tycka att det är bloggarnas ansvar att dadda sina läsare

Bloggarna kan få sina läsare att dricka mer

En ny undersöknng visar att en bloggarnas glorifierade bild av alkohol kan få dess läsare att dricka mer. Men vad säger de själva?


Fakta från undersökningen

Varannan i åldern 18–24 anser att det är vanligt med inlägg om alkohol i bloggar, bland 25–35 åringar anser var tredje det och bland personer över 35 år anser drygt var femte person det. 

72 procent tror att positiva inlägg om alkohol kan få läsare att dricka mer.

74 procent tror att läsares inställning till ett alkoholvarumärke påverkas i positiv riktning om deras favoritbloggare rekommenderar det.

Yngre, 18–24 år, anser i större utsträckning än de mellan 25–35 år, att deras inställning till ett alkoholvarumärke påverkas positivt om deras favoritbloggare rekommenderar det (32 procent mot 23). 

Yngre, 18–24 år, anser i större utsträckning än de mellan 25–35 år, att positiva inlägg om alkohol kan få dem att dricka mer  (24 procent mot 15).

Källa: IQ:s rapport "Bilden av alkohol i bloggosfären"

"Bilden av alkohol i bloggar och sociala medier är ofta positiv, eller till och med glorifierad". Så lyder en textrad från en ny undersökning gjord av organisationen IQ.

Undersökningen går ut på att ta reda på hur pass mycket bloggläsare påverkas av bilden som ges av alkohol i bloggosfären. 

Resultaten visar bland annat att de flesta inlägg som handlar om alkohol skrivs i positiv benämning. Upp till 72 procent trodde även att positiva inlägg om alkohol kan få läsare att dricka mer.

"Ansvaret ligger främst hos föräldrarna"

Men bloggarna själva anser att ansvaret inte ligger på dem.

Träningsprofilen Michaela "Keela" Nilsson driver en av Sveriges största bloggar och har 150 000 följare på Instagram.

– Som bloggare får man, vare sig man vill eller inte, en förebildsstämpel på sig. Vad du än gör eller hur du ser ut så kommer folk att hoppa på dig och säga "Och du som ska vara en förebild". Jag tycker absolut att det största ansvaret ligger hos föräldrarna och att de yngre läsarna ska garderas hemifrån, säger hon till Nyheter24.

Keela själv dricker endast någon gång per år men det är på grund av andra orsaker.

– Jag skriver nästan själv ingenting om alkohol då jag själv knappt dricker. Men å andra sidan skriver jag om komplex. Mina läsare ska kunna läsa om mina komplex utan att själva få komplex precis på samma sätt som de ska kunna läsa en festtjejs blogg utan att få alkoholproblem, vi måste ju få leva våra liv.

"Man vill ha hela kittet"

Nyheter24:s Quetzala Blanco driver en blogg där hon bland annat ger relationstips och låter läsarna följa med henne i hennes vardag. Quetzala finner ingen problematik med att lägga ut bilder från sina festkvällar eller besök på uteserveringar.

– Jag tror att bilder på bloggarnas glamourösa liv både på Instagram och i sina bloggar, där alkohol ofta ses som en statuspryl, är det som lockar. När jag var 14 tyckte jag det var coolt att Keith Richards halsade Jack Daniels. Så är jag också femhundra år gammal, säger hon och fortsätter:

– I dag blir man törstig när någon lägger upp en bild på ett glas rosé i solen, eller en bärs på uteserveringen. Man vill ju ha hela kittet. Veta vad bloggarna äter, hur de tränar, var de köper sina kläder och självklart vad de dricker. Men jag kan inte tycka att det är bloggarnas ansvar att dadda sina läsare och "leda dom rätt" eller censurera sina bloggar. De ska inte behöva vara "goda förebilder". Det är så fruktansvärt förlegat tycker jag.

Vad tycker du?

/
/
/
IQ
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Ansvarar bloggarna för sina läsare?