Spice Girls toppar.
Spice Girls toppar. - Foto: Vesa Moilanen / SCANPIX
Låten Wannabe är den mest igenkända.
Låten Wannabe är den mest igenkända. - Foto: Charlie Riedel / SCANPIX
Abba är med på listan.
Abba är med på listan. - Foto: SCANPIX SWEDEN
Låten SOS hamnar fyra.
Låten SOS hamnar fyra. - Foto: Scanpix

Här är låten som tros vara världens mest catchiga dänga

Spice Girls har gjort den mest catchiga låten genom tiderna, enligt ett online-experiment. Se hela listan här.

Hela listan

1. Spice Girls - Wannabe

2. Lou Bega - Mambo No 5

3. Survivor - Eye Of The Tiger

4. Lady Gaga - Just Dance

5. ABBA - SOS

6. Roy Orbison - Pretty Woman

7. Michael Jackson - Beat It

8. Whitney Houston - I Will Always Love You

9. The Human League - Don't You Want Me

10. Aerosmith - I Don't Want To Miss A Thing

Spice Girls debutsingel, Wannabe, är den catchigaste av låtar som legat på Storbritanniens topp tio-lista någon gång efter år 1940, rapporterar BBC News.

På en fjärdeplats återfinns Abba med låten SOS.

Experiment online

Resultaten har tagits fram genom ett experiment online, där forskare utvecklat spelet "Hooked on Music" som en del i en vetenskaplig studie.

Spelet gick ut på att ta reda på hur snabbt personer kände igen en viss låt, och utifrån det kom forskarna fram till resultatet. Över 12 000 personer spelade och i snitt tog det 2,3 sekunder för dem att känna igen Wannabe.

En hedersam andraplats plockades av Lou Bega med låten Mambo No 5, vilken i snitt tog spelarna 2,48 sekunder att känna igen.

Varför fastnar musiken?

Ashley Burgoyne, designern bakom "Hooked on Music", förklarar målet med studien:

– Jag jobbar med en grupp som studerar musik och kognition, det vill säga på vilket sätt hjärnan bearbetar musik. Vi var framförallt intresserade av musik och minne, och varför vissa delar av ett stycke musik fastnar i hjärnan så länge, säger Burgoyne till BBC News och fortsätter:

– Du kanske hör en låt några gånger som du sen känner igen tio år senare, medan en annan låt, som du lyssnat mycket på, inte alls har samma effekt.

Forskarna uppger för BBC News att just detta område hittills är relativt outforskat. De hoppas nu att få svaren de söker.

Här är den mest catchiga låten:

Håller du med?